Gå til innhold

Aldri barnevakt, lite nettverk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Samboer og jeg har et barn sammen og lite familie i nærheten. Det har seg sånn at de siste årene har vi hatt så lite tid sammen som kjærester fordi vi aldri har tid til å bare være oss. Misforstå meg rett, vi elsker barnet vårt og vår lille familie, men vi savner også litt kjærestetid. Den eneste vi har i nærheten som kan passe er min far og hans nye samboer og det er ikke helt i korta at vi kan be de så ofte om hjelp. 

Er det andre som er i samme situasjon som har noe tips? Hans mor bor langt unna, min mor er syk og tør ikke, min bror har fult opp med sitt eget. Og det er det. Det er ikke at vi ønsker bv 1 gang i uken, men kanskje en gang hver 4-5-6måned? Vi har forsøkt med nabojenta som barnevakt, men det blir jo veldig dyrt og vanskelig å skulle ta en natt eller en helg borte. Skulle ønske vi hadde flere som ville stille opp for barnet vårt også, ser andre har faste mormor- dager eller lignende, og det er jo en sorg for meg at vi ikke kan gi henne det også. Dette ble litt rotete, men poenget er vel at vi trenger litt mer tid sammen. Siden det stortsett er oss 3 hele tiden føler barnet vårt mye eierskap til meg og vi som par sklir mer og mer fra hverandre. Barnet er 4 år til info. 

Takk for at du leste. 

Anonymkode: c8107...0d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk etter reservebesteforeldre?

Anonymkode: 36877...2ec

Skrevet

Dere kan forresten også alliere dere med andre foreldre, f.eks. foreldre til andre barn i barnehagen. Bytt på å passe barna for hverandre.

Dere kan kanskje også høre med helsestasjonen om de vet om andre i deres situasjon som kanskje vil ha nye venner/barnevakt.

Ellers tenker jeg at far må ta mer ansvar for barnet for å bli mer likestilt med deg som omsorgsperson, bruke tid på barnet og gjøre det alene med barnet, uten deg.

Anonymkode: 36877...2ec

Skrevet

Sjekk om Home Start har tilbud i nærheten. Det er frivillig organisasjon som tilbyr gratis avlasting til de som ikke har krav på det, men som trenger det innimellom fordet. Vi fikk fordi vi hadde null familie i nærheten.

Dere kan ikke dra bort en natt, men du får en fast kontakt som kommer hjem noen timer en gang i uka.

Anonymkode: f7b90...19d

Skrevet

Det er ikke så vanøig som du tror å ha masse barnevakt, men veldig fornuftig av dere å ville ha tilgang på lott mer. Da er det vell egentlig bare to alternativer. Skaff dere et større nettvetk eller jobb mer så dere får råd til å betale for varnevakt.

Et nettverk består jo heller ikke av bare nære venner. Det kan godt være andre foreldre  fra skole eller barnehage, som dere kan byttepå å passe barn for.

Anonymkode: c36fa...10d

Skrevet

Vi har null familie her vi bor. Men har ofte (ca 2-3 ganger pr mnd) behov for barnevakt. Da er vi nødt å betale. Koster selvsagt litt, men sånn er det. Barna begynner å bli såpass store nå at de overnatter hos andre, men jeg ville aldri brukt foreldre til vennene som barnevakt. Greit om de spør om hun eller han vil overnatte, men da er det jo ikke fordi jeg trenger pass. 

Anonymkode: 7d6b4...486

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har null familie her vi bor. Men har ofte (ca 2-3 ganger pr mnd) behov for barnevakt. Da er vi nødt å betale. Koster selvsagt litt, men sånn er det. Barna begynner å bli såpass store nå at de overnatter hos andre, men jeg ville aldri brukt foreldre til vennene som barnevakt. Greit om de spør om hun eller han vil overnatte, men da er det jo ikke fordi jeg trenger pass. 

Hvorfor kan du ikke spørre andre? Sett opp en lapp i barnehacen for eksempel der du foreslår å bytte på å passe hverandres barn.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er man så redd for å spørre foreldrene til venner av barna om det passer at barnet overnatter? Det er helt sikkert mange andre som er i samme situasjon og som også trenger noen å spørre innimellom. Her har vi flere foreldre av venner til barna vi kan spørre og hvor de spør oss. Utrolig greit å kunne hjelpe hverandre. Forrige helg hadde de problemer med å få kabalen til å gå opp og da hadde vi en på overnatting. Neste gang er det kanskje vi som trenger hjelp. Så lenge det ikke bare går en vei så er dette en super løsning for alle.  

Skrevet

Bytte med andre, er vel en fin løsning når man bare har et barn. Barnet kan sove hos en venn og dere kan gjengjelde tjenesten.

Anonymkode: 5ea44...66d

Skrevet
9 timer siden, Tipp topp skrev:

Men hvorfor er man så redd for å spørre foreldrene til venner av barna om det passer at barnet overnatter? Det er helt sikkert mange andre som er i samme situasjon og som også trenger noen å spørre innimellom. Her har vi flere foreldre av venner til barna vi kan spørre og hvor de spør oss. Utrolig greit å kunne hjelpe hverandre. Forrige helg hadde de problemer med å få kabalen til å gå opp og da hadde vi en på overnatting. Neste gang er det kanskje vi som trenger hjelp. Så lenge det ikke bare går en vei så er dette en super løsning for alle.  

Merkelig at dette er helt innafor her på forumet. Det er jo ikke lenge siden det var en lang tråd her som handlet om at man aldri måtte finne på å høre med andre om barna kunne komme på besøk. Da måtte man heller invitere barn til seg, og håpe at egne barn fikk invitasjon senere. 

Skrevet

Hvor bor du? Er gjerne barnevakt om du bor i nærheten av Stavanger. Du kan selvfølgelig få møte meg først😂😁 har to barn selv på 7 og 3. Dere må få tid dere bare dere to ❤️

Anonymkode: 695ba...714

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at dette er helt innafor her på forumet. Det er jo ikke lenge siden det var en lang tråd her som handlet om at man aldri måtte finne på å høre med andre om barna kunne komme på besøk. Da måtte man heller invitere barn til seg, og håpe at egne barn fikk invitasjon senere. 

Tror du blander sammen litt, for den tråden handlet om å leke. At man ikke skulle spørre andre om barnet kunne komme og leke men invitere til lek hjemme hos seg selv. Litt annerledes om du ringer og spør om de kan være barnevakt, for da kan de spørre om det tilbake. Det den tråden ville ha frem er vel at når du spør om barnet kan komme for å leke ber du om barnevakt på en "skjult" måte ;) Ikke at jeg skjønner at det er så galt helle da men...

Anonymkode: 3b768...cca

Skrevet

Jeg tror ikke det er så vanlig med barnevakt som du tror, det er noen som har det selvfølgelig, men det er like vanlig å ha besteforeldre som har mer enn nok med seg selv og sin frihet til å reise, drikke vin med naboer og hva det måtte være, så de har liten tid til å være barnevakt.

Da må man finne sine egne måter, å ha venner man kan byttelåne barn med er for mange helt gull. Da kan dere ha et ekstra barn på overnatting noen helger, og barnet deres være på overnatting der noen helger. Da får begge familiene barnevakt av og til. 

Selv har jeg fire barn og besteforeldre som ikke er særlig barnevakt, svigermor er gammel og handikappet og min mamma er ikke særlig interessert. De få gangene vi har barnevakt blir da for å gå på et foreldremøte samtidig som det er en fotballkamp eller slike ting, noen timer på ettermiddag og kveld, og ikke for å ha kjærestetid ihvertfall ;)

Men vi er da kjærester likevel, vi har innsett at man får ikke fire unger for å være alene sammen som voksne... Men ungene legger seg jo om kvelden, og da har vi stua for oss selv, det er kjærestetid det også om man bare legger vekk pc, telefon og TV en stund.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du blander sammen litt, for den tråden handlet om å leke. At man ikke skulle spørre andre om barnet kunne komme og leke men invitere til lek hjemme hos seg selv. Litt annerledes om du ringer og spør om de kan være barnevakt, for da kan de spørre om det tilbake. Det den tråden ville ha frem er vel at når du spør om barnet kan komme for å leke ber du om barnevakt på en "skjult" måte ;) Ikke at jeg skjønner at det er så galt helle da men...

Så hvis man spør om barnet kan komme på dagtid fordi man trenger barnepass, så er det greit? Men ikke hvis man bare spør om de kan leke sammen? 🙈 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis man spør om barnet kan komme på dagtid fordi man trenger barnepass, så er det greit? Men ikke hvis man bare spør om de kan leke sammen? 🙈 

Noe sånt ja.

Det er frekt å spørre om barnet kan komme å leke, men helt greit å spørre om de kan være barnevakt en stund og at du kan gjengjelde tjenesten en annen gang.

Forstå det den som kan ;)

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp. dib i et nøtteskall

Anonymkode: 7e657...671

Skrevet

Har barnet noen de leker med på fritiden? Evt en bestevenn i BHG? Begynn å invitere hjem til dere, så blir man fort bedre kjent med foreldrene også, ved henting feks. Så kan dere spørre om barnepass etterhvert når dere er blitt kjent. 

Vi har passet venner av barna når foreldrene skal bort på noe, virkelig bare hyggelig at de spør. Men jeg hadde kikket litt rart på foreldrene om barna ikke hadde noen særlig relasjon fra før av. 

Anonymkode: 75dad...7ed

Skrevet

Sjekk ut ulike tilbud forskjellige organisasjoner kommunen har, kanskje noe kan passe for dere. Her tror jeg røde kors har reservebestforeldre, eldre som har litt tid og kjærlighet til overs som ønsker å tilbringe litt tid med barn og deres familie. Det blir nok ikke barnevakt for en helg, men barnet får utvidet kontaktnettet sitt, får oppleve noe nytt og dere foreldre kan få fri noen timer til å bare være kjærester. Ulike oranisasjoner tilbyr også avlastningshjem, noe i nærheten av bv tilbyr men dette er frivillig og for de som trenger litt avlastning uten at det r noen problemer inni bildet. 

Anonymkode: 928e1...8fc

Skrevet

Er det noen som har forsøkt sånn reservebesteforeldre?  Han er 

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor bor du? Er gjerne barnevakt om du bor i nærheten av Stavanger. Du kan selvfølgelig få møte meg først😂😁 har to barn selv på 7 og 3. Dere må få tid dere bare dere to ❤️

Anonymkode: 695ba...714

I wish🥴😂😂 Nærmere Oslo.. 

Skrevet

Noen her som har forsøkt reservebesteforeldre? 

Skrevet

Synd at vi ikke har femmer her i Norge. I USA har de fiverr, der får en leid barnevakt til en femmer.

Anonymkode: 3fa4b...08f

Skrevet
På 3.6.2019 den 10.50, Anonym bruker skrev:

Noe sånt ja.

Det er frekt å spørre om barnet kan komme å leke, men helt greit å spørre om de kan være barnevakt en stund og at du kan gjengjelde tjenesten en annen gang.

Forstå det den som kan ;)

Jeg synes begge deler er greit jeg. 😊 Vi hadde venninnen til datteren på overnatting da hun skulle få en lillesøster, da var det vi som tilbød, men etter det har de spurt flere ganger, og da kan vi spørre når vi trenger det også. Også er det jo veldig hyggelig for barna. Vinn vinn 😊 Men så er det noen som bare sender barna til andre og aldri gir noe tilbake, da er det litt verre. Der har vi begynt å si nei.

Anonymkode: 91b88...0bd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Synd at vi ikke har femmer her i Norge. I USA har de fiverr, der får en leid barnevakt til en femmer.

5 dollar i timen? Høres ut som grov sosdial dumping.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, hvem ville stolt på de som tok sånne jobber? 

En ting er at det er helt urimelig å forvente at noen skal jobbe for den prisen, og en annen er da hvem som ville ta sånne jobber...

Skrevet

Vi har null nettverk, INGEN å spørre. Så her blir kjærestetid Netflix og potetgull eller badestampen og vin etter leggetid. Selvsagt hadde det vært fint å gå på fest eller kino bare oss to, men det har vi ikke fått til. Jeg skal ikke klage, etter syv SA og mange år med prøving kom hun endelig. Så da får vi bare gjøre det beste ut av det. Det er ikke for evig da. 

Anonymkode: d3a30...70b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...