Gå til innhold

Føde og barsel på Drammen sykehus, noen?


Hirka89

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 10 juni og skal føde på Drammen sykehus. Har hørt at Drammen sykehus skal være veldig flinke på fødeavdelingen, men at det ikke er like bra på barsel. Har prøvd å google litt, men det meste som kommer er eldre artikler og innlegg. 

Er det noen som nylig har født ved Drammen sykehus og kan si noe om hva slags opplevelse de hadde der? Var det bra eller dårlig :)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke nylig, men fødte for snart 6 år siden. Jeg ble godt ivaretatt på både føden og barsel. Lå i 5 dager, fikk ikke lov til å reise hjem pga problemer med amming som resulterte i opplæring i pumping og flaskemating (og renhold av dette). 

Felte noen tårer da jeg dro hjem, hadde det så altfor godt på barsel.

Anonymkode: 580ec...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte der i 2010 og 2013. Første opphold på barsel var pyton, andre himmelsk.

Anonymkode: a44f6...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nylig, men fødte for snart 6 år siden. Jeg ble godt ivaretatt på både føden og barsel. Lå i 5 dager, fikk ikke lov til å reise hjem pga problemer med amming som resulterte i opplæring i pumping og flaskemating (og renhold av dette). 

Felte noen tårer da jeg dro hjem, hadde det så altfor godt på barsel.

Anonymkode: 580ec...79d

Oi, det hørtes jo ut som du fikk veldig bra oppfølging da :) fikk du familierom eller måtte du dele rom med andre? Har søkt om familierom, men har skjønt at det er vanskelig å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har flotte ansatte, men de som alle andre føde/barsel (spesielt nå) blir hindret av systemet de jobber i. Noe som resulterer i periodevis underbemanning. 

Men jeg kjenner godt til flere som jobber der, og kompetansen er det ikke noe å si på. Hadde selv jm derfra under kontroller og egen hjemmefødsel for to år siden, og vet derfor at fokus på nærhet, amming og tilknytning er stor der blant de ansatte. Som gjør så godt de kan for at sprengt avdeling ikke skal gå utover mødre og barna. 

Nyfødt intensiv (hvis du må innom der) er også veldig god. (kjenner til de gjennom jobb) Og spesielt fordi de bistår bl. a Bærum sh (som ikke har barneavdeling og barnelege utenom fast kontortid og derfor ingen risikofødsel og lav terskel for overflytting av både mor og nyfødt ved utfordringer) har de opprettet god kompetanse der, spesielt på prematur. 

Anonymkode: 276c7...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fødte der i 2010 og 2013. Første opphold på barsel var pyton, andre himmelsk.

Anonymkode: a44f6...6f4

Hadde du familierom eller flermannsrom? Har søkt om familierom, men skjønt at det er vanskelig å få siden alle vil ha det. Får litt angst av tanken på å ligge på rom med 2-3 andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hirka89 skrev:

Hadde du familierom eller flermannsrom? Har søkt om familierom, men skjønt at det er vanskelig å få siden alle vil ha det. Får litt angst av tanken på å ligge på rom med 2-3 andre..

Det var en (av flere grunner) til at jeg valgte å føde nr 2 hjemme. Var på 3manns rom, med et bad, med førstemann (på Riksen vel og merke, men tilhører Drammen), og hvis jeg måtte på sykehus igjen så hadde jeg dratt hjem så fort det lot seg gjøre fremfor det igjen. Var mer sliten når jeg dro hjem. 

Nå slapp vi både vaktbyttet, fulle stuer, og mas. Bare to trygge jm til bare oss, og stille hus med eget bad og pysj etterpå 😊💜 Jm kom hjem tre dager etterhverandre, og stelte meg, baby og ga god amme veiledning i sofaen. 

Men må man så må man. Ville tatt med ørepropper, og bare lullet meg inn i senga med babyen og skjermbrett 😉

Anonymkode: 276c7...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde keisersnitt med begge, så jeg fikk automatisk enerom.

Anonymkode: a44f6...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 3 venner som har født der de 2 siste årene. Ble tatt godt vare på under fødsel.. på barsel er det visst ei som flyr rundt med mattralle Å glefser skikkelig 😅 ble rett og slett snakkis hu der. Ikke god kombo med hormonelle/sårbare førstegangs og ei som gneldrer bare du bruker tid på å bestemme seg 😜 Men ellers har jeg hørt det er som de fleste barselavdelinger.

selv bor jeg i Drammen å valgte Tønsberg i stedet😜 Lystgass❤️❤️❤️

Anonymkode: 14432...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har 3 venner som har født der de 2 siste årene. Ble tatt godt vare på under fødsel.. på barsel er det visst ei som flyr rundt med mattralle Å glefser skikkelig 😅 ble rett og slett snakkis hu der. Ikke god kombo med hormonelle/sårbare førstegangs og ei som gneldrer bare du bruker tid på å bestemme seg 😜 Men ellers har jeg hørt det er som de fleste barselavdelinger.

selv bor jeg i Drammen å valgte Tønsberg i stedet😜 Lystgass❤️❤️❤️

Anonymkode: 14432...841

Vel, det ingen som går med mattralle på barsel på Drammen 😉 Det er buffetservering til alle måltider. Så akkurat det er vel heller en snakkis og et rykte fremfor noe annet 😂 

Anonymkode: 82aac...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt gode ting! Har inntrykket av at det kan være litt hit & miss uansett sykehus, ville ha valgt Drammen dersom det er nærmest!

Anonymkode: c94c5...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare godt å si om både føden og barsel på drammen 🤗 men nå er det snart 5 år siden jeg var der da

Anonymkode: 9b1f4...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, det ingen som går med mattralle på barsel på Drammen 😉 Det er buffetservering til alle måltider. Så akkurat det er vel heller en snakkis og et rykte fremfor noe annet 😂 

Anonymkode: 82aac...6cb

2 kollegaer som erfarte dette i fjor, Kanke skjønne at de juger om dette? Forøvrig fødsel Nr 2 på de begge. Hu var visst ikke der begge gangene på hu ene 😂

Anonymkode: 14432...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Hirka89 skrev:

Oi, det hørtes jo ut som du fikk veldig bra oppfølging da :) fikk du familierom eller måtte du dele rom med andre? Har søkt om familierom, men har skjønt at det er vanskelig å få.

Jeg fikk familierom, til tross for at faren ikke bodde/sov der med oss. Jeg var så langt nede etter 4 døgn uten noe særlig søvn (pga maserier, fødsel og snorkete nabo på rommet), at de måtte velge mellom å gi meg enerom eller la meg dra hjem. Hjem fikk jeg som sagt ikke, så da ble det enerom. Men fikk beskjed at jeg måtte flyttes hvis det kom noen som hadde bestilt familierom, noe det heldigvis ikke gjorde. 

De tok skikkelig godt vare på meg 😊

Anonymkode: 580ec...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født der tre ganger.

Første gang var dritt. Ble vekket kl 7 for opp og gå etter 72 timers fødsel som endte i haste-ks. Jm som heiv seg over magen min for å presse ut rester - trodde jeg skulle dø. Flermannsrom med en indisk familie der hele familien var på besøk med medbrakt mat. Baby som slet med å ta puppen, og ingen hjalp meg. Nei, det var dritt. 

Andre gang visste jeg hva jeg gikk til. Fødselen var dramatisk, og jeg mistet 1,3 liter blod. Jeg skulle få blodoverføring, men den kom aldri. Ble sendt hjem etter 2 dager, sydd fra topp til tå, blodfattig og elendig. 

Tredje gang gikk bedre. Planlagt snitt og enerom. Stolte mer på meg selv, og dro så raskt jeg kunne. 

De er sikkert flinke på drm, men de er fryktelig underbemannet. Stol på deg selv og kroppen din, og ta den plassen du trenger. 

Anonymkode: 8ecdd...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Drammen i 2013 og 2016. Fornøyd med fødeavdelingen, men synes det var slitsomt på barsel. Første barnet gråt og sov lite. Da han ble født hadde jeg ikke sovet på to døgn og var utslitt. Hver gang baby sluttet å gråte for en liten stund og jeg sovnet så buste de inn på rommet å vekket meg. Kom meg hjem så fort jeg kunne. En evnt ny fødsel ville jeg nok dratt rett hjem og droppet barsel. De virket dyktige og var hyggelige altså, men vanvittig slitsomt at de skulle hilse på hvert eneste vaktskifte (både jordmor og barnepleier).

Anonymkode: c32dc...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som folk har veldig forskjellig opplevelser 😅 Jeg bare håper så inderlig vi får familierom. Jeg er førstegangs, så kjenner jeg har litt angst for å dele rom med andre og måtte være der alene uten samboeren min. Men er vel ganske forberedt på at det sikkert må bli sånn, har inntrykk av at alle vil ha familierom og at det derfor er vanskelig å få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...