Gå til innhold

Dere som flyr ofte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ut å fly i morgen. Har ikke flydd på sikkert 10 år. 

Jeg har ptsd og angst og er litt redd for å fly. Ikke selve flyturen. Den er jeg ikke redd for, men alle menneskene på flyplassen og flyet skremmer meg litt. Egentlig ganske mye. Jeg har med meg fulladet telefon, ørepropper og ekstra lader så jeg kan se film eller lese bok/høre musikk. Jeg har alt i orden der.

Flyet mitt går 15.00. Jeg vil gjerne komme til Gardermoen så sent som mulig så jeg slipper folkemengdene over lengre tid. 

Når er det mye trafikk på flyplassen? Noen som vet det? Holder det å komme en time før flyet skal gå, sjekke inn på en sånn stasjon og så gå rett til gate? 

Anonymkode: 91510...c37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Sjekke inn kan du gjøre på nettet på forhånd. Så går du rett til en maskin, skriver ut bagasjelapp og legger bagasjen på riktig bånd.

Så er det sikkerhetskontroll (5-10 min i kø) og rett til gate.

1 time holder hvis det er innenlands. 

Anonymkode: 2da73...d61

Skrevet

Hvor skal du? Litt avhengig av hvor du skal, bør du være på osl 1-3 timer for avreise. Imorgen er det nok endel trafikk pga langhelg, dessverre. 

Anonymkode: 50c34...f3e

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Sjekke inn kan du gjøre på nettet på forhånd. Så går du rett til en maskin, skriver ut bagasjelapp og legger bagasjen på riktig bånd.

Så er det sikkerhetskontroll (5-10 min i kø) og rett til gate.

1 time holder hvis det er innenlands. 

Jeg skal kun ha håndbagasje, innenlands 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor skal du? Litt avhengig av hvor du skal, bør du være på osl 1-3 timer for avreise. Imorgen er det nok endel trafikk pga langhelg, dessverre. 

Anonymkode: 50c34...f3e

Jeg skal reise innenlands. Tenkte at siden det er langhelg, så har «de fleste» reist onsdag eller i dag og da valgte jeg fredag. 

Skrevet

Fy skam deg som skal ut og fly! Er du klar over hvor miljøskadelig det er å fly? For et svin du er.

Anonymkode: 2a67e...351

Gjest Hvit_bil
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fy skam deg som skal ut og fly! Er du klar over hvor miljøskadelig det er å fly? For et svin du er.

nei, fy skam VY som prioriterte logobytte og nylakkering foran å bygge lengre jernbaner

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare...ikke. 

Du dummer deg bare ut. 

Anonymkode: a8822...199

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe. Regner med du er ironisk. Men om jeg flyr en gang hvert 10. år, så er jeg nok ikke den største synderen. Jeg kunne kjørt, men det blir for langt for en helg

Skrevet

Jeg ville ha satt av litt tid. Det kommer selvsagt ann på hvordan du kommer deg til Gardemoen. Tog, buss eller bil? Tenk på kø.

Det er en av de travleste tidene på Gardemoen, bare så du er klar over det. 

Anonymkode: 930a1...ada

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ha satt av litt tid. Det kommer selvsagt ann på hvordan du kommer deg til Gardemoen. Tog, buss eller bil? Tenk på kø.

Det er en av de travleste tidene på Gardemoen, bare så du er klar over det. 

Jeg tør ikke reise kollektivt. Det holder med fly i denne omgangen. Jeg blir kjørt.

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ut å fly i morgen. Har ikke flydd på sikkert 10 år. 

Jeg har ptsd og angst og er litt redd for å fly. Ikke selve flyturen. Den er jeg ikke redd for, men alle menneskene på flyplassen og flyet skremmer meg litt. Egentlig ganske mye. Jeg har med meg fulladet telefon, ørepropper og ekstra lader så jeg kan se film eller lese bok/høre musikk. Jeg har alt i orden der.

Flyet mitt går 15.00. Jeg vil gjerne komme til Gardermoen så sent som mulig så jeg slipper folkemengdene over lengre tid. 

Når er det mye trafikk på flyplassen? Noen som vet det? Holder det å komme en time før flyet skal gå, sjekke inn på en sånn stasjon og så gå rett til gate? 

Så tøff du er, lykke til :) 

Anonymkode: d8ea1...8f7

Skrevet

Hva med å laste ned Netflix app, da kan du laste ned en film du kan se på flyet? 

Anonymkode: 7f0c7...136

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å laste ned Netflix app, da kan du laste ned en film du kan se på flyet? 

Anonymkode: 7f0c7...136

Alt dette er i orden. Det er mest flyplassen før flyet jeg er redd for

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tør ikke reise kollektivt. Det holder med fly i denne omgangen. Jeg blir kjørt.

Jeg vil legge til litt ekstra tid. Men nå er det meg som hater å stresse. Det kan være kø, en trafikkulykke, etc.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil legge til litt ekstra tid. Men nå er det meg som hater å stresse. Det kan være kø, en trafikkulykke, etc.

Tenker å reise hjemmefra ca 12. Bruker en time til flyplassen, men vente på McDonald’s eller noe sammen med den som kjører til det er litt nærmere tiden. 

Ptsd og angsten gjør at jeg overplanlegger en del. Altså jeg skriver liste på når jeg skal være på de forskjellige stedene for å bli tryggere på reisen. Spesielt fordi jeg skal reise alene for første gang.

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe. Regner med du er ironisk. Men om jeg flyr en gang hvert 10. år, så er jeg nok ikke den største synderen. Jeg kunne kjørt, men det blir for langt for en helg

God tur! 1 time holder i massevis med bare håndbagasje.

Anonymkode: dcca2...31a

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker å reise hjemmefra ca 12. Bruker en time til flyplassen, men vente på McDonald’s eller noe sammen med den som kjører til det er litt nærmere tiden. 

Ptsd og angsten gjør at jeg overplanlegger en del. Altså jeg skriver liste på når jeg skal være på de forskjellige stedene for å bli tryggere på reisen. Spesielt fordi jeg skal reise alene for første gang.

Dette går bra! Med kun håndbagasje og innenlands er 1 time mer enn nok! Hvis du sjekker inn på nettet på forhånd og får elektronisk billett kan du gå rett i sikkerhetskontrollen. Den er ganske effektiv og det er antagelig rolig der i morgen ettermiddag. 

Tipper du kommer til å klare det med glans!

Skrevet

Anbefaler deg å gå til C-gatene i 2.etg etter du har gått gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg venter alltid der for der er det nesten aldri folk. Så går jeg til min gate når de begynner boardingen.

Anonymkode: b0cc7...5c3

Skrevet

Jeg håper at det går greit for deg i morgen. Og bare så du vet det, det er folk der som kan og vil hjelpe deg om du trenger noe som helst hjelp. Bare snakk med noen av de som jobber der, sekuritas, innskjekkingspersonal, politi, folk på restauranter eller kiosker. De vil få noen til å hjelpe deg hvis du trenger. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette går bra! Med kun håndbagasje og innenlands er 1 time mer enn nok! Hvis du sjekker inn på nettet på forhånd og får elektronisk billett kan du gå rett i sikkerhetskontrollen. Den er ganske effektiv og det er antagelig rolig der i morgen ettermiddag. 

Tipper du kommer til å klare det med glans!

Jeg fikk en Mail om å sjekke inn på nett, men skjønte ikke helt greia. Er det altså at jeg sjekker inn via linken og så viser en QR eller noe i kontrollen?

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk en Mail om å sjekke inn på nett, men skjønte ikke helt greia. Er det altså at jeg sjekker inn via linken og så viser en QR eller noe i kontrollen?

Ja, du scanner qr kode først ved inngang til sikkerhetskontrollen og så en gang til når du boarder fly. 

1 time holder forøvrig. Hvis du vil legge til litt ekstra tid for kjøring osv, så kan dere jo kjøre litt tidligere og så vente ved billommen rett før flyplassen slik at du slipper å være så lenge på selve gardermoen. 

Uansett: jeg flyr MYE og 1 timer holder fint. Jeg bruker ofte å stenge flyplassens kjas og mas ute ved å høre på musikk eller podcast.

Lykke til!

Anonymkode: 3c547...102

Skrevet

Vil bare si at jeg synes du er kjempetøff som tør å gjøre dette når du sliter med det du gjør!!! 👍

Håper alt går bra i dag!! 

Anonymkode: f299b...3d5

Skrevet

Jeg er en av dem som mener det er umoralsk å fly mye. Men å fly en gang hvert tiende år er ABSOLUTT ikke mye :)

jeg har selv flydd to ganger de siste 6 årene (til England, så ikke langt), og kjenner igjen mye av det du beskriver HI. Siden jeg flyr så sjeldent er jeg redd for å glemme noe, og lurer på hvordan innsjekk osv. Skal foregå. Heldigvis har det gått veldig greit og det gjør det nok for deg også :)

god tur!

Anonymkode: b60cf...afd

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja! Du har med billetten som qr kode på mobilen. Scanner den i sikkerhetskontrollen og når du går på flyet. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du scanner qr kode først ved inngang til sikkerhetskontrollen og så en gang til når du boarder fly. 

1 time holder forøvrig. Hvis du vil legge til litt ekstra tid for kjøring osv, så kan dere jo kjøre litt tidligere og så vente ved billommen rett før flyplassen slik at du slipper å være så lenge på selve gardermoen. 

Uansett: jeg flyr MYE og 1 timer holder fint. Jeg bruker ofte å stenge flyplassens kjas og mas ute ved å høre på musikk eller podcast.

Lykke til!

Anonymkode: 3c547...102

Takk. Da tror jeg at jeg går for denne metoden. Den innebærer minst mulig kontakt med folk. 

Dette går nok helt fint, men jeg er skikkelig uvel likevel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...