Gå til innhold

Flere "dooms day preppers" her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da lager jeg meg spyd! Alå? Tenke litt sjæl vettu. Vi vet også hvilke sopper i skogen som er spiselige, og ikke. Og vi har fiskestang og fiskeutstyr til en hel mannsalder. I tillegg har vi KNIVER i flust! 

Og hagen er overtatt av løvetann, som kan fungere som salat. Jeg tror egentlig lokalsamfunnet hadde slått seg sammen der noen hadde funnet mat, noen vaska klær, noen tatt seg av ungene osv. 

Anonymkode: 181ab...4ae

Men mest sannsynlig vil jo all vill mat være  kontainer med radioaktivitet da..

Anonymkode: e195a...810

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men mest sannsynlig vil jo all vill mat være  kontainer med radioaktivitet da..

Og så, da? Trodde du seriøst at man kunne ha hermetikk som holder til et 60 år langt liv? Da har du stort hus 😂Du må da, hvis du har familie, ha plass til 43 800 bokser med hermetikk. 

Skrevet

Det kom for et par år siden en liste fra dsb hva man burde ha i huset i tilfelle det blir krise. Vann, mat, strøm, batteridrevet radio, varme osv. Det meste hadde vi fra før, resten skaffet vi, alt kan jo brukes i hverdagen og er ikke bortkastet penger, men likevel er det jo bare for noen få dager. Skulle det bli krig eller infrastruktur bryter sammen over lengre tid er vi ikke selvforsynt i det hele tatt.

Skrevet

Klager til den britiske regjeringen? Det er vissnok greia her.

Ellers så har jeg Morrisons rett inærheten.

Anonymkode: 069b7...bd7

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klager til den britiske regjeringen? Det er vissnok greia her.

Ellers så har jeg Morrisons rett inærheten.

Herregud du må jo gå til Waitrose! 

Skrevet
Akkurat nå, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Herregud du må jo gå til Waitrose! 

Men da må jeg jo kle på meg. Jeg kan jo ikke gå i pysjamas bukser der! Og det er 200 meter lengre unna..

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og så, da? Trodde du seriøst at man kunne ha hermetikk som holder til et 60 år langt liv? Da har du stort hus 😂Du må da, hvis du har familie, ha plass til 43 800 bokser med hermetikk. 

Eh...hjelpe meg, vil ikke overleve med deg...

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vil kalle dere veldig mye mer enn litt klar. Øver dere på evakuering og eller, sånn som de i doomsday preppers serien på tv?

Anonymkode: 9dcf2...635

Nei, bor relativt usentralt til oppe i høyden så ingen fare. De på TV er gærne da :)

Anonymkode: 9e35e...2df

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da må jeg jo kle på meg. Jeg kan jo ikke gå i pysjamas bukser der! Og det er 200 meter lengre unna..

Men vi snakker Doomsday. Og da vil man ikke være på Morrisons sammen the riff raff. Du leverer ikke ungene i pysjbukse håper jeg. Sånt blir det nyhetsoppslag av. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Må ikke gi gærningene en slik idé :D

Anonymkode: 9168d...f83

Skrevet

Helt seriøst; jeg tror ikke det er noen vits i å forberede seg på «dommedag». Selv om man skulle ha forberedt seg, vil det være mye flaks involvert hvis man skal overleve si en kjernefysisk katastrofe. Og skulle man overleve selve katastrofen, vil infrastruktur og samfunn være så ødelagt at jeg tenker at man ganske raskt kommer til å ønske at man hadde dødd med en gang.

Et mer trolig scenario er klimaendringer med påfølgende pandemier, flyktningestrømmer, krig og sammenbrudd. Dette tror jeg ikke det går an å «preppe» seg ut av. Jeg tror mer på det historikeren Hariri sa når han ble spurt hvordan vi best kan forberede barna våre på en usikker fremtid. Han fremhevet to ting som viktige:

Gode sosiale evner og en sterk psyke.

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei så kult! Da har jeg det jo 🤣. Eier av model s her.

Anonymkode: 68857...220

Det er ikke alle S'ene som har det, kun de nyeste. Det kom først på X'en fra start av, og så etter hver på S.

Anonymkode: 9b4f7...78a

Gjest KenCreek
Skrevet

Nei. Forberedt på noen dager uten strøm og vann, men thats it. 

Tar det som det kommer jeg 😊

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hva gjør dere når boksematen er spist opp, de hjemmedyrkede grønnsakene fortært, jodtablettene spist, og rifla rana? Hva da?

Anonymkode: 7872f...0fc

For de aller fleste er poenget å komme gjennom en krisesituasjon på noen dager, kanskje noen uker, ikke å ha nok av alt til å klare seg resten av livet.

Til dem som tenker det vil gå greit å flytte på hytta og leve av jakt så forutsetter det at minst 99% av befolkningen er døde. Det finnes ikke ville dyr nok i norge til å dekke kaloribehovet vårt. Med sult og uten beskyttelse av dyrene ville vi nok tilnærmet utryddet alle jaktbare arter på noen uker. Fisk er en bedre resurs, men den kystnære fisken vil raskt bli borte om det sto 4 millioner sultne fiskere i vannkanten.

Å leve på planteføde fra naturen er også krevende. Skulle du overleve på løvetannblader må du spise noe sånt som 10 kilo om dagen.

Anonymkode: 38baa...de7

Skrevet

Har jodtabletter, ulltøy og bålpanne (og marshmallows, så slipper vi at det blir så kjipt). Har tydeligvis bioweapon defense også. Og tegnesaker, brettspill og plastelina. 

Anonymkode: 78e22...14f

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For de aller fleste er poenget å komme gjennom en krisesituasjon på noen dager, kanskje noen uker, ikke å ha nok av alt til å klare seg resten av livet.

Til dem som tenker det vil gå greit å flytte på hytta og leve av jakt så forutsetter det at minst 99% av befolkningen er døde. Det finnes ikke ville dyr nok i norge til å dekke kaloribehovet vårt. Med sult og uten beskyttelse av dyrene ville vi nok tilnærmet utryddet alle jaktbare arter på noen uker. Fisk er en bedre resurs, men den kystnære fisken vil raskt bli borte om det sto 4 millioner sultne fiskere i vannkanten.

Å leve på planteføde fra naturen er også krevende. Skulle du overleve på løvetannblader må du spise noe sånt som 10 kilo om dagen.

Anonymkode: 38baa...de7

Hvis poenget er noen uker er jo ikke jakt noe problem?

Anonymkode: d9f6b...99f

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt i alle fall. Alle skap, skuffer og frysere er fulle, mye drikke på flasker, mange medisiner og førstehjelpsutstyr. Har spader, våpen, tau, fiskestenger, fyrstikker, tennvæske, propan, grill har ved og bor like ved skog om nødvendig. I havet kan vi fiske og på land kan vi ta hjort, elg, rådyr og annet. Har tilgang til delvis isolert hytte på fjellet. Bilen har Bioweapon Defense mode så om noe skulle skje får vi isolere oss der mens vi kommer oss unna eventuelle episenter. Skader ikke å være litt selvforsynt om noe skulle skje.

Vi mangler eventuelt vannfilter og jodtabletter da.

Anonymkode: 9e35e...2df

Nå smilte jeg godt. Prepper er svært underholdende

Anonymkode: 43cf4...a1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...