Twintipp Skrevet 29. mai 2019 #26 Skrevet 29. mai 2019 Babynest ble brukt MYE her! Mellom oss i sengen, oppi sofaen, på badegulvet da jeg dusjet osv. Ellers klær, bleier osv.
Hirka89 Skrevet 29. mai 2019 #27 Skrevet 29. mai 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet selvfølgelig at babyen trenger soveplass,transport, stell og næring.. Men ser så mye om babynest og ammepute osv... Er dette nødvendig ? Eller er sånn som babynest mer skummelt enn «lettvint» I fødebagen min hittil har jeg Amme-bh,helsekortet,øretelefoner,lader,powerbank,herreboxere ( til etter fødsel), brystvorte krem,hjem - sett til baby,body til babyen,helseteppe,velkomstgave til baby, pysj og koseklær til meg selv.. Men er det mer som kunne vært nyttig ? HI Anonymkode: 80ad7...e96 Som jeg nevnte lenger opp i tråden så fikk jeg beskjed om å ha med sandaler til å bruke i dusjene, og tøfler eller innesko til å gå med ellers (fikk beskjed om dette på sykehuset)
Pobie Skrevet 29. mai 2019 #28 Skrevet 29. mai 2019 (endret) 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet selvfølgelig at babyen trenger soveplass,transport, stell og næring.. Men ser så mye om babynest og ammepute osv... Er dette nødvendig ? Eller er sånn som babynest mer skummelt enn «lettvint» I fødebagen min hittil har jeg Amme-bh,helsekortet,øretelefoner,lader,powerbank,herreboxere ( til etter fødsel), brystvorte krem,hjem - sett til baby,body til babyen,helseteppe,velkomstgave til baby, pysj og koseklær til meg selv.. Men er det mer som kunne vært nyttig ? HI Anonymkode: 80ad7...e96 Babynest er ikke trygt å bruke for å sove i. Disse utgjør kvelningsfare og øker risikoen for krybbedød. Babyen skal alltid sove enten i armene dine, eller i sin egen seng. Den skal ikke sove i voksenseng, sofa, og skal aldri omgies med puter, tepper, dyner, kosedyr osv. Anbefaler at du leser deg opp på risikofaktorer for krybbedød. Ammepute er litt individuelt. Jeg kjøpte en til baby nr 2 fordi jeg trodde jeg kunne hatt bruk for en med baby nr 1 og kjøpte aldri, men den ble nesten ikke brukt. Da jeg brukte den var det fordi jeg syntes jeg måtte siden jeg hadde kjøpt den. Hvis du trenger litt ekstra støtte gjør en sofapute samme nytten. Denne synes jeg du kan vente og se til etter babyen er født og se om du da trenger den. Endret 29. mai 2019 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #29 Skrevet 29. mai 2019 Eget, mykt dopapir. Eller evt hårføner til å tørke seg nedentil☺️ Anonymkode: fa61a...3f6
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #30 Skrevet 29. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Eget, mykt dopapir. Eller evt hårføner til å tørke seg nedentil☺️ Anonymkode: fa61a...3f6 Det var altså ment som et tips til deg, ikke hva babyen trenger..,🙈😅 Anonymkode: fa61a...3f6
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #31 Skrevet 29. mai 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet selvfølgelig at babyen trenger soveplass,transport, stell og næring.. Men ser så mye om babynest og ammepute osv... Er dette nødvendig ? Eller er sånn som babynest mer skummelt enn «lettvint» I fødebagen min hittil har jeg Amme-bh,helsekortet,øretelefoner,lader,powerbank,herreboxere ( til etter fødsel), brystvorte krem,hjem - sett til baby,body til babyen,helseteppe,velkomstgave til baby, pysj og koseklær til meg selv.. Men er det mer som kunne vært nyttig ? HI Anonymkode: 80ad7...e96 Ammepute gir hvile til armer og rygg, og mindre belastning for deg. Jeg trodde det var overflødig, men ble veldig glad for det 😉 Anonymkode: c8c0e...bf5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #32 Skrevet 29. mai 2019 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var altså ment som et tips til deg, ikke hva babyen trenger..,🙈😅 Anonymkode: fa61a...3f6 Hahahha🤣🤣🤣🤣 Anonymkode: c8c0e...bf5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #33 Skrevet 29. mai 2019 14 minutter siden, Pobie skrev: Babynest er ikke trygt å bruke for å sove i. Disse utgjør kvelningsfare og øker risikoen for krybbedød. Babyen skal alltid sove enten i armene dine, eller i sin egen seng. Den skal ikke sove i voksenseng, sofa, og skal aldri omgies med puter, tepper, dyner, kosedyr osv. Anbefaler at du leser deg opp på risikofaktorer for krybbedød. Ammepute er litt individuelt. Jeg kjøpte en til baby nr 2 fordi jeg trodde jeg kunne hatt bruk for en med baby nr 1 og kjøpte aldri, men den ble nesten ikke brukt. Da jeg brukte den var det fordi jeg syntes jeg måtte siden jeg hadde kjøpt den. Hvis du trenger litt ekstra støtte gjør en sofapute samme nytten. Denne synes jeg du kan vente og se til etter babyen er født og se om du da trenger den. Åh Gud, STOPP med denne samsoving propagandaen din!!! Samsoving er naturlig og sunt, så lenge foreldre ikke røyker og det ikke er for høy temperatur på soverommet. Anonymkode: c8c0e...bf5
Pobie Skrevet 29. mai 2019 #34 Skrevet 29. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Åh Gud, STOPP med denne samsoving propagandaen din!!! Samsoving er naturlig og sunt, så lenge foreldre ikke røyker og det ikke er for høy temperatur på soverommet. Anonymkode: c8c0e...bf5 Det er godt kjent at samsoving er den største risikofaktoren for krybbedød (70% av babyer som dør i krybbedød sov i seng med voksne) og utsetter også babyen for risko for kvelning av dyne eller pute, den voksnens kropp eller klær, at den blir klemt mellom voksen og veggen eller mellom sengen og nattbordet, fall, osv. Det er ikke propaganda, det er statistikk. Det tryggeste stedet for en baby å sove er alene i egen seng. https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/e1341 https://pediatrics.aappublications.org/content/138/5/e20162938
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #35 Skrevet 29. mai 2019 12 minutter siden, Pobie skrev: Det er godt kjent at samsoving er den største risikofaktoren for krybbedød (70% av babyer som dør i krybbedød sov i seng med voksne) og utsetter også babyen for risko for kvelning av dyne eller pute, den voksnens kropp eller klær, at den blir klemt mellom voksen og veggen eller mellom sengen og nattbordet, fall, osv. Det er ikke propaganda, det er statistikk. Det tryggeste stedet for en baby å sove er alene i egen seng. https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/e1341 https://pediatrics.aappublications.org/content/138/5/e20162938 Farlig eller ikke. Samsoving var riktig for min yngste, da han trengte den nærheten. Hvis han ikke fikk sove hos meg, lå han ofte våken og skrek. Anonymkode: 2e553...cb5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #36 Skrevet 29. mai 2019 Hvorfor herreboxere, de kan da ikke være noe særlig å ha bind i? Babynest er vel litt diskutert, så vidt jeg vet er de ikke anbefalt av foreningen for plutselig spebarnsdød, altså krybbedød. Jeg brukte ammepute mye, synes det var deilig å få den avlastningen, kanskje særlig når jeg fikk neste barna for da er armene mer fri til å gjøre andre ting mens du ammer Anonymkode: ccb27...4b6
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #37 Skrevet 29. mai 2019 18 minutter siden, Pobie skrev: Det er godt kjent at samsoving er den største risikofaktoren for krybbedød (70% av babyer som dør i krybbedød sov i seng med voksne) og utsetter også babyen for risko for kvelning av dyne eller pute, den voksnens kropp eller klær, at den blir klemt mellom voksen og veggen eller mellom sengen og nattbordet, fall, osv. Det er ikke propaganda, det er statistikk. Det tryggeste stedet for en baby å sove er alene i egen seng. https://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/e1341 https://pediatrics.aappublications.org/content/138/5/e20162938 Det er jo helt avhengig av risikofaktorer som alkohold, tobakk og temperatur. Barnedødeligheten i Norge er under 3 pr. 1000, samtidig som en høy andel av nordmenn velger å samsove. Hadde dette vært livsfarlig uavhengig av andre faktorer, så hadde tallet vært mye høyere. Anonymkode: c8c0e...bf5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #38 Skrevet 29. mai 2019 Babynest er jo helt genialt, og man trenger ikke la baby sove I den på natten, men igjennom dagen på sofan oppi nestet. Da slipper man en vugge i stua. Man er jo stort sett alltid i nærheten av baby i den tiden hvor de er så små at de passer i et nest. Så om man bruker det med omhu går det nok veldig fint 👍🏻 Anonymkode: 7a46c...5bd
litekreativtbrukernavn Skrevet 29. mai 2019 #39 Skrevet 29. mai 2019 Angående ammepute så har cozyfix vært min redning med nr2 Brukte ikke på første. Bare en sånn myk halvmåne variant og puter. Men ble mye sår (under amming), og slet lenge etter perm slutt med senebetennelse i armen. Med en hardere og høyere variant, som feks cozyfix, fikk vi mye bedre støtte. Og babyen lå støtt og fint. Han sov mye på den, inntill meg, de første ukene 😉 Da var det bare å vippe frem bryst et, og la han sove videre, mens jeg så på nettflix 😅
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #40 Skrevet 29. mai 2019 I tillegg til klær og sånt som du har fått tips om. Jeg har aldri hatt eller hatt bruk for bleiebøtte, babynest eller ammepute. Skulle visst få en ammepute og bleiebøtte hos ei venninne denne gang, så da kan jeg jo prøve det (er 3. gangs) Stellebord på badet har vært gull. Hadde bare stellepute på gulvet til nr 2, noe som gikk greit, men har kjøpt stellebord denne gang, da jeg husker at det var en mye bedre stelleopplevelse. Såper, salver og kremer kjøper du når/hvis du får behov for det. Jeg brukte olje i badevannet da begge var ganske tørr i huden, og hadde sånn belegg i hodebunnen. Kjøpte/fikk også en prøvepk weleda zinksalve, noe jeg klarte meg med hele stelleperioden på nr 2. Har brukt vippestol mye, særlig etter de begynte med grøt. Hadde kurv i stua å sove i på dagtid de første 5-6 mnd. Brukte den mye til eldste, nr 2 sov mest i vogn, men den var grei å ha når hun var helt liten. Denne er arv, så vet ikke om jeg hadde kjøpt det om jeg ikke hadde det. Jeg hadde vugge til begge, men dette var også arv, så hadde sikkert kjøpt bare sprinkelseng dersom jeg ikke hadde soveplass. brystpumpe, Smokk og flasker trenger du ikke kjøpe, kjøp det dersom du får behov for det. Noe til såre bryst er greit å ha allerede på sykehuset. Husker jeg fikk låne albueskjell på sykehuset, som jeg syntes fungerte bra. Gå i fjæra å plukk hvis du har det tilgjengelig. Er helt jævlig å ha på bh, og måtte rive den løs fra sårene ved hver amming. Hvis du har hund, så er lekegrind eller noe å legge babyen høyt i i stua gull verd. Myke vaskekluter og gulpekluter er greit å ha mange av. Bæresele har jeg ikke hatt, men lånte en hos ei venninne da jeg reiste alene med eldste når han var liten. Var veldig greit å ha da siden jeg var alene, har ikke hatt bruk for til nr 2, men har kjøpt en brukt nå til nr 3. Husk at som 1. gangs så vil du få mye klær og utstyr i babygave, du kan jo derfor være litt nøktern med hvor mye du kjøper inn, husk at butikkene er åpen også etter babyen er født. Hvor mye du har i fødebagen kommer jo an på hvor du bor, og hvor fort du får/må reise hjem. Kjøp deg en behagelig amme-bh med god støtte etter baby er født og har kommet i gang med ammingen, da først vet du hvilken størrelse du må gå for. Ha oppi yndlingssjokoladen din(og kanskje en til far, han trenger kanskje og litt næring under fødselen) og noe godt å drikke, brus, juice eller det du foretrekker. Jeg hadde på forhånd bakt kanelboller som jeg hadde med, hadde jo hørt at kanel kunne få fortgang på fødselen. Hadde ikke lyst på dem under fødselen, og når jeg hadde lyst på dagen etter, så var de jo ikke ferske og gode lenger. Jeg foretrekker å bruke mine egne klær på sykehuset, og hadde derfor med flere t-skjorter. mammatruser fikk vi låne på sykehuset, men er ikke sikkert det er vanlig praksis andre plasser. Anonymkode: fbde8...3d9
Spurvugla Skrevet 29. mai 2019 #41 Skrevet 29. mai 2019 Så hyggelig, gratulerer med snart baby! Lista med ting til deg ser bra ut, bortsett fra at jeg ville byttet herreboksere med bestemortruser med høyt liv. Og plastsandaler til dusjen, gjerne store siden føttene ofte hovner opp etter fødselen. Til babyen ville jeg tatt med et par bodyer i st. 56 og 50. Mange sier de ikke trengte st 50, men noen babyer er små også, og du vet jo ikke på forhånd. Strømpebukser er upraktiske til babyer, synes jeg. Kjøp noen bleier (i st. 1 og 2) til å ha når dere kommer hjem. Vi hadde ammepute, men ikke babynest, men ikke noe av dette er noe du strengt tatt trenger, og det kan kjøpes etterpå. Bæresjal og vippestol også.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #42 Skrevet 29. mai 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg vet selvfølgelig at babyen trenger soveplass,transport, stell og næring.. Men ser så mye om babynest og ammepute osv... Er dette nødvendig ? Eller er sånn som babynest mer skummelt enn «lettvint» I fødebagen min hittil har jeg Amme-bh,helsekortet,øretelefoner,lader,powerbank,herreboxere ( til etter fødsel), brystvorte krem,hjem - sett til baby,body til babyen,helseteppe,velkomstgave til baby, pysj og koseklær til meg selv.. Men er det mer som kunne vært nyttig ? HI Anonymkode: 80ad7...e96 Hadde aldri babynest til mine to eldste, er nå gravid igjen. Skal ikke kjøpe det denne gang heller. Har heller ikke brukt ammepute, men fikk ikke til amminga ordentlig sist. Ville kjøpt noen nettingtruser på apoteket til å bruke på sykehuset. Blør du gjennom kan du bare kaste dei😊 Anonymkode: 3fc46...06b
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #43 Skrevet 29. mai 2019 8 hours ago, Anonym bruker said: Du har skremmende lite kunnskap selv, BW. Så følg ditt eget råd Anonymkode: c8c0e...bf5 voks opp stalker Anonymkode: de200...204
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #44 Skrevet 29. mai 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: voks opp stalker Anonymkode: de200...204 Trenger ikke å være stalker for å få med seg deg Anonymkode: c8c0e...bf5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #45 Skrevet 29. mai 2019 Jeg fikk nettingtruser og gigabind til meg og bleier til babyen mens vi var på sykehuset. Jeg tror det er vanlig på sykehus, men det de har hotell tror jeg det er vanlig at man må ha med. Første gang brukte jeg egne klær, mens andre gang gikk jeg i sykehusskjorter og egen bukser. Svettet enormt, så det var greit å kunne skifte flere ganger om dagen uten å måtte ha med masse skittentøy hjem. Hårføner og eget dopapir hadde jeg aldri tatt med, helt unødvendig. Som flere skriver er det mye man kan ha, men lite man må ha. Jeg er enig med hun som skriver det er lurt å ha litt klær i str50. Min baby på 3 kilo druknet nesten i str 56 de første par ukene, så jeg var glad vi hadde litt i 50. Men en jeg møtte på sykehuset hadde født en baby som passet rett inn i str 62, så store mengder er unødvendig. Jeg var glad i å bære i meitai og hadde ikke vært redd for å gjøre det igjen, men jeg hadde det kun til nr2 og klarte meg greit uten til første. Anonymkode: 7cd5d...1be
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #46 Skrevet 29. mai 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Trenger veldig lite. Et sted å sove, 3 klesskift, bleier og en mor. Resten går unner "kjekt å ha". Anonymkode: f05dc...112 Det er ikke sant. Anonymkode: a58db...572
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #47 Skrevet 29. mai 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Smokker går heilt fint om barnet har sugebehov. Bedre med smokk enn med pupp Anonymkode: 3fc46...06b Hvorfor er smokk bedre enn pupp? Du vet at det er mange rare stoffer i smokk? Anonymkode: 9d89d...0fe
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #48 Skrevet 27. september 2019 Sovepose i ull, et par ullpysjer, bæresjal, en fuktighetskrem skånsom nok for nyfødte og en busesuger. Hvis du har tenkt til å amme er det også verdt å investere i en skikkelig god pumpe. Blir du syk, får du brystbettelse, for lite eller for mye melk er pumpen din beste venn! Dessuten fantastisk å pumpe ekstra melk til å bruke i badekar til babyen eller fotbad til degselv 🙂Vi kjøpte sovepose i ull fra merinokids og den bruker 2-åringen vår fremdeles, uslåelig! Anonymkode: e39d3...24f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå