Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #1 Skrevet 28. mai 2019 Hva trenger babyen ? Har du en liste ? Og gjerne tips til fødebag Jeg har da termin om 1 mnd og har ikke gjort noe klart da jeg ikke trodde ting skulle gå bra Pga tidligere MA og SA. Har lister på app og fra jordmor etc men ønsker tips om hva babyen faktisk TRENGER Anonymkode: 80ad7...e96
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #2 Skrevet 29. mai 2019 Trenger veldig lite. Et sted å sove, 3 klesskift, bleier og en mor. Resten går unner "kjekt å ha". Anonymkode: f05dc...112
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #3 Skrevet 29. mai 2019 (Gi barna) kjærlighet, mer kjærlighet og enda mer kjærlighet, så kommer folkevettet av seg selv. - Astrid lindgren--😉 He he, neida. Men det er veldig lite de egentlig trenger. Litt klær, et pledd, og mammaen sin... Vil anbefale bæretube. Brukte det masse, hud mot hud, med barna mine. Anonymkode: b52c2...c08
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #4 Skrevet 29. mai 2019 hvis du ikke vet dette selv, så la være og skaff en Anonymkode: de200...204
Pobie Skrevet 29. mai 2019 #5 Skrevet 29. mai 2019 (endret) 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: hvis du ikke vet dette selv, så la være og skaff en Anonymkode: de200...204 Litt sent når det er en måned til termin? Likte første svaret her, babyen *trenger* veldig lite. Noen klær og en plass å sove (ikke i voksensengen siden dette øker faren for krybbedød), samt bleier. Sovepose er lurt siden du da slipper å kle på babyen 3 lag hver gang den skal sove, og teppe/dyne/pute skal ikke brukes første året. Du trenger veldig lite i fødebaggen og. Jeg hadde med altfor mye første gangen og mesteparten ble ikke brukt. Klesskift til dere begge to, bind, toalettsaker, ammebh hvis du vil amme og telefon/nettbrett med ladere. Mange sykehus deler ut bind, så det er ikke sikkert du trenger. Jeg hadde også med sovepose til babyen, men det trenger du strengt tatt ikke før dere kommer hjem igjen. Endret 29. mai 2019 av Pobie
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #6 Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: (Gi barna) kjærlighet, mer kjærlighet og enda mer kjærlighet, så kommer folkevettet av seg selv. - Astrid lindgren--😉 He he, neida. Men det er veldig lite de egentlig trenger. Litt klær, et pledd, og mammaen sin... Vil anbefale bæretube. Brukte det masse, hud mot hud, med barna mine. Anonymkode: b52c2...c08 Unger dør av overoppheting av slike bæresjal. Mor tror de sover og oppdager ikke at ungen egentlig er livløs. Anonymkode: 7b982...85a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #7 Skrevet 29. mai 2019 Et sted å sove. Et sted å stelles. Kan være så enkelt som en stellematte som legges på gulvet eller en annen plass. Har dere bil trengs bilstol. Barnevogn/og eller bæresjal så du kan ta baby ut. Et teppe å ligge på inne/ute. Litt klær og en pakke bleier. Slike ting som smokker og flasker, leker og kosedyr kan skaffes når behovet er der. Det finnes et hav av kremer osv til babyer. Kjøp en badeolje og en krem i tilfelle sår rumpe og resten bare om du ser du trenger det. Man kan fort kjøpe seg fattig i ting man ikke trenger. Anonymkode: 7afcf...294
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #8 Skrevet 29. mai 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Unger dør av overoppheting av slike bæresjal. Mor tror de sover og oppdager ikke at ungen egentlig er livløs. Anonymkode: 7b982...85a Jeg kjenner ikke til bæretube, men det er vel slyngene som har gitt problemer, ikke sjalene. Pass på at baby har frie luftveier og ikke blir for varm. Det samme kan sies om barnevogn. Man må alltid passe på slike ting med en baby. Anonymkode: 7afcf...294
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #9 Skrevet 29. mai 2019 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: hvis du ikke vet dette selv, så la være og skaff en Anonymkode: de200...204 Det er ikke alle som har barnevernet til å ordne opp for seg, vet du. Anonymkode: 8e28d...e46
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #10 Skrevet 29. mai 2019 Babyen trenger gjerne klær, men ikke et lass av str 50-56, du rekker aldri å bruke det anbefaler å ha litt i str 56 og str 62. Også kjøpe etterhvert. Kjøp gjerne brukt. Baby tøy er sjeldent slitt. Her er de tingene jeg har brukt til mine 3 og hva jeg har prøvd -Vippestol( sånn som kan ha full liggestilling, de sov gjerne i den på dagtid den første mnd) , jeg har o tillegg hatt 3 flaskebarn så er tidlig brukt som matstol når de gikk over på fast føde. Pluss at den kan du ha med deg baby rundt i huset og de kan følge med litt:) - babykurv hvis du heller vil st baby skal sove der på dagtid. Brukte det på mellomste som seng inne på vårt soverom på natta og flyttet ut i stua på dagtid. Helt grei og pen og se på -Bedside crib er veldig fin. Jeg kjøpte fra moewo(billigst) da de kun sover i den fra 0-6 mnd. Kjøp gjerne brukt. Sjeldent slitt. - babytepper/helseteppe , ca 2-3 stk. -gulpekluter - bleier/bepathen/ tørre engangskluter, pyrisept,neglesaks, febermåler/vaselin og febernedsettende til baby(alltid greit å ha i skapet) - babycall brukte jeg på de 2 første, men ikke på 3. Kjekt å ha uansett. - prøvde bæresjal på alle 3, men ikke vært suksess her. Mange elsker det da - purelan til brystvorter, ammebh/ innlegg og smertestillende til deg. - noen smukker til baby. Resten finner du ut av hva du synes du trenger Anonymkode: b3ea5...23a
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #11 Skrevet 29. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: hvis du ikke vet dette selv, så la være og skaff en Anonymkode: de200...204 Du har skremmende lite kunnskap selv, BW. Så følg ditt eget råd Anonymkode: c8c0e...bf5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #12 Skrevet 29. mai 2019 Tips! Ikke kjøp masse våtservietter til å bruke under bleieskift. Våtservietter er greit til turer og på farten. Hjemme, og ellers, trenger du bare kluter og vann😊 Billigere, bedre for huden og miljøet. Greit med bodyer, strømpebukser osv. Det får man ikke nok av. Spesielt hvis det er lekkasjer fra bleier osv. Vippestol er kjekt å ha. Ammepute er gull❤️ Anonymkode: c8c0e...bf5
Hirka89 Skrevet 29. mai 2019 #13 Skrevet 29. mai 2019 Jeg er selv 38+5 i dag, så er forberedt på å føde når som helst 😊 Så jeg vet jo heller ikke egentlig hva man FAKTISK trenger i fødebagen. Men jeg fikk tips av en venninde som fødte for 1 år siden + søsteren min, at jeg burde ta med noe til såre brystvorter. Så jeg har pakket ned både salve og kompress til det 😊 Ellers i fødebagen har jeg med smertestillende til etter fødsel, tannbørste og tannkrem, deo, hårstrikker, 1 skift til meg (innkludert ammebh og ammesinglet) og samboer, flip flops (fikk beskjed da jeg var på omvisning på sykehuset at de anbefaler flip flopper i dusjen osv), litt drikke og søtsaker som jeg liker (for rask og enkel energi under fødsel), og til babyen har jeg bare pakket med klær han kan ha på seg når vi skal hjem (body, bukse, sokker, lue og jakke + pledd har også tatt med noe bind og bleier, men har også hørt det ikke er nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #14 Skrevet 29. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Unger dør av overoppheting av slike bæresjal. Mor tror de sover og oppdager ikke at ungen egentlig er livløs. Anonymkode: 7b982...85a Har dette skjedd i Norge ? Jeg har kun lest at det har skjedd i USA og New Zealand. Jeg er selv skeptisk til bæresjal etter og ha lest om dødsfallene. Tragisk Anonymkode: 9d89d...0fe
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #15 Skrevet 29. mai 2019 24 minutter siden, Hirka89 skrev: Jeg er selv 38+5 i dag, så er forberedt på å føde når som helst 😊 Så jeg vet jo heller ikke egentlig hva man FAKTISK trenger i fødebagen. Men jeg fikk tips av en venninde som fødte for 1 år siden + søsteren min, at jeg burde ta med noe til såre brystvorter. Så jeg har pakket ned både salve og kompress til det 😊 Ellers i fødebagen har jeg med smertestillende til etter fødsel, tannbørste og tannkrem, deo, hårstrikker, 1 skift til meg (innkludert ammebh og ammesinglet) og samboer, flip flops (fikk beskjed da jeg var på omvisning på sykehuset at de anbefaler flip flopper i dusjen osv), litt drikke og søtsaker som jeg liker (for rask og enkel energi under fødsel), og til babyen har jeg bare pakket med klær han kan ha på seg når vi skal hjem (body, bukse, sokker, lue og jakke + pledd har også tatt med noe bind og bleier, men har også hørt det ikke er nødvendig. Vi er nesten lik, jeg er 38+6 i dag 😍 Jeg trodde alle sykehus hadde bind og bleier , men mulig jeg tar feil? Takk for at du nevnte dusjsandaler, der hadde jeg glemt 😊 Anonymkode: 9d89d...0fe
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #16 Skrevet 29. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Babyen trenger gjerne klær, men ikke et lass av str 50-56, du rekker aldri å bruke det anbefaler å ha litt i str 56 og str 62. Også kjøpe etterhvert. Kjøp gjerne brukt. Baby tøy er sjeldent slitt. Her er de tingene jeg har brukt til mine 3 og hva jeg har prøvd -Vippestol( sånn som kan ha full liggestilling, de sov gjerne i den på dagtid den første mnd) , jeg har o tillegg hatt 3 flaskebarn så er tidlig brukt som matstol når de gikk over på fast føde. Pluss at den kan du ha med deg baby rundt i huset og de kan følge med litt:) - babykurv hvis du heller vil st baby skal sove der på dagtid. Brukte det på mellomste som seng inne på vårt soverom på natta og flyttet ut i stua på dagtid. Helt grei og pen og se på -Bedside crib er veldig fin. Jeg kjøpte fra moewo(billigst) da de kun sover i den fra 0-6 mnd. Kjøp gjerne brukt. Sjeldent slitt. - babytepper/helseteppe , ca 2-3 stk. -gulpekluter - bleier/bepathen/ tørre engangskluter, pyrisept,neglesaks, febermåler/vaselin og febernedsettende til baby(alltid greit å ha i skapet) - babycall brukte jeg på de 2 første, men ikke på 3. Kjekt å ha uansett. - prøvde bæresjal på alle 3, men ikke vært suksess her. Mange elsker det da - purelan til brystvorter, ammebh/ innlegg og smertestillende til deg. - noen smukker til baby. Resten finner du ut av hva du synes du trenger Anonymkode: b3ea5...23a Smokker er ikke lurt da de kan bli sugeforvirret og det kan forstyrre amming. Anonymkode: 9d89d...0fe
Hirka89 Skrevet 29. mai 2019 #17 Skrevet 29. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi er nesten lik, jeg er 38+6 i dag 😍 Jeg trodde alle sykehus hadde bind og bleier , men mulig jeg tar feil? Takk for at du nevnte dusjsandaler, der hadde jeg glemt 😊 Anonymkode: 9d89d...0fe Så artig 😊 Ja nå går det fort mot fødsel! Jeg er førstegangs så grugleder meg! Joda jeg har hørt at de både har bind og bleier på sykehuset, så det er absolutt ikke nødvendig å ta med tror jeg. Pakka bare ned 2 bleier og 2 bind just in case 😅 tok ikke så mye plass i bagen uansett. Bra man kan minne hverandre på ting og komme med tips 😉 Dusjsandaler var visst ganske viktig. Pluss sko eller tøfler til å gå med inne da man ikke skal gå barbeint på sykehusgulv (var det jeg fikk beskjed om på sykehuset)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #18 Skrevet 29. mai 2019 8 minutter siden, Hirka89 skrev: Så artig 😊 Ja nå går det fort mot fødsel! Jeg er førstegangs så grugleder meg! Joda jeg har hørt at de både har bind og bleier på sykehuset, så det er absolutt ikke nødvendig å ta med tror jeg. Pakka bare ned 2 bleier og 2 bind just in case 😅 tok ikke så mye plass i bagen uansett. Bra man kan minne hverandre på ting og komme med tips 😉 Dusjsandaler var visst ganske viktig. Pluss sko eller tøfler til å gå med inne da man ikke skal gå barbeint på sykehusgulv (var det jeg fikk beskjed om på sykehuset) Skjønner at du har blandede følelser siden du er førstegangs. Kjenner meg igjen der da jeg i min tid var førstegangs. Jeg er andregangs og håper jeg føder innen de neste 9 dager siden 4-åringen er i Nord-Norge hos besteforeldre. Viktig med innesko eller tøfler ja, men vet ikke om jeg har plass 😊 sist gang gikk jeg med utesko inne på sykehuset og hadde på sokker på pasienthotellet Anonymkode: 9d89d...0fe
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #19 Skrevet 29. mai 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Trenger veldig lite. Et sted å sove, 3 klesskift, bleier og en mor. Resten går unner "kjekt å ha". Anonymkode: f05dc...112 Babyer trenger veldig lite, men det er mye som er kjekt å ha. Til sykehuset trengte jeg er klesskifte, lesestoff, kryssord, toalettartikler og mobillader. Jeg syntes også det var greit å ha klær til babyen og en telefon. Når vi kom hjem, fant jeg ut at sengen ikke ble brukt det første halvåret og at jeg ikke trengte salver til bleiestell. Jeg brukte potetmel på sår bleiehud og babyen lekte på et pledd som lå på gulvet. Anonymkode: 2e553...cb5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #20 Skrevet 29. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Babyer trenger veldig lite, men det er mye som er kjekt å ha. Til sykehuset trengte jeg er klesskifte, lesestoff, kryssord, toalettartikler og mobillader. Jeg syntes også det var greit å ha klær til babyen og en telefon. Når vi kom hjem, fant jeg ut at sengen ikke ble brukt det første halvåret og at jeg ikke trengte salver til bleiestell. Jeg brukte potetmel på sår bleiehud og babyen lekte på et pledd som lå på gulvet. Anonymkode: 2e553...cb5 Ops, jeg siterte feil person. Anonymkode: 2e553...cb5
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #21 Skrevet 29. mai 2019 I fødebagen er det lurt å ha med en god leppepomade, det er veldig tørr luft på sykehuset. Anonymkode: ccb27...4b6
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #22 Skrevet 29. mai 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Unger dør av overoppheting av slike bæresjal. Mor tror de sover og oppdager ikke at ungen egentlig er livløs. Anonymkode: 7b982...85a Neida. Dødsfallene du refererer til er slynge i liggende stilling. Bæretube har de på nyfødt intensiv. Barnet bæres oppreist, med frie luftveier. Har er det masse evedensbaserte funn på at det er sterkt fordelaktig, spesielt for premature. Annen type bæreanretninger som feks sjal og meh dai øker heller ikke risikoen pga bærestillingen de bindes i. Du kan jo prøve å lese deg opp litt? Feks om kengurumetoden. Anonymkode: b52c2...c08
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #23 Skrevet 29. mai 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har dette skjedd i Norge ? Jeg har kun lest at det har skjedd i USA og New Zealand. Jeg er selv skeptisk til bæresjal etter og ha lest om dødsfallene. Tragisk Anonymkode: 9d89d...0fe Det er slynger, og ikke bæresjal. Slynger anbefales ikke. Men bæretube feks, som er noe helt annet, brukes bl. A på nyfødt intensiv for å fremme hud mot hud kontakt. Det er mye interessant forskning på akkurat den metoden. Anonymkode: b52c2...c08
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #24 Skrevet 29. mai 2019 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Smokker er ikke lurt da de kan bli sugeforvirret og det kan forstyrre amming. Anonymkode: 9d89d...0fe Smokker går heilt fint om barnet har sugebehov. Bedre med smokk enn med pupp Anonymkode: 3fc46...06b
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2019 #25 Skrevet 29. mai 2019 Jeg vet selvfølgelig at babyen trenger soveplass,transport, stell og næring.. Men ser så mye om babynest og ammepute osv... Er dette nødvendig ? Eller er sånn som babynest mer skummelt enn «lettvint» I fødebagen min hittil har jeg Amme-bh,helsekortet,øretelefoner,lader,powerbank,herreboxere ( til etter fødsel), brystvorte krem,hjem - sett til baby,body til babyen,helseteppe,velkomstgave til baby, pysj og koseklær til meg selv.. Men er det mer som kunne vært nyttig ? HI Anonymkode: 80ad7...e96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå