Gå til innhold

Hvordan bli mer miljøvennlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en familie på 6 som vil bli mer miljøvennlige. Vi prøver å redusere plastbruken. Bruker papp eller stoffposer. Reduserer kjøttbruk, sykler der vi kan, har elbil, slukker lys vi ikke bruker og har valgt å ta en lang ferie hvert tredje år, istedenfor å fly så ofte. Vi er en vanlig familie, men ønsker å lære barna opp til å være bevisst på miljøet og da må vi starte hjemme.

har du noen tips til hva du gjør for miljøet? Både store og små endringer. I en travel hverdag er det lett å glemme hva man kan gjøre.

Anonymkode: c012d...723

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta en lang ferie hvert år, men uten å fly langt av sted til andre kontinenter.

Engasjere dere i politikken.

Anonymkode: 9b97b...229

Skrevet

Resirkuler alt avfall, kjøp mindre klær, blader, møbler. Oppfordre til gjenbruk og redesign av klær, møbler og interiør, kast ikke matrester, kaffegrut kan brukes som peeling og håndkrem, middagsrester er fin til lunsj dagen etter, lag krutonger av gammelt brød... 

Anonymkode: 68056...10c

Skrevet

Ifølge kvinnene her inne, er det best å bare flytte til skogs. 

Lev av naturen, drikk elvevann, bygg hytte med egne hender, lag mat fra bunnen avhengig av hva du finner i naturen den dagen. Sy egne klær, ikke kjøp fra annet enn Fretex hvis absolutt nødvendig (og da snakker vi krise), og det er naturligvis ikke lov med høytider i form av jul eller bursdag. 

Åh, og hvis du nærmer deg en flyplass, så skal familien ofre seg selv og gjøre plass på planeten til mer fornuftige mennesker. 

Anonymkode: b115c...ae0

Skrevet

Jeg kjøper ikke nytt, bare FINN eller Fretex, unngår å fly, reiser mest mulig kollektivt (ellers elbil), spiser minimalt med kjøtt, unngår å kaste mat (skjærer opp brødet i butikken, fryser ned halve og halve og tar bare opp de skivene vi bruker. Holder salaten på å visne hiver jeg den bare oppi en varmrett eller smoothie smaker lite, men gir næringen) 

Har lite eller ikke noe «nips», trenger ikke mer enn 2 sengeskift per seng osv. Dvs at jeg ikke trenger interiørblader, for å følge trender er miljøskadelig, det fører til økt forbruk. Går heller ikke inn på kjøpesentre, da kombinasjonen fine ting og tilbud trigger  kjøpetrangen. Kjøper ikke bøker/blader, leser på nett eller bibliotek.

Skrevet

Å neiiiiiii, ikke mer nå!!

Anonymkode: 6048a...814

Skrevet

Familie på 6 - miljøvennlig hmm. Mennesker som bruker varer og tjenester forurenser. Jeg vet at Erna vil ha flere skattebetalere, men det er fordi det er så mange syke og andre ukvalifiserte. Det er ikke fordi det er så for få mennesker i Norge. Jeg har ikke flere tips til dere, men min kommentar er ment til å få andre til å tenke at 4 barn kanskje ikke er det beste for miljøet. Jeg tenker at kommentaren min derfor har verdi i tråden. 

Anonymkode: c0c74...72a

Skrevet

-Bosett dere så urbant at dere ikke trenger bil og helst i en blokk der oppvarmingen blir minimal.

-begrens reising så mye som mulig, spessielt med fly og bil.

-bruk klærene deres til de er utslitt og kjøp brukt når dere trenger noe. 

-ikke kjøp ting dere ikke trenger.

-stereliser dere. Vi bør ikke bli flere menneske.

-spis hovedsaklig vegetabilsk, minimalt med rødt kjøtt og mest mulig kortreist. Bruk opp rester.

-tenk miljø ved valg.

-senk innetemperaturen om vinteren og dropp aircondition om sommeren.

- skru helt av elektriske ting du ikke bruker.

-dusj litt sjeldnere, vask mindre klær og tørk klærne på snor ute.

-velg aktiviteter for barna som gir lite reiser og krever lite utstyr.

-dropp trening (mindre matbehov)

- hvis dere må ha dyr, velg et lite som kan spise vegetabilsk.

-jobb mindre (lavere inntekt gir mindre fristelser)

-hold deg unna økologisk bommull.

Anonymkode: 186e3...4fc

Skrevet

Å droppe trening er et dårlig råd. Man trenger ikke mye mer mat selv om man er aktiv. Dessuten er en frisk kropp langt mer miljøvennlig en en syk kropp som krever en helt annen oppfølging, transport, behandling, medikamenter osv.

Lammekjøtt er noe av det mest miljøvennlige man kan spise i Norge av rødt kjøtt, så lenge lammene ikke er kraftforet, men har gått på beite. Lam og vilt.

Isoler huset om det trekker, sjekk andre miljøtiltak for hus/leilighet. Ev. skaff dere solceller.

Bruk miljøvennlige alternativer for vask og husvask. Klær kan vaskes med vaskenøtter. Hus kan vaskes uten masse kjemikalier, google så finner dere gode alternativer.

Dyrk grønnsaker selv - bra tilskudd, selv i mindre monn, og også bra for biene. Så bievennlige blomster, blomster som kan gi dem næring både tidlig på våren, på sommeren og sent på høsten. Tidlig vår og sen høst er viktig for biene.

Velg kortreist mat der det er tilgjengelig.

Delta på byttedager, enten det er klær som byttes, sportsutstyr eller blomster/grønnsaker.

Bruk det dere kan fra naturen. På våren kan dere plukke ramsløk, nestler, visse typer urter som kan brukes i gode teer. Plukk bær på sommer/tidlig høst. Sylt og tørk mat dere skaffer dere fra naturen. Plukk sopp som dere kan tørke, fryse eller sylte.

Fisk egen fisk om dere bor i nærheten av sjø eller vann.

Gjør det til en vane å kle på dere en genser eller ha pledd tilgjengelige fremfor å heve temperaturen mye innendørs. Ev. senk temperaturen om dere har den litt høy på vinteren (der må jeg skjerpe meg, men er blitt langt bedre).

Bruk stemmeretten riktig mtp. miljøet.

Det finnes masse informasjon på nett, bibliotekene er ofte hjelpsomme og har tidvis temauker eller -måneder som også gir mange tips. Og har de ikke slikt, tips dem om at det er aktuelt og få dem til å få slike temauker/måneder.

Lån bøker om hvordan man fikser og reparerer og bygger ting slik at dere kan reparere ting fremfor å kjøpe nytt bestandig. Her jeg bor har noen startet en parsellhage for barn, de får bygge eller kjøpe pallekasser som de kan dyrke det de vil i, de får råd, folk med hager gir urter og frø som bidrag, frivillige og hageinteresserte hjelper barna, lærer dem hva de må gjøre, hva de må passe på, hvordan de kan gjøre hagen mer attraktiv for bier, hvordan man har nytte av mark og andre kryp i jorden, kompostering osv. Det er veldig populært her, og interessen sprer seg tydeligvis.

Anonymkode: 4a51a...8e9

Skrevet

Gi penger til miljøorganisasjoner. 

Plant løvskog.

Engasjer dere politisk og abonner på ulike nyhetsbrev hvor dere kan skrive og signere miljøkampanjer for å for eksempel bevare regnskogen, knekke selskaper som produserer sprøytemidler som dreper biene osv. 

Rydd strandsonene og plukk søppel i naturen.

Spis plantebasert og kortreist. 

Reduser forbruket ditt.

Ikke kjøp syntetiske klær eller produkter med mikroplast.

Sorter avfallet ditt og resirkuler alt som kan resirkuleres.

Anonymkode: 68308...e80

Skrevet

Les innholdsfortegnelsen på sjampo og andre kroppsprodukter.

Acrylates copolymer er flytende plast. Unngå limonene og MI i samme sleng (sterke allergener).

Lag blest om produsenter som selger ting med mikroplast. 

Reparer klær!  Les om visible mending

Anonymkode: 4e798...7ef

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ifølge kvinnene her inne, er det best å bare flytte til skogs. 

Lev av naturen, drikk elvevann, bygg hytte med egne hender, lag mat fra bunnen avhengig av hva du finner i naturen den dagen. Sy egne klær, ikke kjøp fra annet enn Fretex hvis absolutt nødvendig (og da snakker vi krise), og det er naturligvis ikke lov med høytider i form av jul eller bursdag. 

Åh, og hvis du nærmer deg en flyplass, så skal familien ofre seg selv og gjøre plass på planeten til mer fornuftige mennesker. 

🤣

Skrevet
23 minutter siden, Mrs. Kaizer skrev:

🤣

Det e bare tull. Jeg har ikke sett noen som har skrevet det.

Hvorfor ønsker dereå henge ut dem som forsøker å gjøre noe med miljøproblemet? Tror dere ikke det er noe problem? Tror dere ikke det er noe å gjøre med? Bryr dere dere ikke?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det e bare tull. Jeg har ikke sett noen som har skrevet det.

Hvorfor ønsker dereå henge ut dem som forsøker å gjøre noe med miljøproblemet? Tror dere ikke det er noe problem? Tror dere ikke det er noe å gjøre med? Bryr dere dere ikke?

Dere gjør absolutt ingenting med miljøproblemet. Dere bare liker å tro det.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis én gjør litt er summen liten. Hvis alle gjør litt blir summen stor! Vi har alle et felles ansvar for å gjøre det vi kan. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange av oss forsøker i det minste, selv om vi ikke kommer ned til 0 utslipp. Da er det ganske provoserende og demottiverende med mennesker som forsøker å latterliggjøre innsatsen. Slike innlegg som du skriver her er kanskje noe av det værste du kan gjøre. Du kan ta fra mange motet. Det er alvorlig i den sotuasjonen vi er i. Hvis du gjør det med vilje mener jeg du er et usselt og nedrig menneske. Hvis du bare ikke har tenkt over hva du gjør kan det lett tilgis, men ikke fortsett.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mange av oss forsøker i det minste, selv om vi ikke kommer ned til 0 utslipp. Da er det ganske provoserende og demottiverende med mennesker som forsøker å latterliggjøre innsatsen. Slike innlegg som du skriver her er kanskje noe av det værste du kan gjøre. Du kan ta fra mange motet. Det er alvorlig i den sotuasjonen vi er i. Hvis du gjør det med vilje mener jeg du er et usselt og nedrig menneske. Hvis du bare ikke har tenkt over hva du gjør kan det lett tilgis, men ikke fortsett.

Hvordan klarte du å få Internett i stråhytten din? 

Skrevet
50 minutter siden, Mrs. Kaizer skrev:

🤣

Å le av at folk prøver å gjøre en innsats for miljøet,tegner ikke et bra bilde av deg

Anonymkode: 90bdd...ceb

Skrevet

Drive opplysningsarbeid og snakke om miljø og miljøtiltak. 

Ikke bruke engangsbestikk, sugerør, kopper, fat o.s.v. 

Unngå å kjøpe mat som er innpakket i unødvendig mye emballasje.

Handle løsvekt og refill.

Si nei takk til reklame.

Si opp abonnement på papiraviser og blad.

Ikke stå på tomgang.

Ikke bruke glanset innpakningspapir. 

Drikke springvann som tørstedrikk. 

Gi og ønske seg opplevelsespresanger og forbruksartikler istedenfor ting.

Tenke miljø også på jobben (unødvendig bruk av papir, strøm etc)

Skrevet

Menskopp! 😄

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan klarte du å få Internett i stråhytten din? 

Det gode er at du med denne kommentaren går så langt at de fleste oppegående mennesker ikke vil assosieres med slike som deg. Dermed reduseres nok skadevirkningene av kommentarene dine.

Gjest Antarctica
Skrevet

Skjære ned på forbruk generelt. Det er forbruket, over hele fjøla, som gjør skadeverket. Bruk-og-kast-mentaliteten krever råvarer, energi og transport, og gir forurensning. Alt vi kjøper skal jo produseres og befraktes. Dagligvarer må vi jo ha, men vi kan velge hvilke typer og hvor mye. Begrense matsvinn. Og møbler, klær, interiør, sportsutstyr, biler, elektronikk... folk kjøper nytt og nytt hele tiden. Det er en uting.

Gjest Antarctica
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gode er at du med denne kommentaren går så langt at de fleste oppegående mennesker ikke vil assosieres med slike som deg. Dermed reduseres nok skadevirkningene av kommentarene dine.

Folk blir aggressive når man pirker i deres dårlige samvittighet.

Skrevet
21 minutter siden, Pashla skrev:

Folk blir aggressive når man pirker i deres dårlige samvittighet.

Nemlig 😉 Og det ender opp med å bekrefte ens påstand, når man ser reaksjonen. 

Skrevet

Bli fattig, det er det mest effektive tiltaket. 😛 Veldig mye av det som er ramset opp her gjør jeg automatisk, fordi jeg ikke har råd til annet. Kan tydeligvis ha litt bedre samvittighet da i det minste. ;)

Anonymkode: 33c68...50f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...