Gå til innhold

Hvor kan vi få hjelp???

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei! 

Dette høres forferdelig ut, og i tillegg og ikke å bli trodd fra helsevesenet.  

Vis det er lov å ta lydopptak, ville jeg ha gjort det.  Der hun skriker og nekter. ( spør legen om du kan gjøre det?) 

prøv og ikke gi oppmerksomhet til broren når hun er nær. Imens du er med henne, kan faren være med broren i annen rom og hjelpe han med lekser. 

Kanskje du kan prøve å få fra henne oppmerksomhet? Si alltid, se her, er jeg flink? Kan jeg få klem? 

Når hun blir sint, så sier du sånn er du også. Derfor du også har blitt sånn som henne og vil ha oppmerksomhet fra henne. For å se om hun skjønner at det er plagsomt. Går dere turer? Frisk luft også hjelper. 

Sikkert dere har prøvd å forklare henne at man må bade, ellers vil man stinke og ingen av hennes venninner vil leke med henne. Har dere prøvd å kjøpe noe til badekar vis dere har? Sånn såper som lager skum? Gå sammen med henne til butikken, la henne velge dusjsåpe, sjampo til seg. Si til henne vis hun dusjer, vill dere gå til pizzeria på kvelden.  

Lag deres egne grenser, hun må lære seg å oppføre. Hjemme hos dere bestemmer du og faren. Ignorer henne, kjøp ørepropper. Som dere kan ta på som ikke er så synlig, og la henne bare skrike. Det tar 1 uke å vende seg til noe. Se om det blir noe endring etter 1 uke. Så kontakter dere lege igjen. 

Hun vet vis hun skriker, hun får vilje. La henne skrike. Si gå til din soverom, og la henne være der til hun roer seg ned. Titt inne mellom hva hun gjør. 

Jeg har opplevd det med min lillesøster, mamma sluttet å spørre om hun ville bades. Alle sa æsj du lukter, ikke kom nær, til slutt begynte hun selv kreve at vi hjalp henne å bade. Nå er hun 14 år og helt annen person. 

Anonymkode: df5a4...661

Hvorfor skal ikke broren få oppmersomhet? 

Mamma skal gi all oppmerksomhet til søster fordi hun utagerer, men han skal bli tilsidesatt. Hva lærer han av det? Jo, utager, så får du mammas oppmerksomhet! 

Anonymkode: 1d6fa...ad1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ER akkurat det jeg antyder...  Jeg har like mye rett til å komme med råd som deg. Jeg er selvfølgelig enig i at barnet og foreldrene trenger hjelp. HI's situasjon er lik vår, men hey.. Jeg bryr meg fint lite om folk som ikke skjønner at å være høysensitiv er reelt og ikke hokkus pokus. 

Anonymkode: 53c20...c16

Jeg tror ikke det er det at du gir råd, men det at du er så bastant, hun andre reagerer på. Fordi du umulig kan vite om det er høysensitivitet som er bakgrunnen for utageringen. Det kan hende det er det som er årsaken, men dette kan like gjerne ha andre årsaker. Hvis jenta har blir missbruk hjelper det ikke å behandle henne som om hun er høysensitiv. Hvis hun er utsatt for skjult mobbing hjelper det ikke å behandle henne som høysensitiv. 

Anonymkode: 727aa...afb

Skrevet

Jeg kjenner ikke jenta di, men det er lett å tenke at hun er helt overveldet av følelser hun ikke klarer kontrollere. Hun er sint og rasende - bak disse følelsene kan det ligge sårbarhet, sjalusi, redsel, sorg, angst, maktesløshet. Hvis dette er tilfelle blir det viktig å finne frem til hvilke følelser som er i sving og hvorfor. Det er ikke sikkert hun vet selv engang. 

Jeg ville pushet hardt for å komme inn hos BUP. Noen kommuner har et psykiatrisk helseteam for akutte situasjoner i barnefamilier, sjekk dette. Helsesøster kan være en fin ressurs. Bare stå på i alle kanaler og ikke legg lokk på noe. Dere MÅ ha hjelp for ikke å kollapse fullstendig. 

Stor klem, du er en tØff og GOD MAMMA ❤️

Anonymkode: ad061...9fd

Skrevet

Tusen takk for alle svar. Jeg har lest mye om eventuelle diagnoser hun kan ha, men det er ikke så mye som stemmer. Det mest nærliggende er ADHD fordi hun er mye urolig, ukonsentrert og snakker veldig mye. Men dette er igjen bare hjemme. Ute er hun fokusert og rolig, kjempeflink på skolen og får med seg alle beskjeder. Fastlege vil ikke skrive henvisning til BUP da hans erfaring er at vi garantert får avslag da hun ikke har noen problemer andre steder enn hjemme. Det kan nok stemme som noen skriver at hun blir overstimulert ute og tar alt ut hjemme. Hun har veldig lav selvfølelse og er veldig sjenert så hun holder mye tilbake når hun er på skolen eller sammen med venner. Hun blir ikke mobbet, det er jeg ganske sikker på. 

Vi kunne hatt godt nytte av foreldreveiledning, men hvor får vi det? Har spurt hos helsesøster og familivernkontoret, men de har ingenting å tilby. Virker som om man må være hos BUP for å få det.  Er det noen som har fått tilbud om dette i Oslo? Hvordan får vi det? Skal kontakte barnevernet, kanskje de kan tilby oss noe. Er helt desperat..

HI

Anonymkode: 30e85...956

Skrevet

Finn en lege som vil henvise til BUP. Hvis ikke den du har vil, bytt lege. Hun kan f.eks. ha ADHD, og bruker alt av krefter på å ta seg sammen ute blant folk. Så klikker det når hun er hjemme.. Finn den på PPT som vil ta dere alvorlig. Ikke gi deg, beskriv i detalj, før dagbok.

Anonymkode: b8163...d29

Skrevet

Pmto kan du få tilbud på via helsestasjonen eller bup. Igjen, anbefaler deg å ikke blande inn barnevernet. Treffer du på feil person i slike situasjoner kan det ha ekstremt uheldig utfall...

Anonymkode: 7ab4e...13f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pmto kan du få tilbud på via helsestasjonen eller bup. Igjen, anbefaler deg å ikke blande inn barnevernet. Treffer du på feil person i slike situasjoner kan det ha ekstremt uheldig utfall...

Vi ønsker pmto, men helsestasjonen har ingen tilbud og BUP kommer vi ikke inn til...

HI

Skrevet

Jenta har det ikkje bra, og treng hjelp. Håplaust av lege og helsespl å ikkje ta problemet på alvor. Det er ein del av det du fortel som kan tyde på at ho kan ha ei diagnose, og ha nytte av tilrettelegging ifht det. ADHD og høgtfungerande autisme flyt litt over i kvarandre. Jenter vert underdiagnostisert fordi dei ofte skjuler problem ved å bli inneslutta og stille, og ikkje utagerande. Sosiale vanskar vert tolka som sjenertheit. 

Det vår lege gjorde då vi ba om henvising til BUP var at han ga henvisningsskjemaet i heimelekse til oss foreldre, og vi brukte tid på å gje utfyllande og grundig informasjon om det vi opplevde som problem. Dette var måten han hadde best erfaring med for å få søknaden gjennom. Vi søkte om utredning for autisme, men andre diagnosar vart vurdert undervegs. Det er fastlege som må sende søknad om utgreiing, så om de ikkje når fram får de gjerne prøve å byte lege. Stå på, og ikkje gje dykk! 😊

Anonymkode: 2de6f...d13

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi ønsker pmto, men helsestasjonen har ingen tilbud og BUP kommer vi ikke inn til...

HI

Gå inn her:

https://www.pmto.no/

Tast inn postnummeret ditt og kontakt de som står oppført der

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar. Jeg har lest mye om eventuelle diagnoser hun kan ha, men det er ikke så mye som stemmer. Det mest nærliggende er ADHD fordi hun er mye urolig, ukonsentrert og snakker veldig mye. Men dette er igjen bare hjemme. Ute er hun fokusert og rolig, kjempeflink på skolen og får med seg alle beskjeder. Fastlege vil ikke skrive henvisning til BUP da hans erfaring er at vi garantert får avslag da hun ikke har noen problemer andre steder enn hjemme. Det kan nok stemme som noen skriver at hun blir overstimulert ute og tar alt ut hjemme. Hun har veldig lav selvfølelse og er veldig sjenert så hun holder mye tilbake når hun er på skolen eller sammen med venner. Hun blir ikke mobbet, det er jeg ganske sikker på. 

Vi kunne hatt godt nytte av foreldreveiledning, men hvor får vi det? Har spurt hos helsesøster og familivernkontoret, men de har ingenting å tilby. Virker som om man må være hos BUP for å få det.  Er det noen som har fått tilbud om dette i Oslo? Hvordan får vi det? Skal kontakte barnevernet, kanskje de kan tilby oss noe. Er helt desperat..

HI

Finn en lege som henviser dere til BUP, for dere trenger helt klart hjelp. Her har jeg en sønn som sliter, og vi var grunnet det på møte gjennom skolen, med BUP, oppvekstteamet i kommunen, helsesøster og meg. Helsesøster støttet meg helt klart, på at han måtte på BUP. BUP sa at de ville ikke ta han inn. Dette fordi han oppfører seg jo så bra på skolen, og gjør det bra faglig. Men her var det fastlegen min som sa, at vi søker uansett. Og han kom inn, og har fått diagnosen asberger. Og jeg trodde ikke selv, at han hadde asberger, han er jo ikke den som er hardest rammet. Så noe av det noen av de med asberger sliter med, sliter ikke min sønn med. Og nå sier jeg overhodet ikke at datteren din har asberger. Kanskje har hun ikke en diagnose, men noe sliter hun jo med, og hun må jo få hjelp.

Anonymkode: 053b3...16f

Skrevet

Er PPT inne i bildet? Bup ønsker jo gjerne at mest mulig er forsøkt løst og utforsket i førstelinje, eventuelt at det argumenteres for hvorfor det ikke er aktuelt. Hadde jo ikke vært første gang at ei jente som så gjerne vil være snill og flink på skolen, men som sliter med noe, tar alt ut på hjemmebane. PPT er lurt nesten uansett! 

Har helsestasjonen noen opplegg dere kan bruke? Skolehelsetjenesten? 

Anonymkode: 35b92...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...