Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #1 Skrevet 27. mai 2019 Jeg har en sønn på snart 8 år som vil si han er snart ferdig med 2.klasse. Han sliter så med å lese. Hver gang det er lesing er det hylgrining og sutring. Det virker som uansett hvor mye vi øver så klarer han det ikke. Han memorerer det som vi leser man han kan kkke lese det. Så hvis han glemmer hva som står så sliter han med p lese på nytt. Han bommer på mange bokstaver også. Han er utredet av ppt og han skal få spesialundervisning i norsk men jeg er usikker på om det vil hjelpe. For det eneste de skal gjøre er det samme som vi gjør nå og det virker ikke som det blir bedre. Faren hans har lese og skrivevansker men kkke diagonstisert. Jeg sliter også med å tålmodigheten for dette og syns så synd på han. Det skal sies at han hadde forsinket språkutvikling pga dårlig syn. Kan dette være dysleksi eller noe lignende? Jeg er helt rådvill for føler ingenting hjelper og føler meg slm den dårlige mammaen Anonymkode: fa598...e3b
solstråle- g09 og ?12 Skrevet 27. mai 2019 #2 Skrevet 27. mai 2019 Får han tilpasset leselekse? Min sønn hadde det slik. Det var skriking, gråt og baluba hver gang vi skulle lese. Helt pyton både for meg og han. Helt forferdelig følelse. Han memorerte også leseleksen, men slet noe veldig når han bommet, og måtte lese det som stod. Han fikk tilpasset leselekse. Så og si hele andre klasse gikk til innøving av enkelt bokstavene, og kun to og testavelses ord. På skolen gikk de gjennom leseleksen med han, fikk innvilget styrkningslærer 1-1. De fokuserte også på å lese lengre fortellinger for han, for å bevare leselyst og øke ordforråd. Jeg leste allerede mye hjemme fir han også. Fokuset ble mer å styrke selvfølelse, og mestring hos sønnen min. Det hele løsnet skikkelig i tredje klasse. Han skal nå begynne i 5. Klasse. Han har fortsatt tilpasset leselekse. Har tilpasset bok som hører til hans trinn. Han har fått påvist dysleksi i år. Sliter også med skriving, men dette har komt seg betraktelig. Han er blitt veldig flink på å dobbel kontrollere seg selv, og også til å høre ut ordlydene. Når han får bruke ord til tale på pc, klarer han alt. Heldigvis skal han få bruke dette daglig fra 5.klasse av, og også andre programmer. Har dere hatt møte med ppt, hovedlærer og styrkningslærer? Vi har hatt 1 møte hvert halv år, fler ved behov. Min sønn har fått innvilget 5 timer med hjelp hver uke. Få til ett møte, spørr om alt du lurer på, og kom med tips og forslag til hvordan dere skal løse dette best mulig for barnet ditt. Kommunikasjon mellom dere og instansene er alfa og omega. Utenom dette vil jeg gjerne sende deg og barnet ditt en stor god klem ❤️ alt løser seg til slutt, selv om det føles nytteløst akkurat nå. Stå på, og aldri gi opp! Du har mer styrke og tolmodighet enn du aner, du må bare grave litt ekstra dypt.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #3 Skrevet 28. mai 2019 Har han sjekket synet hos en optiker som er god på barn og samsyn? Hvis ikke hadde jeg startet der. Mange synsfeil før det vanskelig å lese og i noen tilfeller kan det være et behov for briller som gjør det vanskelig. Og hvis det er dysleksi, er det veldig mange med dysleksi som også har problemer med samsyn og selv om det ikke tar bort dysleksi å få orden å det, vil det bli litt lettere å lese for mange av dem. Anonymkode: 55e8f...880
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #4 Skrevet 28. mai 2019 6 hours ago, Anonym bruker said: Jeg har en sønn på snart 8 år som vil si han er snart ferdig med 2.klasse. Han sliter så med å lese. Hver gang det er lesing er det hylgrining og sutring. Det virker som uansett hvor mye vi øver så klarer han det ikke. Han memorerer det som vi leser man han kan kkke lese det. Så hvis han glemmer hva som står så sliter han med p lese på nytt. Han bommer på mange bokstaver også. Han er utredet av ppt og han skal få spesialundervisning i norsk men jeg er usikker på om det vil hjelpe. For det eneste de skal gjøre er det samme som vi gjør nå og det virker ikke som det blir bedre. Faren hans har lese og skrivevansker men kkke diagonstisert. Jeg sliter også med å tålmodigheten for dette og syns så synd på han. Det skal sies at han hadde forsinket språkutvikling pga dårlig syn. Kan dette være dysleksi eller noe lignende? Jeg er helt rådvill for føler ingenting hjelper og føler meg slm den dårlige mammaen Anonymkode: fa598...e3b slutt og synes synd på han , få slutt på hyling og sutring, hjelp han Anonymkode: 67e87...ffe
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #5 Skrevet 28. mai 2019 Sønnen vår var helt lik. Vi maste på skolen for å få han utredet hos ppt, men skolen nektet og lærer mente han bare var sent utviklet. Han er født sent på året og var absolutt ikke skolemoden i første klasse. Første og andre klasse var veldig slitsomme skoleår for ham, med mye hyling og skriking ved leselekse og han klarte ikke å lære å lese overhodet, noe som medførte lavere selvtillit og et hat til skolen og lekser. Vi sjekket øynene hans, først hos en øyelege som ikke fant noe galt (til og med spesialist på barn), men jeg nevnte det til min optiker som ville se på han og hun fant ut at han hadde problemer med samsynet. Han fikk briller og øyeøvelser og utpå høsten i tredjeklasse løsnet det plutselig. Han lærte seg å lese og leste bedre og bedre, men fortsatt langt saktere enn andre i klassen. Nå går han i 6. klasse og er blitt en lesehest. Sluker flere bøker i uken. Det er håp. Anbefaler å sjekke øynene for samsyn. Anonymkode: 5c3b6...01f
ulenissen Skrevet 28. mai 2019 #6 Skrevet 28. mai 2019 Ta bort stresset rundt lesingen.(letter sagt en gjort) Prøv å gjøre det gøy. Les spennende bøker for han, kanskje han kan lese overskrifter? Lek «Hang man»,lek med bokstaver og skriv tulle ord. Mange barn profiterer på å skrive seg til lesing. Feks skriv bokstaver på melkekartongkorken og bruk disse til å lage tøyse ord. Kjøp lesespillet Poio. Finn enkle tekster som du tror han klarer å lese greit på egenhånd eller med litt hjelp. Du kan låne leseløve bøker i ulike nivå på biblioteket. Da kan dere også ha dialogisk lesing i enkle bøker. Det vil si les annethvert ord, du et han neste osv. Stav dere gjennom lengre og vanskelige ord sammen. Lag en rebus med enkle ord med premie på siste stede. Feks lapp med Ordet SOFA - ny lapp med -SKO - DO - TRAPP - HAGE og der er det en premie. Forsøk å gjør lesing til en lek og gøy, og la han selv oppdage nytteverdien etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå