Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #1 Skrevet 27. mai 2019 Føler ikke det er rettferdig for hans del....pr i dag kommer all lønn inn på min konto. Hender jeg setter over en 500-lapp til han, dette brukes utelukkende på Lotto, cola etc. Jeg tjener dobbelt så mye som han, jobber litt mer også. Hvis vi skulle delt alle utgifter på to så holder ikke hans lønn til halvparten. Jeg betaler regninger etter beste evne, men har ikke stålkontroll. Jeg tjener 750 000. Han underkant av 400. Føler aldri jeg kan ta meg råd til frisør etc, da han heller aldri har penger tilgjengelig til eget bruk. Hvordan hadde dere gjort det? Anonymkode: 08508...e8d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #2 Skrevet 27. mai 2019 Øke andelen lommepenger til dere begge? Anonymkode: 1489f...208
HeiteH Skrevet 27. mai 2019 #3 Skrevet 27. mai 2019 Prosentvis del av inntekt til å dekke felles utgifter. Resten beholdes av den enkelte til lommepenger.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #4 Skrevet 27. mai 2019 Hadde opprettet flere kontoer og fordelt ut. En konto til mat og matbutikk, eget kort til denne kontoen og satt opp et budsjett så den havner omtrent på null hver måned. En regningskonto, her trekkes alle regninger og lån fra og det settes inn på lønningsdag nok til å dekke alle regningene pluss litt ekstra så dere får en liten buffer her. Den bufferen kan dekke alt fra bilreperasjoner til en ny fryser om den gamle ryker. En felles konto til sparing. Begge må ha "lommepenger" igjen på kontoen sin, så avgjør man selv hvordan man bruker dem. Alt kan brukes opp på cola og tipping, men man kan også spare litt til et par dyre sko man har lyst på e.l. Hos oss fungerer det fint å bruke lommepengene som er igjen på konto til frisør, bensin til hver vår bil, gaver, lommepenger til ungene, tannlege osv. Jeg får barnetrygdene inn på min konto så jeg har mer enn mannen i måneden til forbruk, men det er fordi det oftest er jeg som handler småtingene som trengs i løpet av en måned. Så hos oss har vi omtrent like mye igjen i lommepenger også får jeg tre barnetrygder i tillegg. Hos oss fungerer det supert, men om du tror det blir vanskelig hos dere lager dere en konto til barneklær/utstyr, gaver o.l. også. Anonymkode: 34da7...85a
Mostly Harmless Skrevet 27. mai 2019 #5 Skrevet 27. mai 2019 Hvis ingen av dere har til frisør/sko/klær for ikke å snakke om buffer, har dere rett og slett for høye faste utgifter for inntekten deres. Da må dere begynne med å få stålkontroll på regningene og øvrige utgifter og se hvor pengene tar veien. Hvordan dere skal fordele penger til eget forbruk, blir mer aktuelt å diskutere når dere vet hvor mye dere har å fordele.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #6 Skrevet 27. mai 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Føler ikke det er rettferdig for hans del....pr i dag kommer all lønn inn på min konto. Hender jeg setter over en 500-lapp til han, dette brukes utelukkende på Lotto, cola etc. Jeg tjener dobbelt så mye som han, jobber litt mer også. Hvis vi skulle delt alle utgifter på to så holder ikke hans lønn til halvparten. Jeg betaler regninger etter beste evne, men har ikke stålkontroll. Jeg tjener 750 000. Han underkant av 400. Føler aldri jeg kan ta meg råd til frisør etc, da han heller aldri har penger tilgjengelig til eget bruk. Hvordan hadde dere gjort det? Anonymkode: 08508...e8d HAr dere virkelig faste utgifter på 800 000 i året, dvs. nesten 67 000 kr per måned? Anonymkode: 9060d...8f2
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #7 Skrevet 27. mai 2019 Jøss. 500 kr i «lommepenger» til han? For et naziopplegg. Og hvorfor er det bare du dom styrer økonomien? Voksne folk bør delrapport slikt. Ha en felles regningskonto, hvor dere fører over en på forhånd avtalt prosentandel av lønnen (prosent og ikke faste beløp siden det er så stor forskjell på inntekt, det blir mest rettferdig). Ev kan dere også ha en felles «matkonto» også, med et kort hver, som kun skal dekke mat/husholdningsvarer. Ellers burde dere begge klare å styre egen lønn, selv om dere har felles økonomi. Felles økonomi må ikke bety å ha felles lønnskonto og at bare en har kontroll på alt. Anonymkode: c6468...530
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #8 Skrevet 27. mai 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Føler ikke det er rettferdig for hans del....pr i dag kommer all lønn inn på min konto. Hender jeg setter over en 500-lapp til han, dette brukes utelukkende på Lotto, cola etc. Jeg tjener dobbelt så mye som han, jobber litt mer også. Hvis vi skulle delt alle utgifter på to så holder ikke hans lønn til halvparten. Jeg betaler regninger etter beste evne, men har ikke stålkontroll. Jeg tjener 750 000. Han underkant av 400. Føler aldri jeg kan ta meg råd til frisør etc, da han heller aldri har penger tilgjengelig til eget bruk. Hvordan hadde dere gjort det? Anonymkode: 08508...e8d Det hender han får 500 kr i lommepenger? seriøst? Du behandler han som en unge Anonymkode: a897b...cad
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #9 Skrevet 27. mai 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: HAr dere virkelig faste utgifter på 800 000 i året, dvs. nesten 67 000 kr per måned? Anonymkode: 9060d...8f2 Eh nei, hvor får du de tallene fra? Anonymkode: 08508...e8d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #10 Skrevet 27. mai 2019 6 timer siden, Mostly Harmless skrev: Hvis ingen av dere har til frisør/sko/klær for ikke å snakke om buffer, har dere rett og slett for høye faste utgifter for inntekten deres. Da må dere begynne med å få stålkontroll på regningene og øvrige utgifter og se hvor pengene tar veien. Hvordan dere skal fordele penger til eget forbruk, blir mer aktuelt å diskutere når dere vet hvor mye dere har å fordele. Du har misforstått...mitt spm var hvordan vi skal fordele pengene oss i mellom siden vi tjener så ulikt? Anonymkode: 08508...e8d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #11 Skrevet 27. mai 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det hender han får 500 kr i lommepenger? seriøst? Du behandler han som en unge Anonymkode: a897b...cad Vei, han er fornøyd, han😊 Anonymkode: 08508...e8d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #12 Skrevet 27. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Eh nei, hvor får du de tallene fra? Anonymkode: 08508...e8d Du skriver jo dette: Hvis vi skulle delt alle utgifter på to så holder ikke hans lønn til halvparten. Jeg betaler regninger etter beste evne, men har ikke stålkontroll. Jeg tjener 750 000. Han underkant av 400. Jeg glemte jo skatt - så da får han utbetalt 24 000 og dette holder ikke til halvparten av utgiftene. Ergo, dere har faste utgifter på over 55 000 per måned., Anonymkode: 9060d...8f2
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #13 Skrevet 27. mai 2019 All lønn inn på felleskonto. Like mye overføres fast hver mnd til lommepenger til hver av dere og noe til regnings/brukskonto. Resten blir stående på felles sparekonto. Da får dere like mye å rutte med begge to. Anonymkode: efb58...d01
Gjest Antarctica Skrevet 27. mai 2019 #14 Skrevet 27. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vei, han er fornøyd, han😊 Anonymkode: 08508...e8d Da kan du jo bare renne til frisøren alt du vil? Hva er egentlig problemet, dere tjener over en million sammen i året, men du kan ikke "ta deg råd" til å klippe deg???
the amazing spidermamma Skrevet 27. mai 2019 #15 Skrevet 27. mai 2019 Dere må jo ha vanvittig høye utgifter? Dere må først få oversikt over utgiftene, så kan dere se på hvordan dere fordeler det som er igjen. Forøvrig ville jeg jo tenkt at det er mest hyggelig for dere begge dersom begge har omtrent like god råd, enten pengene brukes til snus eller frisør. Og hvis du jobber overtid: Da er det vel han som er hjemme med felles barn - hvis dere har. Det blir jo et samarbeid mellom dere som gjør det mulig for deg å jobbe ekstra. Nå tjener jeg og mannen min ganske likt, jeg tjener litt mer enn ham (- omtrent like mye til sammen som din inntekt!), men jeg synes det er rart å skulle tenke at det jeg tjener, det er bare mine penger. Det er jo våre! Hehe, synes jeg ser det for meg, - Kan jeg please, please få kjøpe en halvliter cola og snus, Trude? - Nå igjen? Nei, vettu hva, Vidar, nå får du vente til neste lønning! Jeg har en videokonferanse på torsdag, og jeg må til frisøren før det. Må se smashing ut for London-kontoret! - Men, Trude, du ser jo alltid smashing ut! - Ja, det er mer enn hva jeg kan si om deg, Vidar. Du vet jo godt at det er en grunn til at du har havnet i en slik lavtlønnsgrøft. Det hjelper ikke akkurat med snusleppe og brusflaske på baklomma... Hadde du enda hatt litt høyere ambisjoner! Ta f.eks Carl-Oscar på kontoret. Han var Key Account Manager før han fylte tjue! Og nå er han forfremmet igjen! Du skulle ha sett det huset hans, han har en diger enebolig med to garasjer, enda han er singel... Vet du - sist vi trente Crossfit sammen, så sa han at jeg sikkert kunne være aktuell for den stillingen... - Trener du Crossfit med Carl-Oscar, Trude? Det har du aldri sagt noe om? -Åja! Han er superfit! Du skulle se de der musklene! Ikke mye cola der i gården, nei... - Kanskje jeg skulle begynne å trene Crossfit også? Det kunne jo vært hyggelig å gjøre noe sammen...? - Men Vidar, har du råd til treningskontigenten, da? Det koster 1200 kroner i måneden. Har ikke sett mange barne- og ungdomsarbeidere der, akkurat. Nei, det passer nok ikke så godt for deg, det.... - Men Trude, kanskje jeg i hvert fall kunne fått en cola? - Vi får se på lørdag, da, vet du. Jeg må forresten jobbe lørdag kveld, da er det et event på Fornebu som jeg bare er helt nødt til å stille opp på. Carl-Oscar sier at det kommer masse bransjefolk - gull verdt for nettverket, vet du! Da kan jo du være hjemme og kose deg med brusen din!
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #16 Skrevet 27. mai 2019 2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev: Dere må jo ha vanvittig høye utgifter? Dere må først få oversikt over utgiftene, så kan dere se på hvordan dere fordeler det som er igjen. Forøvrig ville jeg jo tenkt at det er mest hyggelig for dere begge dersom begge har omtrent like god råd, enten pengene brukes til snus eller frisør. Og hvis du jobber overtid: Da er det vel han som er hjemme med felles barn - hvis dere har. Det blir jo et samarbeid mellom dere som gjør det mulig for deg å jobbe ekstra. Nå tjener jeg og mannen min ganske likt, jeg tjener litt mer enn ham (- omtrent like mye til sammen som din inntekt!), men jeg synes det er rart å skulle tenke at det jeg tjener, det er bare mine penger. Det er jo våre! Hehe, synes jeg ser det for meg, - Kan jeg please, please få kjøpe en halvliter cola og snus, Trude? - Nå igjen? Nei, vettu hva, Vidar, nå får du vente til neste lønning! Jeg har en videokonferanse på torsdag, og jeg må til frisøren før det. Må se smashing ut for London-kontoret! - Men, Trude, du ser jo alltid smashing ut! - Ja, det er mer enn hva jeg kan si om deg, Vidar. Du vet jo godt at det er en grunn til at du har havnet i en slik lavtlønnsgrøft. Det hjelper ikke akkurat med snusleppe og brusflaske på baklomma... Hadde du enda hatt litt høyere ambisjoner! Ta f.eks Carl-Oscar på kontoret. Han var Key Account Manager før han fylte tjue! Og nå er han forfremmet igjen! Du skulle ha sett det huset hans, han har en diger enebolig med to garasjer, enda han er singel... Vet du - sist vi trente Crossfit sammen, så sa han at jeg sikkert kunne være aktuell for den stillingen... - Trener du Crossfit med Carl-Oscar, Trude? Det har du aldri sagt noe om? -Åja! Han er superfit! Du skulle se de der musklene! Ikke mye cola der i gården, nei... - Kanskje jeg skulle begynne å trene Crossfit også? Det kunne jo vært hyggelig å gjøre noe sammen...? - Men Vidar, har du råd til treningskontigenten, da? Det koster 1200 kroner i måneden. Har ikke sett mange barne- og ungdomsarbeidere der, akkurat. Nei, det passer nok ikke så godt for deg, det.... - Men Trude, kanskje jeg i hvert fall kunne fått en cola? - Vi får se på lørdag, da, vet du. Jeg må forresten jobbe lørdag kveld, da er det et event på Fornebu som jeg bare er helt nødt til å stille opp på. Carl-Oscar sier at det kommer masse bransjefolk - gull verdt for nettverket, vet du! Da kan jo du være hjemme og kose deg med brusen din! Haha, Vidar og Trude.....og Carl-Oskar Ler så tårene renner her 😂 Anonymkode: a897b...cad
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2019 #17 Skrevet 27. mai 2019 Hos oss er alt felles. Det eneste som er fast er at boutgiftene og telefonregningen går fra hans, resten er helt tilfeldig. Om den ene er slunken på kontoen overfører man bare fra den andres. Jeg tjener ca 100 000-150 000 mer enn han, men det betyr jo ingenting hvem av oss som tjener mest, det er jo til oss og vårt pengene er til. Anonymkode: c1c9d...3ec
Mostly Harmless Skrevet 28. mai 2019 #18 Skrevet 28. mai 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Du har misforstått...mitt spm var hvordan vi skal fordele pengene oss i mellom siden vi tjener så ulikt? Anonymkode: 08508...e8d Men hvor mye har dere å fordele når de faste utgiftene er betalt og dere har satt av til buffer, da? Tenker det er viktig at dere har noenlunde greit økonomisk handlingsrom begge to, så dere ikke fører helt ulik livsstil.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #19 Skrevet 28. mai 2019 Hva har dere av utgifter da? Eier dere alt sammen? Jeg fatter ikke hvordan dere ikke har penger til overs, dere har jo god lønn til sammen. 😳 Anonymkode: cac85...558
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #20 Skrevet 28. mai 2019 Herregud, 500 kr i måneden? 15-åringen min får 750 kr, og 17-åringen 1.000 kr. Hvem kjøper klær, sko, betaler tannlege osv da? Hvem kjøper hårgele, håndkrem og barbersaker? Herregud, mannen er voksen og må da få leve et voksenliv. Han tjener mindre enn deg, men han skal jo leve. På tide å sette seg ned å lage skikkelige budsjetter og se hvor pengene blir av! Anonymkode: 34da7...85a
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #21 Skrevet 28. mai 2019 8 timer siden, the amazing spidermamma skrev: Dere må jo ha vanvittig høye utgifter? Dere må først få oversikt over utgiftene, så kan dere se på hvordan dere fordeler det som er igjen. Forøvrig ville jeg jo tenkt at det er mest hyggelig for dere begge dersom begge har omtrent like god råd, enten pengene brukes til snus eller frisør. Og hvis du jobber overtid: Da er det vel han som er hjemme med felles barn - hvis dere har. Det blir jo et samarbeid mellom dere som gjør det mulig for deg å jobbe ekstra. Nå tjener jeg og mannen min ganske likt, jeg tjener litt mer enn ham (- omtrent like mye til sammen som din inntekt!), men jeg synes det er rart å skulle tenke at det jeg tjener, det er bare mine penger. Det er jo våre! Hehe, synes jeg ser det for meg, - Kan jeg please, please få kjøpe en halvliter cola og snus, Trude? - Nå igjen? Nei, vettu hva, Vidar, nå får du vente til neste lønning! Jeg har en videokonferanse på torsdag, og jeg må til frisøren før det. Må se smashing ut for London-kontoret! - Men, Trude, du ser jo alltid smashing ut! - Ja, det er mer enn hva jeg kan si om deg, Vidar. Du vet jo godt at det er en grunn til at du har havnet i en slik lavtlønnsgrøft. Det hjelper ikke akkurat med snusleppe og brusflaske på baklomma... Hadde du enda hatt litt høyere ambisjoner! Ta f.eks Carl-Oscar på kontoret. Han var Key Account Manager før han fylte tjue! Og nå er han forfremmet igjen! Du skulle ha sett det huset hans, han har en diger enebolig med to garasjer, enda han er singel... Vet du - sist vi trente Crossfit sammen, så sa han at jeg sikkert kunne være aktuell for den stillingen... - Trener du Crossfit med Carl-Oscar, Trude? Det har du aldri sagt noe om? -Åja! Han er superfit! Du skulle se de der musklene! Ikke mye cola der i gården, nei... - Kanskje jeg skulle begynne å trene Crossfit også? Det kunne jo vært hyggelig å gjøre noe sammen...? - Men Vidar, har du råd til treningskontigenten, da? Det koster 1200 kroner i måneden. Har ikke sett mange barne- og ungdomsarbeidere der, akkurat. Nei, det passer nok ikke så godt for deg, det.... - Men Trude, kanskje jeg i hvert fall kunne fått en cola? - Vi får se på lørdag, da, vet du. Jeg må forresten jobbe lørdag kveld, da er det et event på Fornebu som jeg bare er helt nødt til å stille opp på. Carl-Oscar sier at det kommer masse bransjefolk - gull verdt for nettverket, vet du! Da kan jo du være hjemme og kose deg med brusen din! (Key acount manager er ikke noen høytstående stilling, altså. Det er basicly en selger med ansvar for egen kundegruppe.) Anonymkode: c6468...530
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #22 Skrevet 28. mai 2019 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva har dere av utgifter da? Eier dere alt sammen? Jeg fatter ikke hvordan dere ikke har penger til overs, dere har jo god lønn til sammen. 😳 Anonymkode: cac85...558 Det er fullt mulig å ikke ha penger til overs. Har vært i lignende situasjon, med en mann uten styring på økonomi. Det påvirket hele familien. Forskjellen var at ingenting fra han gikk inn på fellesen. Dermed vanskelig for meg å holde styringen. Masse surr. Men heldigvis så er jeg nå alene og kan styre alt selv 👍🏻 Anonymkode: daa61...716
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #23 Skrevet 28. mai 2019 For et kjipt opplegg dere har. Alle pengene inn på din konto? Er du vergen eller mora hans? Mannen er vel voksen og bør definitivt styre egne penger. Du tjener mest og bør i mine øyne bidra mest. Så egne kontoer, trekk til felleskonto hver måned der du bidrar mest. Anonymkode: 6e743...b8f
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #24 Skrevet 28. mai 2019 Forstår HI godt. Vi har det på samme måte. Jeg tjener mest, mannen bruker mest. Han har høyere faste utgifter enn meg, et høyere forbruk av dyre vaner, eks frisør, tipping og snop/brus og dyre hobbyer. Jeg er nødt å styre økonomien med jernhånd for å få det til å gå rundt, har hans fulle velsignelse til å styre økonomien, da han ikke eier økonomisk styring/økonomiske sperrer. Vi kjøper klær/sko sammen, er jo ikke noe man trenger månedlig. Vi handler matvarer sammen, og da kjøper han gjerne snop/brus også, men siden vi har barn, og er enige om det, så hører snop og brus til på lørdager. Jeg bruker ikke noe mer enn mannen gjør på meg selv, kanskje heller mindre. Det jeg bruker på meg selv er frisørtime 1-2 ganger pr år. Kafe 1 gang pr mnd, 1 sjokolade(17,-) pr uke. Klær og sko en sjelden gang- vi bruker sikkert like mye på det pr år. Egentlig synes ikke jeg det er rettferdig slik vi har det, at han bruker mer enn meg på div ting når jeg tjener mest, så skjønner ikke helt det dilemmaet ditt HI, men ser at vi jo har det på samme måte, jeg tar meg heller ikke råd til å gå til frisøren mer enn 1-2 ganger pr år. Inntil for kort tid siden når han begynte å barbere hodet sitt selv, gikk han til frisøren månedlig. Jeg tar meg heller ikke råd til å gå på kafe' ukentlig, selv om jeg med min inntekt burde ha råd til det. Anonymkode: 047cd...4bb
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2019 #25 Skrevet 28. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Forstår HI godt. Vi har det på samme måte. Jeg tjener mest, mannen bruker mest. Han har høyere faste utgifter enn meg, et høyere forbruk av dyre vaner, eks frisør, tipping og snop/brus og dyre hobbyer. Jeg er nødt å styre økonomien med jernhånd for å få det til å gå rundt, har hans fulle velsignelse til å styre økonomien, da han ikke eier økonomisk styring/økonomiske sperrer. Vi kjøper klær/sko sammen, er jo ikke noe man trenger månedlig. Vi handler matvarer sammen, og da kjøper han gjerne snop/brus også, men siden vi har barn, og er enige om det, så hører snop og brus til på lørdager. Jeg bruker ikke noe mer enn mannen gjør på meg selv, kanskje heller mindre. Det jeg bruker på meg selv er frisørtime 1-2 ganger pr år. Kafe 1 gang pr mnd, 1 sjokolade(17,-) pr uke. Klær og sko en sjelden gang- vi bruker sikkert like mye på det pr år. Egentlig synes ikke jeg det er rettferdig slik vi har det, at han bruker mer enn meg på div ting når jeg tjener mest, så skjønner ikke helt det dilemmaet ditt HI, men ser at vi jo har det på samme måte, jeg tar meg heller ikke råd til å gå til frisøren mer enn 1-2 ganger pr år. Inntil for kort tid siden når han begynte å barbere hodet sitt selv, gikk han til frisøren månedlig. Jeg tar meg heller ikke råd til å gå på kafe' ukentlig, selv om jeg med min inntekt burde ha råd til det. Anonymkode: 047cd...4bb Men hi sin mann gjør jo ikke det. Han får 500 kr i mnd og er visst glad for det. Så dere har jo ikke sammenlignbare økonomier i det hele tatt Anonymkode: a897b...cad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå