Gå til innhold

Noen som tenker å stemme på bompenge-partiet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nei, virkelig, virkelig ikke. For det første er det komplett idioti å stemme på et parti med bare én sak. Det er russisk rulett, de kan jo være helt bak mål i andre, og mye viktigere spørsmål.

Dessuten er det bedre måter å arbeide mot bompenger, hvis man er imot det, eller hvis man syns dagens ordning er for urettferdig.

Anonymkode: 71c64...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 28.5.2019 den 0.07, the amazing spidermamma skrev:

I Tyskland og Italia betaler man ettersom hvor langt man kjører på motorveien. Du trekker en billett når du kommer inn på motorveien, og betaler når du forlater den. Det er ikke spesielt billig heller, etter det jeg kan huske. 

Norge er jo også i en særstilling, i og med at vi er så få å fordele utgiftene til vei på.

Når begynte det å koste penger på Autobahn i Tyskland?

Anonymkode: ec3c4...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når begynte det å koste penger på Autobahn i Tyskland?

Anonymkode: ec3c4...593

Nei, du har visst rett, det har vært gratis for turister fram til i år. Jeg husket nok feil fra bilferiene. 

Men nå kommer det: https://www.nettavisen.no/nyheter/snart-ma-nordmenn-betale-for-a-kjore-pa-denne-veien/3423328246.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Nei, du har visst rett, det har vært gratis for turister fram til i år. Jeg husket nok feil fra bilferiene. 

Men nå kommer det: https://www.nettavisen.no/nyheter/snart-ma-nordmenn-betale-for-a-kjore-pa-denne-veien/3423328246.html 

Men det er og forblir gratis for innbyggerne. ✌️

Anonymkode: ec3c4...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Nei, du har visst rett, det har vært gratis for turister fram til i år. Jeg husket nok feil fra bilferiene. 

Men nå kommer det: https://www.nettavisen.no/nyheter/snart-ma-nordmenn-betale-for-a-kjore-pa-denne-veien/3423328246.html 

Så tyskerne irriterer seg over at utlendinger kjører gratis på Eutobahn. Lurer på hva de hadde sagt hvis de hadde måtte betalt for å kjøre på veiene i Norge, kanskje det er løsningen på bompengeproblematikken.

Anonymkode: 61c6a...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så tyskerne irriterer seg over at utlendinger kjører gratis på Eutobahn. Lurer på hva de hadde sagt hvis de hadde måtte betalt for å kjøre på veiene i Norge, kanskje det er løsningen på bompengeproblematikken.

Anonymkode: 61c6a...b7c

De gjør jo det? Er vel litt derfor de irriterer seg. Utlendingene får kjøre gratis hos dem mens de må betale (for mye dårligere veier) når de selv er i utlandet.

Anonymkode: ec3c4...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De gjør jo det? Er vel litt derfor de irriterer seg. Utlendingene får kjøre gratis hos dem mens de må betale (for mye dårligere veier) når de selv er i utlandet.

Anonymkode: ec3c4...593

Mener du gjennom bommer? Hvis de velger å ikke betale regningene for bompasseringer, så er det ingen som forfølger det. Så det er jo lett å unngå

Anonymkode: 61c6a...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er og forblir gratis for innbyggerne. ✌️

Anonymkode: ec3c4...593

Nåja. Det er vel ikke gratis, selv om de ikke betaler bompengene. De har vel betalt for dem via skatter og avgifter (uten at jeg aner noe mer om systemet i Tyskland). 

Det blir jo ikke gratis å kjøre på veiene her heller hvis bommene forsvinner. Veibyggingen må jo finansieres på en eller annen måte. Men hvordan blir det mest rettferdig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så tyskerne irriterer seg over at utlendinger kjører gratis på Eutobahn. Lurer på hva de hadde sagt hvis de hadde måtte betalt for å kjøre på veiene i Norge, kanskje det er løsningen på bompengeproblematikken.

Anonymkode: 61c6a...b7c

Du får gjerne kjøre en vanlig ukedag på tysk autobahn, da ser du bokstavelig talt hele europa. Venstre fil er gjennomgående lastebiler, den ligner mer på tog enn vei.

 

Jeg bor ikke i Bergen og her jeg bor har lokalpolitikken skjønt bittelitt tidligere at mer bom ikke blir godtatt og at folk har fått nok. De som klager på at anti-bompengerparti kun har en eneste sak glemmer at de fleste partier nettopp  har begynt med en eneste sak. Og selv hvis det viser seg at de ikke har noe mer, denne høsten gjelder protest og de ville fått min stemme.

Vei er infrastruktur og alle har behov for det, så det burde betales via skatt. Jeg mener at det er lett å betale all gjeld knyttet til veibygging kan betales via oljefondet. Det er en investering i fremtiden.

Anonymkode: 95415...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bompenger kunne støttet rassikring på vegene på Vestlandet, og andre rasutsatte strekninger i landet. Eller hyppigere ferje-og hurtigbåtavganger,så kunne det vært en tanke. Nå er det vel ikke liste for dette partiet her oppe, og det er få bommer her.

Men desto flere ferjer og hurtigbåtruter er det her,som også er en del av norsk samferdsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Nei, du har visst rett, det har vært gratis for turister fram til i år. Jeg husket nok feil fra bilferiene. 

Men nå kommer det: https://www.nettavisen.no/nyheter/snart-ma-nordmenn-betale-for-a-kjore-pa-denne-veien/3423328246.html 

615 kroner for ett årskort! Vet du det kunne jeg gjerne betalt i Norge og! Men for vår husstand er det snakk om 4000 kroner i måneden!

Anonymkode: 17c92...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

615 kroner for ett årskort! Vet du det kunne jeg gjerne betalt i Norge og! Men for vår husstand er det snakk om 4000 kroner i måneden!

Anonymkode: 17c92...5f7

Nå blir det jo ikke sammenlignbart på grunn av mange ting. 

Men skjønner at du er opprørt, 4000 kroner er mye penger.

Men jeg ville fortsatt ikke ha stemt på et parti som ikke har en helhetlig politikk. I vår kommune, hvis det skulle bli et politisk skifte, ville vi f.eks sannsynligvis miste gratis Sfo (= pluss 3000 kr i mnd). Det er mange faktorer å ta hensyn til som påvirker økonomien. Og livskvaliteten. I Bergen og Oslo er jo lufta så dårlig at mange blir syke av den. Da må man jo gjøre noe med trafikkbelastningen. Men det rammer tydeligvis noen veldig mye hardere bare fordi de bor i feil gate, og det blir jo helt feil. 

Jeg tror forresten at mange partier er blitt rimelig svette av alt bompengeraseriet, så nå kommer de til å kappes om å finne andre løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Nå blir det jo ikke sammenlignbart på grunn av mange ting. 

Men skjønner at du er opprørt, 4000 kroner er mye penger.

Men jeg ville fortsatt ikke ha stemt på et parti som ikke har en helhetlig politikk. I vår kommune, hvis det skulle bli et politisk skifte, ville vi f.eks sannsynligvis miste gratis Sfo (= pluss 3000 kr i mnd). Det er mange faktorer å ta hensyn til som påvirker økonomien. Og livskvaliteten. I Bergen og Oslo er jo lufta så dårlig at mange blir syke av den. Da må man jo gjøre noe med trafikkbelastningen. Men det rammer tydeligvis noen veldig mye hardere bare fordi de bor i feil gate, og det blir jo helt feil. 

Jeg tror forresten at mange partier er blitt rimelig svette av alt bompengeraseriet, så nå kommer de til å kappes om å finne andre løsninger. 

Hvor i landet er det gratis SFO? For det har jeg aldri opplevd og jeg har bodd i tre kommuner. Sier ikke at det ikke finnes er bare veldig overrasket. Dette er som sagt ikke ett alternativ hos oss. Ingenting forsvinner ved at bommene blir borte bortsett fra ett par skarve buss avganger. Som hvor jeg bor uansett ikke er aktuelle.

Anonymkode: 17c92...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor i landet er det gratis SFO? For det har jeg aldri opplevd og jeg har bodd i tre kommuner. Sier ikke at det ikke finnes er bare veldig overrasket. Dette er som sagt ikke ett alternativ hos oss. Ingenting forsvinner ved at bommene blir borte bortsett fra ett par skarve buss avganger. Som hvor jeg bor uansett ikke er aktuelle.

Anonymkode: 17c92...5f7

Oslo har! Ikke hele, men i flere og flere deler. Og ikke helt opp til fjerde klasse, det varierer litt hvilke trinn det går til. 

Men dette var egentlig bare et eksempel på at man må se bredere på politikken enn på bare én sak. Jeg aner jo ingenting om den øvrige politikken som føres der du bor, men jeg mener bare at man ikke må stirre seg blind på en enkelt sak (selv om den er viktig for deg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Havfruene

Har dere tenkt på hva den enkelte bymiljøpakken betyr for dere, sånn egentlig? Mest sannsynlig tror dere at veier blir gratis fremover, dersom partiene deres stemmer nei. i realiteten betyr det: ingen opprustning av veier, veier som er planlagt legges på hylla og det blir mindre fremkommelig. Stem gjerne imot bompenger for min del men i neste sving, får vi annet (som vi ikke vil ha). Jeg kan velge å sykle, da betaler jeg ikke bompenger, eller jeg kan spasere. Jeg MÅ ha bil og dermed må jeg betale. Helt stengte veier er ikke alternativ for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler skatt her også i tillegg kommer årsavgift. Skjønner ikke hvordan veiene ble bygget før uten bompenger.

Jeg skjønner at det koster mer nå pga flere biler på veiene. Men at vi skal betale bompenger overalt hvor vi ferdes blir for dumt - blir altfor dyrt for oss. Vi har nå flyttet ut av Oslo. Det neste nå blir å finne seg jobb i nærheten, for det blir for dyrt for oss å pendle inn til Oslo. Min mann er avhengig av bil. Blir fort flere tusen i mnd kun i bompenger 😩

Anonymkode: 5c93e...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Havfruene skrev:

i realiteten betyr det: ingen opprustning av veier, veier som er planlagt legges på hylla og det blir mindre fremkommelig.

Fint. Da slipper vi å få enda flere biler på veiene.

Anonymkode: eff14...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Havfruene skrev:

Har dere tenkt på hva den enkelte bymiljøpakken betyr for dere, sånn egentlig? Mest sannsynlig tror dere at veier blir gratis fremover, dersom partiene deres stemmer nei. i realiteten betyr det: ingen opprustning av veier, veier som er planlagt legges på hylla og det blir mindre fremkommelig. Stem gjerne imot bompenger for min del men i neste sving, får vi annet (som vi ikke vil ha). Jeg kan velge å sykle, da betaler jeg ikke bompenger, eller jeg kan spasere. Jeg MÅ ha bil og dermed må jeg betale. Helt stengte veier er ikke alternativ for meg. 

Vet du jeg har satt meg ganske godt inn i lokalpolitikken. Det har vert mye skremselspropaganda og uhhhh nå blir det ikke nye veier. Og det er faktisk helt greit. Det trengs ikke nye veier og køene er ikke E18 inn til Oslo lange altså. Det kan være bitte litt kø midt i rushen hvor man må vente maks 10 minutter mer. Det er helt i orden for å spare 4000 i måneden. I tillegg bor vi slikt til at sykling og buss ikke kommer på tale. 

Anonymkode: 17c92...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Havfruene skrev:

Har dere tenkt på hva den enkelte bymiljøpakken betyr for dere, sånn egentlig? Mest sannsynlig tror dere at veier blir gratis fremover, dersom partiene deres stemmer nei. i realiteten betyr det: ingen opprustning av veier, veier som er planlagt legges på hylla og det blir mindre fremkommelig. Stem gjerne imot bompenger for min del men i neste sving, får vi annet (som vi ikke vil ha). Jeg kan velge å sykle, da betaler jeg ikke bompenger, eller jeg kan spasere. Jeg MÅ ha bil og dermed må jeg betale. Helt stengte veier er ikke alternativ for meg. 

I Bergen er mesteparten tenkt til bybane, i tillegg kom det jo frem at svært mye av de pengene ikke går til vei og bane i det hele tatt, men rett i lommen til admin. Hadde pengene gått til vei og sikring hadde folk her hatt mindre problemer med bompenger. 

Anonymkode: 0e912...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha... Bri, det blir ikke aktuelt å stemme på dem. Leste partiprogrammet for Oslo nå. Skulke likt å vite hvordan de har tenkt å finansiere vare 1/4 sv det der. Noe så urealistisk har jeg uke lest på lenge. 🤣

Anonymkode: c4071...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...