Gå til innhold

Noen som tenker å stemme på bompenge-partiet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser de får flere og flere velgere, men jeg lurer på hvor mange som faktisk stemmer på dem ved valget.

Selv vet jeg ikke ennå.

Anonymkode: 0e912...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det gjør jeg. Og jeg er kvinne og høyt utdannet. Selv om jeg i utgangspunktet vet at det ikke er smart å stemme ut i fra en enkeltsak, vet jeg også at protestvalg noen ganger er den beste måten å tvinge fram nye alternativer og endringer. Jeg er f.eks. helt i mot bybane til Åsene, til tross for at jeg ville fått nytte av den, fordi jeg mener det finnes andre, langt bedre løsninger som på sikt vil være langt mer miljøvennlige og billigere. Men slik det er nå vil jo ikke bystyret så mye som innrømme en gang at de kanskje har satset på feil hest da de absolutt skulle ha bybanen i Bergen. 

Anonymkode: 14261...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker, men både dagens og forrige byråd får stryk fra meg. En ting er sikkert, vi må få inn nytt blod, da er kanskje bompengepartiet riktig valg. 

Anonymkode: b81a3...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kommer jeg til å gjøre. Er også høyt utdannet, men denne gang blir det protestvalg!! Bor i den eneste bydelen i min by som må betale både inn og ut av egen bydel. Slik forskjellsbehandling kan ikke godtas, men byens politikere nekter å høre....vel, så får det heller bli protestvalg denne gang -kanskje de da hører...!!

Anonymkode: 7ddfa...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Hadde det bare vert pga bompengene, men hva mer er deres politiske agenda? 

Anonymkode: 7ec6f...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke bil, så jeg blir ikke direkte berørt av bomringen, men jeg ønsker å stemme på et parti som har en helhetlig politikk, ellers blir det jo bare bingo. 

Hvis de f.eks er imot bompenger, men ønsker å finansiere veiprosjektene som nå får penger fra bommene ved å kutte i en masse andre velferdstjenester, så blir det jo kanskje like dyrt for vanlige folk likevel. 

For de pengene må jo hentes inn et annet sted? 

Frp sliter jo fordi de vil ha mer vei, men ikke betale for det, verken med skatter eller bompenger. Det går ikke ihop.

Endret av the amazing spidermamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Veier og kollektivtrafikk bør finansieres via skatteseddelen.

Anonymkode: a3885...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nok om den andre politikken deres. Har heldigvis god tid frem til valget, slik at jeg kan sette meg inn i det. Selv blir jeg ikke berørt av bompenger, men spesielt rushtidsavgiften synes jeg er svært lite sympatisk. Ingen sitter frivillig i rushen inn til de store byene. Gjør du det er det stort sett fordi du har bundet arbeidstid (ofte yrker som ikke har så høy lønn i utgangspunktet), eller er avhengig av levering og henting av barn i bhg og småskole. Det er en usolidarisk ekstraskatt å legge på allerede pressede grupper, i alle fall der kollektivtransport ikke er et pålitelig alternativ (slik det overraskende nok ikke er blant annet langs Østfoldbanen). 

Anonymkode: 66adb...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som østlending ønsker jeg heller å bruke bompenger på veier rundt her, enn å betale for undersjøiske tunneler til nesten folketomme øyer på Vestlandet. 

Anonymkode: 47138...7dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, politikerne er blitt altfor arrogante og lite lydhøre, de trenger å få en påminnelse om at de skal tjene folket, ikke omvendt. 

Anonymkode: bc43d...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kunne ikke falt meg inn å stemme på dette partiet. Vi har langt større utfordringer vi MÅ ta oss av enn å bruke penger for å bli kvitt bompenger. Dere som vil bli kvitt bompengene - hvordan vil dere finansiere veier, og hva mener dere bør forsakes for å få veier? For noe må forsakes...

Ang. bompenger, om de skal endres så er det vel naturlig at det blir slik at man betaler ut fra inntekt. Å bruke 100 milliarder for å bli kvitt bompenger, slik Frp sier de vil, når det er sykehus som omtrent faller sammen, men ikke blir nybygd pga. at det står på 1-2-3 milliarder, det er hårreisende! Vi har et helsesystem som har så lange ventelister og drives ineffektivt pga. for dårlige bygninger og teknologi, at folk ikke får hjelp når de trenger det. En stor opprustning i helsevesenet ville ført til at flere ikke falt ut av jobb, at flere som faller utenfor jobb får behandling når de trenger det og dermed også kommer seg fortere tilbake, og det vil føre til langt færre uføretrygdede.

Hvis man ønsket å stemme for å vekke politikerne burde man heller protestere med kollektivt stemme på Helsepartiet!

 

Anonymkode: b6e17...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, kunne ikke falt meg inn å stemme på dette partiet. Vi har langt større utfordringer vi MÅ ta oss av enn å bruke penger for å bli kvitt bompenger. Dere som vil bli kvitt bompengene - hvordan vil dere finansiere veier, og hva mener dere bør forsakes for å få veier? For noe må forsakes...

Ang. bompenger, om de skal endres så er det vel naturlig at det blir slik at man betaler ut fra inntekt. Å bruke 100 milliarder for å bli kvitt bompenger, slik Frp sier de vil, når det er sykehus som omtrent faller sammen, men ikke blir nybygd pga. at det står på 1-2-3 milliarder, det er hårreisende! Vi har et helsesystem som har så lange ventelister og drives ineffektivt pga. for dårlige bygninger og teknologi, at folk ikke får hjelp når de trenger det. En stor opprustning i helsevesenet ville ført til at flere ikke falt ut av jobb, at flere som faller utenfor jobb får behandling når de trenger det og dermed også kommer seg fortere tilbake, og det vil føre til langt færre uføretrygdede.

Hvis man ønsket å stemme for å vekke politikerne burde man heller protestere med kollektivt stemme på Helsepartiet!

 

Anonymkode: b6e17...6a6

Jeg vil se om det er andre og bedre løsninger som er mer sosialt rettferdig, f.eks. at man betaler for antall kilometer og noe differensiert ut i fra lønning. I tillegg mener jeg at det må legges opp til bedre løsninger enn en supertreg bane som vil være utdatert før den i det hele tatt er bygget, og det er ikke greit å øke gjelden uten en bedre plan i bunn. For min del kan jeg godt betale 1-2 % ekstra i skatt som går til bedre veier, sykkelstier, flere trasseér med elektriske busser utenfor bykjernen osv. Målet er på ingen måte å fjerne bompenger for å slippe å betale noe, men for å tvinge fra andre type løsninger som er bedre som folk flest og ikke ruinerer de som har minst og strengt tatt ikke klarer seg uten bil. Bergen er en by med svært spredt befolkning, det er en utopi å tro at en bybane magisk skal fikse alt mulig. Sannheten er jo at majoriteten av Åsane sin befolkning ikke vil ha nytte av den uansett fordi man bor altfor langt unna.

Anonymkode: 14261...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med dere som tenker å kaste bort innflytelsen deres på ettsaksparti vet at bompenger bare er delvis bestemt på kommunenivå. 

Har 607,5 studiepoeng. 

Anonymkode: 589e0...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, kunne ikke falt meg inn å stemme på dette partiet. Vi har langt større utfordringer vi MÅ ta oss av enn å bruke penger for å bli kvitt bompenger. Dere som vil bli kvitt bompengene - hvordan vil dere finansiere veier, og hva mener dere bør forsakes for å få veier? For noe må forsakes...

Ang. bompenger, om de skal endres så er det vel naturlig at det blir slik at man betaler ut fra inntekt. Å bruke 100 milliarder for å bli kvitt bompenger, slik Frp sier de vil, når det er sykehus som omtrent faller sammen, men ikke blir nybygd pga. at det står på 1-2-3 milliarder, det er hårreisende! Vi har et helsesystem som har så lange ventelister og drives ineffektivt pga. for dårlige bygninger og teknologi, at folk ikke får hjelp når de trenger det. En stor opprustning i helsevesenet ville ført til at flere ikke falt ut av jobb, at flere som faller utenfor jobb får behandling når de trenger det og dermed også kommer seg fortere tilbake, og det vil føre til langt færre uføretrygdede.

Hvis man ønsket å stemme for å vekke politikerne burde man heller protestere med kollektivt stemme på Helsepartiet!

 

Anonymkode: b6e17...6a6

Så vidt jeg kan se, stiller ikke Helsepartiet til valg i Bergen. Her raser bompengepartiet opp på listene og hvis du hadde bodd i Bergen hadde du forstått hvorfor. Det har blitt satt opp bomstasjoner som isolerer hele lokalsamfunn, som hindrer foreldre å kjøre barn til trening, siden det blir for dyrt. Trenere må betale bompenger for å kjøre til idrettshallen og fotballbanen, for å følge opp laget de trener. Min mann vurderer å slutte som fotballtrener. Dette har blitt satt i gang for å finansiere en bybane, som brorparten av befolkningen ikke vil ha. Så er det de som kjører bil til jobb, de har de vanlige problemene, med dårlig kollektivtilbud, henting og levering i barnehagen...Ja, folk får litt igjen på skatten, men det er langt i fra nok. 

Anonymkode: b81a3...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, kunne ikke falt meg inn å stemme på dette partiet. Vi har langt større utfordringer vi MÅ ta oss av enn å bruke penger for å bli kvitt bompenger. Dere som vil bli kvitt bompengene - hvordan vil dere finansiere veier, og hva mener dere bør forsakes for å få veier? For noe må forsakes...

Ang. bompenger, om de skal endres så er det vel naturlig at det blir slik at man betaler ut fra inntekt. Å bruke 100 milliarder for å bli kvitt bompenger, slik Frp sier de vil, når det er sykehus som omtrent faller sammen, men ikke blir nybygd pga. at det står på 1-2-3 milliarder, det er hårreisende! Vi har et helsesystem som har så lange ventelister og drives ineffektivt pga. for dårlige bygninger og teknologi, at folk ikke får hjelp når de trenger det. En stor opprustning i helsevesenet ville ført til at flere ikke falt ut av jobb, at flere som faller utenfor jobb får behandling når de trenger det og dermed også kommer seg fortere tilbake, og det vil føre til langt færre uføretrygdede.

Hvis man ønsket å stemme for å vekke politikerne burde man heller protestere med kollektivt stemme på Helsepartiet!

 

Anonymkode: b6e17...6a6

Det første de må gjøre er å sørge for at alle el-biler og må betale for å kjøre på veiene, sånn som alle andre må

Anonymkode: 61c6a...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bor i Bergen - la oss si at alle bomstasjonene i og rundt byen ble fjernet. Hvordan tror dere dette ville påvirket luftkvaliteten hos dere? Tidvis er jo luftkvaliteten hos dere så dårlig at mange ikke kan gå ut...

Anonymkode: b6e17...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som bor i Bergen - la oss si at alle bomstasjonene i og rundt byen ble fjernet. Hvordan tror dere dette ville påvirket luftkvaliteten hos dere? Tidvis er jo luftkvaliteten hos dere så dårlig at mange ikke kan gå ut...

Anonymkode: b6e17...6a6

bor i Bergen, og kunne på INGEN måte tenke meg å stemme på bompengefolka.

bor t.o.m. i Åsane, og kjører nå gjennom den nye bomringen hvis jeg skal noe sted.

Ja, det er dyrt. Og ja, man burde finne løsninger for de som blir alle mest skvist, men det er fullt mulig å fikse.

Men når folk stemmer på bompengepartiet synes jeg faktisk de er litt dumme. Samme hvor mange studiepoeng de har. Selv om dette partiet har mekka et program, betyr det ikke at de har noen meninger om noe annet enn bompenger, sånn egentlig. Og jeg har lest programmet. Det er masse fine, nokså ulne ting, de skal gjøre. Men så skal de kutte både bompenger og eiendomsskatt. I avisen i dag sa Aafløy at pengene finnes der, i de eksisterende budsjettene, men de rekker dessverre ikke å lage ferdig sitt budsjett før valget. Det er ikke særlig seriøst fra en fyr som risikerer å bli ordfører i Bergen, Norges nest største by.

Politikerforakt er en farlig greie. Se hvor det førte USA hen. Og kanskje er vi der selv snart også.

Jeg elsker bomringen! Det gjør at det nesten aldri er uoverkommelig kø hvis man MÅ kjøre i rushtiden. Det gjør at folk tenker over om de MÅ ta bilen inn til byen eller om det ikke er like lettvindt å ta bussen. Og jeg vil ha mindre bilkjøring - og bedre kollektivtrafikk, og jeg synes lett at vi som kjører bil (som er nesten alle, det finnes ikke noe "bilist mot resten" her!) skal betale for bybane og buss. Ja, elbiler har begynt å betale, og de (vi) kan gjerne betale mer! Jeg vil ha bilfritt Bryggen, og store innfartsparkeringer. Fortrinnsvis utenfor bomringene.

Anonymkode: 4a110...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan andre land finansierer veibygging. Har de like mange bomstasjoner? Sverige? Danmark? Tyskland? England?

Anonymkode: 5c93e...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som bor i Bergen - la oss si at alle bomstasjonene i og rundt byen ble fjernet. Hvordan tror dere dette ville påvirket luftkvaliteten hos dere? Tidvis er jo luftkvaliteten hos dere så dårlig at mange ikke kan gå ut...

Anonymkode: b6e17...6a6

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere som bor i Bergen - la oss si at alle bomstasjonene i og rundt byen ble fjernet. Hvordan tror dere dette ville påvirket luftkvaliteten hos dere? Tidvis er jo luftkvaliteten hos dere så dårlig at mange ikke kan gå ut...

Anonymkode: b6e17...6a6

 

I første omgang er det ikke snakk om å fjerne hele bomringen, men å fjerne ytre bomring, som ødelegger livskvaliteten til folk. Folk flest er ikke fullstendig motstander av bompenger, men de protesterer på det som nå har skjedd, ytre bomring. På sikt kunne man funnet løsninger for å erstatte bompenger med noe annet, men det er ikke gjort i en håndvending. Mtp. dårlig luftkvalitet, kunne man satt opp busser på de aktuelle dagene. Sånn som det er i dag, er det ikke nok busser til å dekke inn behovet hvis folk hadde parkert bilen. Det har forøvrig ikke bestemt meg for hvem jeg skal stemme på. 

Anonymkode: b81a3...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en kommentar ang Bergen spesielt, hadde det vært billigere og bedre busstilbud hadde nok misnøyen vært mindre. Det vi bor, som er ganske sentralt i en bydel i Bergen, går det kun to busser tidlig på morgenen, en ca kl 14 og siste ca kl 17, disse tidene passer for få personer her. Ikke treffer de skolen, da må de komme opptil en time for tidlig, eller de kommer for sent, samme når de er ferdig, den siste timen er ferdig etter at bussen er gått. Det er heller ingen buss kveld eller helger. I tillegg er det dyrt, 37(?)kr selv om man bare skal et stopp eller to, da er det billigere å ta bilen. Så alt i alt er bussen ikke egentlig et alternativ her dessverre. Både beboere og skolen har prøvd å ta det opp med busselskapet gjentatte ganger, men de kommer ikke til å gjøre noen endringer på ruten, så hva skal man gjøre da?

Anonymkode: 0e912...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bare en kommentar ang Bergen spesielt, hadde det vært billigere og bedre busstilbud hadde nok misnøyen vært mindre. Det vi bor, som er ganske sentralt i en bydel i Bergen, går det kun to busser tidlig på morgenen, en ca kl 14 og siste ca kl 17, disse tidene passer for få personer her. Ikke treffer de skolen, da må de komme opptil en time for tidlig, eller de kommer for sent, samme når de er ferdig, den siste timen er ferdig etter at bussen er gått. Det er heller ingen buss kveld eller helger. I tillegg er det dyrt, 37(?)kr selv om man bare skal et stopp eller to, da er det billigere å ta bilen. Så alt i alt er bussen ikke egentlig et alternativ her dessverre. Både beboere og skolen har prøvd å ta det opp med busselskapet gjentatte ganger, men de kommer ikke til å gjøre noen endringer på ruten, så hva skal man gjøre da?

Anonymkode: 0e912...bd4

Vil bare legge til at bybanen ikke er et alternativ heller her, da må man komme seg til holdeplasser og må man da bruke bilen dit, er det ikke noen plass å parkere, og da er man like langt. 

Anonymkode: 0e912...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på hvordan andre land finansierer veibygging. Har de like mange bomstasjoner? Sverige? Danmark? Tyskland? England?

Anonymkode: 5c93e...2d7

I Tyskland og Italia betaler man ettersom hvor langt man kjører på motorveien. Du trekker en billett når du kommer inn på motorveien, og betaler når du forlater den. Det er ikke spesielt billig heller, etter det jeg kan huske. 

Norge er jo også i en særstilling, i og med at vi er så få å fordele utgiftene til vei på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

I Tyskland og Italia betaler man ettersom hvor langt man kjører på motorveien. Du trekker en billett når du kommer inn på motorveien, og betaler når du forlater den. Det er ikke spesielt billig heller, etter det jeg kan huske. 

Norge er jo også i en særstilling, i og med at vi er så få å fordele utgiftene til vei på.

Akkurat. Men Sverige og Danmark da? Ikke så mange innbyggere der, men flere enn i Norge.

Men så har jo vi oljepenger. Og skryter av de i hytt og pine. Men hjelper ikke å ikke bruke de heller. Blir bare tap i lengden.

På samme måte dersom man har masse penger på sparekonto. Hva hjelper det å skryte av de hvis huset forfaller?

Anonymkode: 5c93e...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er slett ikke avhengig av bompenger. Alle andre land greier fint å bygge veier og infrastruktur uten (eller med mye lavere andel bompenger). Bompenger er noe man plutselig MÅÅ ha nå for å få bygd noe. Før i tiden ble det også bygd veier uten bompenger. Vi har milliarder av kroner i oljefond. Bruk litt av de før aksjekursen raser og de ikke er verdt noen ting lenger.

Anonymkode: 28cec...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...