Gå til innhold

Når er det greit å reise på ferie og la ungene være igjen hjemme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I år blir alle med, eldste en smule motvillig. Neste år synes jeg eldste kan få velge, mens mannen er helt uenig med meg. Eldste er født i oktober og blir 17 år i år og er dermed nesten 18 år neste sommer. Hva tenker dere? 

Uenigheten vår går forresten mest på om det blir fester og ødeleggelser i hjemmet mens vi er bortreist. Jeg mener at det ikke blir et problem dersom vi er tydelig på dette før vi reiser og i tillegg allierer oss med en veldig god nabo, mannen tror ikke det vil hjelpe. 

Anonymkode: 09279...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reiste til Kreta et år med de to minste og de to eldste var hjemme i en uke. Var da 14 og 16 år som gikk på skolen, trente og lagde seg mat. Nei det ble ingen festing da ingen av de var og er det til d.d Kom hjem til et pent hus hvor alt var på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde latt en så stort ungdom være alene hjemme. Enorm mestringsfølelse, er fantastisk å ta den erfaringen med seg videre. 

Om det blir festing når dere er borte må det få konsekvenser, men hvis ikke ungdommen har vist slike tendenser før er det viktig å stole på han! 

Anonymkode: 5b5f1...e0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her avhenger mye av naboen og hvordan dine barn er. Er de trassige? Er de glad i festing? Eller er de fornuftige og ansvarsfulle. Hvor mye vil de høre på naboen? Folk flytter jo på hybel når de er ferdige med ungdomsskolen, så de er gamle nok hvis de er voksne nok. 

Anonymkode: 8fbe3...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 18 åring er myndig, voksen etter loven, og kan selvfølgelig være hjemme alene mens dere reiser på ferie.

Om dere ikke stoler på han må dere alliere dere med en nabo da, be de ringe politiet om det blir fest, om de kommer avsluttes festlighetene fort.....

Har selv barn på 15 og 18 år, 18-åringen var hjemme og jobbet da vi var i Danmark i fjor. Yngste har vært med til nå, men vil ikke være med i år. Jeg har sagt han må enten sove hos mormor eller hos onkelen sin, for jeg synes ikke han skal være hjemme med eldste som sikkert kommer til å ha en fest mens vi er borte.

Eldste har hatt fest et par-tre ganger siste året helt uten problemer. At de er en 8-10 stykker her hjemme og drikker litt er ikke noe problem altså, de ødlegger ikke huset for det.

Anonymkode: ec78d...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i samme situasjon selv. Samboer har en gutt som blir 16 i år. Ferier er ikke så interessant lenger som før. Mye diskusjon og greier... datteren hans og datteren min på snart 13 år har noen år igjen på ferie med oss. 

I år ferie blir han så klart med, for han er alt for ung til å være hjemme ennå. Men vi kommer nok til et punkt hvor det ikke gjør det lenger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var alene hjemme 1-2 uker etter eget valg på somrene da jeg var 17-18-19 år. Var fantastisk og en god erfaring i forhold til å flytte hjemmefra. Jeg fikk kostpenge men ingen kontroll. Ble mye pannekaker og is i starten. Jeg kunne ringe om jeg fikk problemer og mine foreldre ringte en gang i blant for å høre om jeg hadde det bra. En gang gikk strømmen så da måtte jeg lære meg å bytte sikring. En annen gang forsvant vannet pga noe veiarbeid.  Så fikk jeg lært hva man så gjør. Det var litt ensomt til tider, men det var en veldig positiv tid som jeg lærte mye av. Jeg var ikke typen som festet, men om dere er redd for det så allier dere med naboen.

 

Anonymkode: cb3ac...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo ann på hvordan barnet er, eller hvordan det lar seg påvirke. Vi har en nabo som vi ikke merker om er alene hjemme, der går livet sitt vant gang med gressklipping, husmaling og alle slike ting om foreldrene r hjemme eller ikke. Eneste støyen er når sønnen mekker i garasjen, hører på musikk eller har kompiser på besøk mens han gjør dette. Det er jo normalt fra før av og det r alltid rolig der om kvelden. Den andre naboen min merker vi når moren har rist bare minutter etter. Da starter festen som sjeldent slutter før hun kommer hjem. Igår ble det tidlig og merkelig veldig fort stille så der tror jeg onkel politi var innom igjen. Hun har kommet hjem til rasert hus så mange ganger at jeg nesten ikke skjønner hun tørr å gå ut døra. Jeg har vært bortom der noen ganger når det har gått helt bananas, men utover det så vil jeg ikke bry meg for mye siden moren mener dette er helt naturlig og ungdommer gjør slikt. 

Min, nå 16 åring skulle vistnok være hjemme alene en uke i fjor. Helt greit sa jeg, men allierte meg med den første nabogutten siden foreldrene hans ikke var hjemme. Min datter syns det var litt teit jeg hadde snakka med nabogutten, men hun syns det også var greit om det plutselig skulle ramle inn en drøss med ungdommer til henne. Enden påvisa var at hun satt seg på bussen og kom på hytta til oss, det var vist super kjedelig hjemme. 

Anonymkode: 35946...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner barnet ditt best. 

Jeg bodde i huset alene mens pappa jobbet i utlandet i flere uker , da var jeg 18 år. Da hadde jeg bodd to år sammen med en kjæreste og flyttet hjem. 

Tror kanskje jeg hadde besøk , men ingen fester. 

Jeg synes ungdommen skal få prøve seg litt jeg. Når man er 17 år, begynner man å bli voksen.

 

Anonymkode: 2565f...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo ikke alltid den som er alene hjemme, men at rykter går om at den personen er alene hjemme og folk som da kommer dit

Anonymkode: 6a757...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kjenner barnet ditt best. 

Jeg bodde i huset alene mens pappa jobbet i utlandet i flere uker , da var jeg 18 år. Da hadde jeg bodd to år sammen med en kjæreste og flyttet hjem. 

Tror kanskje jeg hadde besøk , men ingen fester. 

Jeg synes ungdommen skal få prøve seg litt jeg. Når man er 17 år, begynner man å bli voksen.

 

Anonymkode: 2565f...995

Fikk du flytte sammen med kjæresten din når du var 16 år 😱

Anonymkode: 6b78e...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å sy puter under armene til ungene. Jeg flyttet ut da jeg var 16 år. Ikke ideelt, men lærte meg raskt hvordan livet fungerer. Jobbet og gikk på skole, tok lappen og kjøpte bil. Kjøpte så hus. Da jeg var 18 år var det jeg som tok over både julefeiringene og 17. mai feiringene i min familie, med alt som hører med. Da hadde jeg vært selvstendig i to år allerede. Jeg tror en voksen gutt klarer seg alene en uke eller to 😁😅

Anonymkode: ab1a7...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært hjemme ca 3 uker 2 ganger i året fra jeg var 13 år, men jeg var svært selvstendig, men fra 15 års alderen hadde jeg store hjemme alene fester. Jeg ville ikke latt mine barn være hjemme alene, uansett hvor rolige barn man har så vet man aldri om de plutselig vil finne på å holde en fest.

Anonymkode: 7ca30...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært hjemme ca 3 uker 2 ganger i året fra jeg var 13 år, men jeg var svært selvstendig, men fra 15 års alderen hadde jeg store hjemme alene fester. Jeg ville ikke latt mine barn være hjemme alene, uansett hvor rolige barn man har så vet man aldri om de plutselig vil finne på å holde en fest.

Anonymkode: 7ca30...107

Det er jo helt vilt, og er vanskjøtsel, uansett å selvstendig du var

Anonymkode: 6a757...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakk om å sy puter under armene til ungene. Jeg flyttet ut da jeg var 16 år. Ikke ideelt, men lærte meg raskt hvordan livet fungerer. Jobbet og gikk på skole, tok lappen og kjøpte bil. Kjøpte så hus. Da jeg var 18 år var det jeg som tok over både julefeiringene og 17. mai feiringene i min familie, med alt som hører med. Da hadde jeg vært selvstendig i to år allerede. Jeg tror en voksen gutt klarer seg alene en uke eller to 😁😅

Anonymkode: ab1a7...cca

Problemet er ikke at han ikke vil klare seg, vi er helt enige om at han vil det. Han er selvstendig og flink sånn sett, men han har ADHD og en del venner som liker en fest, og er dessverre litt for lett å påvirke. Vi jobber med dette, snakker mye om å ta egne valg, ikke la seg presse osv, men det er flere som er noen år eldre og han vil gjerne være litt kul. Så bekymringen vår ligger i om vi vil risikere å komme hjem til et hus med skader fordi sønnen vår lot seg overtale til å ha fest. Han har selv fortalt at det kan gå litt vilt for seg på noen fester han er på, og ved to anledninger har politiet kommet også, men siden vår gutt har vært edru og rolig har han heldigvis ikke kommet i trøbbel. Jeg tror at han vil klare å stå i mot presset, han er ganske fornuftig av seg, men mannen er altså skeptisk. 

HI

Anonymkode: 09279...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at flere prater om «når jeg var...». Verden er ikke slik den var når du var ung. Nå finnes sosiale media på et helt annet nivå endorfiner kun et par år siden. Det er jo nettopp dette foreldre med ungdom er redd. At noen sender en snap og plutselig står det horder på døra og vil inn å feste fordi en ungdom har tomt hus.

 

de aller fleste ungdommer klarer å overleve en uke alene, og de fleste har godt av den erfaringen. Problemet er hvem som får vite dette, selv om man kanskje ikke sier det til noen.

 

 

Anonymkode: e2a7d...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er ikke at han ikke vil klare seg, vi er helt enige om at han vil det. Han er selvstendig og flink sånn sett, men han har ADHD og en del venner som liker en fest, og er dessverre litt for lett å påvirke. Vi jobber med dette, snakker mye om å ta egne valg, ikke la seg presse osv, men det er flere som er noen år eldre og han vil gjerne være litt kul. Så bekymringen vår ligger i om vi vil risikere å komme hjem til et hus med skader fordi sønnen vår lot seg overtale til å ha fest. Han har selv fortalt at det kan gå litt vilt for seg på noen fester han er på, og ved to anledninger har politiet kommet også, men siden vår gutt har vært edru og rolig har han heldigvis ikke kommet i trøbbel. Jeg tror at han vil klare å stå i mot presset, han er ganske fornuftig av seg, men mannen er altså skeptisk. 

HI

Anonymkode: 09279...023

Har dere råd til å tro?

Det er jo ikke sikkert det er at han ikke greier å stå mot presset en gang, det kan være at det ryktes at han er alene hjemme og at han ikke greier å stoppe dem fysisk fra å komme inn og begynne å feste. Har vært flere saker hvor foreldre har kommet hjem til herpet hus, politi og barnevern... og et forsikringsbyrå som ikke vil betale erstatning for alt som er ødelagt fordi det er vurdert som uansvarlig å ikke ha kontroll. Men en sønn som da har den diagnosen, som dere vet er lettpåvirkelig og som har en omgangskrets som fester såpass vilt at politiet har kommet til festene....

Du har en fornuftig mann!

Anonymkode: cce8f...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som flyttar på hybel når dei er 16, så då bør ein vel klare seg heime åleine eitpar veker når ein er 18??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Syngensang skrev:

Det er jo mange som flyttar på hybel når dei er 16, så då bør ein vel klare seg heime åleine eitpar veker når ein er 18??

Kan jo ikke helt sammenligne det å bo på en liten hybel og det å ha ansvaret for huset til foreldrene sine da... Om det ryktes på sosiale medier at en ungdom er alene hjemme er en 16-17 åring sjanseløs om det står en horde med 18-20 åringer på døra og vil ha en fest.

Selvfølgeig klarer en 18-åring seg, ingen som er redd han skal sulte ihjel her.

Anonymkode: ec78d...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jo ikke helt sammenligne det å bo på en liten hybel og det å ha ansvaret for huset til foreldrene sine da... Om det ryktes på sosiale medier at en ungdom er alene hjemme er en 16-17 åring sjanseløs om det står en horde med 18-20 åringer på døra og vil ha en fest.

Selvfølgeig klarer en 18-åring seg, ingen som er redd han skal sulte ihjel her.

Anonymkode: ec78d...ee3

Jau, du har vel rett sikkert. Eg som er blitt gammal og avfeldig, evt harkje eg store nok ungar til å forstå problemstillinga heilt. Men er det verkeleg slik at hordar med unge menneske bryt seg inn? For det er vel mogleg å seie at dei ikkje får kome inn, evt ringe politiet? Eller er det for mykje å forlange av ein 17 åring? Eg prøvar ikkje å vere sarkastisk altså, eg er nysgjerrig. Folk i den aldersgruppa er veldig fjerne for meg akkurat no, så eg skjønnar ikkje heilt korleis dei fungerer. Då eg var i den alderen var vi uten sosiale media og kan ikkje hugse det var aktuelt å berre stille opp på døra fordi nokon var heime åleine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Syngensang skrev:

Jau, du har vel rett sikkert. Eg som er blitt gammal og avfeldig, evt harkje eg store nok ungar til å forstå problemstillinga heilt. Men er det verkeleg slik at hordar med unge menneske bryt seg inn? For det er vel mogleg å seie at dei ikkje får kome inn, evt ringe politiet? Eller er det for mykje å forlange av ein 17 åring? Eg prøvar ikkje å vere sarkastisk altså, eg er nysgjerrig. Folk i den aldersgruppa er veldig fjerne for meg akkurat no, så eg skjønnar ikkje heilt korleis dei fungerer. Då eg var i den alderen var vi uten sosiale media og kan ikkje hugse det var aktuelt å berre stille opp på døra fordi nokon var heime åleine. 

https://www.nrk.no/trondelag/politiet-sendte-hjem-230-ungdommer-fra-fest-_-kritiserer-foreldrene-1.13999285

Her kan du lese hva som kommer opp om du googler "hus ramponert alene hjemme fest":

https://www.google.com/search?ei=kALrXKLWJJLQmwX_94bwCg&q=hus+ramponert+alene+hjemme+fest

Det skjer både på store og mindre steder.

Anonymkode: cce8f...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn var hjemme alene 12 dager i fjor når vi reiste på ferie,han var da nesten 17 år.Vi hadde alliert oss med 2 naboer og har foreldre og tante i nærheten.Han er veldig skikkelig og har aldri gjor noe galt.I år vil han også være hjemme alene og ser ikke noe i veien med det.

Hvis ungdommen oppfører seg skikkelig er det ikke noe i veien med å være alene hjemme.

Anonymkode: 03d7b...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/trondelag/politiet-sendte-hjem-230-ungdommer-fra-fest-_-kritiserer-foreldrene-1.13999285

Her kan du lese hva som kommer opp om du googler "hus ramponert alene hjemme fest":

https://www.google.com/search?ei=kALrXKLWJJLQmwX_94bwCg&q=hus+ramponert+alene+hjemme+fest

Det skjer både på store og mindre steder.

Anonymkode: cce8f...ec4

1. Jeg er 45 år, men slikt var tema før også. Det har ikke oppstått med Internett. 

2. Veldig mange ungdommer er alene hjemme uten at slike ting skjer. Man må se an ungdommen og det lokale miljøet. 

Anonymkode: cb3ac...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

1. Jeg er 45 år, men slikt var tema før også. Det har ikke oppstått med Internett. 

2. Veldig mange ungdommer er alene hjemme uten at slike ting skjer. Man må se an ungdommen og det lokale miljøet. 

Anonymkode: cb3ac...034

1.Ja, hugsar no at vi vaska plen etter heimefest vi òg. Men då var den heimeverande med på det, og det kom ikkje ramlande inn store flokkar med ungdom, går litt fortare å spre ordet med på sosiale media. Vi kontakta kvarande på hustelefonane til foreldra våre så vidt eg hugsa. 

2. Det trur eg du har heilt rett i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...