Gå til innhold

Jeg er syk i hodet mitt. Finnes det hjelp for dette:


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Takler ikke spiselyder. Må ha på tv hvis vi f.eks sitter i sofaen å spiser og det er stille. 

Irritabel over små lyder. 

Sover ikke sammen med mannen min - en ting er at han snorker. Det gjør jeg også, men ikke like mye. Han sover på sofaen, da må jeg gå for takler ikke snorkelydene. 

Hater slafsing med tyggis. 

Slurping. 

Av og til velger jeg å avbryte pausen min på jobb av overnevnte grunner. 

Jeg vet jeg lager lyder når jeg spiser, jeg vet jeg snorker. Men likevel, jeg blir irritabel og sur. 

Anonymkode: 5237d...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk ørepropper når du trenger ro og hvile. Lad opp, sånn at du orker å høre at din mann spiser. Det er ingen skam å sove med ørepropper, å lese bok med ørepropper, å surfe på nett med ørepropper. Finn din interesse for å lade opp, tur i skogen, male, lese, strikke... Her er vi forskjellige. Min mann bruker ørepropper når han sover og min sønn leser bøker som en del av det å lade batteriene. Du er kanskje høysensitiv. 

Anonymkode: 3c1a3...b40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google misofoni, det er en "lidelse" og du er ikke alene...

Anonymkode: 9d7b7...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også sånn🙈 Særlig spiselyder er helt forferdelig🙈

Anonymkode: c2b86...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tante som "sliter" med ekstrem god hørsel. Hun hører at folk tygger tyggis, og synes det er helt forferdelig. Så det var helt forbud mot å tygge tyggis i nærheten av henne da jeg og søstern min var små 😅 Hun har så lenge jeg kan huske gått med bommulsdotter i ørene, for da demper hun de værste lydene, men kan fortsatt fint høre andre ting. Så kanskje du kan prøve å bruke bomullsdotter på dagtid, også bruker du ordentlig ørepropper som stenger ut all lyd om natta så du får hvilt deg ordentlig da 

Anonymkode: 7daa6...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere tror nok jeg har misofoni🤔 artig å være litt spesiell, men hadde foretrukket å vært det på andre måter, som hadde vært til glede for omgivelsene. De spesielle tingene med meg er sånne sære medisinske ting😤 ting som ikke forringer livskvalitet, men uansett... 

Anonymkode: 5237d...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.5.2019 den 10.47, Anonym bruker skrev:

Takler ikke spiselyder. Må ha på tv hvis vi f.eks sitter i sofaen å spiser og det er stille. 

Irritabel over små lyder. 

Sover ikke sammen med mannen min - en ting er at han snorker. Det gjør jeg også, men ikke like mye. Han sover på sofaen, da må jeg gå for takler ikke snorkelydene. 

Hater slafsing med tyggis. 

Slurping. 

Av og til velger jeg å avbryte pausen min på jobb av overnevnte grunner. 

Jeg vet jeg lager lyder når jeg spiser, jeg vet jeg snorker. Men likevel, jeg blir irritabel og sur. 

Anonymkode: 5237d...7b2

Sånn er jeg å.... Slitsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Er avhengig av hodetelefoner på jobb. Kan ikke gå på kino fordi folk som spiser bacon crisp irriterer så vanvittig at jeg får lyst å utøve vold. Helt seriøst, jeg klikker av det. Å spise sammen med andre går greit om de jeg spiser med har normale bordmanerer. Jeg HATER lyden av strikkepinner som klirrer. Får lyst å stikke de ihjel med egne strikkepinner. Hvem faen strikker på buss og tog??

Det er så ille at jeg isolerer meg. Kino har jeg ikke vært på på åresvis. 

MEN, jeg reagerer ikke så veldig på egne barn, de forsøker jeg å lære gode manerer men jeg tåler at de koser seg med både potetgull og tyggis. Får være glad for at jeg ikke blir det fresende monsteret jeg ellers har ulmende i magen. 

Anonymkode: 414c1...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her.

Spising av potetgull, flatbrød, knekkebrød o.l. kan drive meg til vannvidd. Før lyst å hyle, brøle og det som verre er til vedkommende. Når mannen spiser knekkebrød må jeg gå ut. I tillegg til å knaske ivei, tar han så små biter at han aldri blir ferdig. Som en mus som gnager .

Slurping er også til å miste vettet av. Vent nå til kaffen er kald nok, slik at man ikke må supe den i seg med høy slurping. Åpne munnen ,og hell skjeen med suppe inn. Ikke sitt og sup det inn fra skjeen som en støvsuger . Det lager lyd.

Liker egentlig ikke når folk tygger med åpen munn. Mye slafs og slurp, og dessuten er det ikke pent å se på.

Ørepropper har jeg brukt for å få sove siden jeg var 12-13 år. Selv om jeg ligger alene, må jeg ha dem, alltid noen lyder . Kan være dønn stille, så begynner en fugl å hyle( er nok kvitring.) Mannen snorker så vi har hvert vårt soverom. Gikk ikke med naborommet , hørte det gjennom øreproppene. Så nå har vi to rom mellom oss.

Anonymkode: 4414b...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2019 den 10.47, Anonym bruker skrev:

Takler ikke spiselyder. Må ha på tv hvis vi f.eks sitter i sofaen å spiser og det er stille. 

Irritabel over små lyder. 

Sover ikke sammen med mannen min - en ting er at han snorker. Det gjør jeg også, men ikke like mye. Han sover på sofaen, da må jeg gå for takler ikke snorkelydene. 

Hater slafsing med tyggis. 

Slurping. 

Av og til velger jeg å avbryte pausen min på jobb av overnevnte grunner. 

Jeg vet jeg lager lyder når jeg spiser, jeg vet jeg snorker. Men likevel, jeg blir irritabel og sur. 

Anonymkode: 5237d...7b2

Skjerp deg...

Anonymkode: 3f3aa...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest at dere som har dette er ekstra intelligente. Så det er vel aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Har en datter som er sånn også, hun blie vanvittig når jeg drikker kaffe, for jeg klarer ikke å la være å slurpe.

Anonymkode: 80223...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har lest at dere som har dette er ekstra intelligente. Så det er vel aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Har en datter som er sånn også, hun blie vanvittig når jeg drikker kaffe, for jeg klarer ikke å la være å slurpe.

Anonymkode: 80223...8cd

Haha, ekstra intelligente? Når de ikke engang rasjonelt greier roe seg ned når de hører helt normale lyder😳🙄

Anonymkode: 3f3aa...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, ekstra intelligente? Når de ikke engang rasjonelt greier roe seg ned når de hører helt normale lyder😳🙄

Anonymkode: 3f3aa...652

Det er faktisk en reell greie, og du framstår som mindre intelligent som ikke forstår dette. Jeg har heldigvis bare en mild versjon av misofoni, så jeg takler andres spiselyder så lenge de spiser normalt og spesielt dersom jeg spiser selv samtidig. Ene tenåringsgutten min datter litt, noe jeg har prøvd å plukke av ham daglig i 16 år nå, og det føles som nervene mine slår krøll på seg for hvert smatt. Jeg blir irritabel og liksom klør i hele kroppen av det.

Anonymkode: e8b68...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, ekstra intelligente? Når de ikke engang rasjonelt greier roe seg ned når de hører helt normale lyder😳🙄

Anonymkode: 3f3aa...652

Til orientering: Hvem har sagt at vi ikke klarer roe oss ned? Har til dags dato aldri angrepet noen, hverken verbalt eller på annet vis.... Det er jeg som trekker meg unna støyen, setter propper i ørene osv.

Anonymkode: 4414b...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også sånn og har alle de klassiske misofoni-symptomene. Jeg har også, som nevnt over, en mann som spiser knekkebrød usiiiigelig sakte. Han må tygge på ALLE cookie dough-klumpene i isen... og så videre. Jeg innser jo at han må få lov til å spise og han spiser ikke sakte eller "feil" for at jeg skal bli irritert. Men sånn har jeg vært i mange år. Og jeg prøvde å forklare det til mannen ved et par anledninger. Det er som en ildrød sprettballemoji som spretter opp og ned, nisinna med røyk ut av sidene. Det kjennes enkelt og greit som en spinnvill sinnaklump som gir seg litt etter at lydene er over. 

Jeg ønsker ikke å være sånn, og prøver så godt jeg kan å leve med det uten at det skal gå utover andre. Som jeg forstår det går det innunder ocd-kategorien og er mulig å få hjelp for. Hvor vet jeg ikke helt, men... 

Du er hvertfall ikke alene😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det og sånn. Samtidig med at jeg ikke takler når folk snakker i munn på hverandre (ref spisepauser på jobb) eller når en unge ser tv, en annen hører på musikk og den tredje leker med et eller annet. Jeg tar inn ALLE inntrykk hele tiden og det sliter meg skikkelig ut. Jeg klarer ikke å "stenge av" lydene så selv om ungene hyler på trampolina så hører jeg naboen 4 hus nedi gata som klipper plen....

Anonymkode: 633f4...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har det og sånn. Samtidig med at jeg ikke takler når folk snakker i munn på hverandre (ref spisepauser på jobb) eller når en unge ser tv, en annen hører på musikk og den tredje leker med et eller annet. Jeg tar inn ALLE inntrykk hele tiden og det sliter meg skikkelig ut. Jeg klarer ikke å "stenge av" lydene så selv om ungene hyler på trampolina så hører jeg naboen 4 hus nedi gata som klipper plen....

Anonymkode: 633f4...4d5

Akkurat. Veldig slitsomt. Samtidig forundres jeg over at mannen ikke hørte at naboen fire hus nedenfor, klippet plenen i forgårs, mens vi grillet og skravlet med et vennepar som var innom. Og ungene i nabohuset hadde besøk og hoppet på trampoline og i huset ved siden av dem var det full guffe med musikk osv osv. Alt taes inn, og lagres.

Anonymkode: 4414b...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat. Veldig slitsomt. Samtidig forundres jeg over at mannen ikke hørte at naboen fire hus nedenfor, klippet plenen i forgårs, mens vi grillet og skravlet med et vennepar som var innom. Og ungene i nabohuset hadde besøk og hoppet på trampoline og i huset ved siden av dem var det full guffe med musikk osv osv. Alt taes inn, og lagres.

Anonymkode: 4414b...7db

Det er kanskje det verste. Det lagres... Skjønner så godt hva du mener!

Anonymkode: 633f4...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk en reell greie, og du framstår som mindre intelligent som ikke forstår dette. Jeg har heldigvis bare en mild versjon av misofoni, så jeg takler andres spiselyder så lenge de spiser normalt og spesielt dersom jeg spiser selv samtidig. Ene tenåringsgutten min datter litt, noe jeg har prøvd å plukke av ham daglig i 16 år nå, og det føles som nervene mine slår krøll på seg for hvert smatt. Jeg blir irritabel og liksom klør i hele kroppen av det.

Anonymkode: e8b68...8cf

Men man kan faktisk skjerpe seg. Du vet jo at du har dette og vet at det rasjonelt ikke er noen vits å bli hissig for. Det er jo DU som må jobbe med dette og ikke plage dine omgivelser med din greie🙄 Stakars sønn som har blitt mast på i alle år! DU vet at DU reagerer, greier du ikke skjerpe deg må DU unngå situasjoner, ikke de andre. 

Anonymkode: 3f3aa...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til orientering: Hvem har sagt at vi ikke klarer roe oss ned? Har til dags dato aldri angrepet noen, hverken verbalt eller på annet vis.... Det er jeg som trekker meg unna støyen, setter propper i ørene osv.

Anonymkode: 4414b...7db

Ja, men da greier jo du skjerpe deg. Ikke alle her i tråden gjør det.

Anonymkode: 3f3aa...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kaffekjerring skrev:

Jeg er også sånn og har alle de klassiske misofoni-symptomene. Jeg har også, som nevnt over, en mann som spiser knekkebrød usiiiigelig sakte. Han må tygge på ALLE cookie dough-klumpene i isen... og så videre. Jeg innser jo at han må få lov til å spise og han spiser ikke sakte eller "feil" for at jeg skal bli irritert. Men sånn har jeg vært i mange år. Og jeg prøvde å forklare det til mannen ved et par anledninger. Det er som en ildrød sprettballemoji som spretter opp og ned, nisinna med røyk ut av sidene. Det kjennes enkelt og greit som en spinnvill sinnaklump som gir seg litt etter at lydene er over. 

Jeg ønsker ikke å være sånn, og prøver så godt jeg kan å leve med det uten at det skal gå utover andre. Som jeg forstår det går det innunder ocd-kategorien og er mulig å få hjelp for. Hvor vet jeg ikke helt, men... 

Du er hvertfall ikke alene😊

Klart det kan jobbes med, man må jo først innse at det er er problem og eie det. Høres ut som du har skjønt det👍🏻

Anonymkode: 3f3aa...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også sånn, men for meg er det andres musikk, radio eller TV som er det verste. Jeg begynner neste å gråte når jeg ufrivillig må høre på dette.

Anonymkode: d7aee...1e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, godt å ha noen som forstårmeg🙈 har heller aldri sluppet ut den indre, hoppende røde, ildsprutende dragen inni meg, for jeg tar konsekvensnsene og forflytter meg vekk. Å mase på at sine familiemedlemmer om bordmanererer er uansett å gjøre dem en tjeneste. Så det så. 

Anonymkode: 5237d...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2019 den 20.41, Anonym bruker skrev:

Hvem faen strikker på buss og tog??

Anonymkode: 414c1...194

Jeg blant andre. Å strikke er MIN måte å koble av og finne roen på, og det er stort sett kun på toget jeg finner tid til å gjøre det i løpet av en dag. At du og andre har issues med det kan jeg ikke ta hensyn til. Men lyden av strikkepinner lar seg veldig enkelt overdøve av litt musikk på ørene eller lydreduserende hodetelefoner.

Selv får jeg utslett og tilløp til hjerneslag av folk som bare MÅ prate i telefonen på tog/buss, men jeg forventer jo ikke at de skal ta hensyn til meg. Retter en stor takk til de eller den som fant opp øretelefonene.

Anonymkode: b9592...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...