Gå til innhold

Hormonspiral vs cerazette


Mialita79

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer her, gikk på cerasette i 8 mnd, da gadd jeg ikke mer, blødde i ett, mista sexlyst osv... Men har endometriose så burde bruke prevensjon for å holde det i sjakk og lurer på om hormonspiral er bedre, redd for å bi plaget med de samme bivirkningene som cerazette ga.... 

Setter stor pris på svar💕😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har personlig ikke gått på Cerazette, men brukte Yasmin i 3 år. Og jeg har både endometriose (alvorlig) og Adenomyose. Det første året gikk greit, men så begynte jeg å blø. Og jeg kan nesten sverge her at jeg gikk ikke en dag uten noe innlegg i trusa på over 1,5 år, (og sånt skal det jo ikke vær). Og var plaget med en del underlivssmerter, kjente det spesielt hvis jeg reiste meg for fort opp ifra sofaen og når jeg satte meg ned. Så, 19. Feb i år fikk jeg satt inn hormonspiralen Jaydess, når jeg fikk høre av en gynek i september at den fungerer veldig bra mot Endo OG Adeno. Jeg hadde selvfølgelig mine tvil om dette ville funke bra for meg når jeg hadde P-stav, (Nexplanon), i 10 mnd og den gjorde sånn at jeg fikk mensen 3 ganger i mnd🙈 Var så og si nesten ikke blod igjen i kroppen før det var på an igjen med ny runde menstruasjon!

 

Spiralen for meg funket bra, underlivssmertene var historie- men helt fram til for 8 dager siden. Fikk en runde med mensen, (har lest at det kan skje så tidlig inn i den første tiden med spiral). Så slutta mensen for 3 dager siden. Og i går fikk jeg en ny runde med blødninger, som er mer enn vondt nok, men det er ikke mensen-vondt. Såååå. Kan ikke helt anbefale Jaydess før sånn helt ennå når jeg er i en nokså uviss periode inni det nå. Men helt fram til de siste 8 dagene så har det virkelig vært himmel på jord for min del. Håper det her ga litt nyttig info :) 

- Og, du er ikke alene mtp endometriosen. Det er en ren forbannelse🙁😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge deler nå. Har brukt hormonspiral i 9 år og har vært veldig fornøyd med det, men har de siste årene slitt med økende PMS. I tillegg har jeg veldig ustabile sykluser, ofte korte, så ble mye hormoner opp og ned. Gynekologen gav meg cerazette for 3 mnd siden, i tillegg for å hindre eggløsning og dermed PMS, men jeg er ikke fornøyd og slutter med dem nå. Blør hele tiden, null sexlyst og mye kviser på hals, kinn og kjeve. 

Anonymkode: 0c5ab...738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Turkis Tequila skrev:

Har personlig ikke gått på Cerazette, men brukte Yasmin i 3 år. Og jeg har både endometriose (alvorlig) og Adenomyose. Det første året gikk greit, men så begynte jeg å blø. Og jeg kan nesten sverge her at jeg gikk ikke en dag uten noe innlegg i trusa på over 1,5 år, (og sånt skal det jo ikke vær). Og var plaget med en del underlivssmerter, kjente det spesielt hvis jeg reiste meg for fort opp ifra sofaen og når jeg satte meg ned. Så, 19. Feb i år fikk jeg satt inn hormonspiralen Jaydess, når jeg fikk høre av en gynek i september at den fungerer veldig bra mot Endo OG Adeno. Jeg hadde selvfølgelig mine tvil om dette ville funke bra for meg når jeg hadde P-stav, (Nexplanon), i 10 mnd og den gjorde sånn at jeg fikk mensen 3 ganger i mnd🙈 Var så og si nesten ikke blod igjen i kroppen før det var på an igjen med ny runde menstruasjon!

 

Spiralen for meg funket bra, underlivssmertene var historie- men helt fram til for 8 dager siden. Fikk en runde med mensen, (har lest at det kan skje så tidlig inn i den første tiden med spiral). Så slutta mensen for 3 dager siden. Og i går fikk jeg en ny runde med blødninger, som er mer enn vondt nok, men det er ikke mensen-vondt. Såååå. Kan ikke helt anbefale Jaydess før sånn helt ennå når jeg er i en nokså uviss periode inni det nå. Men helt fram til de siste 8 dagene så har det virkelig vært himmel på jord for min del. Håper det her ga litt nyttig info :) 

- Og, du er ikke alene mtp endometriosen. Det er en ren forbannelse🙁😫

Så dumt at du fikk Jaydess da. Den er ikke anbefalt til det formålet, bare som prevensjon. Du burde hatt Mirena!

Anonymkode: fd429...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke endometriose, men hadde hormonspiralen Jaydess i 3 år og var veldig fornøyd med den. Skal sies at første året hadde jeg fremdeles mensen, men ikke hver måned, og de varte kortere. Fikk også litt menssmerter både ved mensen og eggløsning, noe jeg ikke hadde hatt før jeg fikk spiral. MEN, etter første året så forsvant både mensen og eggløsning, og hadde 2 år mensenfri, noe som var veldig deilig :) Men har hørt at hormonspiral kan fungere veldig forskjellig på forskjellig folk. Så vet ikke hva som vil fungere best for deg.

Anonymkode: 46da0...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tatt Cerazette i 2.5 år, eneste bivirkning er null mens :D Jeg vil ikke va spiral fordi jeg syns det høres ekkelt ut og har lest for mange skrekkhistorier om at de gror fast eller detter ut så man blir gravid. Dessuten er det mange kvinner som får store plager pga spiral, antakelig at selve dingsen ligger å presser på nerver el noe sånt. Det er en egen facebookgruppe om det, og der er det mange historier om kvinner som hadde masse smerter med spiral, ble masse utredet uten å finne ut av årsaken, kunne ikke jobbe. Så fjernet de spiralen og ble på dagen frisk. Og hold dere langt unna Mirena som kan gi sykdommen IIH. Jeg har IIH av annen årsak, en sykdom jeg ikke unner min verste fiende, den har gjort meg ufør. Og i USA er det et stort gruppesøksmål på gang mot produsenten av Mirena fordi så mange kvinner har fått IIH etter de fikk satt inn Mirena. 

Så nei takk til hormonspiral fra meg! :)

https://www.facebook.com/groups/301340960615853/

https://www.litigationandtrial.com/mirena-lawsuit-brain-injury/ sykdommene pseudo tumor cerebri og idiopatisk intrakraniell hypertensjon er akkurat samme sykdom, så det som står der er litt feil formulert sånn sett. 

 

Anonymkode: 4962c...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...