Gå til innhold

Noen lærere her? Tror dere det blir streik ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, vi har avspasering siste uka i juni og den første halvannen uka i august. Høysesong, med skyhøye priser. 

I min lange karriere har jeg til dags dato hatt én eneste høstferie uten å ha masse arbeid. Rettebunkene har det med å ramle inn nettopp til høst-, jule-, vinter- og påskeferie, skjønner du. Elevene forventer og fortjener å få arbeidene sine tilbake så fort som overhodet mulig. 

Kan du ikke bli med meg på jobb noen uker? Gjerne rett før, i, og etter en vinterferie. 

Anonymkode: f9825...c7f

Gjerne det, så kan du bli med meg på min jobb.  Jeg har 4 uker tvungen ferie i juli, den lille  avspaseringen jeg klarer å opparbeide meg blir brukt til 1, kanskje 2 dager fri i romjula.  Jeg er ganske sikker på at du vil lengte tilbake til din da. Det har vært flere lærere som har skiftet beite og begynt der jeg jobber, de blir ikke lenge før du finner ut at det var mye bedre å være lærer

Anonymkode: 8ed2a...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gjerne det, så kan du bli med meg på min jobb.  Jeg har 4 uker tvungen ferie i juli, den lille  avspaseringen jeg klarer å opparbeide meg blir brukt til 1, kanskje 2 dager fri i romjula.  Jeg er ganske sikker på at du vil lengte tilbake til din da. Det har vært flere lærere som har skiftet beite og begynt der jeg jobber, de blir ikke lenge før du finner ut at det var mye bedre å være lærer

Anonymkode: 8ed2a...bf3

Og høstferie og vinterferie vet jeg knapt hva er.

Anonymkode: 8ed2a...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er selv lærer i VGS og retter siste rest med tekster nå. Som deg har jeg sjeldent fri når vi har undervisningsfri, men å svare slik du gjør er drepen for yrket vårt.

Ja, vi har er komprimert år. Ja, vi har det travelt. Ja, jobben vår er viktig. Ja, de fleste av oss jobbet gjennom høstferie, vinterferie osv. Ja, vi har mye ansvar. Men nei, vi er ikke alene om disse tingene, kanskje med unntak av komprimert år, og vi må slutte å fremstå som sutrete! Vi har selv valgt å bli lærere, med de vilkårene det medfører av arbeidsår, både på godt og vondt. Vi har noen skikkelige privilegier, som undervisningsfri når barna våre har skolefri, og det må vi faktisk tørre å anerkjenne. Jeg jobber fort 60 timer i uken på det travleste, men det gjør mannen min også, og han er ikke lærer. Han har fleksitid, men reelt får han aldri tatt ut alt dette, jeg får i det minste avspasere omtrent det jeg skal.

Poenget mitt er at for at vi lærere skal slutte å få stempelet "sutrete", så må vi slutte å sette oss på en pidestall og tro vi er så unike og spesielle. Det er helt klart ulemper ved yrket, og vi har et reelt etterslep på lønn som burde bli justert nå som det faktisk er lærermangel,  men vi må også anerkjenne fordelene. Jeg elsker jobben min, selv om jeg føler rettearbeid spiser meg opp av og til, eller jeg stadig bekymrer meg for den og den eleven, men sånn er det nok for mange andre også. De fleste yrker har sine fordeler og ulemper, med dager en liker og dager en ikke liker. 

Anonymkode: 4d357...dba

Ikke enig! 

Jeg ønsker å informere ikke-lærere om hvor mye vi jobber. Folk har rett og slett ikke peiling. Selvfølgelig er det mange andre yrkesgrupper som også jobber mye, men de fleste kan avspasere, eller få økonomisk vederlag. 

Dessuten sutrer jeg overhodet ikke, jeg liker jobben min. Derimot er jeg møkkalei at alle som engang har gått på skolen skal være meningsberettiget å mene noe om hvordan vi skal gjøre jobben vår. Ergo behøves det folkeopplysning. Det kunne virkelig ikke falle meg inn å uttale meg om hvordan andre fagfolk gjør sin jobb, det har jeg overhodet ingen anelse om, og dermed ingen rett til å mene noe om. 

Ja, selvsagt er det noen goder ved jobben. Det er det med de fleste. Uten en god pause om sommeren hadde jeg aldri holdt ut som lærer. Det tar meg alltid minst en uke å lande etter skoleslutt i juni, og hodet begynner å jobbe med skole igjen tidlig i august, når timeplanen blir kjent. 

Jeg ønsker at jobben vi gjør anerkjennes, slik vi anerkjenner andre yrkesgrupper. Og ja, jeg vil ha betalt for den lange utdannelsen jeg har og jobben jeg gjør. Vi lektorer har hatt en elendig lønnsutvikling, i alle fall så langt på 2000-tallet. 

I år fikk vi null ekstra, et utvalg og fagre løfter. Det bør bli et heidundrende hovedoppgjør neste vår. 

Anonymkode: f9825...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og høstferie og vinterferie vet jeg knapt hva er.

Anonymkode: 8ed2a...bf3

Hva jobber du med? 

Anonymkode: f9825...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke enig! 

Jeg ønsker å informere ikke-lærere om hvor mye vi jobber. Folk har rett og slett ikke peiling. Selvfølgelig er det mange andre yrkesgrupper som også jobber mye, men de fleste kan avspasere, eller få økonomisk vederlag. 

Dessuten sutrer jeg overhodet ikke, jeg liker jobben min. Derimot er jeg møkkalei at alle som engang har gått på skolen skal være meningsberettiget å mene noe om hvordan vi skal gjøre jobben vår. Ergo behøves det folkeopplysning. Det kunne virkelig ikke falle meg inn å uttale meg om hvordan andre fagfolk gjør sin jobb, det har jeg overhodet ingen anelse om, og dermed ingen rett til å mene noe om. 

Ja, selvsagt er det noen goder ved jobben. Det er det med de fleste. Uten en god pause om sommeren hadde jeg aldri holdt ut som lærer. Det tar meg alltid minst en uke å lande etter skoleslutt i juni, og hodet begynner å jobbe med skole igjen tidlig i august, når timeplanen blir kjent. 

Jeg ønsker at jobben vi gjør anerkjennes, slik vi anerkjenner andre yrkesgrupper. Og ja, jeg vil ha betalt for den lange utdannelsen jeg har og jobben jeg gjør. Vi lektorer har hatt en elendig lønnsutvikling, i alle fall så langt på 2000-tallet. 

I år fikk vi null ekstra, et utvalg og fagre løfter. Det bør bli et heidundrende hovedoppgjør neste vår. 

Anonymkode: f9825...c7f

Som om jeg skulle skrevet det selv. Takk!

Anonymkode: b685a...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke enig! 

Jeg ønsker å informere ikke-lærere om hvor mye vi jobber. Folk har rett og slett ikke peiling. Selvfølgelig er det mange andre yrkesgrupper som også jobber mye, men de fleste kan avspasere, eller få økonomisk vederlag. 

Dessuten sutrer jeg overhodet ikke, jeg liker jobben min. Derimot er jeg møkkalei at alle som engang har gått på skolen skal være meningsberettiget å mene noe om hvordan vi skal gjøre jobben vår. Ergo behøves det folkeopplysning. Det kunne virkelig ikke falle meg inn å uttale meg om hvordan andre fagfolk gjør sin jobb, det har jeg overhodet ingen anelse om, og dermed ingen rett til å mene noe om. 

Ja, selvsagt er det noen goder ved jobben. Det er det med de fleste. Uten en god pause om sommeren hadde jeg aldri holdt ut som lærer. Det tar meg alltid minst en uke å lande etter skoleslutt i juni, og hodet begynner å jobbe med skole igjen tidlig i august, når timeplanen blir kjent. 

Jeg ønsker at jobben vi gjør anerkjennes, slik vi anerkjenner andre yrkesgrupper. Og ja, jeg vil ha betalt for den lange utdannelsen jeg har og jobben jeg gjør. Vi lektorer har hatt en elendig lønnsutvikling, i alle fall så langt på 2000-tallet. 

I år fikk vi null ekstra, et utvalg og fagre løfter. Det bør bli et heidundrende hovedoppgjør neste vår. 

Anonymkode: f9825...c7f

Min opplevelse er at de aller fleste har god forståelse for hvor mye vi jobber, jeg har faktisk aldri møtt noen som har gitt inntrykk av noe annet. At noen få personer anonymt i kommentarfeltet på aviser eller sider som dette ikke helt forstår det, bør ikke få ødelegge for oss. Problemet med å drive folkeopplysning, som du skriver, er at man fort framstår som sutrete i det man overivrig skal presisere hvor MYE vi jobber. Gjerne i detaljer, og gjerne da med en litt barnslig "Bare bli med meg å se selv du!". Vi får ikke respekt for jobben vi gjør ved å holde på slik, vi blir stemplet som sutrete. Og mens jeg lever fint med at noen få idioter ikke skjønner at læreryrket består av litt mer enn akkurat undervisning, synes jeg det er langt mer problematisk å bli føyset inn i gruppen "sutrete". Jeg er ikke sutrete, jeg har aldri vært sutrete og jeg håper at jeg aldri blir det. Og jeg skulle inderlig ønske at alle mine kolleger umiddelbart ville slutte med å "drive folkeopplysning" (som ikke trengs heller siden folk flest er smarte nok til å forstå at vi jobber så mye som vi skal), slik at vi som yrkesgruppe kan kvitte oss med sutrestempelet. 

Ellers er jeg helt enig med deg når det gjelder lønnsoppgjøret og det du skriver der.

Anonymkode: 4d357...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...