Gå til innhold

Noen lærere her? Tror dere det blir streik ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er tatt ut....🤔

Anonymkode: 1b2fc...170

hæ?

Anonymkode: 408f9...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se! 

Det hadde vært greit med et lønnsløft, men det gjenstår å se. Håper meklerne våre virkelig står på. 

Anonymkode: f9825...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teit lærerne streiker, de har INGENTING og streike for. eneste jeg skjønner er politiet. men lærerne har sykt mye fri og nok lønn

Anonymkode: 442bc...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

teit lærerne streiker, de har INGENTING og streike for. eneste jeg skjønner er politiet. men lærerne har sykt mye fri og nok lønn

Anonymkode: 442bc...5ea

Nice try. 

Vi som er lærere har nøyaktig like lang ferie som andre, men vi jobber komprimert arbeidsår og har tvungen avspasering. Det betyr bl.a. at vi f.eks. alltid må betale høyest pris for ferier (særlig typisk reise til varmere strøk). 

Hva mener du er nok lønn for meg, f.eks., som har 9 1/2 års høyere utdanning, er lektor med tilleggsutdanning og full ansiennitet, og med kontaktlæreransvar for 30 elever i vgs.? 

Anonymkode: f9825...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nice try. 

Vi som er lærere har nøyaktig like lang ferie som andre, men vi jobber komprimert arbeidsår og har tvungen avspasering. Det betyr bl.a. at vi f.eks. alltid må betale høyest pris for ferier (særlig typisk reise til varmere strøk). 

Hva mener du er nok lønn for meg, f.eks., som har 9 1/2 års høyere utdanning, er lektor med tilleggsutdanning og full ansiennitet, og med kontaktlæreransvar for 30 elever i vgs.? 

Anonymkode: f9825...c7f

Tipper du ligger på rundt 650 000 i året. Med kontaktlærertilegg.

Anonymkode: b6856...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er rart hvor hyppig lærerne streiker når jeg ser lønnen..

Visst gjør mange lærere en flott jobb og dere spiller en stor rolle. Men jeg synes det er rart dere selv mener at jobben dere gjør er tyngre enn de fleste andres, at arbeidsdagene deres er tyngre enn de fleste andres og at dere hele tiden krever høyere lønn. 

Sånn jeg ser det ligger dere over snittet: https://www.norsklektorlag.no/kommunalt-tariffomrade-ks/hva-skal-du-tjene-som-lektor-article476-170.html

Synes den forrige streiken deres omtrent akkurat var ferdig jeg...

Anonymkode: 4c63b...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes også det er rart hvor hyppig lærerne streiker når jeg ser lønnen..

Visst gjør mange lærere en flott jobb og dere spiller en stor rolle. Men jeg synes det er rart dere selv mener at jobben dere gjør er tyngre enn de fleste andres, at arbeidsdagene deres er tyngre enn de fleste andres og at dere hele tiden krever høyere lønn. 

Sånn jeg ser det ligger dere over snittet: https://www.norsklektorlag.no/kommunalt-tariffomrade-ks/hva-skal-du-tjene-som-lektor-article476-170.html

Synes den forrige streiken deres omtrent akkurat var ferdig jeg...

Anonymkode: 4c63b...364

Gjesp. Forrige streik var for fem år siden, og handlet om arbeidstid. Lærerenes etterslep på lønn har blitt anerkjent av begge parter siden 2014; men ingenting blir gjort for å bøte på det. Hvis læreryrket er så lukrativt i arbeidstid, lønn og avspasering- fortell meg hvorfor det er lærermangel? Regner med at du ønsker motiverte og faglærte lærere til barnet ditt? 

Anonymkode: 7ca06...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tipper du ligger på rundt 650 000 i året. Med kontaktlærertilegg.

Anonymkode: b6856...c89

Det var ikke det jeg spurte om. 

Jeg spurte hva du mener jeg bør tjene. 

Anonymkode: f9825...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gjesp. Forrige streik var for fem år siden, og handlet om arbeidstid. Lærerenes etterslep på lønn har blitt anerkjent av begge parter siden 2014; men ingenting blir gjort for å bøte på det. Hvis læreryrket er så lukrativt i arbeidstid, lønn og avspasering- fortell meg hvorfor det er lærermangel? Regner med at du ønsker motiverte og faglærte lærere til barnet ditt? 

Anonymkode: 7ca06...482

Hvorfor det er lærermangel vet jeg ikke. Mulig fordi det er vanskeligere å bli lærer pga de nye kravene innen matematikk? Kanskje fordi det ikke er et statusyrke? 

Jeg har 3 barn der yngste snart er ferdig med grunnskolen. Jeg mener motiverte lærere er veldig viktig, men dessverre er ikke det  så ofte jeg har møtt det opp gjennom årene.. Vi har hatt 2 lærere som har vært helt fantastiske, 1 lærer som var kjent alkoholiker og som smugdrakk på jobb - og så har vi resten der det har vært tydelig at det bare har vært en litt slitsom jobb som en må komme gjennom..

Vet ikke hva som skal til for å få motiverte lærere jeg siden du nevner dette i forbindelse med at jeg synes dere ligger godt an lønnsmessig.. Er det penger alene som ligger som en motivator for å gjøre en god jobb?

Anonymkode: 4c63b...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det er lærermangel vet jeg ikke. Mulig fordi det er vanskeligere å bli lærer pga de nye kravene innen matematikk? Kanskje fordi det ikke er et statusyrke? 

Jeg har 3 barn der yngste snart er ferdig med grunnskolen. Jeg mener motiverte lærere er veldig viktig, men dessverre er ikke det  så ofte jeg har møtt det opp gjennom årene.. Vi har hatt 2 lærere som har vært helt fantastiske, 1 lærer som var kjent alkoholiker og som smugdrakk på jobb - og så har vi resten der det har vært tydelig at det bare har vært en litt slitsom jobb som en må komme gjennom..

Vet ikke hva som skal til for å få motiverte lærere jeg siden du nevner dette i forbindelse med at jeg synes dere ligger godt an lønnsmessig.. Er det penger alene som ligger som en motivator for å gjøre en god jobb?

Anonymkode: 4c63b...364

Så fint at du synes det da! At vi får nok penger mener jeg. Tonen i ditt svar sier vel det meste hvorfor mange synes det er tungt å stå i jobb. Alle har en mening om hvor lett det er å være lærer fordi de har gått på skole selv. Det finnes mindre egnede arbeidstagere i enhver bransje så klart, men lærer flest er jo udugelige døgenikter med for høy lønn og for mye ferie. Du skulle bare visst!

Alle er ikke lektorer vet du. Ikke alle lærere tjener 650.000, og i hvertfall ikke i grunnskolen. 

Anonymkode: 7ca06...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så fint at du synes det da! At vi får nok penger mener jeg. Tonen i ditt svar sier vel det meste hvorfor mange synes det er tungt å stå i jobb. Alle har en mening om hvor lett det er å være lærer fordi de har gått på skole selv. Det finnes mindre egnede arbeidstagere i enhver bransje så klart, men lærer flest er jo udugelige døgenikter med for høy lønn og for mye ferie. Du skulle bare visst!

Alle er ikke lektorer vet du. Ikke alle lærere tjener 650.000, og i hvertfall ikke i grunnskolen. 

Anonymkode: 7ca06...482

Jeg leste gjennom innlegget mitt for å se hvor jeg hadde «tonen i svaret som gjør at lærere synes det er tungt å stå i jobb». Jeg klarer ikke se hvor jeg fornærmet..

Jeg har aldri hevdet at lærere er udugelige døgeniktere. Har heller ikke skrevet noe som helst om ferie. Dette er dine ord..

Jeg skrev dette i et innlegg lengre oppe: «Jeg synes det er rart dere selv mener at jobben dere gjør er tyngre enn de fleste andres, at arbeidsdagene deres er tyngre enn de fleste andres og at dere hele tiden krever høyere lønn.»

Jeg synes det var vanskelig å få en seriøs debatt med deg. Du starter svar med å skrive gjesp og skriver påstander som ikke er skrevet.. Det blir litt for uprofesjonelt, så avslutter debatten her.. 

 

Anonymkode: 4c63b...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg leste gjennom innlegget mitt for å se hvor jeg hadde «tonen i svaret som gjør at lærere synes det er tungt å stå i jobb». Jeg klarer ikke se hvor jeg fornærmet..

Jeg har aldri hevdet at lærere er udugelige døgeniktere. Har heller ikke skrevet noe som helst om ferie. Dette er dine ord..

Jeg skrev dette i et innlegg lengre oppe: «Jeg synes det er rart dere selv mener at jobben dere gjør er tyngre enn de fleste andres, at arbeidsdagene deres er tyngre enn de fleste andres og at dere hele tiden krever høyere lønn.»

Jeg synes det var vanskelig å få en seriøs debatt med deg. Du starter svar med å skrive gjesp og skriver påstander som ikke er skrevet.. Det blir litt for uprofesjonelt, så avslutter debatten her.. 

 

Anonymkode: 4c63b...364

Jaja, du får ha en god natt da...

Anonymkode: 7ca06...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, du får ha en god natt da...

Anonymkode: 7ca06...482

I like så.. og igjen, det var aldri min intensjon å fornærme..

Anonymkode: 4c63b...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, du får ha en god natt da...

Anonymkode: 7ca06...482

Du oppfører deg som en fornærma sutrekopp

Anonymkode: 8ed2a...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Anonym bruker said:

Nice try. 

Vi som er lærere har nøyaktig like lang ferie som andre, men vi jobber komprimert arbeidsår og har tvungen avspasering. Det betyr bl.a. at vi f.eks. alltid må betale høyest pris for ferier (særlig typisk reise til varmere strøk). 

Hva mener du er nok lønn for meg, f.eks., som har 9 1/2 års høyere utdanning, er lektor med tilleggsutdanning og full ansiennitet, og med kontaktlæreransvar for 30 elever i vgs.? 

Anonymkode: f9825...c7f

tull.. Lærerne har ikke noe empati fra meg

Anonymkode: 442bc...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tull.. Lærerne har ikke noe empati fra meg

Anonymkode: 442bc...5ea

Hva er det som er tull? Det er jo sant det ...c7f skriver.

Anonymkode: 56798...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

tull.. Lærerne har ikke noe empati fra meg

Anonymkode: 442bc...5ea

Tull? 

Tror du jeg sitter og lyver om jobben min? Kan du konkretisere hva du mener er tull i mitt innlegg? 

Anonymkode: f9825...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nice try. 

Vi som er lærere har nøyaktig like lang ferie som andre, men vi jobber komprimert arbeidsår og har tvungen avspasering. Det betyr bl.a. at vi f.eks. alltid må betale høyest pris for ferier (særlig typisk reise til varmere strøk). 

Hva mener du er nok lønn for meg, f.eks., som har 9 1/2 års høyere utdanning, er lektor med tilleggsutdanning og full ansiennitet, og med kontaktlæreransvar for 30 elever i vgs.? 

Anonymkode: f9825...c7f

Og det er dere alene om? Det er ganske mange som har tvungen ferie i juli, og de har ikke ferie/avsapsering i juni og august som de fleste lærere har, i tilleg til at de ikke har fri andre skoleferier som vinterferie, høstferie, juleferie

Anonymkode: 8ed2a...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det er dere alene om? Det er ganske mange som har tvungen ferie i juli, og de har ikke ferie/avsapsering i juni og august som de fleste lærere har, i tilleg til at de ikke har fri andre skoleferier som vinterferie, høstferie, juleferie

Anonymkode: 8ed2a...bf3

Men har de komprimert år? Ingen som påstår at lærere er de eneste med tvungen ferie.

Anonymkode: 56798...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og det er dere alene om? Det er ganske mange som har tvungen ferie i juli, og de har ikke ferie/avsapsering i juni og august som de fleste lærere har, i tilleg til at de ikke har fri andre skoleferier som vinterferie, høstferie, juleferie

Anonymkode: 8ed2a...bf3

Joda, vi har avspasering siste uka i juni og den første halvannen uka i august. Høysesong, med skyhøye priser. 

I min lange karriere har jeg til dags dato hatt én eneste høstferie uten å ha masse arbeid. Rettebunkene har det med å ramle inn nettopp til høst-, jule-, vinter- og påskeferie, skjønner du. Elevene forventer og fortjener å få arbeidene sine tilbake så fort som overhodet mulig. 

Kan du ikke bli med meg på jobb noen uker? Gjerne rett før, i, og etter en vinterferie. 

Anonymkode: f9825...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, vi har avspasering siste uka i juni og den første halvannen uka i august. Høysesong, med skyhøye priser. 

I min lange karriere har jeg til dags dato hatt én eneste høstferie uten å ha masse arbeid. Rettebunkene har det med å ramle inn nettopp til høst-, jule-, vinter- og påskeferie, skjønner du. Elevene forventer og fortjener å få arbeidene sine tilbake så fort som overhodet mulig. 

Kan du ikke bli med meg på jobb noen uker? Gjerne rett før, i, og etter en vinterferie. 

Anonymkode: f9825...c7f

Jeg er selv lærer i VGS og retter siste rest med tekster nå. Som deg har jeg sjeldent fri når vi har undervisningsfri, men å svare slik du gjør er drepen for yrket vårt.

Ja, vi har er komprimert år. Ja, vi har det travelt. Ja, jobben vår er viktig. Ja, de fleste av oss jobbet gjennom høstferie, vinterferie osv. Ja, vi har mye ansvar. Men nei, vi er ikke alene om disse tingene, kanskje med unntak av komprimert år, og vi må slutte å fremstå som sutrete! Vi har selv valgt å bli lærere, med de vilkårene det medfører av arbeidsår, både på godt og vondt. Vi har noen skikkelige privilegier, som undervisningsfri når barna våre har skolefri, og det må vi faktisk tørre å anerkjenne. Jeg jobber fort 60 timer i uken på det travleste, men det gjør mannen min også, og han er ikke lærer. Han har fleksitid, men reelt får han aldri tatt ut alt dette, jeg får i det minste avspasere omtrent det jeg skal.

Poenget mitt er at for at vi lærere skal slutte å få stempelet "sutrete", så må vi slutte å sette oss på en pidestall og tro vi er så unike og spesielle. Det er helt klart ulemper ved yrket, og vi har et reelt etterslep på lønn som burde bli justert nå som det faktisk er lærermangel,  men vi må også anerkjenne fordelene. Jeg elsker jobben min, selv om jeg føler rettearbeid spiser meg opp av og til, eller jeg stadig bekymrer meg for den og den eleven, men sånn er det nok for mange andre også. De fleste yrker har sine fordeler og ulemper, med dager en liker og dager en ikke liker. 

Anonymkode: 4d357...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...