Gå til innhold

Ønsker ikke å gå i begravelsen til mora mi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg besøkte ikke personen på sykehjem når hun lå for døden. De ringte fra sykehjemmet flere ganger fordi personen ønsket å se meg før hun døde. For meg var hun "død" for lenge siden og jeg ville ikke ha noe med henne å gjøre. Nå er begravelsen rett rundt hjørnet og jeg har betalt alt fordi jeg er det eneste barnet hennes (som ikke ble tatt vekk av barnevernet, hun hadde 3 barn før meg som ble tatt mens de var små) og hun hadde satt meg opp som kontaktperson eller noe lignende. Hun vokste opp på barnehjem i 1940 årene så hadde ingen familie, så når hun fikk meg var det kun meg og denne personen alene uten noen annen familie da faren min ikke ville ha noe med oss å gjøre. Nå føler jeg allikevel press på meg til å gå i begravelsen, det ringes av venner av personen, mannen min mener jeg bør gå og presten ringte. Men jeg ønsker virkelig ikke å gå, blir det helt feil? Jeg føler ingenting for personen, og bryr meg ikke om at hun er død.Kunne skrevet mye om hvorfor, men ønsker egentlig ikke det, kan bare si at dama var mer eller mindre gal og jeg tror ikke jeg har ett godt barndomsminne. Kun skolen var en frisone. Tortur kan muligens brukes om min barndom. Er det greit å ikke gå i begravelsen når jeg har så lite lyst? 

Anonymkode: 957f7...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt greit at du ikke går. Begravelser er kun for de etterlatte, og dersom du føler det ikke gir deg noe å dra dit så blir du hjemme.

Anonymkode: ea7d3...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo den eneste muligheten du har til å ta farvel med henne, kanskje du bør få deg en time hos en psykolog for å få sortert tankene dine litt.

Det kan hende du for resten av livet vil leve helt greit med å ikke gå i begravelsen hennes, men det kan også hende du kommer til å angre på dette senere. 

Anonymkode: e3e62...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit å ikke gå i begravelsen, jeg gikk ikke i min fars begravelse. Reiste på ferie. Umulig for andre som har hatt en normal oppvekst å forstå. Du gjør det som føles riktig for deg, ikke hva somforventes av andre.

Anonymkode: 89673...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel heller valgt å se henne en siste gang i livet, men når du ikke har gjort det kan du vel likså stå over begravelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig bestemme selv hva du skal gjøre.

Jeg tror jeg ville gått bare for å sette et ordentlig punktum. I en ev. dødsannonse kan du kanskje skrive at du ikke ønsker noen kondolanser og at det avsluttes ved graven. Du kan også snakke med presten på forhånd slik at denne ikke bare roser din mor opp i skyene, men har en mer realistisk tale over henne.

Jeg unnskylder ikke på noen måte det hun har gjort mot deg. Likevel tenker jeg at hun har en såpass vanskelig oppvekst selv - barnehjemsbarn på den tiden, slik hun var, ble ofte utsatt for stygg mishandling og overgrep - at det å finne ut mer om akkurat det kanskje kan få deg til å forstå mer hvorfor din mor ble som hun ble, og hvorfor hun ikke greide å behandle deg eller de andre ungene bra. Det kan kanskje gjøre det lettere for deg fremover å både forstå og tilgi, og dermed legge det vonde mer bak deg.

Anonymkode: 2a643...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gå i begravelsen hvis du ikke vil. Hvis du ikke har behov for det, så trenger du ikke. 

Jeg forstår de rundt deg også. Mange tenker nok at dette er ditt siste farvel. Min mann ønsker absolutt ingen kontakt med sin familie, men det tok lang tid før jeg faktisk forsto at dette også innebar at han virkelig ikke bryr seg om de lever eller dør. Det er nok derfor de rundt deg "maser". 

Anonymkode: 8d134...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo den eneste muligheten du har til å ta farvel med henne, kanskje du bør få deg en time hos en psykolog for å få sortert tankene dine litt.

Det kan hende du for resten av livet vil leve helt greit med å ikke gå i begravelsen hennes, men det kan også hende du kommer til å angre på dette senere. 

Anonymkode: e3e62...e7f

Tror du virkelig man må dra i begravelse for å "ta farvel"? Ikke alle som har behov for å ta farvel heller.

Anonymkode: 1251b...dbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt greit at du ikke går. Begravelser er kun for de etterlatte, og dersom du føler det ikke gir deg noe å dra dit så blir du hjemme.

Anonymkode: ea7d3...884

Hva er dette med at «begravelser» er kun for de etterlatte? Helt feil at jeg gikk i begravelsen til nærmeste nabo altså

Anonymkode: bca0b...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke gå, du skylder henne ingenting. 

Men ta godt vare på deg selv og sørg for å være snill og raus med deg selv, det fortjener du. 

Anonymkode: 41934...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være helt opp til deg. Men tenk deg godt om. Har ei venninne som ikke gikk i faren sin begravelse grunnet dårlig oppvekst og en del traumer. Når det var gått noen år og hun hadde fått lagt ting bak seg angret hun noe veldig. Angrer den dag i dag. Men jeg sier ikke at det blir slik for deg. Men tenk deg godt om. Du bestemmer uansett dette selv, ingen andre. 

Anonymkode: 0f7a4...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått for å forsikre meg om at hun faktisk var død. Hvis jeg visste det med 100% sikkerhet, ville jeg blitt hjemme. 

Sørg for å få igjen pengene for begravelse fra boet hennes da.

Anonymkode: 2510b...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit å ikke gå i begravelse. Personen som er død bryr seg jo ikke. Vil du ikke, så er det helt i orden!

Anonymkode: 7fa12...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det du føler er riktig for deg. Hva som er riktig for andre må de finne ut selv. Selv valgte jeg å gå i mormors begravelse kun for min mors skyld, hadde ikke min mor syntes dette var vanskelig hadde jeg ikke gått og ikke angret på det. Begravelsen ble lukket siden min onkel ikke ønsket andre der som sa mye positivt om henne. Av barnebarn, oldebarn og tippoldebarn så var det under halvparten som kom, så det sier vel litt. Det er fortsatt ingen som angrer på at de ikke gikk, vi er nok flere som helst ikke skulle vært der, men pga våre foreldre var vi der. 

Det har vært litt snakk i ettertid om hvorfor begravelsen var lukket, for hennes naboer og venner kjenner ikke til hele historien bak de lukkede veggene. Selv var jeg muligens litt kort og litt krass i svarene når folk spurte om hvorfor, men folk tidde fort. Jeg syns folk skal tenke seg om noen ganger og tenke at det er en grunn til at ting blir slik og dette faktisk er ganske gjennomtenkt. 

Anonymkode: 948c1...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går selvsagt ikke i begravelsen til en person som har mishandlet deg!

Om det er mora di eller en tilfeldig sadist spiller ingen rolle. Ikke gi etter for presset fra folk som ikke forstår!

Anonymkode: 73d5c...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg besøkte ikke personen på sykehjem når hun lå for døden. De ringte fra sykehjemmet flere ganger fordi personen ønsket å se meg før hun døde. For meg var hun "død" for lenge siden og jeg ville ikke ha noe med henne å gjøre. Nå er begravelsen rett rundt hjørnet og jeg har betalt alt fordi jeg er det eneste barnet hennes (som ikke ble tatt vekk av barnevernet, hun hadde 3 barn før meg som ble tatt mens de var små) og hun hadde satt meg opp som kontaktperson eller noe lignende. Hun vokste opp på barnehjem i 1940 årene så hadde ingen familie, så når hun fikk meg var det kun meg og denne personen alene uten noen annen familie da faren min ikke ville ha noe med oss å gjøre. Nå føler jeg allikevel press på meg til å gå i begravelsen, det ringes av venner av personen, mannen min mener jeg bør gå og presten ringte. Men jeg ønsker virkelig ikke å gå, blir det helt feil? Jeg føler ingenting for personen, og bryr meg ikke om at hun er død.Kunne skrevet mye om hvorfor, men ønsker egentlig ikke det, kan bare si at dama var mer eller mindre gal og jeg tror ikke jeg har ett godt barndomsminne. Kun skolen var en frisone. Tortur kan muligens brukes om min barndom. Er det greit å ikke gå i begravelsen når jeg har så lite lyst? 

Anonymkode: 957f7...bc3

Drit i henne. Gå videre med livet ditt. Du har gjort MER enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er dette med at «begravelser» er kun for de etterlatte? Helt feil at jeg gikk i begravelsen til nærmeste nabo altså

Anonymkode: bca0b...ada

Tror du misforstår. Med etterlatte betyr her de som blir igjen, uansett hvem de er; også naboer og venner. Begravelsen er for de levende, kan man heller si. Folk går i begravelser for sin egen og venners og familiens skyld - ikke for den avdøde. Hun/han merker det jo uansett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går ikke i begravelsen hvis du ikke vil, føl deg ikke presset og drit i hva andre tenker ! Stor klem til deg 💜

Anonymkode: a28c5...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til alle dere som svarte. Det hjalp veldig. Det var litt vanskelig å forholde seg til pleiere som ringte å "maste" om at jeg burde komme å se henne før det var for sent. Jeg hørte på tonefallet deres at de syntes jeg var en fæl datter som ikke ønsket dette. Jeg er ferdig med personen og velger å ikke gå i begravelsen. Takk igjen for alle snille/gode ord.

Anonymkode: 957f7...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk til alle dere som svarte. Det hjalp veldig. Det var litt vanskelig å forholde seg til pleiere som ringte å "maste" om at jeg burde komme å se henne før det var for sent. Jeg hørte på tonefallet deres at de syntes jeg var en fæl datter som ikke ønsket dette. Jeg er ferdig med personen og velger å ikke gå i begravelsen. Takk igjen for alle snille/gode ord.

Anonymkode: 957f7...bc3

Jeg støtter deg fullt ut i avgjørelsen. Jeg ville absolutt ikke klart å dra dit. Se for deg hvordan presten taler positivt om henne mens du sitter der og vet hvordan hun mishandlet både deg og søsknene som ble fratatt henne. Blir nok vanskellg å skulle klare å holde seg. 

Vær trygg på at du ikke skylder noen å møte opp. Maser flere nå så si sannheten. 

Anonymkode: 156f0...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var litt vanskelig å forholde seg til pleiere som ringte å "maste" om at jeg burde komme å se henne før det var for sent. Jeg hørte på tonefallet deres at de syntes jeg var en fæl datter som ikke ønsket dette.

Folk som aldri får besøk på sykehjemmet kan som regel for det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg veldig godt. Å være en mor handler om alt annet enn det at hun fødte deg - og hun har tydeligvis sviktet grovt på alle punkter etter fødsel. Du skylder henne ingenting, og skal ikke føle deg presset eller føle at du var slem som ikke besøkte eller ikke går i begravelsen. Dette har hun selv stelt i stand, da får hun leve, dø og begraves i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt greit. MEN... jeg tenker for din egen del burde du tenke nøye gjennom dette. Du kan få en reaksjon på dette senere. Du er åpenbart på et veldig dårlig sted når det gjelder dine følelser for henne. Jeg tenker kun på deg nå, du har ikke behov, har ikke lyst. Jeg tenker å gå i begravelsen kan være starten på å lukke den boken. Du trenger ikke føle noe når du går, du trenger ikke sitte på første rad, men du trenger en avslutning, en begravelse er en avslutning. 

Dette avgjør du uansett selv, og valget du tar er uansett riktig. Ikke la deg presse men tenk deg godt om. 

Anonymkode: a93e4...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...