Gå til innhold

Jeg blir så oppgitt på at de troende tror de har monopol på moral, etikk og rett og galt


tante grusom master of law

Anbefalte innlegg

Selv om jeg overhodet ikke tror på noen gud, så vet jeg at det ikke er riktig å voldta, drepe, slå folk, såre folk, plage dyr etc. Jeg bare vet dette uten å måtte kunne vise til eldgamle fantasibøker for å vise at jeg har rett. Bøker og tro som sikkert kom som en reaksjon for å få orden i en turbulent tid. Hvor de brukte disse reglene og frykt for å straffe mennesker. Folk før kristendommen hadde jo etikk de og, se feks på platon og Aristoteles. 

Jeg skremmer heller ikke barna med at de havner i helvetet for ting og tang, men forklarer heller rasjonaliteten bak det, og de er empatiske og fine mennesker. 

Litt dårlig skrevet, men ville bare få ut gørra før jeg går av banen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke de troende mener de har enerett på det altså. Kanskje en eller to raringer her inne tror det, men ikke ellers.

Anonymkode: 92c9a...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke de troende mener de har enerett på det altså. Kanskje en eller to raringer her inne tror det, men ikke ellers.

Anonymkode: 92c9a...524

Ja, jeg skal ikke dra alle over en kam, men jeg leser dette overalt for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan undre seg at enkelte troende forsøker å ta patent på slike ting. Slike retningslinjer finnes jo i en eller annen form i alle samfunn. I et hvert samfunn er det en oppfattelse av rett og galt osv. Detaljene kan variere, men det er en del av livet for alle mennesker.

Det må jo også sies at det ikke er alle religiøse som argumenterer slik.

Anonymkode: 21d9e...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar du alle over en kam, det blir jo ikke riktig. Vi er alle forkjellige, også vi som tror på Gud. Jeg finnes ikke fordømmende,tolererer alle religioner, legninger o.l. Fordømmer derimot onde handlinger slik som alle oppegående mennesker gjør uavhengig om man tror på Gud eller ikke. Jeg aksepterer at en del ikke tror på Gud og kunne ikke tenke meg å lage noe sak ut av det. Hvorfor gjør du det?

Anonymkode: 01e26...778

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hevder vel ikke at de har monopol på det. De hevder at de har en veileder (Gud) i alt dette og at han gjør de sterke nok til å motstå fristelser. Akkurat som du mener du har den evnen direkte fra deg selv eller dine foreldre/besteforeldre osv. 

Anonymkode: 4df50...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå drar du alle over en kam, det blir jo ikke riktig. Vi er alle forkjellige, også vi som tror på Gud. Jeg finnes ikke fordømmende,tolererer alle religioner, legninger o.l. Fordømmer derimot onde handlinger slik som alle oppegående mennesker gjør uavhengig om man tror på Gud eller ikke. Jeg aksepterer at en del ikke tror på Gud og kunne ikke tenke meg å lage noe sak ut av det. Hvorfor gjør du det?

Anonymkode: 01e26...778

Jeg modererte overskrivten i et svar lenger opp. 

Jeg lager sak fordi jeg ser denne type fordømmelse så mange steder. Og når de som fordømmer er på bærtur blir jeg oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De hevder vel ikke at de har monopol på det. De hevder at de har en veileder (Gud) i alt dette og at han gjør de sterke nok til å motstå fristelser. Akkurat som du mener du har den evnen direkte fra deg selv eller dine foreldre/besteforeldre osv. 

Anonymkode: 4df50...946

Ja men mange av de hevder at vi som ikke har dette ikke har evnen til å skille mellom rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tante grusom master of law skrev:

Ja men mange av de hevder at vi som ikke har dette ikke har evnen til å skille mellom rett og galt.

Det har jeg aldri hørt om noen gang. Ikke blant de menighetene jeg er oppvokst i. Den eneste forskjellen har vært at de kristne mener de får styrke fra Gud til å skille mellom rett og galt og at de andre mener de har evnen fra et annet sted. 

Hvem er disse «mange»?

Anonymkode: 4df50...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

 

Hvem er disse «mange»?

Anonymkode: 4df50...946

Jadu, jeg leser mye på nett, er i mange forum og tråder. Mye skrullete kristenfolk der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tante grusom master of law skrev:

Jadu, jeg leser mye på nett, er i mange forum og tråder. Mye skrullete kristenfolk der ute. 

Men sier de at ikke-troende ikke vet forskjell på rett og galt? 

Anonymkode: 4df50...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men sier de at ikke-troende ikke vet forskjell på rett og galt? 

Anonymkode: 4df50...946

Ja, det er det de sier. Det er bare kristne som har den evnen, siden de har fått den av gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Ja, det er det de sier. Det er bare kristne som har den evnen, siden de har fått den av gud.

Vil tro de fleste kristne vil si at de har veiledning fra Gud til å skille på rett og galt, og at de som ikke har denne veiledningen lettere faller for fristelsene etter deres tro. Det må de jo gjerne tro. Hvorfor bry seg? Muslimer mener jo akkurat det samme. At Allah sier ditt og datt og de som ikke tror på Allah lever i synd. 

Dette hadde jeg ikke orket å bruke krefter på

Anonymkode: 4df50...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du må studere litt mer historie før du uttaler deg så bastant. Du vet ikke disse tingene automatisk, du har jo blitt opplært til å være god og gjøre gode handlinger, noe som, hvis du er norsk, stammer fra kristendommen og dets normer og regler. Dine forfedre og mødre var mest sannsynlig kristne, selv om du ikke er det. Den norske folkearven er en kristen kulturarv. 

Går du til andre ulike kulturer så er det ikke gitt å handle eller tenke slik vi i Norge har blitt opplært til. Det vi anser som en moralsk selvfølge, er jo ikke det i alle andre land og kulturer. F. Eks.: Enkelte kulturer har ikke ordet eller handlingen "tilgivelse". Har du gjort noe uakseptabelt, er du utstøtt og kan ikke bli tilgitt. Folk må flytte vekk fra sin familie på grunn av bagateller. Så et program på TV om en slik kultur i Afrika. Et misjonærpar introduserte begrepet tilgivelse og hva det innebar. Folket tok imot det etterhvert og kunne tårevått gjenforenes med sine utstøtte familiemedlemmer, fordi de hadde implementert tilgivelse inn i sin kultur. 

Enkelte kulturer støter ut enker (hinduismen i India) og dreper jentebarn på grunn av overto etc. Dette er deres moralske handlinger bygget på deres tro. Osv.

Det betyr ikke dermed at kristendommen har patent på alle gode gjerninger, men Det Nye Testamentet promoterer faktisk de mest vanlige normene i Vesten: bl.a. nestekjærlighet, hjelpe de svake, tilgivelse, det å bygge opp hverandre, respekt for ethvert liv, og ikke minst friheten til å elske og tilbe Gud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fru Ugle skrev:

Tror du må studere litt mer historie før du uttaler deg så bastant. Du vet ikke disse tingene automatisk, du har jo blitt opplært til å være god og gjøre gode handlinger, noe som, hvis du er norsk, stammer fra kristendommen og dets normer og regler. Dine forfedre og mødre var mest sannsynlig kristne, selv om du ikke er det. Den norske folkearven er en kristen kulturarv. 

Går du til andre ulike kulturer så er det ikke gitt å handle eller tenke slik vi i Norge har blitt opplært til. Det vi anser som en moralsk selvfølge, er jo ikke det i alle andre land og kulturer. F. Eks.: Enkelte kulturer har ikke ordet eller handlingen "tilgivelse". Har du gjort noe uakseptabelt, er du utstøtt og kan ikke bli tilgitt. Folk må flytte vekk fra sin familie på grunn av bagateller. Så et program på TV om en slik kultur i Afrika. Et misjonærpar introduserte begrepet tilgivelse og hva det innebar. Folket tok imot det etterhvert og kunne tårevått gjenforenes med sine utstøtte familiemedlemmer, fordi de hadde implementert tilgivelse inn i sin kultur. 

Enkelte kulturer støter ut enker (hinduismen i India) og dreper jentebarn på grunn av overto etc. Dette er deres moralske handlinger bygget på deres tro. Osv.

Det betyr ikke dermed at kristendommen har patent på alle gode gjerninger, men Det Nye Testamentet promoterer faktisk de mest vanlige normene i Vesten: bl.a. nestekjærlighet, hjelpe de svake, tilgivelse, det å bygge opp hverandre, respekt for ethvert liv, og ikke minst friheten til å elske og tilbe Gud. 

Tullprat.

Kristendommen legitimerte bl a slavehandelen og utryddelsen av amerikanske urfolk. Hvor er nestekjærligheten i det? 

Kristendommen har i noen få kirkesamfunn endelig sluttet å fordømme homofili. Men i de største kirkesamfunnene i verden, driver de fortsatt klappjakt på homofile; både i den katolske og den ortodokse kirke.

Eneste grunn til at den norske kirken har noenlunde humane verdier, er at SAMFUNNET RUNDT denne anakronismen ikke lenger godtar kirkens gammeldagse svovelpredikanter. Kirken har lært av det sekulære samfunnet at kvinner er like gode som menn, for eksempel. Det er bare 58 år siden den første kvinnelige prest ble ordinert i Norge. 

Så du kan drite i å late som at alle de fine og tolerante holdningene kommer fra kristendommen. Det er et gigantisk selvbedrag av kristne som tror de besitter en spesiell «godhet».

Anonymkode: 55dd0...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg aldri hørt om noen gang. Ikke blant de menighetene jeg er oppvokst i. Den eneste forskjellen har vært at de kristne mener de får styrke fra Gud til å skille mellom rett og galt og at de andre mener de har evnen fra et annet sted. 

Hvem er disse «mange»?

Anonymkode: 4df50...946

Jeg mener den evnen er i oss selv. Man takker Gud for alt. Det er vi mennesket som gjør jobben. Vi burde takke oss selv. 

Anonymkode: 0fcb5...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til det samme her inne. Ingen av de kristne jeg kjenner mener det samme, så jeg tror bare det gjelder noen få utskudd.  Menneske som art er avhengig av etikk og moral, så det er ikke noe mystisk med det. Det som er rart er at disse (få, men høylytte) fordømmende personene kaller seg kristne. De lever ikke akkurat i tråd med hvordan Jesus fremstod. 

Anonymkode: 52912...7bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener den evnen er i oss selv. Man takker Gud for alt. Det er vi mennesket som gjør jobben. Vi burde takke oss selv. 

Anonymkode: 0fcb5...389

Du mener det, de mener noe annet. Er ikke det greit da?

Anonymkode: 4df50...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig det?  Folk er sammensatte og ondskap og bedrevitere finnes like mye i ateistiske samfunn. Du får søke opp stater med en grunnleggende ateistisk tankegang og se om du finner noe grums i disse landene. Kan jo begynne med Kina.

Gjennom årene har jeg stadig vekk blitt minnet på hvor harselerende enkelte er i forhold til andres tro. Eventyr og sagn går igjen i beskrivelsene. Et "humant" menneskesyn skal vise respekt for alle religioner og livssyn, så da får vi starte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tullprat.

Kristendommen legitimerte bl a slavehandelen og utryddelsen av amerikanske urfolk. Hvor er nestekjærligheten i det? 

Kristendommen har i noen få kirkesamfunn endelig sluttet å fordømme homofili. Men i de største kirkesamfunnene i verden, driver de fortsatt klappjakt på homofile; både i den katolske og den ortodokse kirke.

Eneste grunn til at den norske kirken har noenlunde humane verdier, er at SAMFUNNET RUNDT denne anakronismen ikke lenger godtar kirkens gammeldagse svovelpredikanter. Kirken har lært av det sekulære samfunnet at kvinner er like gode som menn, for eksempel. Det er bare 58 år siden den første kvinnelige prest ble ordinert i Norge. 

Så du kan drite i å late som at alle de fine og tolerante holdningene kommer fra kristendommen. Det er et gigantisk selvbedrag av kristne som tror de besitter en spesiell «godhet».

Anonymkode: 55dd0...c57

Så enig så enig.

Anonymkode: fc26a...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prekæs skrev:

Tror du virkelig det?  Folk er sammensatte og ondskap og bedrevitere finnes like mye i ateistiske samfunn. Du får søke opp stater med en grunnleggende ateistisk tankegang og se om du finner noe grums i disse landene. Kan jo begynne med Kina.

Gjennom årene har jeg stadig vekk blitt minnet på hvor harselerende enkelte er i forhold til andres tro. Eventyr og sagn går igjen i beskrivelsene. Et "humant" menneskesyn skal vise respekt for alle religioner og livssyn, så da får vi starte der.

Dette er jo en total misforståelse av det jeg ville frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tante grusom master of law skrev:

Selv om jeg overhodet ikke tror på noen gud, så vet jeg at det ikke er riktig å voldta, drepe, slå folk, såre folk, plage dyr etc. Jeg bare vet dette uten å måtte kunne vise til eldgamle fantasibøker for å vise at jeg har rett. Bøker og tro som sikkert kom som en reaksjon for å få orden i en turbulent tid. Hvor de brukte disse reglene og frykt for å straffe mennesker. Folk før kristendommen hadde jo etikk de og, se feks på platon og Aristoteles. 

Jeg skremmer heller ikke barna med at de havner i helvetet for ting og tang, men forklarer heller rasjonaliteten bak det, og de er empatiske og fine mennesker. 

Litt dårlig skrevet, men ville bare få ut gørra før jeg går av banen. 

Du "bare vet dette"? Hvordan vet du bare det, da? Hvordan kan du bevise at du har rett? Det er jo bare i din fantasi, ikke sant? 

Hva tror du var "før kristendommen"? Jødedommen. Ja, de har moral og etikk i jødedommen. 

 

Anonymkode: df2d5...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, man kan undre seg at enkelte troende forsøker å ta patent på slike ting. Slike retningslinjer finnes jo i en eller annen form i alle samfunn. I et hvert samfunn er det en oppfattelse av rett og galt osv. Detaljene kan variere, men det er en del av livet for alle mennesker.

Det må jo også sies at det ikke er alle religiøse som argumenterer slik.

Anonymkode: 21d9e...feb

Og i mange kulturer er det rett å skjære hånda av tyver. Synes DU det er rett? 
I mange kulturer er det rett å sette spedbarn ut i skogen for å dø. Synes DU det er rett? 
For for dem føles det rett. Det føles ikke galt. 

Anonymkode: df2d5...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tante grusom master of law skrev:

Jeg modererte overskrivten i et svar lenger opp. 

Jeg lager sak fordi jeg ser denne type fordømmelse så mange steder. Og når de som fordømmer er på bærtur blir jeg oppgitt.

Hvor ser du fordømmelse? Jeg har ikke sett det noe annet sted enn fra ateister her inne, jeg. Fantasibok, dumme gamle menn osv. Det er ikke måte på!

Anonymkode: df2d5...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, tante grusom master of law skrev:

Ja men mange av de hevder at vi som ikke har dette ikke har evnen til å skille mellom rett og galt.

Nei, ingen har hevdet det engang ;) Det man derimot HAR hevdet er at dere ikke har noen grunn til å skille mellom rett og galt. Hvorfor? Fordi ingen har skapt dere, ifølge fantasibøkene deres. Siden alle bøker er fantasibøker, hm?

Hvis man ikke har en Gud, en høyere makt, så står mennesket fritt til å SELV bestemme hva som er rett og galt. Det som føles rett for deg, føles galt for naboen. Og du har ingen beviser eller årsak til å forklare eller underbygge påstanden om hvorfor det er riktig å gjøre ditten og datten, fordi ingen høyere makt har bestemt det. Se eksempler om kulturforskjeller.

Det er også endel debatt, blant ateister også, om man skal spise hunder eller ikke. Eller til og med om man skal ta abort. Det er ikke noe klinkende klart svar på det i den verdenen.

 

Anonymkode: df2d5...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...