Gå til innhold

Danseren i det franske MGP-innslaget


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du tenker at du fremmer folkehelse ved å ikke gi plass til overvektige dansere på en scene? Du synes det fremmer folkehelsen at overvektige skal gjemme seg bort? Eller er det bra å se at også overvektige kan være atletiske og sporty? At de kan like seg selv? At de kan danse og være glad uansett kropp? Du vet hva som skjer når folk skammer seg over seg selv? Mange tyr til mat og trøstespising. Dine fordommer fremmer ikke noe sunt på noen måte! La folk like seg selv som de er, og være aktive med den kroppen de har. Årsakene til overvekt er mange og komplekse, og du virker dum som står der med  pekefingeren din.

Du skiller også psykisk helse fra fysisk, og hever verdien av fyskisk helse over psykisk. Det er vel så viktig å se mennesket fra et holistisk perspektiv. Psykiske lidelser er noe av det som gir størst helsebyrder for folk flest. Kroppspositivitet er bra for helsen!  Livskvalitet måles forresten i liten grad i antall leveår.

 

 

Anonymkode: 261e5...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hun er en god danser. Og selvsagt skal hun få være stolt av den hun er. Men dette er ikke et sunt kroppsideal.

Anonymkode: 44153...226

Ingen ting med MGP er sunt. Hvorfor må det gjøres et unntak for danserne - hvorfor må de være «idealer» for noen som helst? 

Anonymkode: fe124...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jaja. Jeg regnet med kjeft. Det er helt ok. Føler meg veldig misforstått, noe som heller ikke er overraskende. Dette er jo DIB. Tydeligvis er dette en fryktelig tabu mening å ha. Jeg har selvsagt ingenting imot overvektige, men jeg ser en økende tendens til normalisering av farlig overvekt. Det er paradoksalt i et samfunn som forsøker å bekjempe livsstilssykdommer, og hvor du nærmest blir steinet for å ta deg en sigg.

Danseren er altså bare et eksempel.

Anonymkode: 44153...226

Problemet er ikke at du blir misforstår. Problemet er vel at folk forstår hva du prøver å si, men ingen er enige med deg. Det er noe annet.

Anonymkode: fe124...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er ikke at du blir misforstår. Problemet er vel at folk forstår hva du prøver å si, men ingen er enige med deg. Det er noe annet.

Anonymkode: fe124...de3

Nei, jeg blir misforstått, fordi folk blir provosert. Jeg har ikke sagt at jeg ikke synes overvektige skal få stå på en scene. At hun burde gjemme seg eller skamme seg. Jeg setter spørsmålstegn ved den generelle tendensen til å hylle fedme. Hvis dere er uenige i at det er en generell tendens, så er det greit. Men det er det jeg forsøker å adressere her. 

De andre som står på scenen er også annerledes, ja. Men ikke på en helseskadelig måte (med forbehold om det er mye man ikke kan se på utsiden). 

Mennesker som har alvorlig overvekt risikerer kroniske sykdommer og tidlig død. Alle bør få omfavne hvem de er. Men ER hun fedme? Nei. Like lite som en som røyker ER sin avhengighet. Ingen av dem burde skamme seg. Men ingen av delene er noe å strebe etter heller. 

Jeg hadde INGENTING imot å se henne på den scenen. Hun er en dyktig danser. 

Regner fortsatt ikke med at noen vil prøve å se poenget mitt, jeg skjønner at dette temaet er ekstremt betent. 

Tro det eller ei; jeg er ingen fascistisk, snever slankeforkjemper. 

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg blir misforstått, fordi folk blir provosert. Jeg har ikke sagt at jeg ikke synes overvektige skal få stå på en scene. At hun burde gjemme seg eller skamme seg. Jeg setter spørsmålstegn ved den generelle tendensen til å hylle fedme. Hvis dere er uenige i at det er en generell tendens, så er det greit. Men det er det jeg forsøker å adressere her. 

De andre som står på scenen er også annerledes, ja. Men ikke på en helseskadelig måte (med forbehold om det er mye man ikke kan se på utsiden). 

Mennesker som har alvorlig overvekt risikerer kroniske sykdommer og tidlig død. Alle bør få omfavne hvem de er. Men ER hun fedme? Nei. Like lite som en som røyker ER sin avhengighet. Ingen av dem burde skamme seg. Men ingen av delene er noe å strebe etter heller. 

Jeg hadde INGENTING imot å se henne på den scenen. Hun er en dyktig danser. 

Regner fortsatt ikke med at noen vil prøve å se poenget mitt, jeg skjønner at dette temaet er ekstremt betent. 

Tro det eller ei; jeg er ingen fascistisk, snever slankeforkjemper. 

Anonymkode: 44153...226

Så det at nesten ingen er enig med deg er bare fordi vi ikke skjønner poenget ditt? Ikke fordi vi mener at du tar feil?

Du er nok en fryd å diskutere med. 

Jeg skjønner hva du mener, veldig godt, jeg er bare ikke enig i at samfunnet fremelsker fedme. Jeg mener at det stikk motsatte er tilfelle. Er man tykk er man ikke verd mye. 

Anonymkode: 6f787...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Denne må du forklare litt nærmere...Så hun var kun på scenen fordi hun var overvektig, ikke fordi hun var en dyktig danser? 

Anonymkode: 8e391...b2f

Hahaha.

.må du spørre om det? POENGET med hele sangen var jo å ha en sykelig overvektig, en døv person osv

Anonymkode: 308da...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke det jeg mener. Men jeg lurer på om det er særlig klokt å fremme sykelig overvekt som et ideal.

Anonymkode: 44153...226

Så du sier at ingen overvektige bør være på en scene eller stå i front for noe som er populært. Det er ikke frontet så lenge 1 av 1000 er overvektige. Hadde 90 % av de vært det så hadde det vært en annen sak, Du virker  bare ufin og vil ha lekre kropper på scenen.

Anonymkode: acc1c...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du sier at ingen overvektige bør være på en scene eller stå i front for noe som er populært. Det er ikke frontet så lenge 1 av 1000 er overvektige. Hadde 90 % av de vært det så hadde det vært en annen sak, Du virker  bare ufin og vil ha lekre kropper på scenen.

Anonymkode: acc1c...8ba

Har du lest kommentarene mine nedover?

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du sier at ingen overvektige bør være på en scene eller stå i front for noe som er populært. Det er ikke frontet så lenge 1 av 1000 er overvektige. Hadde 90 % av de vært det så hadde det vært en annen sak, Du virker  bare ufin og vil ha lekre kropper på scenen.

Anonymkode: acc1c...8ba

 

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det at nesten ingen er enig med deg er bare fordi vi ikke skjønner poenget ditt? Ikke fordi vi mener at du tar feil?

Du er nok en fryd å diskutere med. 

Jeg skjønner hva du mener, veldig godt, jeg er bare ikke enig i at samfunnet fremelsker fedme. Jeg mener at det stikk motsatte er tilfelle. Er man tykk er man ikke verd mye. 

Anonymkode: 6f787...b23

Du kan jo påberope deg å forstå hva jeg mener, det er vanskelig for noen av oss å vite om du faktisk egentlig gjør det. 

Den siste setningen din kan jeg være enig i. Jeg bare ser at det reiser seg en motkultur mot undervektige idealer, og at den dessverre er på vei ned i den andre grøften. Slik at det nå skal hylles om du er stolt av kroppen din som overvektig, mens du helst ikke skal være stolt av en normalvektig kropp. Det er selvsagt ikke noe problem å være stolt av seg selv uansett kroppsfasong, men når folk fronter slagord som «real women have curves», da føler jeg de velger seg inn i en ny «de og vi»-verden. 

Men kanskje dere har rett. Kanskje det er bra og viktig at hun som overvektig stod på den scenen. Jeg bare synes det bærer litt galt av sted. 

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Du kan jo påberope deg å forstå hva jeg mener, det er vanskelig for noen av oss å vite om du faktisk egentlig gjør det. 

Den siste setningen din kan jeg være enig i. Jeg bare ser at det reiser seg en motkultur mot undervektige idealer, og at den dessverre er på vei ned i den andre grøften. Slik at det nå skal hylles om du er stolt av kroppen din som overvektig, mens du helst ikke skal være stolt av en normalvektig kropp. Det er selvsagt ikke noe problem å være stolt av seg selv uansett kroppsfasong, men når folk fronter slagord som «real women have curves», da føler jeg de velger seg inn i en ny «de og vi»-verden. 

Men kanskje dere har rett. Kanskje det er bra og viktig at hun som overvektig stod på den scenen. Jeg bare synes det bærer litt galt av sted. 

Anonymkode: 44153...226

Til info så er ikke en person som svarer deg her..

Anonymkode: acc1c...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til info så er ikke en person som svarer deg her..

Anonymkode: acc1c...8ba

Vet det, ble litt teknisk kluss. 

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hva du mener.  Men jeg mener at det er to separate ting. 

I dette innslaget, handlet det om å fremme ulikheter og å elske seg selv. Det handlet om å verne om den man er, og være glad i den man er. Og det var et utrolig flott innslag. 

På generell basis, så nei. Overvekt skal ikke fremmes som «ok». Og det blir det absolutt i noen tilfeller. Helt enig i at det er en uting. Men i dette innslaget handlet det mest om å elske seg selv, selv om man er annerledes. Kvinnen som er født mann, jenta som er født døv, ballerinaen som er rundere enn de andre. 

Anonymkode: 6c208...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så i et portrett av henne at hun har en medisinsk tilstand, og jeg forsto det slik at det henger sammen med overvekten. 

Det dette handler om er retten til å få danse selv om man ikke fyller kravene som er satt av samfunnet rundt.

Når hun danser så aktivt som hun gjør er hun jo en inspirasjon og et forbilde for alle, og kanskje spesielt for dem som kanskje har gitt litt opp det å være fysisk aktiv fordi de ikke er støpt i den formen de er omgitt med på alle kanter. 

 

Anonymkode: 556dd...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi hun damen danset på MGP så ønsker flere å være overvektige? Vet du, svært få VIL være overvektige. Hvor ofte leser du her inne om normalvektige som søker råd om hvordan de kan oppnå sykelig overvekt, kontra evinnelige slanketråder, tråder om damer som ikke tør gå på stranda eller treningsstudio fordi de er overvektige? Det er som regel en livslang og vanskelig kamp for dem som er det. 

Hvorfor er du så opptatt av andres helse? Fordi du har så stor omsorg for overvektige? 

Les denne:

https://forskning.no/overvekt/rader-overvektige-til-a-droppe-slanking/593224

 

 

Anonymkode: 261e5...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men jeg tror også at jeg tenker stikk motsatt av deg. Jeg syntes det var fantastisk at det dukket opp en xxl-ballerina. Ellers var det pakka med "normale" dansere hele showet. Tenk om det satt noen jentunger og så på, som verker etter å danse, men tror de ikke kan fordi de er rundere enn ballerinaer skal være, og nå tør de kanskje allikevel. Sånne rollemodeller/ idealer trenger vi som samfunn, faktisk. Noen som viser at det som teller er om du vil danse - ikke om du ser ut som en danser, om du vil løpe - men ikke ser ut som en løper eller om du vil spille fotball, selv om du ikke ser ut som Messi. Jeg ser poenget ditt om folkehelse, men skjønner ikke konklusjonen din. Det er jo flott å vise at man kan være godt trent, fysisk aktiv og ikke skjemmes selv om man er stor. Sånne forbilder trenger vi, for det sitter mange som har lyst, men ikke tør å starte på en aktivitet i frykt for fordømmelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker jo som innslaget var lagd nettopp pga folk som deg ts! 

Anonymkode: b894c...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...