Gå til innhold

Danseren i det franske MGP-innslaget


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at jeg får kjeft nå. Men jeg blir litt betenkt. Jeg er veldig for kropps-positivisme og annerledeshet. Men denne jenten er faktisk helseskadelig overvektig. Ikke bare frodig eller formfull. Men overvektig på den måten at hun har stor risiko for å utvikle livsstilssykdommer. Og hun hylles nå som et forbilde. Hun er en fantastisk danser, og egentlig handler ikke dette om henne, men om det at man oftere og oftere fremmer sykelig overvekt som et slags moralsk ideal. Hva hvis hun var sykelig undervektig fra naturens side? Da ville hun neppe blitt hyllet.

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fantastisk at hun er så fri og danser med slik glød. God form for å være rund i kantene.

Anonymkode: f2c7d...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er vel mer å akseptere mennesker for hva de er og hvordan de ser ut. Det har ingenting med å fronte sykelig overvekt. Den danseren var kjempeflink og jeg elsket innslaget! 

Anonymkode: a5e72...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fantastisk at hun er så fri og danser med slik glød. God form for å være rund i kantene.

Anonymkode: f2c7d...03b

Ja, hun er en god danser. Og selvsagt skal hun få være stolt av den hun er. Men dette er ikke et sunt kroppsideal.

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, hun er en god danser. Og selvsagt skal hun få være stolt av den hun er. Men dette er ikke et sunt kroppsideal.

Anonymkode: 44153...226

Så hvorfor da dette innlegget?

Anonymkode: f2c7d...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så hvorfor da dette innlegget?

Anonymkode: f2c7d...03b

Fordi jeg synes det er en generell utvikling at fedme blir hyllet. Det gjør meg betenkt.

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun blir vel hyllet fordi det er så sjelden man ser at noen våger å vise seg frem på den måten når man er overvektig. 

Man hyller vel ikke overvekten, men selve handlingen. 

At du har tenkt på dette og skriver er innlegg om det viser at det hun gjorde er viktig. 

Anonymkode: 6f787...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hele motebransjen fremmer jo skadelig kroppsideal daglig, men siden det er blitt en vane for oss så sier vi ingenting

Anonymkode: ad6da...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du hadde vært bedre? 

At hun ikke var på den scenen? Kun fordi hun var overvektig? 

Anonymkode: 8e391...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du hadde vært bedre? 

At hun ikke var på den scenen? Kun fordi hun var overvektig? 

Anonymkode: 8e391...b2f

Nei. Men poenget er vel at hun kun var på scenen, fordi hun er overvektig. Dyktig danser, men vi vet alle at det ikke var derfor hun var der. 

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at jeg får kjeft nå. Men jeg blir litt betenkt. Jeg er veldig for kropps-positivisme og annerledeshet. Men denne jenten er faktisk helseskadelig overvektig. Ikke bare frodig eller formfull. Men overvektig på den måten at hun har stor risiko for å utvikle livsstilssykdommer. Og hun hylles nå som et forbilde. Hun er en fantastisk danser, og egentlig handler ikke dette om henne, men om det at man oftere og oftere fremmer sykelig overvekt som et slags moralsk ideal. Hva hvis hun var sykelig undervektig fra naturens side? Da ville hun neppe blitt hyllet.

Anonymkode: 44153...226

Nå er det vel mest tynne mennesker som blir hyllet! De fleste supermodeller og ikke minst ballettdanserere er undervektige og blir hyllet for det. Det du mener er at tykke mennesker ikke bør være på en scene!

Anonymkode: acc1c...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei. Men poenget er vel at hun kun var på scenen, fordi hun er overvektig. Dyktig danser, men vi vet alle at det ikke var derfor hun var der. 

Anonymkode: 44153...226

Hæ? Denne må du forklare litt nærmere...Så hun var kun på scenen fordi hun var overvektig, ikke fordi hun var en dyktig danser? 

Anonymkode: 8e391...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel mest tynne mennesker som blir hyllet! De fleste supermodeller og ikke minst ballettdanserere er undervektige og blir hyllet for det. Det du mener er at tykke mennesker ikke bør være på en scene!

Anonymkode: acc1c...8ba

Nei, det er ikke det jeg mener. Men jeg lurer på om det er særlig klokt å fremme sykelig overvekt som et ideal.

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Vet du, du minner meg om min super hyggelige kollega som bare skulle fortelle meg på forrige julebord, at hun syntes jeg var så modig som turte å gå sånn kledd, det hadde hun aaaaallllldri turt og hun er myyyyye mindre enn meg🙄. Vel la oss si det sånn den velmente «jeg skulle bare» kommentaren hennes har gjort at jeg siden har mistet all selvtilliten min. Jeg hadde på meg en rød kjole til litt over knærne og halvhøye støvletter. Hold de velmenende rådene for seg selv. Hennes vekt angår ikke deg what so ever. Og jeg håper virkelig at du holder disse kommentarene for deg selv. 

Anonymkode: 29f59...197

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ? Denne må du forklare litt nærmere...Så hun var kun på scenen fordi hun var overvektig, ikke fordi hun var en dyktig danser? 

Anonymkode: 8e391...b2f

Hun er valgt ut fordi hun er overvektig, primært. Fordi det er en del av budskapet. Hun er en talentfull danser, ja. Men poenget mitt er at man stadig oftere ser sykelig overvekt fremmet som er ideal. Det er kanskje ikke så lurt. 

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun er valgt ut fordi hun er overvektig, primært. Fordi det er en del av budskapet. Hun er en talentfull danser, ja. Men poenget mitt er at man stadig oftere ser sykelig overvekt fremmet som er ideal. Det er kanskje ikke så lurt. 

Anonymkode: 44153...226

Nå har jeg bare lest litt om saken. Overvekten hennes ble ikke satt frem som et ideal. Det ble fremhevet, slik jeg forstår, at selv om man erovervektig så kan man danse, kan man vise seg frem. Man skal ikke behøve å gjemme seg vekk. 

Anonymkode: 8e391...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Vet du, du minner meg om min super hyggelige kollega som bare skulle fortelle meg på forrige julebord, at hun syntes jeg var så modig som turte å gå sånn kledd, det hadde hun aaaaallllldri turt og hun er myyyyye mindre enn meg🙄. Vel la oss si det sånn den velmente «jeg skulle bare» kommentaren hennes har gjort at jeg siden har mistet all selvtilliten min. Jeg hadde på meg en rød kjole til litt over knærne og halvhøye støvletter. Hold de velmenende rådene for seg selv. Hennes vekt angår ikke deg what so ever. Og jeg håper virkelig at du holder disse kommentarene for deg selv. 

Anonymkode: 29f59...197

Greit nok at jeg minner deg om henne, men jeg ville selvsagt aldri ha sagt noe slikt til noen. Så du får rette sinnet ditt der hvor det hører hjemme. 

Jeg er for at man skal elske seg selv som man er. Jeg liker at flere kleskjeder har med modeller med litt former, de ser ut til å ha en sunn BMI. Dette handler ikke om utseende. Det handler om folkehelse. Det er det jeg prøver å få frem. 

Jeg er ingen sylfide selv, men som barn var jeg undervektig, selv om jeg prøvde alt jeg kunne å bli som alle andre. Jeg skal love deg at folk kan lire av seg mengder av dritt til undervektige også. 

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg synes det er en generell utvikling at fedme blir hyllet. Det gjør meg betenkt.

Anonymkode: 44153...226

Skal man ikke hylle en god danser, bare fordi hun er overvektig?

Anonymkode: fbf90...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal man ikke hylle en god danser, bare fordi hun er overvektig?

Anonymkode: fbf90...5c8

Men hvis du skiller mellom sak og person da; skal man hylle og fremelske fedme?

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reagerer på at på grunn av denne danseren så blir overvekt ett ideal.

Det er jo ikke det som er meningen!

En av de på scenen var døv, det betyr ikke at døvhet blir ett ideal. 

 

Anonymkode: 8e391...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sangeren var en radmager gutt som så ut som en jente. Danseren var kraftig overvektig og superflink til å danse. MGP handler om å hylle ulikheter, akseptere hvem man er og å inkludere alle. Her er ingen utskudd. Det er en av hovedgrunnene til at det er så høyt elsket. 

Danseren var skjønn. Normalt er jeg den første til å påpeke usunne trender; jeg jobber med folkehelse. Jeg opplevde ikke dette som en hyllest til overvekt, men som en beskjed om at det er plass til alle og at alle som vil, kan. 

Anonymkode: 57a29...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis du skiller mellom sak og person da; skal man hylle og fremelske fedme?

Anonymkode: 44153...226

Det er jo ikke det de gjør

Anonymkode: fbf90...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun er valgt ut fordi hun er overvektig, primært. Fordi det er en del av budskapet. Hun er en talentfull danser, ja. Men poenget mitt er at man stadig oftere ser sykelig overvekt fremmet som er ideal. Det er kanskje ikke så lurt. 

Anonymkode: 44153...226

Syns du virkelig at det er overvekt som blir fremmet som ideal for våre ungdommer? Er det overvekt som fremmes på blogger, YT og Instagram? Er det overvekt de går for når de photoshopper bildene sine eller legger ut bilder av sine bittesmå middagsporsjoner?

Jeg blir faktisk mer og mer matt jo mer du argumenterer her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja. Jeg regnet med kjeft. Det er helt ok. Føler meg veldig misforstått, noe som heller ikke er overraskende. Dette er jo DIB. Tydeligvis er dette en fryktelig tabu mening å ha. Jeg har selvsagt ingenting imot overvektige, men jeg ser en økende tendens til normalisering av farlig overvekt. Det er paradoksalt i et samfunn som forsøker å bekjempe livsstilssykdommer, og hvor du nærmest blir steinet for å ta deg en sigg.

Danseren er altså bare et eksempel.

Anonymkode: 44153...226

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaja. Jeg regnet med kjeft. Det er helt ok. Føler meg veldig misforstått, noe som heller ikke er overraskende. Dette er jo DIB. Tydeligvis er dette en fryktelig tabu mening å ha. Jeg har selvsagt ingenting imot overvektige, men jeg ser en økende tendens til normalisering av farlig overvekt. Det er paradoksalt i et samfunn som forsøker å bekjempe livsstilssykdommer, og hvor du nærmest blir steinet for å ta deg en sigg.

Danseren er altså bare et eksempel.

Anonymkode: 44153...226

Syntes bare det var et dårlig eksempel. Overvekt er en enorm utfordring. Det er et problem når klesprodusenter forskyver størrelser eller når folk sier at det er bedre å være overvektig enn tynn. Det største problemet er at vi som samfunn aksepterer at vi tilbys tre for to-boller på hvert gatehjørne og at vi sitter oss til døde. At en MGP-artist viser oss det såre mangfoldet og alt det fine som kan bo i folk man ikke venter det fra, tenker jeg er ganske langt unna problemets kjerne. 

Anonymkode: 57a29...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...