Gå til innhold

Storesøsken og konkurranse om baby


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to gutter på 7 og 9 som konkurrerer om det meste.. Det er fryktelig slitsomt, de konkurrerer om alt fra hvem hunden er mest glad i til hvem som er mest sulten til hvem som har størst hull i sokken! 😱

Nå får vi snart en liten baby, og begge to gleder seg veldig til å treffe den lille💖 Det er jo kjempekoselig! Men jeg er litt redd at det og vil bli konkurranse om hvem babyen liker best, hvem som er best storebror og sånn. Det er ikke bare det at det er slitsomt å høre på, det er og det at det kan bli veldig sårt for de. Særlig eldstemann har ofte blitt veldig lei seg når han har følt at han har «tapt konkurransen» om hunden, altså at hunden går til lillebror og dermed er mer glad i ham.. (det er ikke en uttalt konkurranse, men det blir det i praksis). 

Så mitt spørsmål er: Hvordan kan vi forebygge at de konkurrerer om babyen? Har dere noen tips? 

Anonymkode: 75b00...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

På 20.5.2019 den 15.16, Anonym bruker skrev:

Jeg har to gutter på 7 og 9 som konkurrerer om det meste.. Det er fryktelig slitsomt, de konkurrerer om alt fra hvem hunden er mest glad i til hvem som er mest sulten til hvem som har størst hull i sokken! 😱

Nå får vi snart en liten baby, og begge to gleder seg veldig til å treffe den lille💖 Det er jo kjempekoselig! Men jeg er litt redd at det og vil bli konkurranse om hvem babyen liker best, hvem som er best storebror og sånn. Det er ikke bare det at det er slitsomt å høre på, det er og det at det kan bli veldig sårt for de. Særlig eldstemann har ofte blitt veldig lei seg når han har følt at han har «tapt konkurransen» om hunden, altså at hunden går til lillebror og dermed er mer glad i ham.. (det er ikke en uttalt konkurranse, men det blir det i praksis). 

Så mitt spørsmål er: Hvordan kan vi forebygge at de konkurrerer om babyen? Har dere noen tips? 

Anonymkode: 75b00...a2c

Har du snakket med de sammen og hver enkelt på hva de føler de oppnår med dette? 

 

Det kan være gøy å konkurrere, men det er ok å "tape". For igrunn gjør man egentlig ikke det i det store bildet. 

 

Alle er forskjellige og unike på sin måte. 

Nå har jeg selv ikke erfaring med denne alderen av egne barn, men har to sønner på 4 år og 2 år som går i tottene på hverandre. Så kan kjenne igjen konkurranse og at eldste ofte blir såret følelsesmessig. 

Eldste som forstår mye blir fort såret. 

Jeg har noe erfaring for litt eldre gjennom undervisning hvor jeg måtte ta tak i noe liknende problem. 

 

Måtte finne ut hva de sa sammen og når de svarte uten den andre til stedet. Hvordan det påvirket de og hva de følte de oppnådde mot den andre. 

Hvilken rolle føler de at de har ovenfor hverandre og alene. 

I forhold til nytt søsken vil jeg tro om de forstår at baby vil bli like glad i begge, på hver sin måte. Fordi guttene er forskjellig og har ulike egenskaper og roller. 

 

Jeg er ingen ekspert, men tenkte dele litt erfaring som har funket for de tilfelle jeg har vært borte i. Ingen fasittsvar desverre. 

Lykke til, håper det med nytt søsken kanskje løsner noe av seg selv ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare gi klar beskjed at sånt mas ikke er lov i huset? Konkurrere gjør man i en sport, ikke i familien. I familien samarbeider man og hjelper hverandre. Slå ned på alle kommentarer om hvem som er mest sulten, hvem hunden går til osv. (Den hunden velger kan jo forresten bli den som må gå tur med den)

 

la de gå på hver sin sport slik at de kan få litt av konkurransen der.

Anonymkode: df27e...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...