Gå til innhold

Hvorfor er folk så redde for hvete?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi hvete er dyrket fram og manipulert til noe som ikke lenger er naturlig. De fleste tåler ikke hvete så godt pga dette. Mange blir oppblåste og kjenner ubehag om de spiser mye hvete. 

I tillegg har jo mange cøliaki og andre tåler det verre enn folk flest. 

Andre korntyper har ikke blitt genetisk endret på samme måte og er derfor mer naturlige, og tåles bedre. 

Det har jo ikke med redsel å gjøre, men man vil ho gjerne ikke spise noe en får ubehag / blir dårlig av?

Anonymkode: ef8e1...238

Det er ikke «mange» som har cøliaki, altså, og hvete er atskillig mindre «manipulert» enn f eks mais. Den maisen vi spiser har null til felles med det urkornet som mayaene begynte å dyrke. Men likevel er det den som erstatter det dødelig giftige hvetemelet i veldig mange glutenfri-merkede produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du noen hang blitt jaget i en hveteåker???? NEI! Tenkte meg det. Da hadde du også vært redd for den store hvetekjempen og påberopt deg intoleranse gitt!!

Jeg får angstanfall hver gang jeg ser eller hører om hvete eller noe som minner meg om det. Hvis noen sier brød, så begynner jeg faktisk å grine! 

Anonymkode: 142bd...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd hvete, men jeg blir dårlig av det, ergo er det dumt å spise det. Jeg er syk og blir enda dårligere av hvete og noen andre kornsorter. Det at jeg får hissig kløende utslett og eksem av hvete, det er faktisk det aller minste problemet jeg har med hvete.

Forskere har funnet ut at langt flere enn man tidligere antok har cøliaki og minst 4/5 av de som faktisk har det er udiagnostiserte.

"Den reelle forekomsten av cøliaki i Norge er ukjent, men dersom vi har tilsvarende høye forekomster som Sverige og Finland, går minst 35 000 personer rundt med udiagnostisert cøliaki. Legger vi de høye tallene til grunn kan så mange som 85-120 000 personer ha udiagnostisert cøliaki.  ... Cøliaki er mye vanligere enn det man tidligere antok, minst 1% av befolkningen har cøliaki , og 4/5 deler av disse er ikke diagnostisert. Det er de udiagnostiserte cøliakerne som er syke da de går på glutenholdig diett uten å vite at det er dette som er årsaken til plagene. De fleste cøliakipasienter som oppdages i dag er normalvektige, ofte med diffuse plager som gjør det vanskelig å komme på tanken om at det kan være cøliaki." https://indremedisineren.no/2014/01/coliaki-er-mye-vanligere-enn-du-tror/

Så er det alle med glutenintoleranse, som nyere forskning kan type på egentlig kan være at de ikke tåler fruktaner, men at det kan være vanskelig å skille for den enkelte fordi fruktaner ofte er i de glutenholdige produktene. Så er spørsmålet hvorfor de ikke tåler dette, og for mange er det et irritert tarm-syndrom, som egentlig bare er en sekkebetegnelse for at man reagerer på en del mat med plagsomme og reelle symptomer, men at man egentlig ikke vet årsaken.

At det er mer av dette i Norge og Nord-Europa er ikke rart siden glutenintoleranse først og fremst forekommer hos hvite med nord-europeisk avstamning.

Som andre har vært inne på, den hveten som i hovedsak dyrkes i dag er manipulert til å inneholde langt mer gluten enn hvete opprinnelig inneholdt. Årsaken til dette er først og fremst kommersielt. Jo mer gluten, jo bedre bakeegenskaper. Og i tillegg til at hvete inneholder mer gluten nå enn tidligere så bruker de fleste bakere også å tilsette ekstra gluten for å heve bakevarene ytterligere. Dette utsetter folk for langt større doser av gluten enn tidligere, noe som for de som er utsatt for det kan slå ut og gi problemer.

For veldig mange som sier at de ikke tåler hvete/gluten så dreier det seg om å forsøke å unngå helt reelle fysiske plager. At flere og flere reagerer er heller ikke uventet siden andelen som får en eller annen form for allergi eller intoleranse øker drastisk. På 1970-tallet hadde omlag 5 % av befolkningen en eller annen form for allergi. I 2030 - om bare 11 år! - antar man at minst 50 % av befolkningen har en form for allergi. https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/hvorfor-far-stadig-flere-allergi/

Da jeg vokste opp var det bare 5 av 100 som hadde allergier. Nå er det snart annenhver person som har en eller annen form for allergi! Å påstå, slik mange gjør i denne tråden, at det bare er psykisk og oppmerksomhetsbehov, det er mildt sagt kunnskapsløst!

 

Anonymkode: a2baf...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi hvete er dyrket fram og manipulert til noe som ikke lenger er naturlig. De fleste tåler ikke hvete så godt pga dette. Mange blir oppblåste og kjenner ubehag om de spiser mye hvete. 

I tillegg har jo mange cøliaki og andre tåler det verre enn folk flest. 

Andre korntyper har ikke blitt genetisk endret på samme måte og er derfor mer naturlige, og tåles bedre. 

Det har jo ikke med redsel å gjøre, men man vil ho gjerne ikke spise noe en får ubehag / blir dårlig av?

Anonymkode: ef8e1...238

Avocado er også dyrket frem og foreldlet (altså manipulert). Betyr det at avocado ikke er naturlig og at de fleste ikke tåler det så godt? 

Nesten all mat som dyrkes i dag er foredlet og derfor ganske ulik den opprinnelige arten. Det samme gjelder husdyr. 

Anonymkode: 13c93...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hmm....vi har en datter som ikke tåler gluten selv om ingen tester ikke slår ut. Merkelige greier. Hun har vært inn og ut av sykehus grunnet forstoppelse og mye magevondt. Selv om ingen tester slår ut er legene bestemt på at hun må holdes vekk fra gluten. Hun ble noe  bedre etter at vi sluttet med gluten, men mye mye bedre etter at vi sluttet med melkeproteiner også. Har fått en hel annen jente. Ville aldri gjort dette frivillig for fy hvor slitsomt det er for ikke å snakke om dyrt. Vi får ingen ekstra penger av NAV siden ingen tester slår ut.

Anonymkode: 6be12...b85

Har dere tatt lappetest? Det er bare noen få leger i landet som tar lappetest. Barnet mitt var også veldig forstoppet og fikk kraftig utslag på bla hvete på lappetesten, ingen utslag på vanlige allergiprøver. Barnelegen vår sa at når tarmen er forstoppet så fungerer den ofte ikke helt som den skal og man kan reagere på matvarer man egentlig ikke er allergisk mot. Hvete og melk er typiske matvarer man kan reagere på når man er forstoppet. Utslag på hvete på lappetest gir krav på grunnstønad. 

Anonymkode: 2b5cf...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror du må oppdatere deg. Å kalle hvete for et korn uten næringsverdi er kunnskapsløst.

Anonymkode: 10d1c...7be

På hvilken måte mener du at hvete er næringsrikt? 😂 I skallet på nesten alle korn og frø er det noe som kalles fytinsyre. Fytinsyre er et av kornets forsvarsverk mot å bli spist. Fytinsyre bør nøytraliseres før det spises, slik at kroppen klarer å ta opp alle næringsstoffene som finnes i kornet.

Dermed anbefales det og alltid bløtlegge korn eller frø , eks når man skal lage brød 

Anonymkode: fd13d...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...