Gå til innhold

Hvorfor er folk så redde for hvete?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aner ikke, og kommer heller aldri til å forstå folk som lever glutenfritt bare fordi. Vi har en med cøliaki, og det er både mye ekstraarbeid og veldig dyrt, men vi må jo bare. At noen velger det ... 🤷‍♀️

Anonymkode: 6c9c9...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobben min er det flere som har glutenintoleranse en som ikke har de, når vi bestiller mat sa er det bare 4 av oss som ikke skal ha glutenfritt, men egentlig er det bare ei som virkelig har glutenintoleranse. 

Anonymkode: 49bfb...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har crohns og reagerer veldig på matvarer med høy fodmap. Gluten, særlig hvete, gir meg kraftige symptomer. 

Mange med irritable tarm følges også lav fodmap dietten og hvete/gluten er nei-mat. 

Anonymkode: db52f...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi rene hvetebrød, hveteboller og hvetepasta gir veldig rask blodsukkerstigning med påfølgende blodsukkerfall, uten å tilføre sørlig mye næring?

Anonymkode: abf9f...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi hvete er dyrket fram og manipulert til noe som ikke lenger er naturlig. De fleste tåler ikke hvete så godt pga dette. Mange blir oppblåste og kjenner ubehag om de spiser mye hvete. 

I tillegg har jo mange cøliaki og andre tåler det verre enn folk flest. 

Andre korntyper har ikke blitt genetisk endret på samme måte og er derfor mer naturlige, og tåles bedre. 

Det har jo ikke med redsel å gjøre, men man vil ho gjerne ikke spise noe en får ubehag / blir dårlig av?

Anonymkode: ef8e1...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi humøret og konsentrasjonsevnen mitt blir et hel-hvete av å spise det. Kan bare gå hjem og legge meg etter et par boller, får ikke gjort mer fornuftig den dagen. Har aldri vært hos legen for det, gidder ikke. 

Anonymkode: e02f2...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi hvete er dyrket fram og manipulert til noe som ikke lenger er naturlig. De fleste tåler ikke hvete så godt pga dette. Mange blir oppblåste og kjenner ubehag om de spiser mye hvete. 

I tillegg har jo mange cøliaki og andre tåler det verre enn folk flest. 

Andre korntyper har ikke blitt genetisk endret på samme måte og er derfor mer naturlige, og tåles bedre. 

Det har jo ikke med redsel å gjøre, men man vil ho gjerne ikke spise noe en får ubehag / blir dårlig av?

Anonymkode: ef8e1...238

Mange med cøliaki? Det antas at rundt 1% av Europas befolkning har det, det vil si virkelig har det og ikke bare påstår det. 

Anonymkode: 9d76f...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvete er en så vanlig matvare at folk får maksimal oppmerksomhet om seg og sim "allergi" ved å velge den som årsak til at livet og kroppen ikke er perfekt. Hvis du i tillegg har fått det for deg at luft i magen og prump er unaturøig klarer nok .ange å overbevise seg selv om at de ikke "tåler" hvete.

Anonymkode: db76a...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje fordi rene hvetebrød, hveteboller og hvetepasta gir veldig rask blodsukkerstigning med påfølgende blodsukkerfall, uten å tilføre sørlig mye næring?

Anonymkode: abf9f...4e8

Og rask endring i blodsukker kan for folk som meg gi migreneanfall...

Anonymkode: 15d4d...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....vi har en datter som ikke tåler gluten selv om ingen tester ikke slår ut. Merkelige greier. Hun har vært inn og ut av sykehus grunnet forstoppelse og mye magevondt. Selv om ingen tester slår ut er legene bestemt på at hun må holdes vekk fra gluten. Hun ble noe  bedre etter at vi sluttet med gluten, men mye mye bedre etter at vi sluttet med melkeproteiner også. Har fått en hel annen jente. Ville aldri gjort dette frivillig for fy hvor slitsomt det er for ikke å snakke om dyrt. Vi får ingen ekstra penger av NAV siden ingen tester slår ut.

Anonymkode: 6be12...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje fordi rene hvetebrød, hveteboller og hvetepasta gir veldig rask blodsukkerstigning med påfølgende blodsukkerfall, uten å tilføre sørlig mye næring?

Anonymkode: abf9f...4e8

Hvor har du dette fra??? 

Anonymkode: 5cbb1...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi hvete er dyrket fram og manipulert til noe som ikke lenger er naturlig. De fleste tåler ikke hvete så godt pga dette. Mange blir oppblåste og kjenner ubehag om de spiser mye hvete. 

I tillegg har jo mange cøliaki og andre tåler det verre enn folk flest. 

Andre korntyper har ikke blitt genetisk endret på samme måte og er derfor mer naturlige, og tåles bedre. 

Det har jo ikke med redsel å gjøre, men man vil ho gjerne ikke spise noe en får ubehag / blir dårlig av?

Anonymkode: ef8e1...238

Kilder? 

Anonymkode: 5cbb1...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke redd for hvete men blir kjempesyk hvis jeg spiser noe som inneholder det. (Magekramper,diare,oppkast, oppblåsthet, sure oppstøt. Tåler heller ikke melkeprodukter eller fruktose. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du dette fra??? 

Anonymkode: 5cbb1...c2d

Sykepleierutdanningen.

Anonymkode: abf9f...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor har du dette fra??? 

Anonymkode: 5cbb1...c2d

Allmennkunnskap dette da.

Anonymkode: ef8e1...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvete er en så vanlig matvare at folk får maksimal oppmerksomhet om seg og sim "allergi" ved å velge den som årsak til at livet og kroppen ikke er perfekt. Hvis du i tillegg har fått det for deg at luft i magen og prump er unaturøig klarer nok .ange å overbevise seg selv om at de ikke "tåler" hvete.

Anonymkode: db76a...487

Det er jo ikke det. Helt vits løst å utsette seg for ekstra luft i magen samt smerter bare for morro skyld. Feks jeg elsker virkelig elsker kaffe og kaker. Det er noe av det aller beste jeg vet å sette seg ned med en kaffe kopp og kake. Men jeg vet også at magen min blir som en vond ballong etterpå. Med magesmerter og oppblåsthet ut av en annen verden. Det er så ille at jeg for ikke lukket igjen knappen på buksen så hva er vitsen. Jo da jeg gjør det av og til men veldig sjeldent dessverre

Anonymkode: 7fa17...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aner ikke, og kommer heller aldri til å forstå folk som lever glutenfritt bare fordi. Vi har en med cøliaki, og det er både mye ekstraarbeid og veldig dyrt, men vi må jo bare. At noen velger det ... 🤷‍♀️

Anonymkode: 6c9c9...f4d

Hvorfor er det dyrt og mye ekstraarbeid? Skjønner det er dyrt hvis du kjøper mange erstatningsprodukter,ikke er disse sunne heller da de ofte inneholder ris, mais, sukker og ymse tilsetninger. 

 

Høres ut som mange misforstår . Handler ikke om å være redd gluten, men æ være kvalitetsbevisst og lytte til kroppen. 

Jeg spiser glutenfritt og stortrives med det. Lager mat fra bunnen og synes det går helt strålende. Jeg er intolerant for gluten siden huden min blir stygg og magen oppblåst. Dette er ikke symptomer som frister å ha. Gluten er overhodet ikke noe man trenger og er et protein i korn som kan være problematisk for mange. 

Når jeg eks lager knekkebrød bløtlegger jeg havregryn og frø i 8-20 timer sammen med surdeigsstarter og vann. Når man bløtlegger nøtter, frø og korn gjør man næringa mer tilgjengelig samt at det blir mer lettfordøyelig 😊 Jeg merker stor forskjell etter at jeg startet med dette 

Anonymkode: fd13d...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kilder? 

Anonymkode: 5cbb1...c2d

Mange har ikke cøliaki , men mange har glutenintoleranse

Anonymkode: fd13d...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hmm....vi har en datter som ikke tåler gluten selv om ingen tester ikke slår ut. Merkelige greier. Hun har vært inn og ut av sykehus grunnet forstoppelse og mye magevondt. Selv om ingen tester slår ut er legene bestemt på at hun må holdes vekk fra gluten. Hun ble noe  bedre etter at vi sluttet med gluten, men mye mye bedre etter at vi sluttet med melkeproteiner også. Har fått en hel annen jente. Ville aldri gjort dette frivillig for fy hvor slitsomt det er for ikke å snakke om dyrt. Vi får ingen ekstra penger av NAV siden ingen tester slår ut.

Anonymkode: 6be12...b85

Synd at de er så rigide at testene må slå ut for å få dekket av NAV. Dog trenger det slett ikke være dyrt å leve glutenfritt, med mindre man er avhengig av erstatningsprodukter

Anonymkode: fd13d...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det dyrt og mye ekstraarbeid? Skjønner det er dyrt hvis du kjøper mange erstatningsprodukter,ikke er disse sunne heller da de ofte inneholder ris, mais, sukker og ymse tilsetninger. 

 

Høres ut som mange misforstår . Handler ikke om å være redd gluten, men æ være kvalitetsbevisst og lytte til kroppen. 

Jeg spiser glutenfritt og stortrives med det. Lager mat fra bunnen og synes det går helt strålende. Jeg er intolerant for gluten siden huden min blir stygg og magen oppblåst. Dette er ikke symptomer som frister å ha. Gluten er overhodet ikke noe man trenger og er et protein i korn som kan være problematisk for mange. 

Når jeg eks lager knekkebrød bløtlegger jeg havregryn og frø i 8-20 timer sammen med surdeigsstarter og vann. Når man bløtlegger nøtter, frø og korn gjør man næringa mer tilgjengelig samt at det blir mer lettfordøyelig 😊 Jeg merker stor forskjell etter at jeg startet med dette 

Anonymkode: fd13d...6fd

Du er voksen, her er det snakk om et barn og barn vil helst være mest mulig lik andre. Sikkert derfor jeg tenker at det er dyrt og stress. Jeg baker alt mulig rart, hele tiden føles det som, for at han skal få omtrent det samme som sine søsken, og venner i besøk. Brød, boller, kaker, dounut, cookies osv. I tillegg vil han jo gjerne ha vanlig familiemiddag, som spaghetti, pizza, taco, fiskegrateng osv. Og dette koster ekstra. 

Anonymkode: 6c9c9...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sykepleierutdanningen.

Anonymkode: abf9f...4e8

Tror du må oppdatere deg. Å kalle hvete for et korn uten næringsverdi er kunnskapsløst.

Anonymkode: 10d1c...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...