Gå til innhold

En lærer sa at sønnen min var femi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som går i 8 klasse. Han har alltid vært litt feminin og liker seg best med jenter. Dette er ikke noe vi legger vekt på og han får utvikle seg slik som han gjør. Det som er litt vanskelig nå er at en lærer kalte sønnen vår "femi" i en time mens alle andre hørte på. Han har ikke blitt mobbet tidligere, men har etter at læreren sa dette opplevd at noen av guttene roper "femi" etter han. En av guttenes far tok kontakt med oss da han hørte sin sønn si dette til vår sønn. Han tok gutten sin fatt og forlangte at han beklaget til vår sønn og han ville ha en forklaring på hvorfor han sa dette. Gutten sa da at læreren hadde sagt det (ikke hovedlæreren) og da trodde han at de kunne si det også. Det var slik vi oppdaget dette (evig takknemlig til denne faren). Vår sønn er veldig sjenert og vi måtte "dra" ordene ut av han, og oppdaget da at dette var sant (at læreren hadde sagt dette) og at noen av guttene hadde begynt å rope/si dette til han i etterkant. Ikke noe galt i ordet "femi", men dette skal vel ikke sies av en lærer til en gutt i 8 klasse, eller? Det ble sagt i en time hvor de skulle fordele hvem som skulle spille fottball og gjøre noe annet, det som ble sagt var noe slikt som" du som er så femi liker vel ikke å spille football". Muligens det ble sagt uten å tenke seg om, men dette er jo et voksent menneske som i tilegg jobber med barn. Er det riktig å ta dette videre, f.eks med rektor? Vår gutt burde jo ikke få en merkelapp på seg uansett hvordan han utvikler seg, han er fortsatt ung, og strever nok med sitt slik som det er. Eller overreagerer vi? 

Anonymkode: b05c6...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere overreagerer ikke!

Selv om gutten deres ikke hadde reagert så burde det tas videre, for det er helt uakseptabelt av en lærer å si noe slikt! Det kan skape varige problemer, om man ser jo  her hvor fort det kan føre til mobbing.

Rektor og møte med denne og lærer.

Anonymkode: b511d...ef7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde blitt så forbanna. Ta det opp

Anonymkode: f9f7d...365

Dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde klikka på den læreren!!! Tatt det videre med rektor. 

Så bra at faren til den gutten reagerte og tok det på alvor. Ikke så rart at gutten kunne si femi, for lærern sa det....

Anonymkode: 8cdb4...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med alle de andre. Uakseptabel oppførsel av en lærer. 

Anonymkode: fa176...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, her hadde jeg bedt om et møte asap. Med kontaktlærer, nevnte lærer og rektor. Den læreren har sådd et frø til erting, som lett kan utvikle seg. Smart å ta tak i tidlig. 

En lærer burde forstå ydmykt sin effekt på elevene, lik en leder i et arbeidsmiljø. 

Barn klarer fint å finne ting å mobbe hverandre for, uten å få drahjelp fra en voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette burde jo ikke gå an, uavhengig av om femi er et negativt ord eller ikke så skal ikke læreren, som et forbilde for en hel skole, sette sånne merkelapper på elevene. Jeg hadde kalt inn til møte og jeg hadde IKKE vært særlig forståelsesfull før både lærer og ledelsen hadde lagt seg langflate.

Anonymkode: 73d19...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdragelse lager aspeløv.

Hvis han er litt femi er det bedre å lære han at det er Ok og akseptere det, og lære seg at folk vil komme til å si det. 

Da jeg var liten kunne barn si «haha bleiking» til meg for jeg har en hud som er kritthvit og ikke kan bli brun. Moren min ble veldig lei seg og sint på mine vegne og lagde et stort nummer ut av det. Det førte underbevisst til at jeg følte det var noe i veien med huden min og at jeg var stygg!

Da jeg traff mannen i mitt liv lærte han meg at det var helt i orden å være «blek» og at jeg burde omfavne det og fremheve det, at jeg hadde nydelig porselenshud og han syntes det var pent. At man måtte akseptere seg slik man var og ikke skamme seg over det, og ikke tolke det at noen påpeker det som kritikk. 

Jeg skulle ønske min mor hadde tatt den samme tilnærmingen! I voksen alder har jeg lært å akspetere at jeg ikke er brun og føler meg fin som jeg er.

Lang historie kort, sønnen din er femi, det er Ok og ikke noe å skamme seg over. Lær han heller å si «ja jeg er femi :)» eller «synes du det? :)» når noen sier at han er femi. Da vil han få det mye bedre og ikke bli mobbet

Anonymkode: 9b530...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er værre at læreren tror at jenter (og feminind gutter) ikke liker fotball, enn at han ser at gutten er feminin.

Anonymkode: b4fbf...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... gutter i 8. klasse, altså ganske store, hører en lærer bruke ordet femi om en elev, og tolker dette til at det er greit å mobbe gutten...? Så mye hjernedøde folk det var på den skolen der.

Her tror jeg at jeg hadde undersøkt litt nærmere hva som faktisk skjedde før jeg henta fram høygafler og fakler.

Anonymkode: b67cc...51f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før vi lynsjer læreren....er det ikke bedre å bruke denne muligheten til å bygge stolthet, ryggrad og selvtillit i gutten din? Aksept over den han er? 

Det var jo ganske uskyldig fra lærerens side... Det som er mer bekymringsverdig er vel at guttene bruker det som grunnlag for erting. De eneste du skal ta fatt i, er jo foreldrene til disse guttene.

Anonymkode: ee130...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig ned brukeren over at man ikke skal hause dette opp overfor gutten på en slik måte at han føler læreren har satt fingeren på en skamplett ved ham.

Når det er sagt, ville jeg likevel krevd møte, for det er ikke greit å plukke ut enkeltelever og tillegge dem fordomsfulle egenskaper i plenum. Hvis han synes det er på sin plass å si at «Du som er så femi, liker vel ikke fotball», kan man jo lure på hva slags andre holdninger han driver og sprer om seg med. «Du som er jente, kan vel ikke matte?» «Du løper seint til å være svart.»?

Det kan så klart ha vært en glipp, men han bør i alle fall få vite at elevene merker seg slike uttalelser så han kan bli mer bevisst på som påvirkningskraft som klasseleder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dagens oppdragelse lager aspeløv.

Hvis han er litt femi er det bedre å lære han at det er Ok og akseptere det, og lære seg at folk vil komme til å si det. 

Da jeg var liten kunne barn si «haha bleiking» til meg for jeg har en hud som er kritthvit og ikke kan bli brun. Moren min ble veldig lei seg og sint på mine vegne og lagde et stort nummer ut av det. Det førte underbevisst til at jeg følte det var noe i veien med huden min og at jeg var stygg!

Da jeg traff mannen i mitt liv lærte han meg at det var helt i orden å være «blek» og at jeg burde omfavne det og fremheve det, at jeg hadde nydelig porselenshud og han syntes det var pent. At man måtte akseptere seg slik man var og ikke skamme seg over det, og ikke tolke det at noen påpeker det som kritikk. 

Jeg skulle ønske min mor hadde tatt den samme tilnærmingen! I voksen alder har jeg lært å akspetere at jeg ikke er brun og føler meg fin som jeg er.

Lang historie kort, sønnen din er femi, det er Ok og ikke noe å skamme seg over. Lær han heller å si «ja jeg er femi :)» eller «synes du det? :)» når noen sier at han er femi. Da vil han få det mye bedre og ikke bli mobbet

Anonymkode: 9b530...82b

Dagens oppdragelse? Med tanke på å du gikk og følte deg stygg, så er det jo ikke bare dagens! Når barn slenger ut kommentarer som i de fleste tilfeller kan oppfattes som negativt, slaø man selvfølgelig ta en samtale om dette. Lærerens kommentar har jo ført til økt drittslenging.Det kan jo også står forskjell på å være blek enn å være femi som gutt. Det var vel ingen lærer som sa at du som er så blek ikke liker å spille fotball? 

Anonymkode: 12528...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læreren tenkte seg nok ikke om, og skulle selvsagt ikke sagt det. . Når det er sagt, så er 8.klassinger mer enn gamle nok til å vite selv hva som er greit og ikke! Eller kanskje de drømmer om Gullruten? Samfunnet sender ut blandede signaler i våre dager... 

Anonymkode: e7b2f...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Læreren tenkte seg nok ikke om, og skulle selvsagt ikke sagt det. . Når det er sagt, så er 8.klassinger mer enn gamle nok til å vite selv hva som er greit og ikke! Eller kanskje de drømmer om Gullruten? Samfunnet sender ut blandede signaler i våre dager... 

Anonymkode: e7b2f...008

Vel, hvis det var slik at 8 klassinger eller andre unger visste hva som var greit og ikke, så hadde jo ikke mobbing finnes, eller hva? Tenker det er greit å ta det i starten. Jeg setter stor pris på faren som tok gutten sin fatt og ga oss beskjed. Jeg tror nok og at læreren ikke tenkte seg om, men vi skal be om et møte slik at ikke det gjentar seg. Ikke noe galt i å være feminin, men sønnen min er 13 år og ikke helt klar over alt dette enda da han i tillegg er noe umoden. Han er som han er, og skal få utvikle seg slik han gjør og finne ut av ting i sitt eget tempo.

Anonymkode: b05c6...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dagens oppdragelse lager aspeløv.

Hvis han er litt femi er det bedre å lære han at det er Ok og akseptere det, og lære seg at folk vil komme til å si det. 

Da jeg var liten kunne barn si «haha bleiking» til meg for jeg har en hud som er kritthvit og ikke kan bli brun. Moren min ble veldig lei seg og sint på mine vegne og lagde et stort nummer ut av det. Det førte underbevisst til at jeg følte det var noe i veien med huden min og at jeg var stygg!

Da jeg traff mannen i mitt liv lærte han meg at det var helt i orden å være «blek» og at jeg burde omfavne det og fremheve det, at jeg hadde nydelig porselenshud og han syntes det var pent. At man måtte akseptere seg slik man var og ikke skamme seg over det, og ikke tolke det at noen påpeker det som kritikk. 

Jeg skulle ønske min mor hadde tatt den samme tilnærmingen! I voksen alder har jeg lært å akspetere at jeg ikke er brun og føler meg fin som jeg er.

Lang historie kort, sønnen din er femi, det er Ok og ikke noe å skamme seg over. Lær han heller å si «ja jeg er femi :)» eller «synes du det? :)» når noen sier at han er femi. Da vil han få det mye bedre og ikke bli mobbet

Anonymkode: 9b530...82b

Selvfølgelig er det ikke noe å skamme seg over! Men han er kun 13 og i tillegg noe umoden. Han har ikke selv vært klar over at han fremstår feminin og vi ønsker at han skal utvikle seg i sitt eget tempo. Enig at ingen skal skamme seg over hvem de er, og selvfølgelig skal vi hjelpe han til å akseptere den han er. Jeg tenker nok at læreren har vært noe ubetenksom, men du ser jo hvor fort andre unger plukker opp, derfor tenker vi at det er bedre å ta dette opp nå, slik at det blir "kvalt" før det begynner å utvikle seg.

Anonymkode: b05c6...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

møte med rektor, slik skal ikke en lærer være, og hvis det ikke er hovedlærer bør jo han være med på møte å

Anonymkode: 25056...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne læreren har jo flere holdningsproblemer. Hvorfor kan man ikke like fotball hvis man er femenin? Har han hørt om jentefotball? Er det da bare femenine gutter som spiller håndball? Jeg ville gitt beskjed til lærer at du er klar over hva han har sagt, og gjøre han oppmerksom på at han bør jobbe med generelle holdninger...

Anonymkode: 02114...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp!

Ikke bare er det ugreit mot sønnen din, men å koble maskulinitet opp mot spesifikke preferanser er så gammeldags. Ikke bare kan jenter like fotball, men også homofile menn *gisp*

Anonymkode: c3f70...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplæringsloven paragraf 9A (den nye mobbeloven) er klinkende klar: om man ser eller hører om at et barn/elev blir krenket, PLIKTER ansatte på skolen å melde saken inn. Skolen har 5 dager på seg til å iverksette tiltak, ellers kan elev/foreldre ta direkte kontakt med fylkesmannen. At det er en lærer som står for krenkelsen er virkelig ikke, og skal selvsagt også følges opp!

Uavhengig av alder, hva læreren evt har ment/ ikke tenkt seg om, hva noen evt mener en 8.klassing "bør tåle" osv osv, er totalt  irrelevant,  dette er en krenkelse!! Jeg hadde blitt RASENDE, ikke fordi det nødvendigvis hadde vært en stor sak for barnet, men fordi dette er uakseptabelt av en lærer, og SKAL påpekes.

Hilsen lærer

Anonymkode: 086ee...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du gutten din plages av dette da? 

Jeg ville ikke tatt frem kanonene jeg heller synes folk blir alt for lett krenket. Hva om han er femi som du sier, er ikke det greit? Da må det vel også være greit at læreren nevner det. Og når det gjelder koblingen med fotball, så får dette stå for lærerens regning.

Lære gutten din å være stolt av den han er femi eller ikke.

Anonymkode: c604b...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dagens oppdragelse? Med tanke på å du gikk og følte deg stygg, så er det jo ikke bare dagens! Når barn slenger ut kommentarer som i de fleste tilfeller kan oppfattes som negativt, slaø man selvfølgelig ta en samtale om dette. Lærerens kommentar har jo ført til økt drittslenging.Det kan jo også står forskjell på å være blek enn å være femi som gutt. Det var vel ingen lærer som sa at du som er så blek ikke liker å spille fotball? 

Anonymkode: 12528...e35

Leste du innlegget du svarte på? Hun følte seg slik fordi moren lagde et helvete på grunn av disse kommentarene. Noe som gjorde at vedkommende følte at det var galt å være blek. Vi må nesten tåle at folk påpeker opplagte ting, men ikke at dette gjøres til en form for drittslenging.

Anonymkode: c604b...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...