Gå til innhold

Hva tenker dere om menn som sie hold kjeft til ungene sine


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen min gjør. Har prøvd å få han til å bruke andre ord, synes ikke er høres bra ut.

Anonymkode: 4f9b3...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ressusjsvak person, med lite ordforråd, hadde jeg tenkt. 

Helt seriøst. Fordi å si hold kjeft til ungene sine er litt som å banne, folk som ikke gidder å lære seg ord tyr til den enkle utvei. 

Hadde ikke akseptert det. Sånne barn ville jeg ikke hatt. Mulig man ikke får gjort noe med arv, men miljø kan man velge å endre. 

Anonymkode: f45fb...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, kommer an på hvilken dialekt man snakker . Noen steder er ordet kjeften i stedet for munnen det vanlige og brukes i dagligtalen. Mens andre steder er det nærmest banning. Hadde min mor fra "det blide Sørland" sagt : hold kjeft, hadde jeg blitt dødelig fornærmet. Mens når min far sa det, som var fra et dalføre i Midt-Norge, var det helt dagligdags.

Anonymkode: 6a913...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe du ikke sier til mennesker du ønsker respekt fra. Eller har respekt for. 

Anonymkode: d7aa1...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette ned foten HI. 

Hvis mannen hadde sagt dette, så hadde jeg satt han så på plass at han ALDRI hadde sagt det igjen. 

Jeg hadde fortalt at det faktisk er rett og slett skadelig for barna.  Det fins tusen andre måter å snakke til barna sine på. 

Anonymkode: 31b84...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt idiotisk ut og jeg hadde tenkt at han både hadde et sinneproblem og eller ikke nådde helt opp til den øverste greina. 

De eneste som kommer unna med slikt snakk er tenåringer som sier det til hverandre, folk over 20 som bruker det fremstår som litt dumme. 

Anonymkode: 5b087...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at de ikke er menn iallefall. Å si hold kjeft til barna sine må være nesten det ultimate lavmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte ekstreme tilfeller så mener jeg at det er på sin plass, men ikke i dagligtale nei. Jeg har selv brukt det en gang på tenåringen da han sa noe unevnelig...

Anonymkode: a4606...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn på 7 og 4, og har nok sagt "hold kjeft" til dem et par-tre ganger i løpet av livet deres. Jeg synes ikke det er så veldig alvorlig når man ellers er en kjærlig mamma, men det er ikke akkurat øyeblikk jeg er stolt av heller. Et tegn på at man har gått tom for verktøy som fungerer og "koker over", tenker jeg. På den annen side tror jeg ikke barn tar skade av en og annen negativ erfaring. Det er totalbildet som teller.

Anonymkode: 177a0...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to barn på 7 og 4, og har nok sagt "hold kjeft" til dem et par-tre ganger i løpet av livet deres. Jeg synes ikke det er så veldig alvorlig når man ellers er en kjærlig mamma, men det er ikke akkurat øyeblikk jeg er stolt av heller. Et tegn på at man har gått tom for verktøy som fungerer og "koker over", tenker jeg. På den annen side tror jeg ikke barn tar skade av en og annen negativ erfaring. Det er totalbildet som teller.

Anonymkode: 177a0...266

Samme her. Med en hormonell tenåring i huset kan ting som du ikke ønsker å si, allikevel bli sagt eller skriket ut. 

Anonymkode: 1d38a...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna bør i utgangspunktet få si det de har på hjertet. Vi bør ikke stoppe dem i det til vanlig, men i noen tilfeller kan deg være nødvendig. Om du da bruker ord som "hold kjeft" eller "nå må du være stille, lille vennn" synes jeg ikke betyr så mye. Det er viktigere hvordan det sies og hvilke ord familien og barna er vant til enn akkurat hvilke ord som brukes.

Anonymkode: b7e22...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ordet brukes i dagligtale, så synes jeg ingenting om det, er som å banne, ja, noen gjør det også i dagligtale, men det synes jeg blir for drøyt, og kan lett plukkes bort om du setter ned foten og sier klart fra hva du mener om det.

Om det brukes i en gitt situasjon eks 16 åringen har havnet på fylla, er plukket opp av politiet, og du er bedt om å komme å hente han, og du bare skal snakke litt med dem før dere drar, og den fulle 16 åringen blander seg i samtalen, da synes jeg det er på sin plass å bruke sterkere ord, som nå holder du kjeft. Da understreker du også at nå har det virkelig gått alt for langt, og det vil ikke ha samme virkningen om ordet brukes til vanlig.

Om man ikke vil at barna skal snakke sånn til deg, så gjør du det heller ikke til dem. Min 18 åring sier det av og til til meg, og får da beskjed om at slik snakker du ikke.

Anonymkode: a646a...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe om mennesker (uansett kjønn) som sier hold kjeft til andre (uansett hvor store de er)

Hvis det er så at ungene er frekke og stygge i munnen så skal de få beskjed om dette, men legger man seg på samme nivå som de så lærer de jo ingenting. 

Anonymkode: 6e6a3...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det vitner om dårlig ordforråd og burde klare å holde seg god for et slikt språk. Er fullt mulig si dette på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Pæddan skrev:

Synes det vitner om dårlig ordforråd og burde klare å holde seg god for et slikt språk. Er fullt mulig si dette på en annen måte.

Hvis det er det eneste uttrykket man kan og derfor bruker det til dtadoghet kan jeg være enig i at det vitner om dårlig ordfårråd, men det er et uttrykk på linje med andre som beriker språket. Brukt riktig kan det være både effektivt og gjøre språket mer fargerikt. Det er ikke pent og pyntlig, men vi trenger uttrykk for de røffe, vonde og stygge sidene i livet også.

Anonymkode: b7e22...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja, kommer an på hvilken dialekt man snakker . Noen steder er ordet kjeften i stedet for munnen det vanlige og brukes i dagligtalen. Mens andre steder er det nærmest banning. Hadde min mor fra "det blide Sørland" sagt : hold kjeft, hadde jeg blitt dødelig fornærmet. Mens når min far sa det, som var fra et dalføre i Midt-Norge, var det helt dagligdags.

Anonymkode: 6a913...cb7

Veldig uenig. Oppvokst i nord norge med et mildt sagt fargerikt språk. Men man sier ikke "hold kjeft" til ungene likevel. Hverken da jeg vokste opp eller nå. 

Anonymkode: 441a3...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig uenig. Oppvokst i nord norge med et mildt sagt fargerikt språk. Men man sier ikke "hold kjeft" til ungene likevel. Hverken da jeg vokste opp eller nå. 

Anonymkode: 441a3...0f9

Formulerte meg kanskje litt feil. Men når dagligordet for munn er kjeft, og ordet munn ikke finnes i dialekten, så kan man ikke forvente at ordet kjeft blir erstattet med munn. MIn far ( og alle hans sambygdinger) som jeg refererte til, ville for eksempel sagt : Lukk kjeften, det stygt å snakke med mat i kjeften.  Det er ikke stygt ment, det er dialekten. Men hadde min mor, som er sørlending sagt det til meg, så hadde jeg trodd hun var rasende og følt meg helt forferdelig.

Tonefallet er også viktig. Blir det sagt i en vanlig tone, eller sint, høyt osv.

 

Ellers er jeg enig, man bør ikke si verken hold kjeft eller hold munn til barn, eller noen andre heller for den saks skyld. Det er litt mangel på dannelse.

 

 

Anonymkode: 6a913...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv blitt bedt om å holde kjeft utallige ganger. Men så har jeg også vokst opp med en mor som slo / sparket meg en håndfull ganger, sa at hun hatet meg tilbake hvis jeg som tenåring sa det først, sa at hun og pappa elsket hverandre mer enn de elsket oss, osv. 

Jeg sier aldri «hold kjeft» til ungene mine, skal aldri svare «jeg hater deg», har aldri og skal aldri slå dem. 

Det er bare ikke innenfor.

Anonymkode: e828d...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Anonym bruker said:

Mannen min gjør. Har prøvd å få han til å bruke andre ord, synes ikke er høres bra ut.

Anonymkode: 4f9b3...0cc

hold kjeft er stygg uansett hvem du sier det til

Anonymkode: 7b82e...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det glipper ut noen få ganger i løpet av en hel barndom fordi man ble for frustrert, og en etterpå unnskylder seg og forklarer at det var en idiotisk ting å si, greit nok. Om det blir sagt til vanlig er det overhode ikke greit. Det vitner om noen som mangler selvkontroll, gode måter å utrykke seg på og ikke forstår at de er rollemodeller. Barn som blir bedt om å holde kjeft av foreldrene, er de som etter hvert ber klassekamerater og lærere om å holde kjeft. Ordene er ikke tabu og stygge for den fordi de er blitt opplært til at det er greit å se slikt til et annet menneske. Det samme gjelder for foreldre som banner når barna hører det. 

Anonymkode: 1f84b...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi oi oi. Her var det mange bedrevitere. Nei for ingen av dere har noen gang, ALDRI noensinne, brukt sterke ord til barna deres i affekt???? Neida, særlig ikke...

Anonymkode: 8c54b...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi oi oi. Her var det mange bedrevitere. Nei for ingen av dere har noen gang, ALDRI noensinne, brukt sterke ord til barna deres i affekt???? Neida, særlig ikke...

Anonymkode: 8c54b...fa7

Tror du må slå opp ordet bedreviter

Anonymkode: 3b4d9...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vokste opp på 80 tallet og da var 'hold kjeft' et ord som var mye brukt, både av lavt- og høytutdannede personer.. vi i vårt nabolag er oppvokst med verre språkbruk, rettet mot oss barn,  enn det der, men det er blitt folk av oss også. 

Men som som skrevet lenger oppe, så kommer det også ann på hvor ,man  er fra. Har bodd i Nord og der er språkbruken fortsatt som den alltid har vært.

Selv kunne jeg aldri bedd barna om å holde kjeft og jeg hadde nok reagert om mannen gjorde det.. Her må man nesten avgjøre selv og ikke basert på hva andre måtte mene. 

Anonymkode: 3e6e1...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...