Gå til innhold

Ressurssvakt å ha flere enn tre barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har det blitt litt uglesett å ha en større barneflokk enn «standarden» på to eller tre? Hollywood-moten for tiden er visst fire stykk. Er en stor barneflokk i dag forbeholdt svært bemidlede mennesker som kan vise til at hvert barn får eget rom, plass, fokus, at foreldrene har høyere utdanning og viser ressurser til at omgivelsene kan stole på ivaretakelse av flokken? Mens dem som har det trangere økonomisk som syns på plass i bolig, evne til å kjøpe ferier med alle barna, prioriterer feks en form for deltidsarbeid i årevis for å sette tid foran karriere og mange kvinner som risikerer å toge inn i minstepensjon? Eller kan man se på dem som lage barn med mange menn og som kanskje til slutt er alenemor til fire eller fem, som dum og at det er litt synd på ungene? 

Anonymkode: 498d3...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en del oppegående mennesker med trygg økonomi som velger å få mange barn, men det er helt klart mange ressurssvake mennesker som får flere unger enn de burde. Det gjelder både 1, 2, 3, 4 eller flere unger. 

Anonymkode: e7a79...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har høyere utdanning og tre barn, men kun et rekkehus på 100kvm, to av ungene må dele rom, vi har kun én bil og ingen hytte på fjellet. Anser oss som ressurssterke og bryr meg fint lite om hva andre mener om oss.

Anonymkode: 4e8e9...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt klart ressurssvakt å få flere unger enn man kan forsørge og følge opp. Men hvor man legger lista er det liten enighet om.

Anonymkode: 0cf8f...f7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd å bli uglesett. Har fire barn med samme mann. Jeg jobber 80%,har gjort det siden nr 3 ble født for åtte år siden. Selv er jeg barnehagelærer og tjener helt greit. Mannen min er ingeniør, jobber med IT og tjener 1,6 mill, så vi greier oss helt fint økonomisk. 

Anonymkode: 9edf2...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betegner du/dere som ressurssvak ihht å påta seg ansvar for ett eller flere unger? Hvorfor er «kravene» høyere enn for en generasjon og to siden? For ikke å snakke om tre generasjoner bak og bakover? 

 

Spør av ren nysgjerrighet. Møtt meg selv litt i døra. Alltid drømt om/sett for meg stor søskenflokk, misunte store familier med søskensamhold da jeg var barn. Har tre ubger og høyere universitetsutdannelse. 34 år. Sammen med partner. Hus, to biler, oppegående familie på begge kanter. Fikk imidlertid mine to første i mitt ekteskap da jeg var student, han stakk da han bikka førti og fant seg selv i sin kollega. Hadde aldri, aldri trodd eller ønsket det for meg, familien og barna. Så må man skrape seg videre. Fått er nytt barn i nytt samboerskap. Og kan ikke få flere, møter den avgjørelsen i meg selv, selv om jeg har lyst. Føler meg ressurssvak plutselig. Sju år på universitet med b i snittkarakter. Så ble livet sånn som dette. Ikke stor bolig med fem soverom. Lurer på hva som gjør at jeg føler meg litt flau over mitt liv ihht mange av mine venninner med forhold som holder med den de har fått alle barn med og med der en bedre økonomisk situasjon enn meg. Hvorfor følte min mor og hennes mor, med langt lavere utdannelsesnivå og selvstendighet (alenemorerfaring gjør noe med deg som er er ressurs å ha med seg) enn meg. Det var dritt å være alenemor, definitivt et stigma med det. All forskning viser at alenemødre klarer seg dårligere enn andre, skolen samarbeider dårligst med alenemødre, barna går det dårligere med enn dem som er barn av stabile familier eller delt bosted. Min eks stakk da jeg var student med begrenset oppspart egenkapital. Han har barna annenhver helg. Lyst å flytte hjem det jeg kommer fra, mye lavere boligpriser, familie nært, 12 t kjøring herfra, fly mulig. Da blir jeg iallfall i båsen ressurssvak. Aå det kan jeg ikke. Selv om jeg har dårligere kår som omsorgsperson her med begrensede jobbmuligheter fordi jeg ikke har avlastningsnettverk og vanskeligere boligmarked. Flytter jeg hjem, rykker jeg barna opp fra 2. og 3.klasse etter flytting hit for tre år siden og da blir de iallfall avkom av et ressurssvakt utgangspunkt.

Jeg hadde forutsetningene for å være ressurssterk som beg opplevde meg som, og føler meg nå i en kategori jeg ikke kommer meg ut av, som jeg ikke planla og som i sin tur gir barna mine dårligere forutsetninger enn andre.

Hi

Anonymkode: 498d3...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke det at jeg ikke kan leve med å ha færre barn. Det er selvsagt fullstendig uproblematisk. Var bare dette med å våkne opp og plutselig føle seg på en side av samfunnet man ikke hadde sett for seg å være på.

Hi

Anonymkode: 498d3...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal ha råd til barna selv om man skal ha barn. Både ett eller fem. I klassen til sønnen er et barn som har tre søsken. Hun kan ofte ikke være med på ting da foreldrene har trang økonomi. De har fått klager på dårlig kledd osv (moren har betrodd seg til meg om den fortvilede situasjonen pga oppsigelse på jobb osv) nå er hun søren meg gravid med nummer fem. Jeg kjenner jeg faktisk er sur på henne for det. Det er jo ikke min sak men vi/foreldregruppen har alt stil mye opp for dette ene barnet og nå skal de ha en til de ikke klarer å følge opp. Galskap. 

Når man sette barn til verden må man ha de ressurser på plass slik at barnet ikle blir en taper fra barneskolen alt. 

Anonymkode: 0de88...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker en ungeflokk selv, gjerne 3-4 stk, men endte bare opp med en. Mannen og jeg har ressurser til å kunne  ta vare på flere, men kroppen stoppet etter første.

Det jeg beklageligvis(?) virker ressurssvakt er å få 3-4 barn med like mange fedre. Jeg kjenner to og begge er uten utdannelse, leier bolig og treffer mannen i sitt liv, og får barn kjapt og ender opp alene enda en gang. Begge hadde barn under året når de ble gravid med neste, ene har 3 barn med 3 menn på 5 år. Og jeg beklager om noen føler seg støtt av det, men jeg syns det vitner om dårlig dømmekraft. 

Anonymkode: d77e2...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man har materiell og emotionell råd til det så syntes jeg ikke antallet har noe å si. 

Men når man ikke evner å i vareta, men produserer avkom (som krever økonomi og tilstedeværelse), da anser jeg det som ressusjsvakt som i mangel på selvinnsikt og konsekvensanalyse. 

Anonymkode: e2136...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Herregud. 

Å ha mange søsken er også en viktig ressurs i livet. Så lenge ungene har det bra, skal vel ingen legge seg opp i antallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg da ikke om hvor mange barn folk får. Uff, så mange nysgjerrige, baksnakkende og fordømmende folk. Alle er forskjellige, noen får mange, noen får ett og noen får 2 og 3 - spiller det noen rolle? hvorfor bryr du deg?

Anonymkode: ba068...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke det at jeg ikke kan leve med å ha færre barn. Det er selvsagt fullstendig uproblematisk. Var bare dette med å våkne opp og plutselig føle seg på en side av samfunnet man ikke hadde sett for seg å være på.

Hi

Anonymkode: 498d3...dcf

Seriøst? Hjelpes så dømmende og nedlatende du er

Anonymkode: 3639d...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet mitt har et barn i klassen som bor med alenemor og søster. De har dårlig råd, de flytter ofte. Mor har ikke bil, dårlig helse, ingen utdannelse osv

Og nå skal jammen damen ha et barn til med nykjæresten som hun ikke bor sammen med. Kjenner jeg tenker mitt.

Tror dessverre noen ikke helt forstår hvor mye som kreves for å følge opp både med ivaretagelse og med økonomi. Så har du og de som har fire barn med far og mor som har alt på stell, er en del av de også.

Og nei jeg tror ikke barn trenger eget rom, sydentur og nyeste fineste sykkelen for å bli dugandes mennesker. Men ofte så er det de samme som mangler litt evnen til å se sin egen begrensning som havner i slike situasjoner.

Anonymkode: e3005...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel generelt mest om må ikke få flere barn enn du har ressurser til å håndtere. Noen kan være steinrik og ha doktorgrad, men likevel ikke ha ressurser til mer enn ett barn, andre kan være uføretrygdet og knapt ha gjennomført grunnskolen, men likevel ha ressurser til fire barn fordi de har en fantastisk evne til å være tilstede, kjøpe mat og klær billig, har godt sosialt nettverk osv.

Likevel er det nok ofte en viss korrelasjon mellom økonomiske, sosiale og evnemessige ressurser og antall barn det er greit å få. Det er klart at på generell basis vil et par med god utdanning, god lønn, stort nettverk osv. kunne håndtere fire barn bedre enn en aleneforelder uten utdanning, med lav inntekt og lite sosialt nettverk. Og dette blir jo også synlig for folk rundt.

Jeg har fire barn selv og er svært ressurssterk på alle områder. Vår tidligere nabo var alene med to barn hun ikke helt hadde kontroll over, barnevernet var inne i bildet, hun gikk på NAV, hadde ingen familie og bare en venninne, dårlig helse,  og hun skulle altså ha enda et barn. Jeg syntes synd i henne, virkelig, men samtidig må jeg innrømme at jeg lurte på hvordan hun kunne sette seg selv i en slik situasjon, igjen. I ettertid har jeg hørt at ene barnet ble fjernet fra henne. Hun hadde absolutt ikke ressurser til å ha flere barn.

Anonymkode: c441b...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det handler vel generelt mest om må ikke få flere barn enn du har ressurser til å håndtere. Noen kan være steinrik og ha doktorgrad, men likevel ikke ha ressurser til mer enn ett barn, andre kan være uføretrygdet og knapt ha gjennomført grunnskolen, men likevel ha ressurser til fire barn fordi de har en fantastisk evne til å være tilstede, kjøpe mat og klær billig, har godt sosialt nettverk osv.

Likevel er det nok ofte en viss korrelasjon mellom økonomiske, sosiale og evnemessige ressurser og antall barn det er greit å få. Det er klart at på generell basis vil et par med god utdanning, god lønn, stort nettverk osv. kunne håndtere fire barn bedre enn en aleneforelder uten utdanning, med lav inntekt og lite sosialt nettverk. Og dette blir jo også synlig for folk rundt.

Jeg har fire barn selv og er svært ressurssterk på alle områder. Vår tidligere nabo var alene med to barn hun ikke helt hadde kontroll over, barnevernet var inne i bildet, hun gikk på NAV, hadde ingen familie og bare en venninne, dårlig helse,  og hun skulle altså ha enda et barn. Jeg syntes synd i henne, virkelig, men samtidig må jeg innrømme at jeg lurte på hvordan hun kunne sette seg selv i en slik situasjon, igjen. I ettertid har jeg hørt at ene barnet ble fjernet fra henne. Hun hadde absolutt ikke ressurser til å ha flere barn.

Anonymkode: c441b...3f8

Klart det henger sammen. Kvinnelige leger får ofte mange barn og trolig er noe av grunnen stor kapasitet og god økonomi.

Anonymkode: e3005...6bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomi er jo en viktig ressurs for å ta seg av en stor ungeflokk men ikke nok i seg, du får jo ikke flere armer, øyne eller time i døgnet av å ha penger selv om du tildels kan kjøpe deg hjelp. 

Har man 100% jobb uten for mye fleksibilitet kan det være krevende med sykt barn dager, timer hos helsesøster, tannlege, utviklingssamtaler, tilvenning i barnehage/ SFO og alt praktiske man skal huske. Jeg synes det er krevende med to barn så blir det dobbelt så mye med 4. Det ser jeg på jobben som barnehagelærer at de med flere barn i større grad er avhengig av mye hjelp av besteforeldre, glemmer ting de skal huske å ta med etc. Og de med 5 har naturlig nok litt utfordringer med å være trenere, klassekontakter etc så ofte. Men dette gjelder selvfølgelig ikke alle.,

Anonymkode: 13c98...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Økonomi er jo en viktig ressurs for å ta seg av en stor ungeflokk men ikke nok i seg, du får jo ikke flere armer, øyne eller time i døgnet av å ha penger selv om du tildels kan kjøpe deg hjelp. 

Har man 100% jobb uten for mye fleksibilitet kan det være krevende med sykt barn dager, timer hos helsesøster, tannlege, utviklingssamtaler, tilvenning i barnehage/ SFO og alt praktiske man skal huske. Jeg synes det er krevende med to barn så blir det dobbelt så mye med 4. Det ser jeg på jobben som barnehagelærer at de med flere barn i større grad er avhengig av mye hjelp av besteforeldre, glemmer ting de skal huske å ta med etc. Og de med 5 har naturlig nok litt utfordringer med å være trenere, klassekontakter etc så ofte. Men dette gjelder selvfølgelig ikke alle.,

Anonymkode: 13c98...4fd

Beklager altså men om jeg har ett eller ti barn ingen kan tvinge meg til å være hverken klassekontakt eller trener altså!! Det for være grenser. Ikke nok med at vi jobber og holder på med barna på fritiden så skal barnehagepersonale dømme oss hvorfor vi ikke er med i fau ! Nei vet du hva!!

Anonymkode: d3531...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Beklager altså men om jeg har ett eller ti barn ingen kan tvinge meg til å være hverken klassekontakt eller trener altså!! Det for være grenser. Ikke nok med at vi jobber og holder på med barna på fritiden så skal barnehagepersonale dømme oss hvorfor vi ikke er med i fau ! Nei vet du hva!!

Anonymkode: d3531...6c4

Nå mente jeg ikke dette i min rolle som pedagog men min rolle som mamma. Om færre har anledning til å ta på seg verv og oppgaver som vedrører barns fritidsaktiviteter og fau mm så blir det jo mer på andre. Om du har fått barn bør du ta på deg minst et verv som fau-representant, trener, dugnadsansvarlig, juletrefestansvarlig eller lignende pr barn i løpet av skoleløpet er min mening. Alle kan og bør bidra med noe. 

Anonymkode: 13c98...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Beklager altså men om jeg har ett eller ti barn ingen kan tvinge meg til å være hverken klassekontakt eller trener altså!! Det for være grenser. Ikke nok med at vi jobber og holder på med barna på fritiden så skal barnehagepersonale dømme oss hvorfor vi ikke er med i fau ! Nei vet du hva!!

Anonymkode: d3531...6c4

Men du lar sikkert gladlig barna dine være med på aktiviteter i både fritid, skole og barnehage

Anonymkode: 3639d...d85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå mente jeg ikke dette i min rolle som pedagog men min rolle som mamma. Om færre har anledning til å ta på seg verv og oppgaver som vedrører barns fritidsaktiviteter og fau mm så blir det jo mer på andre. Om du har fått barn bør du ta på deg minst et verv som fau-representant, trener, dugnadsansvarlig, juletrefestansvarlig eller lignende pr barn i løpet av skoleløpet er min mening. Alle kan og bør bidra med noe. 

Anonymkode: 13c98...4fd

Ja nei det kommer ikke til å skje og du for ha din mening for deg selv. 

Anonymkode: d3531...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du lar sikkert gladlig barna dine være med på aktiviteter i både fritid, skole og barnehage

Anonymkode: 3639d...d85

👍

Anonymkode: 13c98...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja nei det kommer ikke til å skje og du for ha din mening for deg selv. 

Anonymkode: d3531...6c4

Snylter! 

Anonymkode: 13c98...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja nei det kommer ikke til å skje og du for ha din mening for deg selv. 

Anonymkode: d3531...6c4

Og ressurssvak. 

Anonymkode: 13c98...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men du lar sikkert gladlig barna dine være med på aktiviteter i både fritid, skole og barnehage

Anonymkode: 3639d...d85

Det kommer helt an på. Mine barn går ikke på noen aktiviteter i regi av skolen det de går på betaler jeg med glede så jeg slipper. Er med på dugnad og baker kake (hjemme laget) når det trengs. Men det var det! Jeg kommer aldri til å være hverken trener eller fau. Og i mine år med barn har jeg fortsatt til gode å se alle foreldrene inneha verv av noe slag. Det finnes de som synes dette er gøy og de for bidra sånn er det bare. 

Anonymkode: d3531...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...