Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #26 Skrevet 15. mai 2019 Altså, er ikke mange her som er gode til å lese tråden her😂 Det er ikke HI sitt barn. Det er noe hun overhørte på bussen! Anonymkode: b5e64...0bc
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #27 Skrevet 15. mai 2019 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså, er ikke mange her som er gode til å lese tråden her😂 Det er ikke HI sitt barn. Det er noe hun overhørte på bussen! Anonymkode: b5e64...0bc Er på bussen på vei hjem fra jobb nå, og så at tråden var dyttet på😉. Tenkte akkurat det samme som deg😂!! hi Anonymkode: 6caaf...b97
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #28 Skrevet 15. mai 2019 Dette er jo en aktuell problemstilling selv om det ikke gjelder HI nå. Jeg mener at 10. klassingen bare må godta utfallet. At foreldre skal godta - eller skrekk og gru kanskje til og med foreslå - at han "sykemelder" seg på eksamen, det er helt uakseptabelt. Jeg regner med at en elev som vet at den vil inn på en bestemt linje som er tøff å komme inn på, det er også en som er - eller i det minste bør - være motivert til å jobbe med også sine svakeste fag. Og valg av linje videre er jo ikke noe man bestemmer seg for i siste øyeblikk, som regel, så eleven har hatt nok av tid til å jobbe ekstra med faget det siste året. Hvis dette ikke er gjort, så har eleven fremdeles en mulighet til å sprenglese frem til eksamen - hvis han vil og er motivert. På mitt første høyskolestudium slet jeg enormt hele første året med det ene faget. Jeg var på alle forelesninger, jeg leste underveis, var med i kollokviegrupper. Jeg har alltid vært faglig sterk, ingen andre fag har vært noe problem, men jeg greide ikke knekke koden. Visste jo at om jeg ikke gjorde det så ville jeg ikke kunne fortsette. To uker før eksamen var jeg desperat, forstod fremdeles ikke det avgjørende for å forstå alt. Jeg pugget og pugget og kunne ramse opp mye, men forstod det ikke, og da ville jeg heller ikke kunne begrunne eller forklare, så da ville jeg ha strøket. Var så desperat at jeg gråt i frustrasjon. Så plutselig, under to døgn før eksamen sa det bare klikk i hodet på meg og jeg hadde knekt koden. Fra ett øyeblikk til neste. Etter å knapt ha sovet siste uken. Så det er mulig Problemstillingen HI tar opp tar jo tak i veldig viktige ting. Det ene er det opplagte, det moralske ved dette. Hva lærer man de unge om man godtar noe slikt. Ønsker vi å lære dem at det er greit å jukse seg til goder som de ikke har gjort seg fortjent til? Ønsker vi å lære dem at det er greit å tråkke over andre og ta fra andre, som egentlig er bedre, mulighetene de skulle hatt? Jeg tror en som svarte før HI sa at dette var noe hun hadde overhørt har et godt poeng - at foreldre som vurderer en slik sak for sin ungdom ikke greier å skille fornuft og følelser, at de blir drevet følelser, uten å tenke gjennom hva de lærer ungdommene på sikt. Men vi burde heller ikke bli særlig overrasket over at noen er villig til noe slikt. Mange var sjokkert over den saken fra USA nylig hvor kjendiser har bestukket universitetsansatte for å få inn egne barn på prestisjeuniversitet. Det finnes mange foreldre i Norge også med svært skarpe albuer på sine barns vegne. Der jeg bodde tidligere overhørte jeg også en lignende "problemstilling" - der mente foreldrene at ungene fortjente det, at det var deres rett, fordi foreldrene var så velsituerte som de var. Det andre er jo eksamensordningen, kanskje den burde ses på og vurderes. Slik den er risikerer man at en tilfeldighet blir avgjørende. Men så er det jo det at resultatet på en slik eksamen kan slå begge veier, ikke bare slå negativt ut, men for noen kan det slå veldig positivt ut også. Og hva er alternativet? Eksamen for alle? Det hadde selvfølgelig vært det mest rettferdige, men hva ville det kostet? Og siden alle vet at ordningen er som den er i dag, da har jo alle også muligheten til å forberede seg på den ordningen. Noen kan jo komme bedre ut av det også, om de sjanser på å komme opp i et fag og gjør det og gjør en kjempeinnsats - da virker jo ordningen "urettferdig" i positiv retning mtp. karakterene. Videre så er det det med sykemelding - det bør selvfølgelig ikke være slik at hvis man er trukket ut til eksamen og så blir sykemeldt den dagen, så slipper man unna. Da bør det være en ny eksamen for disse så fort som mulig. For hvis ikke kommer vi over i det tredje som dette påvirker - fastlegene. Slike holdninger som HI overhørte eksisterer. Og vi risikerer at stadig flere vil forsøke å la sine unge som ikke jobber nok med skolen slippe unna med deg, "for det er jo bare å sykemelde poden". Det vil si at fastlegene, som allerede er altfor presset mtp. arbeidsmengde, og fikk enda mer (og tidvis unødvendig) pga. fraværsordningen i skolene - de vil få enda mer å gjøre. Mange akuttimer vil da gå bort til helt frisk ungdom som bare ikke vil ta eksamen. Og hva da med de som har økonomi til å gå til private leger, nå popper det jo opp drop-in-leger mange steder, leger som ikke har noen tilknytning til pasientene, ikke kjenner historien osv. Vil disse være like strenge med disse eksamenskulkerne? Og ja, vi kan godt si at de skal være profesjonelle. Men hva er best for fastlegens andre pasienter - at legen bruker tid på å diskutere med en frisk ungdom om denne er syk eller ikke... eller bruke tiden på de som faktisk er syke? Denne ungdommen vil jo ofte også ha med seg en forelder med veldig skarpe albuer. Legen skal selvfølgelig være profesjonell nok til å nekte likevel, men lett er det ikke, og jeg tror de av og til vil velge "letteste utvei" av hensyn til de andre pasientene som faktisk er syke. Surt å ikke komme inn på det man vil? Selvfølgelig, men det er faktisk en del av livet. Og det er mye viktig lærdom i det - vil man noe så må man virkelig jobbe for det. Og om man likevel ikke greier det, da er det kanskje meningen at man skal gjøre noe annet som man er i stand til og har evner til. Anonymkode: ba227...8a0
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #29 Skrevet 15. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner faktisk dilemmaet ditt godt. Jobber selv med ungdommer og forstår godt hva du mener. Det er helt tilfeldig at han kom nettopp opp i dette ene faget på eksamen. Det er urettferdig da andre kan ha kommet opp i favoritt faget. Jeg hadde også vurdert sykemelding for min sønn. Når det kan påvirke fremtiden på denne måten. Anonymkode: 99507...2f3 Det er da ingenting som er urettferdig med det. Da er han jo ikke god nok, hadde han vært det, så hadde han hatt gode nok karakterer. Det som er urettferdig er hvis det gjøres, han kommer inn og dermed stjeler plassen fra en som ikke har lyvd og jukset seg frem Anonymkode: 55320...041
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #30 Skrevet 15. mai 2019 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er på bussen på vei hjem fra jobb nå, og så at tråden var dyttet på😉. Tenkte akkurat det samme som deg😂!! hi Anonymkode: 6caaf...b97 Vil du at folk skal slutte å svare da eller? Anonymkode: 55320...041
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #31 Skrevet 15. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke greit å la han slippe eksamen på denne måten, om ungdommen jobber med faget, og får hjelp hjemmefra, så er sannsynligheten for at han får bedre karakter, og trekker opp snittet god. Om han ikke klarer, det, så er det vel liten sannsynlighet for at han får dårligere eksamenskarakter enn standpunktkarakter liten, men han må jo jobbe, kan ikke bare sitte i en kropk og håpe på det beste. Dette er kanskje den første utfordringen ungdommen får på vei mot voksenlivet, men det blir garantert ikke den siste, ikke lær han at man kan sno seg unna alt som blir vanskelig. Anonymkode: 76a3e...879 Det stpre problemet er når en elev har gode karakterer i de fleste fag og dårlige i et eøler to fag. La oss si at han har 6 i alt annet enn matte. Der har han 1, 10 fagkarakterer med 6 og en med 1. Uten ejsamen blir det et snitt på 5,54. Hvis han tar eksamen i matte og forbedrer karakteren til 2 blir snittet ikke forbedret. Det synker til 5,25. Hvis han får 1 på eksamen også blir snittet 5,16. Han må forbedre seg helt opp til en sekser for ikke å få redusert snittet sitt. Karaktersystemer på ungdomskolen er helt idiotisk å bruke til opptak på videregående. Du får for eksempel tre ganger så mye påeng for å være god i norsk som i matte og dobbelt så mange poeng for å være god i engelsk som naturfag. Er du god i språk kommer du stort sett inn alle steder. Det teller mye mer enn andre fag. Anonymkode: 14a75...c8f
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #32 Skrevet 15. mai 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det stpre problemet er når en elev har gode karakterer i de fleste fag og dårlige i et eøler to fag. La oss si at han har 6 i alt annet enn matte. Der har han 1, 10 fagkarakterer med 6 og en med 1. Uten ejsamen blir det et snitt på 5,54. Hvis han tar eksamen i matte og forbedrer karakteren til 2 blir snittet ikke forbedret. Det synker til 5,25. Hvis han får 1 på eksamen også blir snittet 5,16. Han må forbedre seg helt opp til en sekser for ikke å få redusert snittet sitt. Karaktersystemer på ungdomskolen er helt idiotisk å bruke til opptak på videregående. Du får for eksempel tre ganger så mye påeng for å være god i norsk som i matte og dobbelt så mange poeng for å være god i engelsk som naturfag. Er du god i språk kommer du stort sett inn alle steder. Det teller mye mer enn andre fag. Anonymkode: 14a75...c8f Dette. Siden eksamenskarakteren blir en egen karakter, kan dette slå veldig ut på snittkarakteren. Jeg sitter midt oppe i dette nå, med en sønn som har 5 og 6 i alle fag med unntak av ett, hvor han har 2. Dette faget kom han selvfølgelig opp i til eksamen. Så da blir det en ekstra 2’er eller i beste fall 3’er på kortet, noe som påvirker hvor han kan komme inn. Det er selvfølgelig ikke aktuelt å få sykemelding, men jeg skjønner frustrasjonen og følelsen av urettferdighet. Anonymkode: f6109...f34
Nyttårs barn Skrevet 15. mai 2019 #33 Skrevet 15. mai 2019 Hjelpe meg for en generasjon vi oppfostrer. Psykiske plager florerer blant ungdom og det er kanskje ikke uventet når mor og far har glattet ut hver en hump på veien.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #34 Skrevet 15. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vil du at folk skal slutte å svare da eller? Anonymkode: 55320...041 Nei, men ingen grunn til å svare som om det er HI som vil sykemelde sin sønn. Det er en generell debatt. Anonymkode: b5e64...0bc
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #35 Skrevet 15. mai 2019 13 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Hjelpe meg for en generasjon vi oppfostrer. Psykiske plager florerer blant ungdom og det er kanskje ikke uventet når mor og far har glattet ut hver en hump på veien. Psykiske plager oppstår sjeldent når barnet kommer inn på gode studier, får god utdannelse og et godt livsgrunnlag. Det er mangel på dette som gir triste liv. Anonymkode: b5e64...0bc
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #37 Skrevet 15. mai 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men ingen grunn til å svare som om det er HI som vil sykemelde sin sønn. Det er en generell debatt. Anonymkode: b5e64...0bc Da burde hun laget det som en generell debatt fra starten av. Anonymkode: 55320...041
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #38 Skrevet 15. mai 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Altså, er ikke mange her som er gode til å lese tråden her😂 Det er ikke HI sitt barn. Det er noe hun overhørte på bussen! Anonymkode: b5e64...0bc Joda, jeg leste tråden og jeg svarer på det som blir spurt om i HI fordi det er helt idiotisk å lage et innlegg for så å snu på synspunktet etterpå. Det er det folk folk gjør når de ikke får de svarene de håpet på eller innser at de har driti seg ut. Hvilken grunn HI har til å endre historien bryrmeg ikke, jeg svarer på det som blir spurt om. Anonymkode: ebb0e...c80
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #40 Skrevet 15. mai 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Psykiske plager oppstår sjeldent når barnet kommer inn på gode studier, får god utdannelse og et godt livsgrunnlag. Det er mangel på dette som gir triste liv. Anonymkode: b5e64...0bc Det tror jeg ikke stemmer helt. Psykiske problemer dukker opp i de fleste sossiale grupper. Anonymkode: 14a75...c8f
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #41 Skrevet 15. mai 2019 Har lest hele tråden, min gutt er bare 2 år så lenge til, men hadde vel aldri latt han skulke å slippe eksamen fordi det kanskje trekker ned snittet å han kanskje ikke kommer inn på en skole som det ikke er sikker at han kommer inn på uansett. Når jeg gikk på ungdomsskolen så var det en i klassen min som bare fikk 2 og 3 i alle fag, men på eksamen fikk han 6. Anonymkode: 43f3e...c64
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #42 Skrevet 15. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Psykiske plager oppstår sjeldent når barnet kommer inn på gode studier, får god utdannelse og et godt livsgrunnlag. Det er mangel på dette som gir triste liv. Anonymkode: b5e64...0bc Så derfor skal man jukse med karakterer (bli sykemeldt til en eksamen), så baŕnet kommer inn på førstevalget av studier? Anonymkode: 3a7e1...106
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå