Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #1 Skrevet 15. mai 2019 På førsteplass over linjer 10. klassingen vil gå på til høsten, er den linja med fylkets høyeste snitt. 10. klassingen har helt greie karakterer, men har ett fag som skiller seg negativt ut, og som drar ned snittet. Nå har han kommet opp i dette faget til eksamen. Sannsynligvis vil det gjøre slik at han IKKE kommer inn på ønsket linje etter sommerferien. Dette fordi eksamen vil dra snittet ytterligere ned. Lar en 10. klassingen gjennomføre eksamen, for så å ta til takke med 2. valget? Eller lar man 10. klassingen bli sykemeldt, for så å beholde det snittet han har. Davik han mest sannsynlig komme inn på 1. valget til høsten. Anonymkode: 6caaf...b97
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #2 Skrevet 15. mai 2019 Vet du, har han ikke vert god nok så tenker jeg at du bør la han ta 2 valget, bør ikke være verdens undergang.. Du overbeskytter han ved og la han sykemelde seg Anonymkode: 7dda0...444
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #3 Skrevet 15. mai 2019 Dette er ikke noe etisk dilemma. Er eleven frisk, møter han selvsagt på skolen. Det er ingen menneskerett å få komme inn på den skolen han/ hun helst vil. Selvsagt er det kjipt for ungdommen om det går dårlig, men dette er en del av det virkelige livet. Anonymkode: b60f5...efa
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #4 Skrevet 15. mai 2019 Hadde aldri løyet for min 10. Klassing for en eksamen. Hva slags signaler sender du? At bare du får et dillema så blir du syk. I tillegg til å lyve og du er med på dette? Du er ikke en gang sikker på om han kommer inn på 1. valget både med og uten karakteren til denne eksamen. Og hvor mye går snittet ned uansett? Anonymkode: 5b77c...d73
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #5 Skrevet 15. mai 2019 Hvordan skal det gå med verden når mamma og pappa skal ordne opp hele tiden? Skal du bli med på jobbintervjuer fremover også? Dette er forøvrig ikke et etisk dilemma, dette er en unødvendig problemstilling du skaper. Som forelder bør du heller støtte når livet byr på utfordringer, slik at han lærer at alt ikke nødvendigvis går den rette veien hele tiden. Anonymkode: fcf6c...c0d
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #7 Skrevet 15. mai 2019 Han møter selvfølgelig opp til eksamen slik som alle andre elever. Det er ikke alle som kommer opp i det faget man ønsker. Det er nok veldig få som gjør det. Alle kunne hatt bedre snitt hvis de kunne velge hvilke fag de skal vurderes i og når. Håper egentlig du tuller, for det du beskriver bør ikke være et dilemma en gang. Anonymkode: ebb0e...c80
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #8 Skrevet 15. mai 2019 Er dette er dillema for dere, altså? Er dere fullstendig moralsk forkvaklet? Anonymkode: fd4ca...5b8
Gjest MrsGrey Skrevet 15. mai 2019 #9 Skrevet 15. mai 2019 Han tar eksamen! Leser, leser, øver og øver. Gjør sitt beste og tar det derfra. Lykke til 😊
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #10 Skrevet 15. mai 2019 Jeg forstår godt følelsene dine, men tror nok dette nettopp er følelser, og ikke rasjonelle tanker. Hvilket fag er det snakk om? Kan han få hjelp (av dere, lærer, privatlærer...)? Tror uansett ikke du vil finne en fastlege som sykmelder en elev på dette grunnlaget. Vil du be ham lyve for legen også? En så stor løgn vil sette seg i ham, og sannsynligvis gi ham en vond følelse. Mye bedre å gjøre sitt beste og stå for det. Anonymkode: efe29...d4f
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #11 Skrevet 15. mai 2019 Han må ta eksamen , og blir ikke karakterene bra nok, tar han den om igjen. Trodd dessuten at en sykemelding, førte til at man måtte ta eksamen senere til høsten . Er det ikke slik lenger? Var slik før iallfall, men det er jo en del år siden Anonymkode: cf4a0...3ce
frk Nilsen Skrevet 15. mai 2019 #12 Skrevet 15. mai 2019 Selvsagt tar han eksamen! Kommer han ikke inn på ønsket linje så er han ikke god nok.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #13 Skrevet 15. mai 2019 Dette er et dilemma inspirert av en samtale overhørt på bussen, på vei til jobb. Selv tenker jeg at denne problemstillingen muligens ikke er unik? Mine barn er ikke der ennå i alder. Men når den tid kommer, håper jeg de ser at det kun er hard jobbing som fungerer når det kommer til stykke!! hi Anonymkode: 6caaf...b97
Superdolly Skrevet 15. mai 2019 #14 Skrevet 15. mai 2019 Jeg lurer på om alle som sier de skal "sykmelde seg" har en tam lege boende på gjesterommet. For her hvor jeg bor så er ikke legene rause med sykmeldinger. De er uhyre strenge, og et forsøk fra en frisk 16-åring på å "sykmelde seg" fra eksamen ville blitt kjapt avvist. Ungdommene må inn til undersøkelse og for å få legeerklæring så må legen finne ut at de faktisk er for syke til å gå på skolen. Jeg har et barn på videregående som trenger legeerklæring ved sykdom, så det vet jeg. Og jeg vil anta at de er enda strengere når det gjelder en eksamen.
sug lut Skrevet 15. mai 2019 #15 Skrevet 15. mai 2019 Er dette noe du i det hele tatt må vurdere, altså? Å jukse og lyve ditt barn fram i verden? Og ikke glem at den skoleplassen - som han ikke er god nok til - vil han i så fall stjele fra en annen. Og dette vil du for barnet ditt?
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #16 Skrevet 15. mai 2019 Jeg er enig i at de bør ta eksamen, men jeg synes det er ganske tafatt av skolen (systemet) at ingen får mulighet til å ta opp eksamen hverken ved sykmelding eller skulk og at eksamenskarakteren da ikke settes til 0, den bare strykes. Det er å oppfordre til å droppe eksamen for en del elever. Anonymkode: 14a75...c8f
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #17 Skrevet 15. mai 2019 For meg er dette ikke et etisk dilemma, det ville aldri vært noe alternativ å sykemelde en frisk ungdom for å slippe eksamen. Å lære en tenåring å lyve for lege og skolevesen er ikke en god måte å oppdra barn på altså. Tenk å lære allerede som 16-åring at man bare manupulerer systemet til eget beste og driter i regler og andre mennesker... Anonymkode: 16c80...2b2
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #18 Skrevet 15. mai 2019 Bedre å ikke komme inn, enn å oppleve at fagene/linja er for vanskelig; og droppe ut underveis. Man skal ikke bare komme inn på en skole, man skal komme ut av den også. Anonymkode: 01feb...899
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #19 Skrevet 15. mai 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: På førsteplass over linjer 10. klassingen vil gå på til høsten, er den linja med fylkets høyeste snitt. 10. klassingen har helt greie karakterer, men har ett fag som skiller seg negativt ut, og som drar ned snittet. Nå har han kommet opp i dette faget til eksamen. Sannsynligvis vil det gjøre slik at han IKKE kommer inn på ønsket linje etter sommerferien. Dette fordi eksamen vil dra snittet ytterligere ned. Lar en 10. klassingen gjennomføre eksamen, for så å ta til takke med 2. valget? Eller lar man 10. klassingen bli sykemeldt, for så å beholde det snittet han har. Davik han mest sannsynlig komme inn på 1. valget til høsten. Anonymkode: 6caaf...b97 Er det plass til alle putene under armen hans? Anonymkode: bd4f7...178
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #20 Skrevet 15. mai 2019 Da er det bare å jobbe frem mot eksamen. Kanskje han knekker en kode som gir bedre forståelse av faget. Tenk om han klarer å prestere slik st snittet heves? Det har skjedd med meg på mer enn en eksamen. Anonymkode: d1f6d...9ce
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #21 Skrevet 15. mai 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: På førsteplass over linjer 10. klassingen vil gå på til høsten, er den linja med fylkets høyeste snitt. 10. klassingen har helt greie karakterer, men har ett fag som skiller seg negativt ut, og som drar ned snittet. Nå har han kommet opp i dette faget til eksamen. Sannsynligvis vil det gjøre slik at han IKKE kommer inn på ønsket linje etter sommerferien. Dette fordi eksamen vil dra snittet ytterligere ned. Lar en 10. klassingen gjennomføre eksamen, for så å ta til takke med 2. valget? Eller lar man 10. klassingen bli sykemeldt, for så å beholde det snittet han har. Davik han mest sannsynlig komme inn på 1. valget til høsten. Anonymkode: 6caaf...b97 Jeg skjønner faktisk dilemmaet ditt godt. Jobber selv med ungdommer og forstår godt hva du mener. Det er helt tilfeldig at han kom nettopp opp i dette ene faget på eksamen. Det er urettferdig da andre kan ha kommet opp i favoritt faget. Jeg hadde også vurdert sykemelding for min sønn. Når det kan påvirke fremtiden på denne måten. Anonymkode: 99507...2f3
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #22 Skrevet 15. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner faktisk dilemmaet ditt godt. Jobber selv med ungdommer og forstår godt hva du mener. Det er helt tilfeldig at han kom nettopp opp i dette ene faget på eksamen. Det er urettferdig da andre kan ha kommet opp i favoritt faget. Jeg hadde også vurdert sykemelding for min sønn. Når det kan påvirke fremtiden på denne måten. Anonymkode: 99507...2f3 Ordningen er ikke optimal, men den er slik den er. Om den skal endres må man gå en annen vei, ikke stjele skoleplassen til noen som har gjort alt riktig og har bedre karakterer. Anonymkode: ebb0e...c80
Søtnosa Skrevet 15. mai 2019 #23 Skrevet 15. mai 2019 Hva med å heller hjelpe han frem til eksamen? Han kan jo ikke bli dårligere enn det han er? Kan jo hente snittet går opp også En sykemelding på eksamen er ikke lurt, da mangler han plutselig eksamen i et fag..
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #24 Skrevet 15. mai 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner faktisk dilemmaet ditt godt. Jobber selv med ungdommer og forstår godt hva du mener. Det er helt tilfeldig at han kom nettopp opp i dette ene faget på eksamen. Det er urettferdig da andre kan ha kommet opp i favoritt faget. Jeg hadde også vurdert sykemelding for min sønn. Når det kan påvirke fremtiden på denne måten. Anonymkode: 99507...2f3 Livet er urettferdig.. Til sammenligning var vi 13 stk i klassen på ungdomsskolen. Puljer à 10 ble trukket til muntlig eksamen. Jeg var én av de tre som slapp. Skulle resten av klassen sykemeldt seg da, siden det var urettferdig? Anonymkode: 0308e...6b5
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #25 Skrevet 15. mai 2019 Nei, det er ikke greit å la han slippe eksamen på denne måten, om ungdommen jobber med faget, og får hjelp hjemmefra, så er sannsynligheten for at han får bedre karakter, og trekker opp snittet god. Om han ikke klarer, det, så er det vel liten sannsynlighet for at han får dårligere eksamenskarakter enn standpunktkarakter liten, men han må jo jobbe, kan ikke bare sitte i en kropk og håpe på det beste. Dette er kanskje den første utfordringen ungdommen får på vei mot voksenlivet, men det blir garantert ikke den siste, ikke lær han at man kan sno seg unna alt som blir vanskelig. Anonymkode: 76a3e...879
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå