Gå til innhold

Noen her som har takket nei til at baby får k-vitamin etter fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

K-vit settes jo umiddelbart etter fødsel og ettersom sen avnavling tar 3-15 min så sier det seg vel selv at det er begrenset hvor mange stamceller fra navlestrengen som rekker inn/får sirkulert i blodet 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Blodet sirkulerer da fortsatt? K vitamin dreper da ikke stamcellene. 

Anonymkode: 2574c...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, Dumi skrev:

Jeg kan ikke forstå hvorfor du tror mer på "folk med ulik utdanning og som har satt seg grundig inn i det" enn folk ansatt i helsevesenet. 

Hva slags utdanning har de? En historiker, en bilmekaniker,  en filosof, en maler? 

Og hvordan vet du at de har satt seg grundig inn i det? Vet du hva de har lest, hvor de har funnet kildene sine? Og er kildene troverdige? 

Jeg vedder på Sjaman, Homøepat, Antroposof og Engleskolelærer...

Anonymkode: 472a3...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan du sende meg kilder på dette? Har søkt, men var ikke enkelt å finne 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Spør helsesøster eller jordmor, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Spør helsesøster eller jordmor, da. 

Men de er jo helsepersonell og vil nok stikke så mange barn som mulig 😅

Bedre å stole på bloggere som ‘har satt seg inn i det’. 

Anonymkode: 44d36...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de er jo helsepersonell og vil nok stikke så mange barn som mulig 😅

Bedre å stole på bloggere som ‘har satt seg inn i det’. 

Anonymkode: 44d36...ccf

Du skal bare se at Sophia Elise plutselig har et blogginnlegg om det. Eller fotballfruen. Og plutselig flommer fødeavdelingene over med mødre som ikke vil ha tykt blod i barna sine. 

HI sin beskrivelse av det 1000x tykkere blodet beviser bare at hun ikke har filla peiling på hva hun snakker om.

Anonymkode: fe65a...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken skader er d du mener disse stamcellene skal hjelpe mot?? Hvilke skader forventer du? Skjønner egentlig ikke no 😅

Anonymkode: 677b6...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K-vitamin «tykner» ikke blodet, men påvirker koagulasjonsfaktorene. Hvordan kan du tørre å gå mot anbefalinger som er studert nøye, vært utført i årevis, og som reduserer antallet babyer med hjerneblødning når du virkelig ikke har peiling på hva du snakker om? Er det fordi du synes det er fælt med et sprøytestikk? Jeg kan love deg at en blind og multihandikappet baby er hakket værre! 

Anonymkode: 1678f...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skal bare se at Sophia Elise plutselig har et blogginnlegg om det. Eller fotballfruen. Og plutselig flommer fødeavdelingene over med mødre som ikke vil ha tykt blod i barna sine. 

HI sin beskrivelse av det 1000x tykkere blodet beviser bare at hun ikke har filla peiling på hva hun snakker om.

Anonymkode: fe65a...e65

Nånånå, alle vet at blod er tykkere enn vann, i alle fall. Da sier det seg sjøl at det kan bli trangt i de tynne små blodårene hos spedbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K-vitamin hemmer da ikke blodsirkulasjonen.  Det blir dessutan satt intramuskulært og ikke rett i blodet, og har neppe begynt å virke noe særlig før navlestrengen er klippet. Ofte blir det satt etter avnavling uansett. 

Forferdelig tragisk med sånn villedning som dette, mange tror det de leser selv om det er skrevet av folk uten kunnskap på området. 

Anonymkode: b3e1a...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på fødeavdelig.. har ikke vært der kjempelenge.. men har aldri opplevd at noen har takket nei til denne.. den blir satt uten noe spørsmål.

Anonymkode: 5aef6...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

K-vitamin hemmer da ikke blodsirkulasjonen.  Det blir dessutan satt intramuskulært og ikke rett i blodet, og har neppe begynt å virke noe særlig før navlestrengen er klippet. Ofte blir det satt etter avnavling uansett. 

Forferdelig tragisk med sånn villedning som dette, mange tror det de leser selv om det er skrevet av folk uten kunnskap på området. 

Anonymkode: b3e1a...fd7

Helt enig, det er jo på linje med all villedning om vaksiner. Potensielt farlig, og folk sluker tøvet rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blodet sirkulerer da fortsatt? K vitamin dreper da ikke stamcellene. 

Anonymkode: 2574c...2e3

Nei, de drepes ikke, men siden k-vit injiseres rett etter fødsel blir det visstnok vanskeligere for stamcellene å sirkulere optimalt siden blodet blir tykkere

Flere jeg har snakket med har snakket med jordmødre som mener det er helt greit å droppe injeksjonen 

HI

 

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, de drepes ikke, men siden k-vit injiseres rett etter fødsel blir det visstnok vanskeligere for stamcellene å sirkulere optimalt siden blodet blir tykkere

Flere jeg har snakket med har snakket med jordmødre som mener det er helt greit å droppe injeksjonen 

HI

 

Anonymkode: c8ef3...98c

Flere av disse vennene dine med ulik utdanning som har satt seg grundig inn i det? 

Anonymkode: 7a2f8...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de drepes ikke, men siden k-vit injiseres rett etter fødsel blir det visstnok vanskeligere for stamcellene å sirkulere optimalt siden blodet blir tykkere

Flere jeg har snakket med har snakket med jordmødre som mener det er helt greit å droppe injeksjonen 

HI

 

Anonymkode: c8ef3...98c

Leser du i det hele tatt motargumentene i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, de drepes ikke, men siden k-vit injiseres rett etter fødsel blir det visstnok vanskeligere for stamcellene å sirkulere optimalt siden blodet blir tykkere

Flere jeg har snakket med har snakket med jordmødre som mener det er helt greit å droppe injeksjonen 

HI

 

Anonymkode: c8ef3...98c

Men du har jo ingen tiiltro til helsevesenet?  De behandler jo bare symtomer og ser ikke etter årsaken, som du skrev. Eller? Jordmødre er en del av helsevesenet. 

Anonymkode: 7a2f8...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber på fødeavdelig.. har ikke vært der kjempelenge.. men har aldri opplevd at noen har takket nei til denne.. den blir satt uten noe spørsmål.

Anonymkode: 5aef6...5d9

Hvordan kan du da vite hvorvidt det blir takket ja eller nei til injeksjonen, når dere likevel ikke spør om samtykke?

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du da vite hvorvidt det blir takket ja eller nei til injeksjonen, når dere likevel ikke spør om samtykke?

Anonymkode: c8ef3...98c

Hvorfor svarer du ingen av dem som argumenterer godt for k-vitamin i sprøyte?

 

Anonymkode: 44d36...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du da vite hvorvidt det blir takket ja eller nei til injeksjonen, når dere likevel ikke spør om samtykke?

Anonymkode: c8ef3...98c

Samme spørsmål satt jeg med da jeg leste det.

Og en annen ting - dette er jo noe man bør få informasjon om før fødselen har begynt slik at man kan ta til seg informasjonen. Å bare sette det uten å informere når mor knapt er ferdig med fødselen, det er på grensen - eller over - til det uetiske.

(og da har jeg ikke tatt stilling til for eller mot, annet enn at jeg vet at mange mener det å få det oralt gir samme nytten)

Anonymkode: 1e95b...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de drepes ikke, men siden k-vit injiseres rett etter fødsel blir det visstnok vanskeligere for stamcellene å sirkulere optimalt siden blodet blir tykkere

Flere jeg har snakket med har snakket med jordmødre som mener det er helt greit å droppe injeksjonen 

HI

 

Anonymkode: c8ef3...98c

Blodet blir jo ikke tykkere, forstår du ikke det? Du vet jo overhodet ikke noe om dette. 

Anonymkode: 2574c...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme spørsmål satt jeg med da jeg leste det.

Og en annen ting - dette er jo noe man bør få informasjon om før fødselen har begynt slik at man kan ta til seg informasjonen. Å bare sette det uten å informere når mor knapt er ferdig med fødselen, det er på grensen - eller over - til det uetiske.

(og da har jeg ikke tatt stilling til for eller mot, annet enn at jeg vet at mange mener det å få det oralt gir samme nytten)

Anonymkode: 1e95b...d10

 

Kjære vene, du er jo gal.. Dette er en tulletråd, sant!? 

Anonymkode: 1678f...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme spørsmål satt jeg med da jeg leste det.

Og en annen ting - dette er jo noe man bør få informasjon om før fødselen har begynt slik at man kan ta til seg informasjonen. Å bare sette det uten å informere når mor knapt er ferdig med fødselen, det er på grensen - eller over - til det uetiske.

(og da har jeg ikke tatt stilling til for eller mot, annet enn at jeg vet at mange mener det å få det oralt gir samme nytten)

Anonymkode: 1e95b...d10

Jepp, det er skikkelig uetisk å prøve å redde så mange barn som mulig. Det får være måte på hva man skal finne seg i

Anonymkode: f997d...db0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 0.06, Anonym bruker skrev:

Baby kan miste opp til 1/3 av sitt totale blodvolum hvis det ikke gjøres sen avnavling og kan dermed bli anemisk. K-vitamin gjør at blodet blir mye tykkere og dermed får ikke stamcellene sirkulert i kroppen til babyen. Stamceller gjør sannsynligvis at man får et barn med mindre plager. Stamcellene surrer rundt i kroppen i lang tid og reparerer eventuelle skader etter påkjenning av fødsel og tiden etterpå. 

 

Alle jordens pattedyr fødes med lav koaguleringsevne. Tilfeldig? Har evolusjonen gått galt?

Hos enkeltindivider som gjennomgår en hard og komplisert fødsel er det lurt å gi k-vitamin-injeksjon.

 

HI 

Anonymkode: c8ef3...98c

Interessant.

Anonymkode: 6fd98...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, det er skikkelig uetisk å prøve å redde så mange barn som mulig. Det får være måte på hva man skal finne seg i

Anonymkode: f997d...db0

Som sagt, jeg går ikke inn i diskusjonen for eller mot vitamin K.

Men, en praksis med å sette en injeksjon uten å ha gitt informasjon om det til foreldrene på forhånd og ofte uten samtykke, det bryter både med Helsepersonellovens § 10 og Pasient- og brukerrettighetsloven § 3.

Om det ikke ligger et lovvedtak på denne praksisen er den - når den gis uten informasjon og samtykke - ulovlig.

Som helsepersonell er man forpliktet å følge lovverket man jobber under, å ikke gjøre det er mildt sagt uetisk.

Anonymkode: 1e95b...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, jeg går ikke inn i diskusjonen for eller mot vitamin K.

Men, en praksis med å sette en injeksjon uten å ha gitt informasjon om det til foreldrene på forhånd og ofte uten samtykke, det bryter både med Helsepersonellovens § 10 og Pasient- og brukerrettighetsloven § 3.

Om det ikke ligger et lovvedtak på denne praksisen er den - når den gis uten informasjon og samtykke - ulovlig.

Som helsepersonell er man forpliktet å følge lovverket man jobber under, å ikke gjøre det er mildt sagt uetisk.

Anonymkode: 1e95b...d10

Eeeeeh.... du skal være rimelig sveiseblind hvis du ikke har fått med deg dette før du ligger på fødestua. Både jordmor, lege og barselkurs, hvis de fins, informerer om alt som skal skje før, under og etter fødsel til alle som gidder å lytte.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært satt k-vitamin på babyer i 50 år.. det burde ikke komme som en overraskelse! 

Anonymkode: 1678f...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...