Gå til innhold

Noen her som har takket nei til at baby får k-vitamin etter fødsel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjerneblødning er mest vanlig hos premature babyer. 

Hva med stamceller fra navlestrengen? Hvilket belegg har du for å si at det ikke er av betydning for baby å få disse inn i kroppen? Blodet blir mye tykkere ved injeksjon av k-vit og da får ikke baby nyttiggjort seg av stamcellene etc fra navlestrengen. 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Det henger ikke på greip det du sier.

Mye mulig K-vitamin gjør blodet tykkere, men det sirkulerer da i kroppen og tar med seg det kroppen trenger likevel. Mener du seriøst at blodet blir for tykt til å sirkulere og ta med seg det som trengs?

Anonymkode: bd628...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er klar over at oralt k-vitamin ikke har like stor effekt . Hjerneblødning hos spedbarn er sjelden. Hvert år fødes 60.000 barn og ca 240 av disse får hjerneblødning. Noe annet et jo hvis fødselen er dramatisk, da bør nok baby få k-vitamin-injeksjon. 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

240 barn er jo ganske mange da? Og at det ikke er enda flere kommer vel muligens av at de fleste (alle?) får k-vitaminsprøyten?

Det er ca 10 barn pr år som får hjertesykdommen HVHS og halvparten av dem overlever. Likevel døde vår baby av akkurat dette. Om jeg kunne gitt henne en sprøyte for å minske sjansen hadde jeg selvsagt gjort det. Å miste et barn unner jeg ingen. 

Det virker ikke som du har satt deg godt nok inn i dette. Sjekk med leger og helsepersonell før du lar en fiks ide går ut over tryggheten til babyen din. 

Anonymkode: 44d36...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei HI, dette er ikke gode kilder. Du bør på ingen måte takke nei til tilbudet om K-vitamin på bakgrunn av disse artiklene. 

Anonymkode: 987c4...9f6

Jeg takker nei til tilbudet om k-vitamin-injeksjon, ikke k-vitamin-dråper

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

240 barn er jo ganske mange da? Og at det ikke er enda flere kommer vel muligens av at de fleste (alle?) får k-vitaminsprøyten?

Det er ca 10 barn pr år som får hjertesykdommen HVHS og halvparten av dem overlever. Likevel døde vår baby av akkurat dette. Om jeg kunne gitt henne en sprøyte for å minske sjansen hadde jeg selvsagt gjort det. Å miste et barn unner jeg ingen. 

Det virker ikke som du har satt deg godt nok inn i dette. Sjekk med leger og helsepersonell før du lar en fiks ide går ut over tryggheten til babyen din. 

Anonymkode: 44d36...ccf

240 barn er selvfølgelig 240 barn for mye, men hvis man regner ut prosent eller promilleandelen er det ikke mange.

I Tyskland eks får ingen babyer k-vitamin-sprøyte. Har aldri lest at det er hyppig dødelighet av hjerneblødning hos babyer der.

Hvilket belegg har du for å si at dette er en fiks idé? Jeg har snakket med flere fagfolk. Helsevesenet stoler jeg ikke blindt på, da de kan ha en tendens til og ikke se helheten. 

HVHS har jeg aldri hørt om. Trist at babyen deres døde. Jeg kan ikke forestille meg hvilken sorg det må være, bare tanken gjør meg trist 😓

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg takker nei til tilbudet om k-vitamin-injeksjon, ikke k-vitamin-dråper

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Kan du svare på hvilke skader og plager du frykter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har snakket med flere fagfolk. Helsevesenet stoler jeg ikke blindt på, da de kan ha en tendens til og ikke se helheten. 

Hvilke type fagfolk er dette, hvis de ikke tilhører helsevesenet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det henger ikke på greip det du sier.

Mye mulig K-vitamin gjør blodet tykkere, men det sirkulerer da i kroppen og tar med seg det kroppen trenger likevel. Mener du seriøst at blodet blir for tykt til å sirkulere og ta med seg det som trengs?

Anonymkode: bd628...482

Babyens blod blir ca 1000 ganger tykkere og da er det logisk at det er vanskelig (om ikke umulig) for stamcellene å sirkulere ordentlig inn i kroppen. 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Hvilke type fagfolk er dette, hvis de ikke tilhører helsevesenet?

Mennesker med ulik utdannelse og som har satt seg grundig inn i dette. 

Majoriteten av helsepersonell har en tendens til å tenke lite helhetlig og være av den oppfatning av at man skal behandle symptomene og ikke årsaken til plager/sykdom. 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mennesker med ulik utdannelse og som har satt seg grundig inn i dette. 

Majoriteten av helsepersonell har en tendens til å tenke lite helhetlig og være av den oppfatning av at man skal behandle symptomene og ikke årsaken til plager/sykdom. 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Hvilke typer utdannelse? Nevn eksempler?

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Babyens blod blir ca 1000 ganger tykkere og da er det logisk at det er vanskelig (om ikke umulig) for stamcellene å sirkulere ordentlig inn i kroppen. 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Hvor har du det fra at det blir 1000 ganger tykkere? K-vitamin skal hjelpe koaguleringen, og den inntreffer ikke før det skjer en skade.

Og hvordan forklarer du at f eks de røde blodcellene likevel sirkulerer ordentlig inn i kroppen? For det gjør de beviselig, ellers ville babyen dø.

Og hva mener du med "inn i kroppen"? Konkret hvilke organer er det som trenger stamceller, men som ikke får det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skal ikke vaksinere barnet ditt heller regner jeg med....?

Anonymkode: 264b0...c46

Jeg hadde bare ventet på at noen skulle dra dette kortet 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde bare ventet på at noen skulle dra dette kortet 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Men kan du svare på hvilke skader som skyldes mangel på stamceller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Babyens blod blir ca 1000 ganger tykkere og da er det logisk at det er vanskelig (om ikke umulig) for stamcellene å sirkulere ordentlig inn i kroppen. 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Nei, det er ikke logisk i det hele tatt.

Blodet må sirkulere skikkelig rundt i kroppen, og at k-vitaminet hindrer selvfølgelig ikke at næring blir med dit det skal. Om spedbarn ikke fikk skikkelig næringsopptak pga k-vitamin ville den naturligvis ikke bli satt, men ingenting tyder på det.

 

Anonymkode: bd628...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke logisk i det hele tatt.

Blodet må sirkulere skikkelig rundt i kroppen, og at k-vitaminet hindrer selvfølgelig ikke at næring blir med dit det skal. Om spedbarn ikke fikk skikkelig næringsopptak pga k-vitamin ville den naturligvis ikke bli satt, men ingenting tyder på det.

 

Anonymkode: bd628...482

K-vit settes jo umiddelbart etter fødsel og ettersom sen avnavling tar 3-15 min så sier det seg vel selv at det er begrenset hvor mange stamceller fra navlestrengen som rekker inn/får sirkulert i blodet 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter i spenning på at du svarer på Pashlas spørsmål. Evidensbyrden ligger hos deg, HI. 

Anonymkode: 987c4...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

K-vit settes jo umiddelbart etter fødsel og ettersom sen avnavling tar 3-15 min så sier det seg vel selv at det er begrenset hvor mange stamceller fra navlestrengen som rekker inn/får sirkulert i blodet 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Hvilke skader kan oppstå/oppstår ved at stamcellene ikke sirkulerer i blodet? 

Og hvor er logikken i at k-vitamin forhindrer stamcellene i å sirkulere, men alt annet som transporteres i blodet ikke forhindres? 

Anonymkode: db2d7...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

K-vit settes jo umiddelbart etter fødsel og ettersom sen avnavling tar 3-15 min så sier det seg vel selv at det er begrenset hvor mange stamceller fra navlestrengen som rekker inn/får sirkulert i blodet 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Men barnet har jo vært tilkoblet navlestrengen i 9 måneder? Hva for noe nytt er det du mener de oppnår ved 3 til 15 minutter ekstra? Stamcellene dannes ikke i de minuttene.

Og for øvrig har jeg født 3 barn, de har alle blitt avnavla seint, og ikke fått noen sprøyte før etterpå.  Det skjer ikke noe som helst før avnavling, så sant barnet puster og ellers har det bra. Jeg tror du sparker inn åpne dører her.

Er også nysgjerrig på hvorfor du mener at sprøyten gjør blodet tykt, mens samme medikament gitt oralt ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Men barnet har jo vært tilkoblet navlestrengen i 9 måneder? Hva for noe nytt er det du mener de oppnår ved 3 til 15 minutter ekstra? Stamcellene dannes ikke i de minuttene.

Og for øvrig har jeg født 3 barn, de har alle blitt avnavla seint, og ikke fått noen sprøyte før etterpå.  Det skjer ikke noe som helst før avnavling, så sant barnet puster og ellers har det bra. Jeg tror du sparker inn åpne dører her.

Er også nysgjerrig på hvorfor du mener at sprøyten gjør blodet tykt, mens samme medikament gitt oralt ikke gjør det?

Skulle akkurat til å skrive det samme, sen avnavling er det stor enighet i helsevesenet om at er bra. Man venter til navlestrengen slutter å pulsere før man kutter den så barnet får alt blodet, jernet og stamcellene som er i den og morkaken.

Men ellers har vel nyfødte babyer godt med stamceller i hele kroppen, det er da vi har mest av dem i kroppen. At den sprøyta skal hindre stamceller i blodbanen høres helt søkt ut. 

Så lenge man har en sen avnavling vil alt som er i navlestrengen og morkaken som skal til barnet følge blodbanen, blodet blir ikke så tykt at noe blir igjen i morkaka liksom...

Mine barn har heller ikke fått sprøyta før etter at de ble avnavlet og pustet greit selv.

Anonymkode: bd628...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri lest at det er hyppig dødelighet av hjerneblødning hos babyer der.

Nei, men at du ikke har lest det, betyr jo ikke at det ikke skjer. Du må jo heller finne de aktuelle tallene for begge land, og sammenligne tallene pr. 1000 levendefødte. Så må du i tillegg sjekke om tysk fødselsomsorg gir noe annet som skal erstatte denne sprøyten. Og så må du ha en kontrollgruppe, som ikke har fått noen av delene, samt en kontrollgruppe som heller ikke har fått noen av delene, og som i tillegg er seint avnavla. Først da kan du si noe om den gunstige effekten av eventuelle stamceller kontra den negative effekten av å ikke gi  k-vitamin.  Og skilnaden mellom de aktuelle gruppene må være såkalt "statistisk signifikant". Det holder ikke at man f eks ser 7 tilfeller pr 1000 i den ene gruppa, og 9 tilfeller av 1000 i den andre. Det må ikke kunne avfeies med individuelle forskjeller i gruppa. Dette er en ganske omfattende undersøkelse, som du ser, og for å ta medisinske valg må man undersøke MINST så nøye. Det holder ikke å lese en blogg, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Baby kan miste opp til 1/3 av sitt totale blodvolum hvis det ikke gjøres sen avnavling og kan dermed bli anemisk. K-vitamin gjør at blodet blir mye tykkere og dermed får ikke stamcellene sirkulert i kroppen til babyen. Stamceller gjør sannsynligvis at man får et barn med mindre plager. Stamcellene surrer rundt i kroppen i lang tid og reparerer eventuelle skader etter påkjenning av fødsel og tiden etterpå. 

 

Alle jordens pattedyr fødes med lav koaguleringsevne. Tilfeldig? Har evolusjonen gått galt?

Hos enkeltindivider som gjennomgår en hard og komplisert fødsel er det lurt å gi k-vitamin-injeksjon.

 

HI 

Anonymkode: c8ef3...98c

Jeg likte denne setningen: "stamceller gjør SANNSYNLIGVIS at man får et barn med mindre plager." Sannsynligvis betyr at det ikke er bevist hverken for eller imot. One born every minute....

Anonymkode: 3c301...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skulle akkurat til å skrive det samme, sen avnavling er det stor enighet i helsevesenet om at er bra. Man venter til navlestrengen slutter å pulsere før man kutter den så barnet får alt blodet, jernet og stamcellene som er i den og morkaken.

Men ellers har vel nyfødte babyer godt med stamceller i hele kroppen, det er da vi har mest av dem i kroppen. At den sprøyta skal hindre stamceller i blodbanen høres helt søkt ut. 

Så lenge man har en sen avnavling vil alt som er i navlestrengen og morkaken som skal til barnet følge blodbanen, blodet blir ikke så tykt at noe blir igjen i morkaka liksom...

Mine barn har heller ikke fått sprøyta før etter at de ble avnavlet og pustet greit selv.

Anonymkode: bd628...482

Kan du sende meg kilder på dette? Har søkt, men var ikke enkelt å finne 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan du sende meg kilder på dette? Har søkt, men var ikke enkelt å finne 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Kilder på hva da? Sen avnavling? Det ligger det jo tonnevis av artikler om på nett. 

Eller tenker du på når de setter k-vitaminsprøyta?  Det må du nok snakke med jordmora om, du går vel til kontroll hos en? Du kan jo evt si at du ikke vil barnet skal ha sprøyta før etter avnavling. 

Anonymkode: bd628...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mennesker med ulik utdannelse og som har satt seg grundig inn i dette. 

Majoriteten av helsepersonell har en tendens til å tenke lite helhetlig og være av den oppfatning av at man skal behandle symptomene og ikke årsaken til plager/sykdom. 

 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Jeg kan ikke forstå hvorfor du tror mer på "folk med ulik utdanning og som har satt seg grundig inn i det" enn folk ansatt i helsevesenet. 

Hva slags utdanning har de? En historiker, en bilmekaniker,  en filosof, en maler? 

Og hvordan vet du at de har satt seg grundig inn i det? Vet du hva de har lest, hvor de har funnet kildene sine? Og er kildene troverdige? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare sier jøsses! Noen burde vært skånet fra tilgang til google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Babyens blod blir ca 1000 ganger tykkere og da er det logisk at det er vanskelig (om ikke umulig) for stamcellene å sirkulere ordentlig inn i kroppen. 

HI

Anonymkode: c8ef3...98c

Eh.. uten blodsirkulasjon dør babyen altså. Tror du det blir en tykk grøt inne i årene? Dette kan du visst veldig lite om...

Anonymkode: 2574c...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...