Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #26 Skrevet 14. mai 2019 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi setter av ca 15-20.000 til ferie (inklusive lommepenger) hvert år. Det er noe vi prioriterer høyt, siden det er viktig for oss alle sammen, og vi ofrer nok en del som mange andre synes er viktigere enn ferie. (Kjøper nesten bare brukt, spiser aldri ute osv.) Det er veldig mye vi også har lyst til, men må bare plukke ut det vi vil aller mest av de tingene med ok priser, og det blir jo gjerne bare en tur i året, evt. to billigere. I år skal vi en uke til Lalandia, noe vi har drømt om lenge. Men nå har vi endelig funnet en annen familie som vil reise med oss og dele hytte, slik at det blir overkommelig. Anonymkode: 5f46a...719 Skjønner. Ja, det handler ofte om prioriteringer. Jeg har så mange hobbyer, for å holde meg i gang, og de koster. Så må nok kutte endel der! Og vi bruker alt for mye på mat. Problemet med brukt er at jeg er så sensitiv. Kan ikke risikere at genseren til ungene har vært eid av en med hund f.eks. Anonymkode: 4fd98...7a0
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #27 Skrevet 14. mai 2019 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi er en familie med 4 barn,og vi kjøper alltid telt på Jysk. Det passer helt fint til vårt bruk,da vi ikke camper i dritrvær,og derfor ikke trenger telt til 5000 kr. På jysk koster et stort telt 1000-1500 kr. Luftmadrasser er ikke dyre,det selges enkle luftmadrasser til 69-99 kr,både på Jysk,Biltema,Europris etc. Det er ikke store forskjellen i kvalitet på en luftmadrass gitt...Så for oss ville en telttur ha kostet 2100 kr i utstyr,med god komfort. Men hvis du ikke ønsker å campe er det jo en annen sak,da skjønner jeg at du finner på alle mulige argumenter mot å skulle campe i telt. Kanskje du heller skulle prøve å Google litt selv når du finner ut hva du virkelig har lyst å gjøre i sommer??? Anonymkode: c433c...033 Jeg har virkelig ikke lyst til å campe i telt, har så mange dårlige minner både av å ligge i regnvått telt med vann inni, og bli sylte forkjøla, av å ligge i telt med 48 grader på innsiden på en øy om sommeren (det er helt seriøst GRUSOMT å våkne opp i solsteika i telt om sommeren, blir som et drivhus), å våkne opp med store ryggsmerter og vondt i beina, å ikke få sove pga hardt underlag, og fryse om natta selv om soveposen skal tåle 8 minus), og våkne opp med frost på innsiden av teltet og den største gleden var at du ikke fikk koldbrann på tærne i løpet av natta 😂 Jeg har, frivillig, campet med telt i voksen alder. Men ungene er det så mye tjas og mas med, i tillegg til at jeg er dritallergisk mot gress og ymse planter, at det ikke er aktuelt pr idag. Hvis man synes sånt er hyggelig, så skjønner jeg jo at man gjør det. Men for oss er det billigere og mer bekvemt på hytta. Hvis noen blir SURE for at jeg velger bort telt, har de et problem😂 Anonymkode: 4fd98...7a0
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #28 Skrevet 14. mai 2019 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Veldig mange kommuner har gratis utlån av utstyr til feks tur fra utstyrsentral, BUA eller lignende. Om det er utstyr man mangler. Vi reiser hjem til mormor og morfar på sommerferie. Det har vi gjort tre år på rad og for ungene er det sommerferie ( 8 og 5). Tar gjerne en dagstur på hunderfossen tidlig på sommeren også. Anonymkode: c5d15...f3e Ungene er fornøyde, de kunne gjerne vært på hytta hele sommeren. Det er jeg som vil noe mer Å ha ferie sammen hører sjeldenhetene til, så vil at det skal være spesielt. Men å få penger til det.. Må finne hvor jeg skal ta de fra. Sånn til neste år! Anonymkode: 4fd98...7a0
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #29 Skrevet 14. mai 2019 Dersom det er til ferie neste år, synes jeg du skal opprette en feriekonto i banken din. Jeg kan ha ti kontoer nedover. Der legger du ett fasttrekk som går hver gang du/dere bruker kortet. (15 kr) I tillegg setter dere inn 200 kr hver gang dere får lønn, barnetrygd og slikt. Vi setter også inn skattepnger til gode og bruker i tillegg litt av feriepengene på ferie selvsagt. Dvs det overskytende av vanlig lønn som er feriepengene våre går inn på den kontoen Skjønner godt hva du mener, det er ganske frustrerende å ikke ha råd til en "skikkelig" ferie. 2 ganger har vi unnet oss tur til syden, og det ene gangen var billigste budsjett ferien. den koster 14000 for 5 stk m all inclusive. da ikke i skolesommerferien. men vi tok ungene fri en uke for å få til det Ellers har jeg investert i telt , så takker for tips om vær og føre, har ikke tenkt på at det kan bli kokende varmt der inne. Jeg er telt newbie, og ungene mine er såpass store nå, at de kan hjelpe til med å sette opp telt selv, bære selv osv. så vi satser på en del telt turer i sommer. i tillegg skal vi en uke på campinghytteferie i Sverige Anonymkode: 76658...94f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #30 Skrevet 14. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom det er til ferie neste år, synes jeg du skal opprette en feriekonto i banken din. Jeg kan ha ti kontoer nedover. Der legger du ett fasttrekk som går hver gang du/dere bruker kortet. (15 kr) I tillegg setter dere inn 200 kr hver gang dere får lønn, barnetrygd og slikt. Vi setter også inn skattepnger til gode og bruker i tillegg litt av feriepengene på ferie selvsagt. Dvs det overskytende av vanlig lønn som er feriepengene våre går inn på den kontoen Skjønner godt hva du mener, det er ganske frustrerende å ikke ha råd til en "skikkelig" ferie. 2 ganger har vi unnet oss tur til syden, og det ene gangen var billigste budsjett ferien. den koster 14000 for 5 stk m all inclusive. da ikke i skolesommerferien. men vi tok ungene fri en uke for å få til det Ellers har jeg investert i telt , så takker for tips om vær og føre, har ikke tenkt på at det kan bli kokende varmt der inne. Jeg er telt newbie, og ungene mine er såpass store nå, at de kan hjelpe til med å sette opp telt selv, bære selv osv. så vi satser på en del telt turer i sommer. i tillegg skal vi en uke på campinghytteferie i Sverige Anonymkode: 76658...94f Må gjøre det. Vi får tilbake 8000 på skatten, det går til ferie. 100% av dem Men i juni får mannen feriepenger. Dvs de skal holde til 4 uker ferie. Så vi må spare dem! Mannen får 3 uker i sommer og har da igjen 1 uke så må dele pengene på 4 og sette bort 1/4 til den siste uka. Men jeg skal prøve å være smartere med mat så kanskje vi får råd til noe ekstra.... Mange late dager på stranda blir det uansett. Anonymkode: 4fd98...7a0
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #31 Skrevet 14. mai 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Veldig koselig å sove i telt, i alle fall så lenge været er bra. 😉 Jeg er alenemor, og har dårlig økonomi, får heldigvis noe skattepenger. Så planlegger en liten Oslo-tur med barna. Da blir det to netter på hotell, spise på restaurant, se slottet osv. Anonymkode: 8c9b7...4d7 Husk at skattepengene kan komme på høsten da, et år fikk jeg dem i august. De fleste får riktignok i juni, men det er alltid noen som ikke får de før etter sommeren... Anonymkode: a9162...769
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #32 Skrevet 14. mai 2019 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Husk at skattepengene kan komme på høsten da, et år fikk jeg dem i august. De fleste får riktignok i juni, men det er alltid noen som ikke får de før etter sommeren... Anonymkode: a9162...769 Sant det. Man kan ikke regne med dem. Anonymkode: 4fd98...7a0
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #33 Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har virkelig ikke lyst til å campe i telt, har så mange dårlige minner både av å ligge i regnvått telt med vann inni, og bli sylte forkjøla, av å ligge i telt med 48 grader på innsiden på en øy om sommeren (det er helt seriøst GRUSOMT å våkne opp i solsteika i telt om sommeren, blir som et drivhus), å våkne opp med store ryggsmerter og vondt i beina, å ikke få sove pga hardt underlag, og fryse om natta selv om soveposen skal tåle 8 minus), og våkne opp med frost på innsiden av teltet og den største gleden var at du ikke fikk koldbrann på tærne i løpet av natta 😂 Jeg har, frivillig, campet med telt i voksen alder. Men ungene er det så mye tjas og mas med, i tillegg til at jeg er dritallergisk mot gress og ymse planter, at det ikke er aktuelt pr idag. Hvis man synes sånt er hyggelig, så skjønner jeg jo at man gjør det. Men for oss er det billigere og mer bekvemt på hytta. Hvis noen blir SURE for at jeg velger bort telt, har de et problem😂 Anonymkode: 4fd98...7a0 Det er jo tonen din folk reagerer på, ikke det at du ikke vil ligge i telt Anonymkode: 011a4...92b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #34 Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har virkelig ikke lyst til å campe i telt, har så mange dårlige minner både av å ligge i regnvått telt med vann inni, og bli sylte forkjøla, av å ligge i telt med 48 grader på innsiden på en øy om sommeren (det er helt seriøst GRUSOMT å våkne opp i solsteika i telt om sommeren, blir som et drivhus), å våkne opp med store ryggsmerter og vondt i beina, å ikke få sove pga hardt underlag, og fryse om natta selv om soveposen skal tåle 8 minus), og våkne opp med frost på innsiden av teltet og den største gleden var at du ikke fikk koldbrann på tærne i løpet av natta 😂 Jeg har, frivillig, campet med telt i voksen alder. Men ungene er det så mye tjas og mas med, i tillegg til at jeg er dritallergisk mot gress og ymse planter, at det ikke er aktuelt pr idag. Hvis man synes sånt er hyggelig, så skjønner jeg jo at man gjør det. Men for oss er det billigere og mer bekvemt på hytta. Hvis noen blir SURE for at jeg velger bort telt, har de et problem😂 Anonymkode: 4fd98...7a0 Du skriver at telt er en mulighet,men at et telt til 5000 er for dyrt,og at dere må ha luksus luftmadrasser. Jeg gav deg et alternativ til dyrt telt og luksus luftmadrasser for en overkommelig pris,men jeg skjønner at det ikke var slike råd du er ute etter. Da har jeg ikke noen bedre råd til deg,annet enn det jeg skrev i innlegget: finn ut hva du ønsker å gjøre i ferien,og hiv deg på googling! Anonymkode: c433c...033
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #35 Skrevet 14. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du skriver at telt er en mulighet,men at et telt til 5000 er for dyrt,og at dere må ha luksus luftmadrasser. Jeg gav deg et alternativ til dyrt telt og luksus luftmadrasser for en overkommelig pris,men jeg skjønner at det ikke var slike råd du er ute etter. Da har jeg ikke noen bedre råd til deg,annet enn det jeg skrev i innlegget: finn ut hva du ønsker å gjøre i ferien,og hiv deg på googling! Anonymkode: c433c...033 Allerede gjort det. Og det koster ytterligere 3000-4000 kroner 🤔 Anonymkode: 4fd98...7a0
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #36 Skrevet 14. mai 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo tonen din folk reagerer på, ikke det at du ikke vil ligge i telt Anonymkode: 011a4...92b Jeg har ingen "tone". Hva skal jeg gjøre, legge inn pusekatt 🐈emojier eller løvemojier🌱 mellom annenhvert ord så folk skjønner at jeg er fredelig? Anonymkode: 4fd98...7a0
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #37 Skrevet 14. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ingen "tone". Hva skal jeg gjøre, legge inn pusekatt 🐈emojier eller løvemojier🌱 mellom annenhvert ord så folk skjønner at jeg er fredelig? Anonymkode: 4fd98...7a0 Neida, jeg ser det at du ikke har en tone... Anonymkode: 011a4...92b
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #38 Skrevet 14. mai 2019 54 minutter siden, Anonym bruker skrev: Allerede gjort det. Og det koster ytterligere 3000-4000 kroner 🤔 Anonymkode: 4fd98...7a0 Men da har du jo svaret ditt på hva du kan gjøre i sommer,og hva det koster. Lykke til😊 Anonymkode: c433c...033
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #39 Skrevet 14. mai 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Husk at skattepengene kan komme på høsten da, et år fikk jeg dem i august. De fleste får riktignok i juni, men det er alltid noen som ikke får de før etter sommeren... Anonymkode: a9162...769 Uff, ja, det er sant.... Jeg har alltid fått de i juni, så glemmer det. Håper virkelig de kommer i juni, hvis ikke blir det lite ferie er jeg redd for. Anonymkode: 8c9b7...4d7
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #40 Skrevet 14. mai 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Skjønner mange sverger til telt. Ungene er 6 og 3,5 om sommeren og vi kommer definitivt ikke til å sove i telt. Jeg har sovet mye i telt både da jeg var barn, ungdom og voksen. Og med småbarn vil jeg ikke, særlig fordi de kan våkne 0130 eller 0400 og mene det er morgen og begynne å hyle og skrike. Jeg og mannen har også ryggproblemer, så det er ikke akkurat optimalt å sove på underlag på bakken 😛 Telt er i planene, når vi tar oss råd til å bruke 5000 på et telt og synes det er verdt det (det har vi ikke hittil). Og når barna er store. Og når vi har råd til dyre luftmadrasser. Vår plan, bortsett fra denne overnattingen på Sørlandet, er å benytte oss av hytta som er i familien. Og det er greit nok, det, men jeg savner gode opplevelser jeg er kronisk syk så de er viktige for meg, de helt spesielle og nye tingene og minnene du kan leve lenge på. Hytta drar vi på omtrent annenhver helg fra mars til november. Der er vår.. "second home" 😛 Mange fine strender i nærheten, vann 2 min unna(når man går), lekeplasser, masse fint. Absolutt. Så hytta ER i planen. Men har lyst til noe mer liksom. Anonymkode: 4fd98...7a0 Helt ok å ikke ville sove i telt, men vil bare påpeke at du overdriver prisene litt. Jeg har telt med både «oppholdsrom» og to «soverom». Det kostet 1500,-. I tillegg har vi luftmadrasser som kostet 75,- per madrass. Puter og dyner har vi fra før. Vi har teltet fra barna var 2, 4 og 12 år og de sover så mye bedre i telt enn hjemme. Anonymkode: 5e71c...b11
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #41 Skrevet 14. mai 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har virkelig ikke lyst til å campe i telt, har så mange dårlige minner både av å ligge i regnvått telt med vann inni, og bli sylte forkjøla, av å ligge i telt med 48 grader på innsiden på en øy om sommeren (det er helt seriøst GRUSOMT å våkne opp i solsteika i telt om sommeren, blir som et drivhus), å våkne opp med store ryggsmerter og vondt i beina, å ikke få sove pga hardt underlag, og fryse om natta selv om soveposen skal tåle 8 minus), og våkne opp med frost på innsiden av teltet og den største gleden var at du ikke fikk koldbrann på tærne i løpet av natta 😂 Jeg har, frivillig, campet med telt i voksen alder. Men ungene er det så mye tjas og mas med, i tillegg til at jeg er dritallergisk mot gress og ymse planter, at det ikke er aktuelt pr idag. Hvis man synes sånt er hyggelig, så skjønner jeg jo at man gjør det. Men for oss er det billigere og mer bekvemt på hytta. Hvis noen blir SURE for at jeg velger bort telt, har de et problem😂 Anonymkode: 4fd98...7a0 Syns ikke du virker grinete i det innlegget ditt over her..😅 Ikke alle liker telt, det er en ærlig sak. Har opplevd flere av de tingene, men har bare gode minner. Jeg og mine tre barn elsker det;) Eneste er den følelsen når du åpner øynene og ser rett oppi en diger edderkopp litt sånn i halvmørket uten briller på😂😱 Jeg ser ofte pakketilbud med hotell/hytte og billetter til diverse parker. Har kjøpt det noen ganger. I Hunderfossen og sommerland i bø feks. 😃 Anonymkode: 2b1e4...4b6
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #42 Skrevet 14. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Syns ikke du virker grinete i det innlegget ditt over her..😅 Ikke alle liker telt, det er en ærlig sak. Har opplevd flere av de tingene, men har bare gode minner. Jeg og mine tre barn elsker det;) Eneste er den følelsen når du åpner øynene og ser rett oppi en diger edderkopp litt sånn i halvmørket uten briller på😂😱 Jeg ser ofte pakketilbud med hotell/hytte og billetter til diverse parker. Har kjøpt det noen ganger. I Hunderfossen og sommerland i bø feks. 😃 Anonymkode: 2b1e4...4b6 Og scandic har gratis overnatting for barn! (Hadde før iallfall?🤔) Anonymkode: 2b1e4...4b6
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2019 #43 Skrevet 14. mai 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Helt ok å ikke ville sove i telt, men vil bare påpeke at du overdriver prisene litt. Jeg har telt med både «oppholdsrom» og to «soverom». Det kostet 1500,-. I tillegg har vi luftmadrasser som kostet 75,- per madrass. Puter og dyner har vi fra før. Vi har teltet fra barna var 2, 4 og 12 år og de sover så mye bedre i telt enn hjemme. Anonymkode: 5e71c...b11 Jeg liker å sove i telt, masse frisk luft! Jeg og datteren min satt opp teltet på verandaen i fjor sommer, og sov der flere netter. Vi sov veldig godt begge to. 🙂 Anonymkode: 8c9b7...4d7
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #44 Skrevet 15. mai 2019 Mitt beste råd er at dere bare tar utflukter i nærområdet i år, drar på hytta o.s.v. og rett og slett sparer det dere kan til en ordentlig ferie neste år istedenfor å kanskje gjøre det litt halvveis begge åra. Planlegg da å legge en uke ferie utenom skoleferien, barna dine er så små enda, at det går helt fint å ta fri en uke. Så kan dere enten finne noen restplasser da, dere kan få utrolig mye bra veldig billig, om dere reiser med restplass utenom sesong! Eventuelt ser dere hvor Norwegian eller wizzair har billigbilletter til. Dere kan finne kjempebillige billetter til en rekke destinasjoner, og så kan dere finne en billig Airbnb på stedet. Reis gjerne med annen familie eller venner, og del kostnadene ytterligere. Bo gjerne en plass hvor dere kan lage mat hjemme. Man MÅ ikke bo fancy og sentralt for å ha en flott ferie. Mine krav er rene senger og eget bad. Tenker jo ikke å være inne i ferien uansett. Reis gjerne til et land med lave kostnader. Selv blir det kun besøk til besteforeldre i år, og telt som vi låner. Gleder meg til å gå i fjellet, og slappe av hjemme. Kjøpte luftmadrasser til 50kr, og sover som en dronning blir en biltur også hvor vi slår ned baksetet og sover i bilen! Da er vi på eventyr. Anonymkode: a1245...caf
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #45 Skrevet 15. mai 2019 Leilighet i Trysil. Svært billig på sommeren, ca 2000kr for en uke. Anonymkode: 1047b...96f
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #46 Skrevet 15. mai 2019 Dyreparken noen dager de to siste dagene før skolestart. Bo i Abra Havn (billigere da) ta en eller to dager i parken, ikke velg de billettene med inngang til både badeland og parken på samme dag. Spis alle måltider i leiligheten. Man sparer mye på å ikke kjøpe mat inne i parken, og man får en liten pause midt på dagen. Så lenge man bør i Abra Havn har man også gratis parkering der. Og det er kun 500 meter å gå til parken. Vi betaler rundt 12000 for overnatting der i 4 netter og 3 dager inngang i Dyreparken for 2 voksne og 3 barn (ene barnet er under 2 år). Anonymkode: f87b8...e9d
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2019 #47 Skrevet 15. mai 2019 Men hvor bor dere? Og hvor langt har dere mulighet til å reise? Og hva er budsjettet? Kanskje vi kan hjelpe da Anonymkode: 5e71c...b11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå