GÃ¥ til innhold

Er jeg en kjip mor?🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

13åringen vil ha bunad/festdrakt på 17.mai, men den hun har er blitt for kort. Jeg har sagt at vi da kan gå og shoppe ny kjole og sko, altså en sommer/festkjole som kan brukes mer enn en drakt som blir brukt en gang i året. Jeg har ikke lyst til å kjøpe ny for at den skal brukes en eller to ganger, samt bunadsko. Billige bunadsko er ikke god å gå i og vi kommer til å være på bena hele dagen. Men nå får jeg høre hun blir den eneste uten og at hun kun vil ha en drakt..

Hun skal få en ordentlig bunad til konfirmasjonen, men det er to og til. Burde jeg bruke penger på en ny drakt, skjorte og sko for å bruke en gang, eller er det innafor å få henne til å droppe det?

Anonymkode: b6d84...ec0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør om hun har lenger selv, som hun vil bruke på bunad/festdrakt.

Penger vokser ikke på trær, så nei - du er ikke kjip.

Du skriver at hun skal få til konfirmasjonen sin, så da får hun enten "nøye" seg med en fin kjole, eller kjøpe festdrakter selv...

Anonymkode: 256cc...746

Skrevet

Hva med å kjøpe en billig festdrakt fra Finn.no, også kan du eventuelt prøve å selge den videre igjen etter 17 mai?

Hvis ikke synes jeg ikke det er urimelig å si nei til ny festdrakt. Hvis hun skal få ordentlig bunad til konfirmasjon og hun er klar over dette så bør det være bra nok. Hun er 13 år og bør lære seg at festdrakter og bunad er kjempe dyrt. En ordentlig bunad som man får til konfirmasjon er noe man vil ha livet ut, så da får hun klare seg 2 år uten nå først :)

Anonymkode: d13dd...f23

Skrevet

Synes du er kjip ja. Ikke så lenge de VIL ha festdrakt og det hører jo 17 mai til. Du får solgt den og sko på Finn etterpå. Hvorfor skal DU bestemme hvilken kjole hun skal ha? Bare fordi du er voksen og kan? Det er da vanlig at foreldre holder barna med klær til slike anledninger?

Anonymkode: 0576d...c87

Skrevet

Kjøpe på finn og selge på finn..

Anonymkode: 1e380...718

Skrevet

Jeg tipper det er forskjellen i pris mellom kjole og festdrakt som gjør at du vil gå for kjole? I så fall, gi henne valget mellom kjole i en gitt prisklasse eller brukt festdrakt fra Finn.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes du er kjip ja. Ikke så lenge de VIL ha festdrakt og det hører jo 17 mai til. Du får solgt den og sko på Finn etterpå. Hvorfor skal DU bestemme hvilken kjole hun skal ha? Bare fordi du er voksen og kan? Det er da vanlig at foreldre holder barna med klær til slike anledninger?

Hvorfor mor skal bestemme?? Fordi det er mor som betaler! Det er jo ikke slik at hun velger ut én kjole, og bestemmer at denne skal datteren gå med. 

Det er faktisk ikke alle som har muligheten til å "Bare kjøpe en kjole med tilbehør, og selge det på finn.no etterpå".

Og hun holder da jenta med klær, bare ikke akkurat det skolevalget datteren ønsket...

Anonymkode: 256cc...746

Skrevet

Ja jeg synes du er kjip. Jeg hadde strekt meg langt hvis min datter ønsket seg festdrakt til 17.mai. Eller jeg strekker meg langt ettersom jeg når min datter var 1 år, 2 år, 4 år, 6 år og 9 år designet og sydde jeg fantasistakk til henne tatt utgangspunkt i Telemarksbunaden som jeg har. Nå er min datter 12 og jeg holder på med hennes siste fantasidrakt før hun skal få arve telemarksbunaden til sin avdøde oldemor til konfirmasjonen. Min datter hadde blitt veldig skuffet hvis jeg sa at nå må du gå i vanlig kjole fordi du skal få bunad når du konfirmerer deg.

Anonymkode: 56f10...f37

Skrevet

Festdrakter selges billig på Finn og byttegrupper på Facebook. Jeg synes det er flott at ungdom vil bruke festdrakt på 17.mai. 

Anonymkode: bbc46...d65

Skrevet

Jeg forstår deg godt. Mye penger for en eller to gangs bruk. 

Du er ikke kjip. 

Anonymkode: 47ec8...d43

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst? Hvorfor skal mor bestemme?? Fordi hun er mor vel. Og slike ting koster penger. Selv om barnet ikke får festdrakt tyil 17 mai så får hun jo likevel klær å gå i. Håper du tuller her...og vet ettertanke tror jeg du gjør det.

Skrevet

8-åringen ønsket seg festdrakt. Jeg kjøpte brukt for 150 kr. Gidder ikke kjøpe ny da den antakelig er for liten neste år. Gi henne valget mellom en brukt til samme sum som kjole (hvis du finner en brukt i hennes str) eller kjole til samme pris.

Anonymkode: 7d74c...97b

Skrevet

Det er loppematkedsesong. Ofte har de veldig billige festdrakter der. Selger du den på finn kan du til og med gå overskudd.

Anonymkode: 587b5...a59

Skrevet
42 minutter siden, smurfis skrev:

Seriøst? Hvorfor skal mor bestemme?? Fordi hun er mor vel. Og slike ting koster penger. Selv om barnet ikke får festdrakt tyil 17 mai så får hun jo likevel klær å gå i. Håper du tuller her...og vet ettertanke tror jeg du gjør det.

Jeg tuller ikke. Med litt omløp så greier man kjøpe slikt og selge slikt på Finn. Så mye mer koster det faktisk ikke. 

Skrevet

Det er jo flust av slike drakter på Finn og facebook om dagen, begge mine jenter på 10 og 12 år har brukte drakter. Bare å selge de igjen etterpå.

Ellers koster det ikke allverden på f.eks Obs! heller. Der har de også bunadsko i skinn til 399 kr, de har jeg og de er mer enn gode nok.

Anonymkode: f503e...ac9

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tuller ikke. Med litt omløp så greier man kjøpe slikt og selge slikt på Finn. Så mye mer koster det faktisk ikke. 

Poenget mitt er ikke om man klarer å kjøpe eller selge slike ting på finn, poenget er at hun er mor og mor bestemmer. Jenta er tretten år og klarer seg fint uten festdrakt på 17 mai.

Skrevet
42 minutter siden, smurfis skrev:

Poenget mitt er ikke om man klarer å kjøpe eller selge slike ting på finn, poenget er at hun er mor og mor bestemmer. Jenta er tretten år og klarer seg fint uten festdrakt på 17 mai.

Men da er hun jo en kjip mor! Det var jo det hun spurte om? Så bare for å bevise ett poeng; jeg er sjefen! Så skal jenta tvinges til å få ny kjole og sko hun ikke vil ha? Som sikkert også koster mer enn brukt festdrakt med sko på Finn. Ærlig talt! Hvorfor markere slik? 

Skrevet

Vi har kjøpt brukt på finn.no i alle år, og solgt videre.

Noen av festdraktene har passet i tre år, andre bare i ett. Kjøper for kanskje 500-600, og selger videre til samme pris. Har alltid fått solgt alle, så det har faktisk ikke kostet oss noen ting.

Skrevet

-og her får kid'n skikkelig bunad til konfirmasjon, så frem til det har vi altså gått for brukt.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes 😩

Anonymkode: 73604...936

Skrevet
1 time siden, smurfis skrev:

Som trettenåring er det kipt å ikke få gå kledd som alle andre. Kjøp brukt for en billig penge. 

Mor kan bestemme hva jenta får kjøpe, men ikke om jenta gidder bli med på17.mai eller om ho nekter å gå kledd i klær mor bestemmer. Man klarer ikke ta en trettenåring under armen.

Anonymkode: bbc46...d65

Skrevet

Kun to år ! Ja de vokser jo ut av tøyet sitt før det har gått to år. Så skjønner ikke argumentet ditt. Man får en fradrakt med skjorte brukt for en 200 lapp 

Anonymkode: 97d8f...c2a

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg synes du er kjip. Jeg hadde strekt meg langt hvis min datter ønsket seg festdrakt til 17.mai. Eller jeg strekker meg langt ettersom jeg når min datter var 1 år, 2 år, 4 år, 6 år og 9 år designet og sydde jeg fantasistakk til henne tatt utgangspunkt i Telemarksbunaden som jeg har. Nå er min datter 12 og jeg holder på med hennes siste fantasidrakt før hun skal få arve telemarksbunaden til sin avdøde oldemor til konfirmasjonen. Min datter hadde blitt veldig skuffet hvis jeg sa at nå må du gå i vanlig kjole fordi du skal få bunad når du konfirmerer deg.

Anonymkode: 56f10...f37

Herregud. Når du har dette som hobby, kan du ikke bruke deg selv som standard. Det er også helt greit å være blant dem som synes 17.mai er en dag for å ta på seg kjole og evt sløyfe og landet bli med det.

Anonymkode: 7a268...3f7

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da er hun jo en kjip mor! Det var jo det hun spurte om? Så bare for å bevise ett poeng; jeg er sjefen! Så skal jenta tvinges til å få ny kjole og sko hun ikke vil ha? Som sikkert også koster mer enn brukt festdrakt med sko på Finn. Ærlig talt! Hvorfor markere slik? 

Du synes hun er en kjip mor, ikke jeg. Og det er jo ikke for å bevise et poeng. Jeg mener at i og med at hun er mor så er det hun som bestemmer...og gudskjelov for det..Jenta er tretten år!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...