Gå til innhold

Nå er jeg dritt lei! (Migrene)

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Godt du gar kommet ned til 7 dager o mnd ihvertfall😊selvom det er 7 dager for mange. 

Har klarr å komme ned til 21.. fra 30. 

De 7 dagene, er det i forbindelse med hormoner ? Vær? Nå er det veldig mye pollen, selvom du ikke er allergisk kan bihulene bli tette. Prøvd dymista ? Den går jeg på norgen og kveld hele året. 

Hmm.. ser du er flink med rutiner. Får du nok søvn ? 

Noe som har hjulpet meg, er mindfullness. Jeg takler migrenen mye bedre nå. Stresser mindre. Lever mere i nuet. Mindfullness er rett og slett å lære hjernen til å ta en hvilepause. 

Anonymkode: 4ed1c...e77

Jeg får p-piller og hopper over mensen grunnet migrene. Hvis ikke kunne vi doblet antall anfall. Hadde en periode på 2-3 uker der bihulene ble tette, men det ble ikke migreneanfall av det. Er ikke allergisk, men ble tett. 

Mindfullness har jeg gjort. Men mest for å få sove om kvelden. Jeg sovner nemlig av det😂 jeg sover 8 timer hver natt, hele året. Kommer jeg litt ut av rutinen 22.00-06.00, så er jeg garantert anfall. 

Hva er dymista?

Anonymkode: bdf3b...c58

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan veldig lite om medisiner, men i behandling hos nevrologen prøvde jeg ut en masse. Inkludert to som ikke er godkjent i Norge av HELFO. Jeg har effekt med betablokkere som forebyggende, Voltaren om jeg skal gjøre noe jeg vet kan trigge migrenen (feks familieselskap, jobb, ut bland masse folk osv.) og imigran sprøyter dersom jeg ikke klarer å stoppe det. Men tenkte at det kanskje er noe utenom medisiner som kan fungere.

Daith piercing? Mange som har god virkning av den. Men, gå til noen som måler opp det nøyaktige punktet. Ikke alle piercingstudioer gjør det. 

Og, hvis du drikker Pepsi Max, Cola Zero eller andre brus med kunstig søtning, så prøv å stopp. Aspartam er en av mine triggere. Gir voldsomt med hodepine. 

Anonymkode: 02343...1a9

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye kjøler den? Og hvor? Er redd for å kjøle nakken, som ofte fører til anfall

Det er kjøling i hele puta, så det vil komme på nakken. Den er ikke veldig kald, men jeg kjenner at den er kjølig, det var uvant i begynnelsen. Jeg stivner av og til i nakken, men gjorde det mer før jeg begynte med puta. Den ergonomiske utformingen har vist seg å være bra for min nakke.

Anonymkode: a1f47...214

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er kjøling i hele puta, så det vil komme på nakken. Den er ikke veldig kald, men jeg kjenner at den er kjølig, det var uvant i begynnelsen. Jeg stivner av og til i nakken, men gjorde det mer før jeg begynte med puta. Den ergonomiske utformingen har vist seg å være bra for min nakke.

Og hvis ikke kjøling er noe for deg, så kan det være at en annen type ergonomisk hodepute kan være bra for deg hi

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Daith piercing? Mange som har god virkning av den. Men, gå til noen som måler opp det nøyaktige punktet. Ikke alle piercingstudioer gjør det. 

Og, hvis du drikker Pepsi Max, Cola Zero eller andre brus med kunstig søtning, så prøv å stopp. Aspartam er en av mine triggere. Gir voldsomt med hodepine. 

Anonymkode: 02343...1a9

Skal sjekke med den piercingen. Drikker vann, melk og cola. Kan ikke drikke alkohol, te, kaffe, annen brus, for da får jeg migrene. Kan ikke spise sjokolade eller kaker heller. 

Kan ikke spise fet mat, rødt kjøtt, sauekjøtt/lammekjøtt eller storfekjøtt heller. 

Stress, mye mennesker, mensen, støy og duftlys er mine største triggere

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan legge den på panna. Er som regel der det sitter hos meg. Panne, bak et av øynene og over øret på samme side som øyet.

Skrevet

Og jeg burde sovet for en time siden, men her ligger jeg og får ikke sove. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan legge den på panna. Er som regel der det sitter hos meg. Panne, bak et av øynene og over øret på samme side som øyet.

Har du prøvd "hot and cold -pack"? Det bruker jeg og, har alltid en liggendes i fryseren. Passer bare på at jeg har noe rundt den, så den ikke blir altfor kald. De kan legges i microen og, og brukes som varmepose. Mine er kjøpt hos Normal og kostet under 30 kroner pr stk hvis jeg ikke husker helt feil

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt du gar kommet ned til 7 dager o mnd ihvertfall😊selvom det er 7 dager for mange. 

Har klarr å komme ned til 21.. fra 30. 

De 7 dagene, er det i forbindelse med hormoner ? Vær? Nå er det veldig mye pollen, selvom du ikke er allergisk kan bihulene bli tette. Prøvd dymista ? Den går jeg på norgen og kveld hele året. 

Hmm.. ser du er flink med rutiner. Får du nok søvn ? 

Noe som har hjulpet meg, er mindfullness. Jeg takler migrenen mye bedre nå. Stresser mindre. Lever mere i nuet. Mindfullness er rett og slett å lære hjernen til å ta en hvilepause. 

Anonymkode: 4ed1c...e77

Har du tenkt til å teste Aimovig hvis den kommer på blå resept? Den venter jeg veldig på.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. Men jeg har perioder der jeg bare kan spise ris, så da går det ikke

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spiser 6 måltider om dagen, til faste tider. To av de er frukt/grønnsaker. Det er sånn dietten jeg går på er lagt opp

Den som har satt opp den dietten for deg kan umulig være oppdatert på det med migrene. Nyere forskning viser jo at migrene hos mange skyldes problemer med energiomsetningen, og at for mye karbohydrater kan trigge anfall. Videre viser nyere forskning at migrene kan trigges av en nevrologisk inflammasjon - og et kosthold med for mye karbohydrater gir inflammasjoner. Så det er kanskje ikke så rart om du får mer migrene.

Søker du i pubmed så finner du forskning på dette.

Anonymkode: 983b5...895

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den som har satt opp den dietten for deg kan umulig være oppdatert på det med migrene. Nyere forskning viser jo at migrene hos mange skyldes problemer med energiomsetningen, og at for mye karbohydrater kan trigge anfall. Videre viser nyere forskning at migrene kan trigges av en nevrologisk inflammasjon - og et kosthold med for mye karbohydrater gir inflammasjoner. Så det er kanskje ikke så rart om du får mer migrene.

Søker du i pubmed så finner du forskning på dette.

Men den dietten hun er på, er jo ikke pga migrenen hun har, men pga tarmproblemer. Det er heller ikke sikkert at lavkarbo vil gjøre henne bedre eller at hun får migrene pga maten hun spiser. Jeg spiser lite karbohydrater og sukker, har alikevel 20 - 25 migrenedager i mnd. Lavkarbo hjalp ingenting på min migrene

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men den dietten hun er på, er jo ikke pga migrenen hun har, men pga tarmproblemer. Det er heller ikke sikkert at lavkarbo vil gjøre henne bedre eller at hun får migrene pga maten hun spiser. Jeg spiser lite karbohydrater og sukker, har alikevel 20 - 25 migrenedager i mnd. Lavkarbo hjalp ingenting på min migrene

Hun lever jo på et høykarbo-kosthold, noe som er vist å gi mange migrene. Og i tillegg drikker hun cola. 

Hun burde i det minste diskutere med noen som virkelig kan kosthold og som også kan noe om denne forskningen, om det er mulig å legge opp kostholdet på en annen måte.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun lever jo på et høykarbo-kosthold, noe som er vist å gi mange migrene. Og i tillegg drikker hun cola. 

Hun burde i det minste diskutere med noen som virkelig kan kosthold og som også kan noe om denne forskningen, om det er mulig å legge opp kostholdet på en annen måte.

I perioder spiser jeg bare ris, kun i perioder. Hvis ikke kaster jeg opp alt jeg spiser eller får kraftig diare, slik at jeg får stort vekttap. Men jeg lever ikke på høykarbo. Jeg lever for det meste av salat, frukt, hvitt kjøtt og grønnsaker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...