Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #1 Skrevet 5. mai 2019 Nå for tiden får jeg migrene av ALT! Hadde en periode for noen år siden med nesten daglige anfall, men etter behandling hos nevrolog gikk jeg ned til under halvparten og har nå «bare» 7-10 anfall i mnd. Jeg har forsøkt botox, forebyggende, sprøyter osv (alt), men lavere enn det kom jeg ikke. Jeg begynte å jobbe igjen for et år siden, 90%. Det har gått veldig bra. Helt til for en mnd siden. Da ble alt galt igjen. Jeg tar de samme medisinene. Jeg gjør alt jeg kan for å unngå migrene. Spiser til faste tider, sover til faste tider, rutine på alt. I dag skulle jeg vaske kjøkkenet. Ingen stor operasjon. Så, etter 10 min kjenner jeg at det begynner. Smygende. Jeg tar smertestillende med en gang og tar en 20 min pause. Manglet bare å vaske gulvet. Vasket gulvet og nå ligger jeg her på sofaen og er i gang med et skikkelig anfall. Kvalmen er på plass og det er bare å vente til det er aå ille at jeg må på legevakten. Er det noe jeg kan gjøre annet enn det jeg har gjort? Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #2 Skrevet 5. mai 2019 Har du forsøkt å leve på ketogent kosthold over tid? Hvis ikke burde du gjøre det, for det har vist seg å være veldig virksomt for mange. Vet flere som har hatt nesten utrolig effekt av det, også flere som har blitt helt kvitt migrenen. Noen kan etter en lengre periode gå på litt mindre strengt kosthold igjen, andre får anfall hvis de går bort fra kostholdet. Hvis du skal gjøre det så anbefaler jeg å få hjelp til å sette deg inn i det av noen som virkelig kan. Bl.a. kan både Hexeberg- og Lindberg-klinikkene gi god hjelp. Ellers kan det også hjelpe å gå jevnlig til kiropraktor eller naprapat. Det at du fikk migrene i dag kan f.eks. komme av at du har låsninger i bekken/rygg/nakke som så slo ut når du styrte på og vasket gulvet. Jeg har en nakkeskade som innimellom gir meg hodepine som legene har villet sette migrenediagnosen på flere ganger. Ingen migrenemedisin hjelper, men holder jeg ryggsøylen i orden, da slipper jeg disse "anfallene". Andre ganger, ofte i kombinasjon med en låsning, kan det komme fra veldig stram muskulatur i skuldre/nakke. Da hjelper akupunktur/ triggerpunktbehandling best. Jeg må trene stabilitet og passe kostholdet mitt og gå til kiropraktor/nålebehandling for å holde meg ok. Men google ketogent kosthold og migrene, det er gjort forskning på det og det er mange som har effekt av det. Anonymkode: 983b5...895
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #3 Skrevet 5. mai 2019 Det eneste som hjalp meg, var da nevrologen gav meg resept på epilepsi-medisin. Anonymkode: 02343...1a9
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #4 Skrevet 5. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det eneste som hjalp meg, var da nevrologen gav meg resept på epilepsi-medisin. Anonymkode: 02343...1a9 Det har jeg også fått som forebyggende. Topimax. Hjelper ikke, men betablokkere fungerer greit nok. Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #5 Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det har jeg også fått som forebyggende. Topimax. Hjelper ikke, men betablokkere fungerer greit nok. Anonymkode: bdf3b...c58 Topimax er veldig ekstrem. Har du luftet muligheten for Delepsine? Fast dose hver kveld, forebyggende. Anonymkode: 02343...1a9
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #6 Skrevet 5. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har du forsøkt å leve på ketogent kosthold over tid? Hvis ikke burde du gjøre det, for det har vist seg å være veldig virksomt for mange. Vet flere som har hatt nesten utrolig effekt av det, også flere som har blitt helt kvitt migrenen. Noen kan etter en lengre periode gå på litt mindre strengt kosthold igjen, andre får anfall hvis de går bort fra kostholdet. Hvis du skal gjøre det så anbefaler jeg å få hjelp til å sette deg inn i det av noen som virkelig kan. Bl.a. kan både Hexeberg- og Lindberg-klinikkene gi god hjelp. Ellers kan det også hjelpe å gå jevnlig til kiropraktor eller naprapat. Det at du fikk migrene i dag kan f.eks. komme av at du har låsninger i bekken/rygg/nakke som så slo ut når du styrte på og vasket gulvet. Jeg har en nakkeskade som innimellom gir meg hodepine som legene har villet sette migrenediagnosen på flere ganger. Ingen migrenemedisin hjelper, men holder jeg ryggsøylen i orden, da slipper jeg disse "anfallene". Andre ganger, ofte i kombinasjon med en låsning, kan det komme fra veldig stram muskulatur i skuldre/nakke. Da hjelper akupunktur/ triggerpunktbehandling best. Jeg må trene stabilitet og passe kostholdet mitt og gå til kiropraktor/nålebehandling for å holde meg ok. Men google ketogent kosthold og migrene, det er gjort forskning på det og det er mange som har effekt av det. Anonymkode: 983b5...895 Hvis det er dyrt, så er det umulig. Jeg har sjekket alle typer låsninger og skader osv. Fikk diagnosen i 2012 etter flere innleggelser på nevrologisk da de trodde jeg fikk små drypp hele tiden. Jeg hadde så kraftig migrene at jeg ikke kunne gjøre rede for meg. Og så er jeg dødelig allergisk mot morfin, så de kan ikke gi meg det heller. Jeg har siden diagnosen ble satt gått til utallige behandlinger, også de du nevner, men jeg kommer ikke under 7-10 anfall per mnd. Dietter må jeg også være forsiktig med da jeg også har tarmproblematikk som gjør at jeg nesten ikke kan spise kjøtt og grovbrød. Jeg går allerede på diett som jeg må følge av den grunn. Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #7 Skrevet 5. mai 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er dyrt, så er det umulig. Jeg har sjekket alle typer låsninger og skader osv. Fikk diagnosen i 2012 etter flere innleggelser på nevrologisk da de trodde jeg fikk små drypp hele tiden. Jeg hadde så kraftig migrene at jeg ikke kunne gjøre rede for meg. Og så er jeg dødelig allergisk mot morfin, så de kan ikke gi meg det heller. Jeg har siden diagnosen ble satt gått til utallige behandlinger, også de du nevner, men jeg kommer ikke under 7-10 anfall per mnd. Dietter må jeg også være forsiktig med da jeg også har tarmproblematikk som gjør at jeg nesten ikke kan spise kjøtt og grovbrød. Jeg går allerede på diett som jeg må følge av den grunn. Anonymkode: bdf3b...c58 Ketogen kosthold er ikke avhengig av at du spiser brød (tvert om!) eller kjøtt. Å sjekke ut det med kostholdet koster ikke noe. Forskning viser at det for mange kan fungere. Anonymkode: 983b5...895
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #8 Skrevet 5. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Topimax er veldig ekstrem. Har du luftet muligheten for Delepsine? Fast dose hver kveld, forebyggende. Anonymkode: 02343...1a9 Jeg kan veldig lite om medisiner, men i behandling hos nevrologen prøvde jeg ut en masse. Inkludert to som ikke er godkjent i Norge av HELFO. Jeg har effekt med betablokkere som forebyggende, Voltaren om jeg skal gjøre noe jeg vet kan trigge migrenen (feks familieselskap, jobb, ut bland masse folk osv.) og imigran sprøyter dersom jeg ikke klarer å stoppe det. Men tenkte at det kanskje er noe utenom medisiner som kan fungere. Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #9 Skrevet 5. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er dyrt, så er det umulig. Jeg har sjekket alle typer låsninger og skader osv. Fikk diagnosen i 2012 etter flere innleggelser på nevrologisk da de trodde jeg fikk små drypp hele tiden. Jeg hadde så kraftig migrene at jeg ikke kunne gjøre rede for meg. Og så er jeg dødelig allergisk mot morfin, så de kan ikke gi meg det heller. Jeg har siden diagnosen ble satt gått til utallige behandlinger, også de du nevner, men jeg kommer ikke under 7-10 anfall per mnd. Dietter må jeg også være forsiktig med da jeg også har tarmproblematikk som gjør at jeg nesten ikke kan spise kjøtt og grovbrød. Jeg går allerede på diett som jeg må følge av den grunn. Anonymkode: bdf3b...c58 Et ketogent kosthold hjalp meg med min migrene. Det er streng form for lavkarbo. Jeg spiser Brisk lavkarboknekkebrød med leverpostei, gulost eller diverse kjøttpålegg til frokost, salat til lunsj, det samme som resten av familien til middag bare tar ikke pasta, ris eller poteter, men mer av grønnsakene, og dersom jeg spiser kveldsmat tar jeg knekkebrød gjerne med hardkokt egg og majones Anonymkode: 94716...da4
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #10 Skrevet 5. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ketogen kosthold er ikke avhengig av at du spiser brød (tvert om!) eller kjøtt. Å sjekke ut det med kostholdet koster ikke noe. Forskning viser at det for mange kan fungere. Anonymkode: 983b5...895 Sjekket litt om den og det er en diett jeg med stor sannsynlighet ikke kan gå på. Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #11 Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Sjekket litt om den og det er en diett jeg med stor sannsynlighet ikke kan gå på. Anonymkode: bdf3b...c58 Hvorfor ikke? Anonymkode: 94716...da4
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #12 Skrevet 5. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke? Anonymkode: 94716...da4 Fordi jeg har en diett jeg må gå på som ikke er forenelig med lavkarbo Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #13 Skrevet 5. mai 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg har en diett jeg må gå på som ikke er forenelig med lavkarbo Anonymkode: bdf3b...c58 Aha, så å forstå, litt synd siden det er veldig mange som har hatt veldig god hjelp av den Anonymkode: 94716...da4
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #14 Skrevet 5. mai 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aha, så å forstå, litt synd siden det er veldig mange som har hatt veldig god hjelp av den Anonymkode: 94716...da4 Helt enig. Men jeg har perioder der jeg bare kan spise ris, så da går det ikke Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #15 Skrevet 5. mai 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Helt enig. Men jeg har perioder der jeg bare kan spise ris, så da går det ikke Anonymkode: bdf3b...c58 Grunnen til at ketogent kosthold virker mot migrene er at det holder blodsukkeret stabilt. Spiser man mange karbohydratet får man kraftige svinginger i blodsukkeret, og mange får migrene av det. Har du prøvd å spise mindre av gangen og oftere? Dersom du spiser mindre av gangen vil også svingingene i blodsukkeret hver gang bli mindre. Det kan muligens også hjelpe Anonymkode: 94716...da4
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #16 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Grunnen til at ketogent kosthold virker mot migrene er at det holder blodsukkeret stabilt. Spiser man mange karbohydratet får man kraftige svinginger i blodsukkeret, og mange får migrene av det. Har du prøvd å spise mindre av gangen og oftere? Dersom du spiser mindre av gangen vil også svingingene i blodsukkeret hver gang bli mindre. Det kan muligens også hjelpe Anonymkode: 94716...da4 Jeg spiser 6 måltider om dagen, til faste tider. To av de er frukt/grønnsaker. Det er sånn dietten jeg går på er lagt opp Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #17 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg spiser 6 måltider om dagen, til faste tider. To av de er frukt/grønnsaker. Det er sånn dietten jeg går på er lagt opp Anonymkode: bdf3b...c58 Ok, da vet jeg faktisk ikke, prøver bare å hjelpe Anonymkode: 94716...da4
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #18 Skrevet 5. mai 2019 Jeg bruker en ergonomisk hodepute med kjøling i. Den gjør meg nok kanskje ikke noe bedre, men den kjølende effekten gjør det litt mer behagelig når jeg har anfall Anonymkode: a1f47...214
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #19 Skrevet 5. mai 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok, da vet jeg faktisk ikke, prøver bare å hjelpe Anonymkode: 94716...da4 Jeg forstår det. Jeg husker ikke å få med alt i et innlegg, så det kommer litt og litt her. Men jeg klarte å avverge legevakt i dag da. Det er noe fremgang. Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #20 Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg bruker en ergonomisk hodepute med kjøling i. Den gjør meg nok kanskje ikke noe bedre, men den kjølende effekten gjør det litt mer behagelig når jeg har anfall Anonymkode: a1f47...214 Hvor har du fått tak i den? Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #21 Skrevet 5. mai 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bruker en ergonomisk hodepute med kjøling i. Den gjør meg nok kanskje ikke noe bedre, men den kjølende effekten gjør det litt mer behagelig når jeg har anfall Anonymkode: a1f47...214 Kan jeg spørre hvor du har kjøpt den puten ?😊 Anonymkode: 4ed1c...e77
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #22 Skrevet 5. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor har du fått tak i den? Anonymkode: bdf3b...c58 Jysk https://jysk.no/soverom/puter/spesialputer/gold/pute-wellpur-storslett-40x60x11-9 Anonymkode: a1f47...214
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #23 Skrevet 5. mai 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jysk https://jysk.no/soverom/puter/spesialputer/gold/pute-wellpur-storslett-40x60x11-9 Anonymkode: a1f47...214 Hvor mye kjøler den? Og hvor? Er redd for å kjøle nakken, som ofte fører til anfall Anonymkode: bdf3b...c58
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #24 Skrevet 5. mai 2019 Godt du gar kommet ned til 7 dager o mnd ihvertfall😊selvom det er 7 dager for mange. Har klarr å komme ned til 21.. fra 30. De 7 dagene, er det i forbindelse med hormoner ? Vær? Nå er det veldig mye pollen, selvom du ikke er allergisk kan bihulene bli tette. Prøvd dymista ? Den går jeg på norgen og kveld hele året. Hmm.. ser du er flink med rutiner. Får du nok søvn ? Noe som har hjulpet meg, er mindfullness. Jeg takler migrenen mye bedre nå. Stresser mindre. Lever mere i nuet. Mindfullness er rett og slett å lære hjernen til å ta en hvilepause. Anonymkode: 4ed1c...e77
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2019 #25 Skrevet 5. mai 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Godt du gar kommet ned til 7 dager o mnd ihvertfall😊selvom det er 7 dager for mange. Har klarr å komme ned til 21.. fra 30. De 7 dagene, er det i forbindelse med hormoner ? Vær? Nå er det veldig mye pollen, selvom du ikke er allergisk kan bihulene bli tette. Prøvd dymista ? Den går jeg på norgen og kveld hele året. Hmm.. ser du er flink med rutiner. Får du nok søvn ? Noe som har hjulpet meg, er mindfullness. Jeg takler migrenen mye bedre nå. Stresser mindre. Lever mere i nuet. Mindfullness er rett og slett å lære hjernen til å ta en hvilepause. Anonymkode: 4ed1c...e77 Mye skrivefeil her.. gammel tlf Anonymkode: 4ed1c...e77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå