Gå til innhold

Er bæresjal trygt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/10584989

Jeg ble skremt etter og ha lest ovenstående lenke. Vet at det skjer sjelden, men uansett. 

Jeg venter baby i juni og tenker å ha babyen i bæresjal når jeg reiser med fly, men ble skeptisk etter lesingen. Bæresjal og bæreslynge er jo nesten det samme. 

Noen som vet hvorvidt bæresjal er trygt å bruke? 

Anonymkode: 17b7e...416

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt det siden lille var nyfødt (6mnd nå) og opplever det som bedre enn sele. Både jeg og baby elsker det og ville ikke vært foruten!

Etter det jeg skjønte fra artikkelen fikk ikke baby nok frisk luft og at den døde av oksygenmangel. Sikrer du at baby får nok frisk luft og ikke blir overopphetet er det trygt.

Anonymkode: 0a528...bbe

Skrevet

Jeg brukte bæresjal til begge mine, og det er sant at de trenger lite klær for å holde seg varm når du har dem inntil kroppen på den måten. Det er vel samme fare som om de sover i barnevogn. Ikke dekk åpningen med stoff, pass på de ikke overoppheter, pass på at de kan puste fritt osv.

Jeg har ikke lest statistikk på det, men jeg følte meg veldig trygg når jeg brukte bæresjalet, og jeg opplevde å ha god kontakt og kontroll. 

Jeg ville nok ikke gått med en helt nyfødt slik, men bæresjal er fantastisk både på reise og i hverdagen.

Anonymkode: 44ad0...810

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har brukt det siden lille var nyfødt (6mnd nå) og opplever det som bedre enn sele. Både jeg og baby elsker det og ville ikke vært foruten!

Etter det jeg skjønte fra artikkelen fikk ikke baby nok frisk luft og at den døde av oksygenmangel. Sikrer du at baby får nok frisk luft og ikke blir overopphetet er det trygt.

Anonymkode: 0a528...bbe

Med storebror brukte jeg bæresele og følte ikke det like trygt, ble til at jeg sjekka han hele tiden at han fikk luft osv. I sjalet kjenner jeg så og si alle bevegelsene til baby

Anonymkode: 0a528...bbe

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har brukt det siden lille var nyfødt (6mnd nå) og opplever det som bedre enn sele. Både jeg og baby elsker det og ville ikke vært foruten!

Etter det jeg skjønte fra artikkelen fikk ikke baby nok frisk luft og at den døde av oksygenmangel. Sikrer du at baby får nok frisk luft og ikke blir overopphetet er det trygt.

Anonymkode: 0a528...bbe

Og det sikrer jeg ved å hyppig sjekke babyen? Må spørre siden bæresjal er helt nytt for meg

 

HI

Anonymkode: 17b7e...416

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg brukte bæresjal til begge mine, og det er sant at de trenger lite klær for å holde seg varm når du har dem inntil kroppen på den måten. Det er vel samme fare som om de sover i barnevogn. Ikke dekk åpningen med stoff, pass på de ikke overoppheter, pass på at de kan puste fritt osv.

Jeg har ikke lest statistikk på det, men jeg følte meg veldig trygg når jeg brukte bæresjalet, og jeg opplevde å ha god kontakt og kontroll. 

Jeg ville nok ikke gått med en helt nyfødt slik, men bæresjal er fantastisk både på reise og i hverdagen.

Anonymkode: 44ad0...810

Jeg skal ta fly med babyen og vurderer da bæresjal. Må ha hendene fri siden jeg har en 4,5-åring også. Hodet skal vel være godt over bæresjalet så lenge nakken støttes?

 

HI

Anonymkode: 17b7e...416

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ta fly med babyen og vurderer da bæresjal. Må ha hendene fri siden jeg har en 4,5-åring også. Hodet skal vel være godt over bæresjalet så lenge nakken støttes?

 

HI

Anonymkode: 17b7e...416

Bæresjal er gull på reise!

Når baby er liten bruker man å la stoffet støtte hodet til babyen - men ansiktet skal være fritt.

 

Anonymkode: 44ad0...810

Skrevet

Det har vært mange dødsulykker med babyer i bæresjal, særlig i USA. Jeg ville ikke tatt sjansen på det med en liten baby. For litt større babyer er det flott med bæring.

 

det blir litt sånn som å sette en baby i kjøreretning i bil, det går som regel godt. Men hvorfor ta sjansen når man vet at det er mye tryggere å ha den bakovervendt? Hvorfor bruke sjal når det er en kjent risiko for at babyen kan dø?

Anonymkode: b7538...03e

Skrevet
6 timer siden, Pobie skrev:

Det tryggeste er å bære i armene eller ha babyen liggende flatt i vogn. 

Bæresjal er veldig trygt dersom man følger retningslinjene. Her er de forklart veldig bra: https://www.qld.gov.au/law/your-rights/consumer-rights-complaints-and-scams/product-safety-for-consumers/safety-advice-and-warnings/baby-products/baby-slings

Å bære i armene blir veldig tungvint når jeg har håndbagasje og en 4-åring å følge med (reiser alene).Vogn har man ikke lov å ha med på flyet.

Jeg ble helt overnervøs av å lese om det dødsfallet av babyen 

 

HI

 

 

Anonymkode: 17b7e...416

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har vært mange dødsulykker med babyer i bæresjal, særlig i USA. Jeg ville ikke tatt sjansen på det med en liten baby. For litt større babyer er det flott med bæring.

 

det blir litt sånn som å sette en baby i kjøreretning i bil, det går som regel godt. Men hvorfor ta sjansen når man vet at det er mye tryggere å ha den bakovervendt? Hvorfor bruke sjal når det er en kjent risiko for at babyen kan dø?

Anonymkode: b7538...03e

Bakovervent sikring viser både reelle ulykker og kollisjoner at dette er fem ganger tryggere enn forovervendt. Kan man virkelig sammenlikne dette med å ha en baby i bæresjal kontra og ikke ha det?

 

Dama hadde baby i bæreslynge. Forskjell på bæreslynge og bæresjal?

 

HI

Anonymkode: 17b7e...416

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å bære i armene blir veldig tungvint når jeg har håndbagasje og en 4-åring å følge med (reiser alene).Vogn har man ikke lov å ha med på flyet.

Jeg ble helt overnervøs av å lese om det dødsfallet av babyen 

 

HI

 

 

Anonymkode: 17b7e...416

Da ville jeg valgt bæresjal. 

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/10584989

Jeg ble skremt etter og ha lest ovenstående lenke. Vet at det skjer sjelden, men uansett. 

Jeg venter baby i juni og tenker å ha babyen i bæresjal når jeg reiser med fly, men ble skeptisk etter lesingen. Bæresjal og bæreslynge er jo nesten det samme. 

Noen som vet hvorvidt bæresjal er trygt å bruke? 

Anonymkode: 17b7e...416

Ville ikke brukt det på helt fersk baby. Og man må alltid passe på at de har frie luftveier og god ventilasjon. Noen pakker jo på babyene masse klær, slyngen og så noe over babyen og seg selv igjen. Vogn føles tryggest. Men følger man med hele tiden fungerer sikkert sjal i små perioder på feks flyplass. 

Anonymkode: 58691...6a2

Skrevet

babyen kan være på gulvet, lekegrind eller vogn, er en uting dette med bæresjal

Anonymkode: 1e7eb...ac7

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

babyen kan være på gulvet, lekegrind eller vogn, er en uting dette med bæresjal

Anonymkode: 1e7eb...ac7

Hvorfor er det en uting?

Babyen er trygg og der den helst vil være. Veldig greit når man skal med offentlig transport/reise/babyen er urolig osv. 

Selvfølgelig skal man passe på at babyen ikke overopphetes og får rikelig luft osv. Men det må man jo ellers også, så det er ikke den store forskjell. 

Anonymkode: 44ad0...810

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor er det en uting?

Babyen er trygg og der den helst vil være. Veldig greit når man skal med offentlig transport/reise/babyen er urolig osv. 

Selvfølgelig skal man passe på at babyen ikke overopphetes og får rikelig luft osv. Men det må man jo ellers også, så det er ikke den store forskjell. 

Anonymkode: 44ad0...810

fordi det er en dum uvane, barn skal ikke bare være på mamma eller pappa hele tiden.. heldigvis var min glad i vogn, senga og gulvet :)

Anonymkode: 1e7eb...ac7

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

fordi det er en dum uvane, barn skal ikke bare være på mamma eller pappa hele tiden.. heldigvis var min glad i vogn, senga og gulvet :)

Anonymkode: 1e7eb...ac7

Hi kan jo bare ta med en seng til flyplassen 🙄😆

Anonymkode: e4d26...437

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

fordi det er en dum uvane, barn skal ikke bare være på mamma eller pappa hele tiden.. heldigvis var min glad i vogn, senga og gulvet :)

Anonymkode: 1e7eb...ac7

Og mine var heldigvis glad i både sjal, vogn, seng og gulv. Hver ting til sin tid, vet du....

Anonymkode: 44ad0...810

Skrevet

Jeg følte det var veldig trygt. Passet bare på ift overoppheting, riktig beinstilling, frie luftveier og god tilgang på oksygen. Min nærmest bodde i bæresjal de første 8 ukene. 

Anonymkode: 8f383...5e1

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det sikrer jeg ved å hyppig sjekke babyen? Må spørre siden bæresjal er helt nytt for meg

 

HI

Anonymkode: 17b7e...416

Ja, at babyen får nok luft og at ikke noe stoff er over ansiktet. Jeg har alltid babyen så jeg kan se ansiktet hans, tar meg selv ofte i å stå musestille å lytte etter pusten hans hvis jeg syns han sover veldig tungt også 😅❤️ 

Jeg hadde gått for bæresjal. Det å sammenligne bæresjal med forovervendt sete blir litt borti natta 🙈 

Babyer føler seg ofte veldig trygge i sjal og roer seg lett også. Beroligende å høre hjerteslag til mor og minner mye om da de var i magen, trygt, varmt og trangt 😍

Anonymkode: 0a528...bbe

Skrevet

Bæreslynge og bæresjal er to helt forskjellige ting. Når babyer dør i slynge bæres de nesten uten unntak i såkalt vuggestilling. Da risikerer du at babyens hake klemmes mot babyens bryst, og luftveiene blokkeres. 

I et elastisk sjal, som er det vanligste til nyfødte, bærer man babyen i oppreist stilling. Sjalet kan justeres slik at det støtter babyens kropp riktig. 

Anbefaler deg å melde deg inn i Norsk Bæregruppe på fb, det er lærerikt. 

Skrevet

Ja 

Anonymkode: bf520...45f

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

babyen kan være på gulvet, lekegrind eller vogn, er en uting dette med bæresjal

Anonymkode: 1e7eb...ac7

Jeg har termin 9.juni så babyen kan jo komme alt mellom 23.mai og 20.juni. lekegrind på en så liten baby eller være på gulvet er ikke helt innenfor 

Du trodde kanskje dette var snakk om en større baby 😉

 

HI

Anonymkode: 17b7e...416

Skrevet
15 timer siden, Leverpostei skrev:

Bæreslynge og bæresjal er to helt forskjellige ting. Når babyer dør i slynge bæres de nesten uten unntak i såkalt vuggestilling. Da risikerer du at babyens hake klemmes mot babyens bryst, og luftveiene blokkeres. 

I et elastisk sjal, som er det vanligste til nyfødte, bærer man babyen i oppreist stilling. Sjalet kan justeres slik at det støtter babyens kropp riktig. 

Anbefaler deg å melde deg inn i Norsk Bæregruppe på fb, det er lærerikt. 

Takk for tips 😊 HI

Anonymkode: 17b7e...416

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har termin 9.juni så babyen kan jo komme alt mellom 23.mai og 20.juni. lekegrind på en så liten baby eller være på gulvet er ikke helt innenfor 

Du trodde kanskje dette var snakk om en større baby 😉

 

HI

Anonymkode: 17b7e...416

Hvorfor er ikke det innenfor?

Anonymkode: 28029...aca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...