Gå til innhold

Venninne av konfirmanten ved bordplasseringen i stedet for mor eller far?


crj

Anbefalte innlegg

Datteren min konfirmeres om en uke. Det er vel mest naturlig og normalt at foreldrene sitter på hver sin side av konfirmanten?

Datteren min ønsker ikke og ha oss ved siden av seg. Hun ønsker å ha venninnen sin ved siden (venninnen kjenner absolutt ingen andre der) av seg på den ene siden og søsteren på den andre siden, så jeg og hennes far ved siden av der igjen, som nr.2 på en måte..

Jeg ser ikke noe problem i dette. Så klart ville jeg jo gjerne sitte ved siden av henne, men syntes det er greit at hun har noen jevnaldrene ved siden. Så det går fint. Er hun fornøyd så tenker jeg at det er det beste. 

Hva tenker dere? Er det langt uten for tradisjonene? Noen flere som har gjort det slik?

Har vært i en konfirmasjon selv en gang, da hadde konfirmanten noen andre ved siden av seg, så foreldrene. Likt som den situasjonen vi er i nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går helt fint! Her satt søster og onkel på hver sin side av konfirmanten, deretter bestefar og mor på hver sin side av bordet. Plasser slik at alle har noen å snakke med og som de trives med, tenker jeg. Det er dessuten konfirmantens dag, så hennes ønske veier tungt.

Anonymkode: 5f76b...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg absolutt dere skal gjøre! Dere ser jo denne jenta hver dag resten av året og kjenner alle som kommer. Venninnen hennes kjenner ingen, jeg hadde definitivt plassert henne ved siden av konfirmanten. Da får de begge to en flott dag! 

Anonymkode: 0edfd...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på! 

En konfirmasjonsmiddag er ikke dagen for å ta alle skikk&bruk-reglene for bokstavelig.

Anonymkode: a607b...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke invitert en venninne. Særlig ikke når hun ikke kjenner noen andre. Da blir det til at konfirmanten bruker mindre tid på de andre gjestene. Dette er en dag for familie og faddere. Og jeg mener tradisjoner veier tungt. Hadde latt hennes søster sitte på den ene siden og så dere foreldre sammen på den andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, HeiteH skrev:

Hadde ikke invitert en venninne. Særlig ikke når hun ikke kjenner noen andre. Da blir det til at konfirmanten bruker mindre tid på de andre gjestene. Dette er en dag for familie og faddere. Og jeg mener tradisjoner veier tungt. Hadde latt hennes søster sitte på den ene siden og så dere foreldre sammen på den andre. 

Venninnen var en selvfølge her hos oss. Vi kjenner henne så klart. men det er jo flere i konfirmasjonen som ikke kjenner hverandre så godt. hennes far og jeg er skilt og våres familier kjenner ikke hverandre særlig godt f.eks. men har plassert familiene våres på hver sin side av "hesteskoen" :P

Jeg er enig i at tradisjoner veier tungt, men det er vist blitt et unntak her... Det er vel i utgangspunktet en forelder på hver side av konfirmanten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min hadde konfirmasjon i fjor. Da satt hun

mor-konfirmant-venninne som ikke kjente noen -far. 

Da ble det koselig for konfirmanten og venninnen også. Ikke alle som synes det er så gøy å sitte der oppe . 

Anonymkode: ea50d...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren min hadde konfirmasjon i fjor. Da satt hun

mor-konfirmant-venninne som ikke kjente noen -far. 

Da ble det koselig for konfirmanten og venninnen også. Ikke alle som synes det er så gøy å sitte der oppe . 

Anonymkode: ea50d...a4a

Venninnen er jo ingen hovedperson i en slik anledning. Det ser jo bare dumt ut. Ikke rart oppvoksende generasjon blir bortskjemte når de ikke en gang kan feire konfirmasjonen sin uten å måtte ha med venner. Tenk så mye artigere for bestemor og tante Gunn om konfirmanten ikke har med venninner ingen kjenner, og som hun mest sannsynlig ikke er venninne med 10 år frem i tid.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, HeiteH skrev:

Venninnen er jo ingen hovedperson i en slik anledning. Det ser jo bare dumt ut. Ikke rart oppvoksende generasjon blir bortskjemte når de ikke en gang kan feire konfirmasjonen sin uten å måtte ha med venner. Tenk så mye artigere for bestemor og tante Gunn om konfirmanten ikke har med venninner ingen kjenner, og som hun mest sannsynlig ikke er venninne med 10 år frem i tid.

 

Mens jeg tenker at konfirmasjonen er tross alt konfirmantens dag og ikke en dag man holder for å glede bestemor og tante Gunn.

Anonymkode: 0edfd...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mens jeg tenker at konfirmasjonen er tross alt konfirmantens dag og ikke en dag man holder for å glede bestemor og tante Gunn.

Anonymkode: 0edfd...e76

Kanskje bestemor og tante Gunn ikke trenger å bli invitert? Tross alt mye gøyere for konfirmanten om det bare er venner der. Kanskje trenger ikke foreldrene være der i hele tatt. Er jo konfirmanten sin dag. Foreldrene og de voksne gjestene skal jo bare bidra med penger til konfirmanten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2019 den 21.04, crj skrev:

Venninnen var en selvfølge her hos oss. Vi kjenner henne så klart. men det er jo flere i konfirmasjonen som ikke kjenner hverandre så godt. hennes far og jeg er skilt og våres familier kjenner ikke hverandre særlig godt f.eks. men har plassert familiene våres på hver sin side av "hesteskoen" :P

Jeg er enig i at tradisjoner veier tungt, men det er vist blitt et unntak her... Det er vel i utgangspunktet en forelder på hver side av konfirmanten.

 

Hvorfor ikke blande familiene så de får bli kjent? Blir bare rart å ha to leirer. Prøv å tenk hvem som kan finne tonen og plasser de sammen. Det er mye hyggeligere å prate med litt nye folk enn de vanlige.

 

jeg synes det er tull å ha en venninne, særlig når venninna og dattera di alt under har bestemt at det er de to som skal være sammen hele dagen. En konfirmasjon handler faktisk om slekta som kommer langveisfra, bruker penger på tur, klær, overnatting osv og i tillegg gir gave. Da forventes det at konfirmanten faktisk tar seg tid til å prate med alle, ikke sitter i et hjørne og fniser med venninna.

 

hvem som sitter ved siden av konfirmanten er egentlig ikke viktig. Viss ikke venninna klarer seg uten datteren din ved bordet ville jeg ikke invitert henne. Men om det er søster, fadder, tante gunda eller farbror Kåre som sitter ved siden er ikke viktig.

Anonymkode: 214d9...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde ikke bordkort ;)

Konfirmanten satt ved siden av fetteren som er et år yngre og broren sin som er 2 år yngre på andre siden. Så var den siden av bordet ellers fylt opp med søskenbarn og søsken, altså alle barn og ungdommer på en side, og besteforeldre, tanter og onkler på andre siden av bordet. Jeg og mannen min satt på hver vår side av bordet og satt ikke ved siden av hverken hverandre eller konfirmanten.

Men nå er ikke ting så veldig høytidelig i vår lille familie da. Vi var 18 stykker i konfirmasjonen.

Bordet var pent og høytidelig pyntet, vi hadde god mat og masse kaker. En veldig koselig da.

Anonymkode: b55ca...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2019 den 9.02, HeiteH skrev:

Kanskje bestemor og tante Gunn ikke trenger å bli invitert? Tross alt mye gøyere for konfirmanten om det bare er venner der. Kanskje trenger ikke foreldrene være der i hele tatt. Er jo konfirmanten sin dag. Foreldrene og de voksne gjestene skal jo bare bidra med penger til konfirmanten. 

Nå var du bare teit. 

Anonymkode: 0edfd...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...