Gå til innhold

10 mnd baby med søvnproblemer


Lille-My,75

Anbefalte innlegg

Vesla mi er 10 mnd, og vi sliter skikkelig med søvnen. Hun har hatt problemer med å sove helt siden hun ble født, så dette er ikke pga utviklingssteg, tenner eller noe sånt. Hun sover aldri mer enn 25 minutter sammenhengende på dagen, og hun våkner med 1-2 timers mellomrom gjennom natta. Hun spiser godt på dagtid, sover på eget soverom og vi har standard rutiner på kvelden. Det er rolig og kjølig på soverommet og kun ett kosedyr i sengen. Hun vil ikke ha smokk. Vi har sluttet å amme for en ukes tid siden uten at det virker å ha noen effekt. Vi legger henne ca 1830 hver dag og står opp ca 0600. Hun er trøtt når vi legger henne, men hun klarer ikke å finne roen. Tar alt fra 30-90 minutter før hun sovner. Hun turner rundt selv etter at hun har sovnet... Går vi tur i vogn kan det ta like lenge, og hun sover aldri mer enn 25 min selv om vogna triller. Hun har veldig mye energi og er veldig fysisk aktiv. Sterk. Krabber rundt i høyt tempo og øver seg på å stå. Mye humør :-) Noen med barn som ligner som har erfaringer å dele? Ting dere har gjort som virker? Eller kanskje erfaringer med når barna begynner å bli bedre på å sove? Vi begynner å bli skikkelig slitne... Vi har til info 4 barn (mine og dine) fra før, hvor ingen av de andre har hatt sånne søvnvansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei, du skriver at dere har rutiner ved legging. Det er bra, men hvor rigide er de rutinene? Vi slet skikkelig med å få minsten til å sovne, tok 1-3 timer hver kveld!😱 Så tipsa helsesøster oss om å ha rutiner som var så rigide at det ble nesten som et religiøst rituale! Altså at alt skulle skje på nøyaktig samme måte, i samme rekkefølge, til samme tid hver eneste kveld. Med andre ord, om ritualet er feks at dere pusser tenner ca kl sju og så synger en nattasang i senga, er det ikke rigid nok. Det må være nøyaktig kl sju, si nøyaktig det samme på nøyaktig samme måte før, mens og etter dere pusser, og synge nøyaktig samme sangen i senga. Det høres litt slitsomt ut, men det funka helt fantastisk for vår natterangler! Og når det er godt etablert og barnet har vendt seg til å sovne fort, kan dere slippe litt opp på ritualet og gå over til vanlige rutiner.

Jeg er en ganske så spontan og uorganisert person av natur, så det tok litt innsats å gjennomføre dette for meg, men det var så definitivt verdt det!😃 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Min mellomste var sånn. Har ingen annen trøst enn at det ikke er dere det er noe galt med. Sitter her med baby nr 3 som sover gjennom alt og bare er å legge på soverommet og gå ut på kvelden, uansett hvor vi er på ferie osv. Storesøster var diametralt ulik, skrek en måke på trilletur våknet hun og sovnet ikke igjen. Beveget jeg meg i senga våknet hun. Nå er hun snart 6 år og alt har gått over, annet enn at hun fremdeles våkner 06 hver dag og er helt uthvilt. Hun sluttet å sove på dagtid da hun var rett over 2 år. Da stabiliserte nettene seg. Eldste sov til han var 3,5.  

 

Pust! Rutiner rutiner rutiner. Enig med hun over her: Samme kveldsmat (identisk), samme pyjamas, pusse tennene, samme nattasang, så gå ut. Inn ved hyl, snakke rolig, kan ta opp av sengen og gi en klem og så ned igjen. Gjenta. Gjenta. Gjenta.

 

 

Anonymkode: da78e...331

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...