Gå til innhold

Leker deres 5-åringer ute alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sender dere barna ut for å leke ALENE ute uten tilsyn av voksne? Barn på 5-6 år. Og hva med skolevei, kan de gå hjem selv? 

Anonymkode: 2f833...b8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her leker 5-åringene ute alene, rolig blindvei. Litt langt å gå til skolen, men de fleste begynner i 2. klasse. 

Anonymkode: d4240...a95

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her leker 5-åringene ute alene, rolig blindvei. Litt langt å gå til skolen, men de fleste begynner i 2. klasse. 

De fleste 5-åringene begynner i 2.klasse? 

Her er det ikke blindvei. Er litt trafikkert, men ikke veldig. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste 5-åringene begynner i 2.klasse? 

Her er det ikke blindvei. Er litt trafikkert, men ikke veldig. 

De fleste barn begynner å gå i 2. klasse, da er de 6-7 år. Antok at du var interessert i alder på barn som går, men forstår at det var for mye informasjon. Svaret på spørsmålet ditt er JA, hun leker alene, og NEI, hun går ikke til skolen. 

Skrevet

Min har først fått lov nå, snart 7 år. Er en bilvei her han må krysse for å komme til lekeplassen/fotballbanen. Ser at han nå klarer å stoppe å se seg for når han skal over veien. 

Anonymkode: 824d3...c5c

Skrevet

Her begynte eldste å gå alene bort til venner på besøk sånn ca i 4-årsalderen. Fra 5 års-alderen begynte de å være ute alene for å leke, men hadde selvfølgelig begrensninger på hvor de fikk gå. 

Vi fulgte han til skolen ca halve førsteklassen. Mest fordi vi skulle være sikker på at han kom seg på skolen og ikke somlet bort tiden på veien bort. Det er ca 10 min å gå på fortau langs bilvei, men han må krysse innkjøringen til både en butikk og selve skolen for å komme frem. Ser for meg at eldste følger minste når hun begynner på skolen. 

Anonymkode: 6050a...855

Skrevet

Vært ute alene siden sommeren før hun fylte 5, er født i oktober. Bor på landet i en rolig blindvei og boligfelt med for det meste småbarnsfamilier. Begynte å øve på å gå hjem fra barnehagen rett før sommerferien siste året. Hadde avtale med BHG at de sendte melding når hun gikk, og da gikk jeg fra jobben og møtte henne halvveis og gikk tilbake til jobben min. Hun har gått til og fra skolen siden 1. Klasse og har nå begynt å kutte ut SFO på ettermiddagene. Går i 2. Klasse nå

Anonymkode: 3ece0...7c6

Skrevet

Her er no 3 åringane ute åleine i hagen, ser dei gjennom glaset, har som regel eldre søsken med. Men vi bur på gard, langt frå store vegar. 

Anonymkode: af4e5...a00

Skrevet

Alene ute som 5 åring ja, går til venner i gaten ovenfor. Slipper ut 3,5 åringen noen minutter uten konstant oppsyn også(han er rolig og går ikke noe sted uten oss), men sjekker han noe oftere enn 5 åringen. Bor i enden av veien i rolig boligområde og lekeplassen rett ved siden av oss.

Går alene til/fra skolen fra våren i 1. klasse. Lite trafikkert skolevei, må krysse veien i 50 sone, men akkurat på den tiden er det lite trafikk(mest trafikk 7.30-8 og 15-30-16)

Anonymkode: a059a...466

Skrevet

Yep, både fem og sjuåringen leker ute alene. En lørdag var de t.o.m ute i 4 timer og hadde det gøy.  Jeg fikk vasket hele huset og laget middag uten forstyrrelser. 

Og nei, det er ikke mye trafikk utenfor her, og det er mange unger i nabolaget som leker sammen. Og nei, 7 åringen får ikke gå alene hjem fra skolen enda.  Tenker vi venter med det til 3 klasse, eventuelt tidligere om naboungene får gå hjem selv. Da kan de gå sammen. 

Skrevet

Ja, han er 6, og vert ute alene siden han var 4

Anonymkode: 63638...794

Skrevet

Vi bor innerst i en blindvei, 600 meter fra skolen. Så ja, her vi bor er det helt uproblematisk.

Jeg fulgte til skolen frem til høstferien i 1.klasse, etter det har de gått selv.

Anonymkode: c32c1...79d

Skrevet

Mine unger gjorde det, de gikk til og fra skolen i 1kl også. 

Møtte akkurat nabojenta som var ute og lekt med venner ista, hun er 4 år og vennene 6 år. Det burde være helt normalt syns jeg, men det er såklart ikke alle steder som er like barnevennlige. Yngstejenta mi var ikke gammel før hun var ute alene, da bodde vi i hus med hage så litt anderledes tomt enn leiligheten vi bor i nå. Det er bare noen hundre meter unna, så like barnevennlig men her må vi ned en trapp og rundt huset for å komme til hagen. Så her hadde ikke ungen sluppet ut alene så tidlig som hun gjorde. Men en fire åring hadde jeg sluppet ut alene her. 

Anonymkode: 247cb...8fd

Skrevet

Ja, de har lekt ute alene fra de var 3 og gikk alene til skolen da de var 5.

Anonymkode: ac63e...fdf

Skrevet

Storebror lekte ute alene / med venner fra sommeren etter han fylte 4 (marsbarn); lillebror fra sommeren før han fylte 4 (augustbarn). Har gradvis utvidet området de får bevege seg innen.

Storebror har gått eller syklet hjem fra skolen, 2 km i luftlinje, av og på siden andreklasse.

Anonymkode: 1d179...3e0

Skrevet

Ja vi bor i blindvei og han vet hvor langt han får gå.

Anonymkode: 5350d...fd1

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Kan slippe ham ut på baksida, der har jeg en viss oversikt over ham og forteller ham at han ikke skal forlate Hagen. 

Men slipper ham ikke ut uten vidre. Det er fordi vi har en trafikkert vei rett foran innkjørselen, som går til et boligområde. Det er en bakketopp, og går også buss forbi. Typisk nok er det folk som bor i området, gjerne med barn, som ikke greier å respektere fartsgrensa. 

Han begynner på skolen til høsten, og vi kommer til å følge ham det første året. Når han beg i 2. Klasse får vi begynne å øve på å gå selv. Gjorde likt med eldre søsken også. Skoleveien tar ca 10-15 min å gå, første del er trafikkert med fortau, så må han krysse veien ved en barnehage med mye trafikk. Siste delen er heldigvis gangvei.

Anonymkode: 410cc...c9e

Skrevet

Hvordan fikk dere til å tørre å la ungene gå til og fra skolen? Jeg leser så mye om folk som stopper unger ved veien og prøver å få de inn i bilen og kidnapping osv. Jeg gruer meg og klarer ikke å roe ned den tanken. 🙈 :(

Anonymkode: 1b40a...074

Skrevet

Her har ungene egen båt i den alderen, er ute og fisker og trekker teiner alene. 

Anonymkode: 4b3ba...083

Skrevet
På 2.5.2019 den 20.07, Anonym bruker skrev:

Vært ute alene siden sommeren før hun fylte 5, er født i oktober. Bor på landet i en rolig blindvei og boligfelt med for det meste småbarnsfamilier. Begynte å øve på å gå hjem fra barnehagen rett før sommerferien siste året. Hadde avtale med BHG at de sendte melding når hun gikk, og da gikk jeg fra jobben og møtte henne halvveis og gikk tilbake til jobben min. Hun har gått til og fra skolen siden 1. Klasse og har nå begynt å kutte ut SFO på ettermiddagene. Går i 2. Klasse nå

Anonymkode: 3ece0...7c6

Wow, DET synes jeg var altfor tidlig.ikke vanlig i barnehager det der. Hvorfor var det om å gjøre å gå alene tidligst mulig ??

Anonymkode: e6cf2...8d0

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her har ungene egen båt i den alderen, er ute og fisker og trekker teiner alene. 

What? Det høres 100% uansvarlig ut! Min på akkurat fylte 5 kan svømme godt, men jeg ville ALDRI stolt på ham ute i vannet, uten voksen. Her må du virkelig tenke deg om!

Anonymkode: e6cf2...8d0

Skrevet

Nei. Vi bor et rolig landlig sted. Men det kjører både melkebil, slaktebilen og traktorer på veien her. Spesielt de som kjører traktor kjører som et svin (30 sone men han har gassen å bånn) 

Hadde vi hatt gangvei hadde min fireåring fint kunnet være ute alene da hun er flink og kan se seg for. Hun er selv litt redd traktoren også. 

Anonymkode: 52901...075

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂

Skrevet

Ute alene fra fire år. Skal ikke gå alene til skolen. Det er veldig langt og mye trafikkert vei. Kanskje ta buss med storebror.

Anonymkode: ff493...496

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan fikk dere til å tørre å la ungene gå til og fra skolen? Jeg leser så mye om folk som stopper unger ved veien og prøver å få de inn i bilen og kidnapping osv. Jeg gruer meg og klarer ikke å roe ned den tanken. 🙈 :(

Anonymkode: 1b40a...074

Du.... det er ekstremt liten sjanse for at det skal skje. Litt avhengig av hvilken skolevei man har seff. Og hvis man skal være så uheldig, er det like stor sjans for at det skal skje med en på 11 som en på 7. Har du tenkt å følge/kjøre ungen hele skoletiden? Det blir slitsomt og upraktisk for dere og ikke bra for barnet. 

Skal man tenke sånn kan man aldri slippe de av syne. Det du kan gjøre er å instruere dem om hva de kan gjøre hvis noen prøver å få dem inn i en bil fex.

Men jeg er enig i at å komme seg til/ fra Alene som 5-6 åring er alt for tidlig. Hvis man da ikke har en ekstremt kort/lite trafikkert vei....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...