Gå til innhold

Hvor er foreldrene til russen?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Bråker og støyer i boligområder natt etter natt, forsøpling på tursteder nesten hver natt så frivillige må bruke flere timer å plukke søppel og glasskår,

oppfordrer mindreårige jenter til å sende nakenbilder og ha sex med russ for å få bli med på bussene,

danser og fester fulle i buss mens de kjører på vei,

utestenger andre russ ved å lage klaner med russebusser som går i egne uniformer og som bestemmer hvem som skal få bli med på arrangement osv

bruker millionvis på busser med så høy lyd at de ødelegger hørselen.

feste fra 1.4 til 17. Mai. Her kom russedressene på utrolig tidlig i år. Flere ødelegger snittet sitt ved å feste bort viktige prøver.

 

hvorfor er foreldre så sløve at det er helt greit at russen gjør som de vil og ødelegger for så mange? Er det greit at all folkeskikk forsvinner når man tar på russedress? Får din ungdom lov til slike ting? Hvert år skjer ulykker med russ som skades ved dansing i buss i fart osv, voldtekter.

(Selvsagt fester russen, selvsagt skal de få feire litt. Men det må vel være lov å bruke vett?)

Anonymkode: c9846...754

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flertallet bruker fremdeles vettet. De får bare ikke mediedekning.

Anonymkode: 239d1...e41

Skrevet

Det går ikke an å oppdra en 19-åring, de gjør i stor grad som de selv vil.

Det går heller ikke an å si at man har lykkes med oppdragelsen og har en fin 18-åring, for plutselig går noen av disse også bananas når de får russedressen på....

Du kan ikke låse en 19-åring inne og si "Det får du ikke lov til", veldig mange vil gjøre det likevel.

Sønnen min er en veldig fornuftig 2.klassing på 18 år denne våren, og selv om jeg håper det vil fortsette tør jeg ikke love noe for neste år.

Anonymkode: 83d97...c2f

Skrevet

Har du en oppskrift? Hvordan gjorde du det da ditt barn var russ?

Jeg har en jente på 10, men jeg har ikke planer om å gå inn og forsøke å overstyre russefeiringen hennes når hun er 18 og myndig.

Jeg jobber hver dag for å oppdra henne til å utløse sitt potensiale som reflektert, empatisk og fornuftig menneske. Så kan jeg håpe at hun tar med seg det inn i russetiden. Det er det eneste jeg kan gjøre. 

Anonymkode: bad28...055

Skrevet

Jeg har russe-sønn i år. Jeg skal love deg at det er mye flott ungdom der ute! De er fornuftige, greie gutter og jenter. Ja, de spiller høy musikk og er nok litt i sin egen boble i russetiden. De er likevel fullt tilsnakkende, og irettesetter seg om de får tilsnakk om å skru ned for eksempel. Mitt inntrykk er at absolutt flertallet er skikkelig folk, men det er bare dritten som kommer frem. 

Anonymkode: f330e...aff

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har russe-sønn i år. Jeg skal love deg at det er mye flott ungdom der ute! De er fornuftige, greie gutter og jenter. Ja, de spiller høy musikk og er nok litt i sin egen boble i russetiden. De er likevel fullt tilsnakkende, og irettesetter seg om de får tilsnakk om å skru ned for eksempel. Mitt inntrykk er at absolutt flertallet er skikkelig folk, men det er bare dritten som kommer frem. 

Anonymkode: f330e...aff

Vel når politiet her har over50 utrykninger hver natt pga russ, så er det mye idioter blandt russ og.

foreldre og russ burde sammen ryddet opp der de har festet, hver morgen før andre folk står opp og ønsker å benytte områdene. Det er ikke engangshendelser men HVER natt i 1,5 måned.

 

heldigvis har politet begynt å gi brukssperre på bussene her, så de ikke får  bruke millionbussene sine før etter 20.mai! 😂

Anonymkode: c9846...754

Skrevet

På hytta, selvfølgelig 🍾☀️🥂🥂

Anonymkode: d3c82...047

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel når politiet her har over50 utrykninger hver natt pga russ, så er det mye idioter blandt russ og.

foreldre og russ burde sammen ryddet opp der de har festet, hver morgen før andre folk står opp og ønsker å benytte områdene. Det er ikke engangshendelser men HVER natt i 1,5 måned.

 

heldigvis har politet begynt å gi brukssperre på bussene her, så de ikke får  bruke millionbussene sine før etter 20.mai! 😂

Anonymkode: c9846...754

Vel, 50 utrykninger hver natt er mildt sagt en overdrivelse. De aller fleste utrykninger dreier seg også om støy/høy musikk. Når man tenker på hvor mange tusen russ det er, så er det fortsatt bare en liten andel som oppfører seg som apekatter. Jeg har full forståelse for at forsøpling er et problem, og de burde vært lært opp til bedre rutiner på det området. Ellers synes jeg man skal ha litt slakk for uskyldige moro. 

Anonymkode: f330e...aff

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel når politiet her har over50 utrykninger hver natt pga russ, så er det mye idioter blandt russ og.

foreldre og russ burde sammen ryddet opp der de har festet, hver morgen før andre folk står opp og ønsker å benytte områdene. Det er ikke engangshendelser men HVER natt i 1,5 måned.

 

heldigvis har politet begynt å gi brukssperre på bussene her, så de ikke får  bruke millionbussene sine før etter 20.mai! 😂

Anonymkode: c9846...754

Mener du at foreldre skal hjelpe attenåringer å rydde? Hva lærer vi dem da, egentlig? 

Anonymkode: bad28...055

Skrevet

Her er det mange av foreldrene som går natteravn/jobber frivillig for rødekors på arr osv. Og så er det noen som ikke gjør.

Men ettersom russen er myndig så må de faktisk ta ansvaret for sine handlinger selv. Send russen ut for å rydde opp, eller vil du lære dem at alt er greit for mamma og pappa ordner opp i etterkant? 

Anonymkode: 076ac...cd6

Skrevet

Det jeg ikke klarer å fatte er hvordan de kan ha forskjøvet russetiden med en hel måned, så de nå fester i to måneder. Kan ikke tenke meg noe annet enn at det går på bekostning av karakterene. Ganske ironisk, om de ødelegger vitnemålet fordi de er opptatt med å feire det.

Litt som om maratonløpern spratt champagnen og satt seg ned for å feire seieren en mil før målstreken.. 

Anonymkode: bad28...055

Skrevet

Håper hele russetiden er død og begravet innen min er går på videregående.

Syns konseptet bak er fint, det å feire at man er ferdig med 13 års skolegang, finne på morsomme ting, tilbringe tid med venner, få skape nye bekjentskaper og lage minner for livet. Så langt er jeg helt med - men ting har gått for langt. Det er utestenging, et evig hig etter å være populære og skolearbeid nedprioriteres i muligens den viktigste måneden i løpet av hele den 13 års lange skolegangen, samtidig som mange russ bruker hundre tusener av kroner på busser, og de som ikke gjør det "er ikke russ" for "du er ikke russ uten buss". 

Å feire at man er ferdig med skolegang kan gjøres på så mange andre måter enn russefeiring, og det dummeste av alt syns jeg er at feiringa skjer i april/mai. De er for pokker ikke ferdig med skolen en gang, så frem til eksamenene er bestått har de ingenting å feire. Kanskje en idé å bruke vårsemesteret på å klare å bestå alle eksamener, og legge feiringen til slutten av juni når de faktisk ER ferdige med 13 års skolegang. 

Anonymkode: ab433...cb1

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at foreldre skal hjelpe attenåringer å rydde? Hva lærer vi dem da, egentlig? 

Anonymkode: bad28...055

Vel russen rydder ikke selv her vi bor. Så er frivillige som i som i dag brukte 3 timer på å rydde et friområde fra søppel og glass. Vi var vel25 stykker og ingen av de er foreldre til russ eller russ.

 

så lenge 18 åringen bor hjemme uten å betale leiepris for kost og losji så har vel foreldre ennå noe å si og kan sette krav? Men klart har 18 åringen flyttet ut og forsørgeren selv på alle områder har foreldrene lite å si.

Anonymkode: c9846...754

Skrevet

Far er ute med sin nye motorsykkel mens mor sitter på flyet til New York for å kjøpe en veske til.

Anonymkode: cc1bc...213

Skrevet

Myndige - ja. Voksne og uavhengige  - nei. Ikke de aller fleste i alle fall. Jeg har tre gutter, den eldste russ til neste år, og de vet veldig godt at så lenge de bor hjemme, og/eller er økonomisk avhengige av oss foreldre, har vi en del å si! Vår oppgave er vel å oppdra dem til å bli trygge og ansvarlige voksne som klarer seg godt i livet. Det går fint an å feire endt skolegang (med litt fest og litt fyll også) uten å oppføre seg helt hinsides, og kanskje også ødelegge deler av skolegangen de ironisk nok feirer...  Skjønner ikke ungdommen din det selv, så knyt igjen pengesekken! 

Anonymkode: 39c96...3ca

Skrevet

Jeg er her. Forelder til en russegutt. En aldeles flott russegutt. Her hos oss har de ikke russebusser. Heldigvis for det. Han har kommet hjem hver kveld/natt etter festligheter. Noen ganger med følge, andre ganger uten. Har ikke hørt om noe bråk på russen i år.

Min sønn har ekstrajobb, og har betalt for russeutstyr og slikt selv.

Sitat

 

 

Anonymkode: e5b64...c25

Skrevet

ser ikke problemet. 

Anonymkode: 53a16...23e

Gjest Antarctica
Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Får din ungdom lov til slike ting?

Russ blir man det året man fyller 19 år, og man er således ikke under administrasjon av foreldrene mer.

Dersom ingen har lært dem folkeskikk før ungdomsskolen, er løpet som regel kjørt. 

Gjest Antarctica
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

ser ikke problemet. 

Anonymkode: 53a16...23e

Si meg, har du leamus i klipp-og-lim-fingeren, eller noe? Du svarer eksakt det samme i alle tråder - kan du ikke i det minste åpne med stor bokstav en gang i blant? Bare sånn til en forandring?

Skrevet

La de være. Du kan ikke gjøre noe uansett. Tiden er snart over. 

Anonymkode: d94e9...29c

Skrevet
17 minutter siden, Pashla skrev:

Si meg, har du leamus i klipp-og-lim-fingeren, eller noe? Du svarer eksakt det samme i alle tråder - kan du ikke i det minste åpne med stor bokstav en gang i blant? Bare sånn til en forandring?

Du skvetter vann på gåsa, men du skal ha for forsøket.

Gjest Antarctica
Skrevet
14 minutter siden, Superdolly skrev:

Du skvetter vann på gåsa, men du skal ha for forsøket.

Var virkelig i ferd med å pådra meg kronisk kløe i øynene. Det hjalp litt, sånn helt lokalt, da.

Skrevet

Jeg stemmer for å bannlyse russefeiringen 😤

Anonymkode: b54f0...67d

Skrevet
1 time siden, Pashla skrev:

Russ blir man det året man fyller 19 år, og man er således ikke under administrasjon av foreldrene mer.

Dersom ingen har lært dem folkeskikk før ungdomsskolen, er løpet som regel kjørt. 

Flott at dine russ er flyttet for seg selv og er økonomisk uavhengige av dere foreldre! Da skjønner jeg at foreldre ikke har så mye de skulle sagt om russefeiring og oppførsel. Bor de hjemme ennå eller får penger/kost og losji av foreldre så har jo foreldre noe de skulle sagt.

Anonymkode: c9846...754

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flott at dine russ er flyttet for seg selv og er økonomisk uavhengige av dere foreldre! Da skjønner jeg at foreldre ikke har så mye de skulle sagt om russefeiring og oppførsel. Bor de hjemme ennå eller får penger/kost og losji av foreldre så har jo foreldre noe de skulle sagt.

Anonymkode: c9846...754

Tror du misser poenget her … jeg BETALER ikke nittenåringer for å oppføre seg pent. Jeg oppdrar dem i årene forut for dette, så slipper vi hele problemstillingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...