Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #1 Skrevet 30. april 2019 Jeg ønsker ikke at mannen min skal være med på fødselen, men lurer på hvordan det vil være å føde alene (med jordmor da selvsagt). Og nei, det er ingen andre det er aktuelt å spørre heller. Anonymkode: d5de9...982
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #2 Skrevet 30. april 2019 Ja jeg har gjort det. Har født en gang med mannen og en gang uten. Det som var fint med å være alene var at jordmor var mer tilstede. Jeg var aldri alene om ikke jeg selv sa det var greit. Det gikk veldig fint, er jo uansett mest opptatt av smerter og av å få barnet ut Anonymkode: 904a7...eca
Anonym bruker Skrevet 30. april 2019 #3 Skrevet 30. april 2019 Jeg fødte alene andre gang, mannen satt utenfor det skal sies og var inne helt til epiduralen ble satt. Etter det tok det kun 1,5 time så var babyen ute. Synes det var helt greit jeg. Jordmor og barnepleier var hos meg hele tiden, hva skal mannen bidra med egentlig? Første fødselen bare irriterte han meg egentlig. Husker jeg var fryktelig sint på ham Men dette er jo meg, jeg klarer ikke å ha folk oppi meg når jeg har store smerter. Anonymkode: f0efd...3c7
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #4 Skrevet 1. mai 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ønsker ikke at mannen min skal være med på fødselen, men lurer på hvordan det vil være å føde alene (med jordmor da selvsagt). Og nei, det er ingen andre det er aktuelt å spørre heller. Anonymkode: d5de9...982 Ja, det har jeg gjort. Det går helt fint! Jordmødrene og pleierne er så flinke at. For helt ærlig, hva har man egentlig mannen der for? Det er jo mest for at han skal føle seg som del av noe, ikke fordi mor eller barn trenger hans kunnskap og erfaring der... Anonymkode: e7c2f...9fe
Pobie Skrevet 1. mai 2019 #5 Skrevet 1. mai 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det har jeg gjort. Det går helt fint! Jordmødrene og pleierne er så flinke at. For helt ærlig, hva har man egentlig mannen der for? Det er jo mest for at han skal føle seg som del av noe, ikke fordi mor eller barn trenger hans kunnskap og erfaring der... Anonymkode: e7c2f...9fe Mannen kan da bidra med mye? F eks hente vann, massere på ryggen, distrahere med diverse teknikker, legge kalde kluter på nakken, og ikke minst moralsk støtte. Og selvfølgelig for å være med på fødselen av sitt eget barn. Ikke noe galt i å føde alene hvis man ønsker dette, men å påstå at menn generelt er ubrukelige under fødsler stemmer ikke.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #6 Skrevet 1. mai 2019 26 minutter siden, Pobie skrev: Mannen kan da bidra med mye? F eks hente vann, massere på ryggen, distrahere med diverse teknikker, legge kalde kluter på nakken, og ikke minst moralsk støtte. Og selvfølgelig for å være med på fødselen av sitt eget barn. Ikke noe galt i å føde alene hvis man ønsker dette, men å påstå at menn generelt er ubrukelige under fødsler stemmer ikke. Å hente vann, massere på ryggen, distrahere med diverse teknikker, legge kalde kluter på nakken og gi moralsk støtte gjør jordmødrene og pleierne også. Faktisk atskillig bedre, for de har mer erfaring i det. Hvilke "teknikker" for distraksjon kjenner en førstegangsfar, skal han liksom synge for meg eller noe? (Og massasje på ryggen var i mitt tilfelle det siste jeg ønsket meg, i alle 3 fødslene. Vann og kalde kluter greier de ansatte fint å stå for.) Så hvis det koker ned til at han skal være med bare for å ha vært med, så er det ikke grunn god nok. Anonymkode: e7c2f...9fe
Pobie Skrevet 1. mai 2019 #7 Skrevet 1. mai 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å hente vann, massere på ryggen, distrahere med diverse teknikker, legge kalde kluter på nakken og gi moralsk støtte gjør jordmødrene og pleierne også. Faktisk atskillig bedre, for de har mer erfaring i det. Hvilke "teknikker" for distraksjon kjenner en førstegangsfar, skal han liksom synge for meg eller noe? (Og massasje på ryggen var i mitt tilfelle det siste jeg ønsket meg, i alle 3 fødslene. Vann og kalde kluter greier de ansatte fint å stå for.) Så hvis det koker ned til at han skal være med bare for å ha vært med, så er det ikke grunn god nok. Anonymkode: e7c2f...9fe Jeg sier jo ikke at han MÅ være med. Det jeg reagerer på er kommentaren om at menn er ubrukelige under fødsel. De kan jo lære seg teknikker før fødselen, og de kan lære mens det står på slik at de er mer hjelp neste gang. Hvis de aldri får være med blir de jo aldri noe flinkere heller. En mann kan også ha kvalifikasjoner og erfaring fra jobb eller hobbyer som gjør at han ikke er ubrukelig. Jeg vil mye heller at mannen skal massere og ta på meg under fødsel enn at en sykepleier eller jordmor skal gjøre det. Men det er jo meg personlig, som sagt reagerer jeg ikke på ønsket om å føde alene, men på kommentaren om menn som ubrukelige.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #8 Skrevet 1. mai 2019 Mannen min har vært helt ok de første to fødslene, ikke bidratt stort utover å hente saft, men viste i alle fall sympati og det var en trygghet at han var der. I dette svangerskapet har han vært mentalt fraværende, vist null interesse og vist ingen omsorg eller sympati. Jeg tror ikke han plutselig vil være omsorgsfull under fødselen, og tror han mest vil være i veien og et irritasjonsmoment. Derfor ønsker jeg at han ikke er med. HI Anonymkode: d5de9...982
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #9 Skrevet 1. mai 2019 Kommer nok Ann på hvor du skal føde, min venninne har fødd 2 ganger alene på Kk i Bergen og det var ikke snakk om at jordmor hadde tid å være på rommet å støtte henne. Hun lå alene stor sett hele tiden og den ene jordmoren var aggresiv og sur, noe som gjorde min veninne stresset. Hadde også tenkt å føde alene på samme sykehus, da mannen egentlig ikke vhadde nerver til å være med på fødselen, men han måtte fint stille opp 😊jeg hadde ingen planer om å ligge alene på et rom med en jordmor som kanskje ikke var til stede da jeg var førstegangsfødende. Jordmoren jeg hadde var helt forferdelig og hadde jeg dengang visst at man faktisk kunne bytte jordmor hvis man ikke hadde kjemi med den som var der , så hadde jeg gjort det, men det var det jo ingen som informerte om da jeg lå der. Anonymkode: a0342...2e5
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #10 Skrevet 1. mai 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Å hente vann, massere på ryggen, distrahere med diverse teknikker, legge kalde kluter på nakken og gi moralsk støtte gjør jordmødrene og pleierne også. Faktisk atskillig bedre, for de har mer erfaring i det. Hvilke "teknikker" for distraksjon kjenner en førstegangsfar, skal han liksom synge for meg eller noe? (Og massasje på ryggen var i mitt tilfelle det siste jeg ønsket meg, i alle 3 fødslene. Vann og kalde kluter greier de ansatte fint å stå for.) Så hvis det koker ned til at han skal være med bare for å ha vært med, så er det ikke grunn god nok. Anonymkode: e7c2f...9fe Jeg vil ganske enkelt ha med faren til mitt barn for å dele opplevelsen med han og fordi han får meg til å føle meg trygg. Han kjenner meg som ingen andre gjør. Han har vært en viktig del av mine fødsler Den siste fødselen var det en reell sjans for at jeg måtte gjennomføre alene pga at han var bortreist til to dager før termin, og da tenkte jeg at det hadde gått helt fint. Man blir nok tatt ekstra godt vare på om man er uten følge. Anonymkode: 5479d...d98
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #11 Skrevet 1. mai 2019 Man kan ikke nødvendigvis regne med at jordmor eller barnepleier kan bidra med massasje, henting av drikke, kalde kluter osv. De bestreber seg nok til det ytterste for å klare det, men det kan være mange som føder samtidig og da må de prioritere det viktigste. Født gjerne alene, og sannsynligvis får du all service fra personalet, men vær forberedt på det også kan skje at de kan ha det altfor travelt . Anonymkode: 6cb27...431
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #12 Skrevet 1. mai 2019 Jeg fødte alene, barnefar var uaktuell å ha med og jeg valgte å ikke ta med noen andre. Det er det beste valget jeg gjorde. Jeg kunne ha fullt fokus på meg selv! Anonymkode: f3ab0...71f
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #13 Skrevet 1. mai 2019 Mannen er vel med fordi det er fint for ham å se sine egne barn bli født. Og fordi han kan støtte mor underveis. Min mann masserte ikke eller noe sånt, men han bidro først og fremst med sitt gode humør og klarte å få meg til å le og bidro til at jeg i ettertid tenker på fødslene mine som noen helt fantastiske opplevelser, til tross for at det var mer smertefullt enn jeg noensinne hadde kunnet forestille meg på forhånd. Anonymkode: e708a...db9
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #14 Skrevet 1. mai 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Mannen er vel med fordi det er fint for ham å se sine egne barn bli født. Og fordi han kan støtte mor underveis. Min mann masserte ikke eller noe sånt, men han bidro først og fremst med sitt gode humør og klarte å få meg til å le og bidro til at jeg i ettertid tenker på fødslene mine som noen helt fantastiske opplevelser, til tross for at det var mer smertefullt enn jeg noensinne hadde kunnet forestille meg på forhånd. Anonymkode: e708a...db9 Og hadde min mann gjort det hadde jeg selvsagt ønsket han velkommen. Men når jeg er rimelig sikker på at han kun vil være sur og tverr og forpeste stemningen så er det min fulle rett å føde uten hans nærvær. Heldigvis. Anonymkode: d5de9...982
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #15 Skrevet 1. mai 2019 Jeg satte veldig pris på mannens støtte under fødselen. Han gjorde ikke noe spesielt egentlig, bare kom med moralsk støtte og hjalp meg å holde ut. Sånn sett har han jo større innsikt i hva jeg faktisk gikk gjennom, og var ekstra innstilt på å avlaste meg i månedene etterpå 😊 Men det er bare min personlige opplevelse, og det kommer helt an på hvordan partneren din er og hva du føler deg mest komfortabel med Anonymkode: 22496...758
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #16 Skrevet 1. mai 2019 19 timer siden, Pobie skrev: Mannen kan da bidra med mye? F eks hente vann, massere på ryggen, distrahere med diverse teknikker, legge kalde kluter på nakken, og ikke minst moralsk støtte. Og selvfølgelig for å være med på fødselen av sitt eget barn. Ikke noe galt i å føde alene hvis man ønsker dette, men å påstå at menn generelt er ubrukelige under fødsler stemmer ikke. Distrahere? Under en fødsel? Hele poenget med at en fødsel er så smertefull er jo nettopp å sikre at den fødende har fullt fokus på det som skjer. Jeg tror aldri jeg har konsentrert meg så dypt som under fødsel noen gang. Hadde noen forsøkt å distrahere meg, tror jeg kanskje jeg hadde klappet til vedkommende. Anonymkode: 4dcd0...02b
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #17 Skrevet 1. mai 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Kommer nok Ann på hvor du skal føde, min venninne har fødd 2 ganger alene på Kk i Bergen og det var ikke snakk om at jordmor hadde tid å være på rommet å støtte henne. Hun lå alene stor sett hele tiden og den ene jordmoren var aggresiv og sur, noe som gjorde min veninne stresset. Hadde også tenkt å føde alene på samme sykehus, da mannen egentlig ikke vhadde nerver til å være med på fødselen, men han måtte fint stille opp 😊jeg hadde ingen planer om å ligge alene på et rom med en jordmor som kanskje ikke var til stede da jeg var førstegangsfødende. Jordmoren jeg hadde var helt forferdelig og hadde jeg dengang visst at man faktisk kunne bytte jordmor hvis man ikke hadde kjemi med den som var der , så hadde jeg gjort det, men det var det jo ingen som informerte om da jeg lå der. Anonymkode: a0342...2e5 Det er ingen regel som sier at man har rett til å bytte jordmor. Man kan selvsagt be om det, men det er ikke slik at det sitter en haug med jordmødre uten noe å gjøre klare på pauserommet for å steppe inn. Jordmødre har vanvittig mye å gjøre! Anonymkode: 4dcd0...02b
Pobie Skrevet 1. mai 2019 #18 Skrevet 1. mai 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Distrahere? Under en fødsel? Hele poenget med at en fødsel er så smertefull er jo nettopp å sikre at den fødende har fullt fokus på det som skjer. Jeg tror aldri jeg har konsentrert meg så dypt som under fødsel noen gang. Hadde noen forsøkt å distrahere meg, tror jeg kanskje jeg hadde klappet til vedkommende. Anonymkode: 4dcd0...02b Disse teknikkene er godt kjent blant doulaer og f eks hypnobirthing. Er ikke alle som reagerer likt. Mellom riene satte jeg pris på at mannen pratet med meg og distraherte meg.
Gjest Havfruene Skrevet 1. mai 2019 #19 Skrevet 1. mai 2019 Jeg innser at vi er på vei tilbake til 60 og 70 tallet. Ingen behov for mannen. Han kan like gjerne være på jobb og tjene til livets opphold.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #20 Skrevet 1. mai 2019 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Mannen min har vært helt ok de første to fødslene, ikke bidratt stort utover å hente saft, men viste i alle fall sympati og det var en trygghet at han var der. I dette svangerskapet har han vært mentalt fraværende, vist null interesse og vist ingen omsorg eller sympati. Jeg tror ikke han plutselig vil være omsorgsfull under fødselen, og tror han mest vil være i veien og et irritasjonsmoment. Derfor ønsker jeg at han ikke er med. HI Anonymkode: d5de9...982 ❤️ Anonymkode: 2878c...646
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #21 Skrevet 1. mai 2019 17 minutter siden, Pobie skrev: Disse teknikkene er godt kjent blant doulaer og f eks hypnobirthing. Er ikke alle som reagerer likt. Mellom riene satte jeg pris på at mannen pratet med meg og distraherte meg. Men en doula er jo en trent fødselshjelper. De færreste menn har den kompetansen. Hvorfor måtte du distraheres mellom riene? Distraheres fra hva? Det er jo en pause. Anonymkode: 4dcd0...02b
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #22 Skrevet 1. mai 2019 7 minutter siden, Havfruene skrev: Jeg innser at vi er på vei tilbake til 60 og 70 tallet. Ingen behov for mannen. Han kan like gjerne være på jobb og tjene til livets opphold. Det er det vel ingen her som mener, men akkurat når det gjelder en fødsel så vil man aldri, ALDRI kunne bli likestilt. Ikke i nærheten en gang. Anonymkode: f3ab0...71f
Gjest Havfruene Skrevet 1. mai 2019 #23 Skrevet 1. mai 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er det vel ingen her som mener, men akkurat når det gjelder en fødsel så vil man aldri, ALDRI kunne bli likestilt. Ikke i nærheten en gang. Anonymkode: f3ab0...71f Hva mener du med det? Hva er forskjellen? 60 og 70 tallets fedre satt på jobb mens kona fødte. Skal de sitte på gangen nå, kun til irritasjon? Eller - hvor sånn konkret mener dere at de gjør den beste jobben?
Gjest Havfruene Skrevet 1. mai 2019 #24 Skrevet 1. mai 2019 Dette spørsmålet må være et motsvar til vestens goder og ikke til øvrig befolkning som gjerne må ta keisersnitt uten bedøvelse?
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2019 #25 Skrevet 1. mai 2019 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Å hente vann, massere på ryggen, distrahere med diverse teknikker, legge kalde kluter på nakken og gi moralsk støtte gjør jordmødrene og pleierne også. Faktisk atskillig bedre, for de har mer erfaring i det. Hvilke "teknikker" for distraksjon kjenner en førstegangsfar, skal han liksom synge for meg eller noe? (Og massasje på ryggen var i mitt tilfelle det siste jeg ønsket meg, i alle 3 fødslene. Vann og kalde kluter greier de ansatte fint å stå for.) Så hvis det koker ned til at han skal være med bare for å ha vært med, så er det ikke grunn god nok. Anonymkode: e7c2f...9fe Wow.. Jeg følte meg mye tryggere siden mannen var der. Hadde han ikke vært der, hadde jeg rett og slett følt meg ensom og alene. Selv om mannen ikke er trent i dette er det han som kjenner meg og i vår verden er vi to om dette. Han snakker for meg når jeg ikke klarer å formidle det jeg ønsker, han stryker og støtter, han prater med meg og er bare 100% tilstede for meg, og jeg kan ikke forestille meg noe annet.. Anonymkode: 3d449...926
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå