Gå til innhold

Navnet Marianne. Fint?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker det :) og har bare fine marianne i livet mitt :) Alle over 30,men hadde ikke reagert om en baby het det, synes det er kult og stillig og velge noe annet enn Emma, Nora og slike navn. Hadde jeg fått en datter hadde jeg valgt Nina ,det er heller ikke så vanlig nå idag

Anonymkode: 3d9f0...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uttale na-din.

Anonymkode: ea102...a66

Ok. Det er et fransk navn som uttales sånn som du sier: Nadin. Men skrives opprinnelig med e bak: Nadine. Sorry, ikke meningen å kuppe tråden, men jeg heter Nadine og er godt over 40 år. Har ikke hørt om noen barn som heter det her i Norge. Jeg synes man skal velge det navnet man synes er fint, uansett gammel eller nytt eller hvor det måtte komme fra 😊 Gå for Marianne 😁

Anonymkode: 427ab...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Marianne er kjempefint, fin klang, synes ikke det er i samme kategori som Bjørg, Liv, Berit, Monika og Bente. 

Anonymkode: 246bf...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste anonym her. Jeg synes Marianne er pent og klassisk, og det er et navn som har vært jevnt  i bruk - dog mindre brukt i dag riktignok. Jeg synes det er i en Helt annen kategori enn Monika, Anita mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Selve navnet er det jo ikke noe galt i. Jeg er i (snart) bestemoralder og da jeg var barn var Marianne veldig vanlig, sammen med Heidi, Hege og Monica. Så har litt blanda assosiasjoner med navnet. 

Det er vel i den kategorien navn som man må få litt avstand til for at bruken skal ta av. Men hvis man vil ha et navn barnet slipper å dele er det jo lurt det også. 

Navnemoter går i bølger. Da min tante ble født på 40-tallet var navnet Marit begynt å bli poppis. Hun fortalte om navnevalget til sin gammeltante, som var født på midten av 1800-tallet. Gammeltante: «Kall henne ikke Marit, bruk heller Maren etter a mor.»

Noe som var helt uaktuelt da Maren var håpløst gammeldags. Men navnet kom jo tilbake for fullt rundt 2000-tallet.

Anonymkode: 40241...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre eg som tenker på Gulars når det er snakk om Marianne? 

Men det er eit fint navn, og eg ville brukt det viss det var det navnet eg likte best. Kan ikkje forestille meg at det blir noko sosialt handikap som det er bekymring for lenger oppe i tråden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Syngensang skrev:

Berre eg som tenker på Gulars når det er snakk om Marianne? 

Men det er eit fint navn, og eg ville brukt det viss det var det navnet eg likte best. Kan ikkje forestille meg at det blir noko sosialt handikap som det er bekymring for lenger oppe i tråden... 

Hehe, det var faktisk det første jeg og tenkte på. Hørte Gulars stemme rope på Marianne med en gang

Anonymkode: 12c39...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv et navn som var populært på 40- og 50-tallet, noe som gjør at jeg heter det samme som mange andres bestemødre og gamle tanter. Det er IKKE veldig moro! Det har faktisk vært en belastning hele livet. Så jeg ville valgt et annet navn en Marianne. Ikke at det trenger å være så moderne, men Marianne er veldig tidstypisk og ikke tidløst slik jeg mener "gamle" navn bør være om man velger å bruke dem på sine barn.

Anonymkode: 8f610...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎28‎.‎04‎.‎2019 den 11.52, Anonym bruker skrev:

Hvorfor med vilje gi barnet sitt et sosialt handikap?

Anonymkode: 61ff8...f5f

Å, gud hva du krisemaksimerer. Hvordan du klarer å få Marianne til å være et så krisenavn skjønner ikke jeg. Hilsen mor til Marianne på 11 år som er meget fornøyd med navnet sitt.

Anonymkode: 89e58...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne er veldig fint. Typisk navn som vokser på en når man venner seg til det. Kjenner ei lita jente som heter det. Stødig. Feminint. Internasjonalt.  Og lite brukt. Gå for det!

Anonymkode: 3f861...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke så godt navnet Marianne. Men gå for det hvis du liker det! Barnet blir mest sannsynlig alene om navnet, så det liker jeg😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.4.2019 den 8.23, Anonym bruker skrev:

Å, gud hva du krisemaksimerer. Hvordan du klarer å få Marianne til å være et så krisenavn skjønner ikke jeg. Hilsen mor til Marianne på 11 år som er meget fornøyd med navnet sitt.

Anonymkode: 89e58...e68

Men hun har jo helt rett? Det er ikke så gøy å hete det samme som mødre og tanter, og en evt lærer. 

Anonymkode: 56499...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...