Gå til innhold

Hva f### feiler foreldre i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hi skriver at de kjører opptil 60. Du kan aldri stole på en 4 åring i trafikken, en 4 åring er ikke i stand til å vurdere farer i trafikken uansett hvor mye barnet har øvd på det.

Anonymkode: 4ffb1...851

Da må Hi ta ansvar og følge ungene hjem og informere foreldrene om at flere bryter fartsgrensen og at det derfor er farlig for ungene alene ute. Ikke sikkert foreldrene har opplevd trafikken slik som Hi.

Endret av ulenissen
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vel, vi lekte på lekeplassen alene fra den alderen. Vi var mye ute alene, vi ble ropt inn til lunsh og middag.  Jeg er forresten født i 1979. De barna har vel lært at de skal kun være på lekeplassen. Og ja, det kan faktisk barn fra 3 års alderen forstå. 

Anonymkode: 562b1...7f6

Du skjønner vel at tidene har forandret seg ganske mye fra da vi var små? 

Både når det gjelder trafikk og andre ting?

Anonymkode: 8d813...871

Skrevet

Du må gjerne komme trekkende med 70-tallet, altså. Da brydde vi oss ikke om bilbelter i baksetet heller. Det gikk jo bra for mange, det også, men det er vel neppe noen som bør gjeninnføres. 

Faktum er jo at barnedødeligheten har stupt siden da. 

2-3-åringer alene på lekeplass langs 60km-vei høres jo helt uansvarlig ut. Nå kan det jo hende at foreldrene har fulgt dem dit og sagt at barna skal holde seg der til de blir henta for å unngå at de krysser veien. Men så små barn er jo impulsive, de er jo slett ikke til å stole på. Høres ille ut! 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, vi lekte på lekeplassen alene fra den alderen. Vi var mye ute alene, vi ble ropt inn til lunsh og middag.  Jeg er forresten født i 1979. De barna har vel lært at de skal kun være på lekeplassen. Og ja, det kan faktisk barn fra 3 års alderen forstå. 

Anonymkode: 562b1...7f6

Totalt uansvarlig. Barn helt ned i 3 års alder har ingen forutsetninger for å «lese» trafikkbildet. De skal krysse bla en vei hvor det kjøres opp til 60 km/t. At de leker alene i hagen er helt Ok, men krysse trafikkert vei og være alene på lekeplass helt ned i 3 års alder er fullstendig ansvarsløst.

Anonymkode: 53aaf...aae

Skrevet

Her vet jeg om flere som har barn i 3.klasse å forsatt mener foreldre at barna er for liten til å ta bussen alene. Er snakk om en busstur på ca 7 minutter.

Anonymkode: 855b7...edd

Her vi bor tar de fleste barna buss til skolen fra 1. Klasse. Og dette går helt fint. Vært sånn bestandig, så ingen tenker over det. Ikke lange bussturen, men for langt for de små å gå. De større går eller sykler når det ikke er vinter. 

Anonymkode: de575...f50

Skrevet

Kan nesten se ut som at du har vært på «vår» lekeplass. ( Bare at her kjører man i maks 30 og ikke 60. Alt du skriver med barn og alder passer. 😱)

Vi følger med fra vindu, eller gårdsplassen våres ... vi hører barna og ser de så de hele tiden. 

(de fleste lekeplasser har vel vei mot / til lekeplassen ? Og det er BILLISTENE det er noe F### feil med og ikke foreldrene som lar barna leke ute). 

Hilsen moren til barnet på over 4 år som er glad det er tre andre nabo-foreldre som lar sine barn leke på lekeplassen med mine barn 😉 ) 

ps ! Skjønner man bør følge barn på 1,2 og 3 på lekeplassen, er enig i det. 

Anonymkode: 352f3...1c3

Skrevet

Så små barn har absolutt ingenting alene i trafikken å gjøre. Og lar man dem være alene slik at de må krysse trafikkert vei for å komme hjem, da er de alene. Hjelper ikke om foreldrene kan sitte i vinduene hjemme og se dem...

Det du beskriver er omsorgssvikt, Hi! Jeg ville fulgt barna hjem og tatt en prat med foreldrene, sagt det med at det ofte kjører biler i 60 km/t der og at til og med om de fulgte fartsgrensen på 40 km/t så er ikke barnas hjerner utviklet nok til å vurdere og tolke trafikken slik vi voksne kan. Og om foreldrene fortsetter å sende barna alene dit, at de går til og fra lekeplassen ved å krysse veien, da hadde jeg rett og slett ringt barnevernet for råd.

I tillegg ville jeg ha bedt politiet ta fartsmålinger der. Ville nok også ha filmet fartssynderne selv, for det er mulig for politiet å regne ut hastighet om man kan ta tiden bilen tar mellom to faste punkt. Det kan være nok til å få politiet ut dit også.

Det er dessverre mange voksne som ikke forstår at barn ikke er i stand til å lese trafikk slik vi voksne gjør. De er ikke små voksne, de har rett og slett ikke hjerner som greier å vurdere og tolke trafikkbilde slik vi gjør, og syn og hørsel og samkjøring av inntrykk er faktisk ikke ferdig utviklet før man er rundt 10 år, mens tolkningen ikke er utviklet før man er rundt 15 år. Da har barn på 2,5, fire og fem år ikke noe å gjøre alene i trafikken! https://www.tryggtrafikk.no/barnehage/barns-forutsetninger/

Og apropos 70-tallet... Jeg vokste opp i en kort blindgate med grusvei. Ikke en gang vi fikk gå til lekeplassen lenger inne i veien da vi var 2-3 år gamle. Da vi var fire år gamle ble vi fulgt til lekeplassen, så fikk vi lov å gå hjem igjen. Fra vi var fem fikk vi gå dit alene. På den tiden var det nok ikke en bil i timen der, bortsett fra tiden rett etter de fleste var ferdige på jobb.

Anonymkode: c9a72...788

Skrevet
1 time siden, ulenissen skrev:

Da må Hi ta ansvar og følge ungene hjem og informere foreldrene om at flere bryter fartsgrensen og at det derfor er farlig for ungene alene ute. Ikke sikkert foreldrene har opplevd trafikken slik som Hi.

Men jeg synes det er skremmende at du mener at du kan stole på en 4 åring i trafikken

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan nesten se ut som at du har vært på «vår» lekeplass. ( Bare at her kjører man i maks 30 og ikke 60. Alt du skriver med barn og alder passer. 😱)

Vi følger med fra vindu, eller gårdsplassen våres ... vi hører barna og ser de så de hele tiden. 

(de fleste lekeplasser har vel vei mot / til lekeplassen ? Og det er BILLISTENE det er noe F### feil med og ikke foreldrene som lar barna leke ute). 

Hilsen moren til barnet på over 4 år som er glad det er tre andre nabo-foreldre som lar sine barn leke på lekeplassen med mine barn 😉 ) 

Hva hjelper det hvis barnet blir meiet ned mens foreldrene følger med fra vinduet hjemme?

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg synes det er skremmende at du mener at du kan stole på en 4 åring i trafikken

Helt enig. Man kan IKKE stole på en 4-åring i trafikken. Uansett!

Ikke fordi 4-åringen ikke hører etter og normalt gjør som den får beskjed om, men rett og slett fordi hjernen til en 4-åring ikke er i nærheten av å være så mye utviklet at 4-åringen er i stand til å vurdere trafikksituasjonen. Det viser all nevrologisk og psykologisk forskning, det er ikke noe spørsmål eller synsing om dette. Så små barn er ikke kapable til å være alene i trafikken!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva definerer du som trafikken? Jeg snakker om 30-40 sone med lite biler, og oversiktlig... vil ikke kalle der trafikken! Sender selvfølgelig ikke fireåringer i trafikkerte områder alene. Men å gå over veien for å leke med naboen... det går helt fint!  Kommer det en bil blir han/hun sett i god tid selv om barnet løper og glemmer å se seg for..

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig. Man kan IKKE stole på en 4-åring i trafikken. Uansett!

Ikke fordi 4-åringen ikke hører etter og normalt gjør som den får beskjed om, men rett og slett fordi hjernen til en 4-åring ikke er i nærheten av å være så mye utviklet at 4-åringen er i stand til å vurdere trafikksituasjonen. Det viser all nevrologisk og psykologisk forskning, det er ikke noe spørsmål eller synsing om dette. Så små barn er ikke kapable til å være alene i trafikken!

Så hva er trafikk da?

Skrevet
8 minutter siden, ulenissen skrev:

Så hva er trafikk da?

Det Hi beskriver er definitivt "trafikk"...

Å bevege seg alene langs trafikkert vei skal ikke så små barn gjøre. Tror du må lese deg litt opp på hva så små barn faktisk er i stand til, for det er tydelig at du ikke vet nok om det.

Skrevet
2 minutter siden, ulenissen skrev:

Hva definerer du som trafikken? Jeg snakker om 30-40 sone med lite biler, og oversiktlig... vil ikke kalle der trafikken! Sender selvfølgelig ikke fireåringer i trafikkerte områder alene. Men å gå over veien for å leke med naboen... det går helt fint!  Kommer det en bil blir han/hun sett i god tid selv om barnet løper og glemmer å se seg for..

Jeg tenker på i forhold til hi sitt innlegg, som er det du besvarte. Hi kriver at det er 40 grense, men at det kjøres opp til 60. Og du svarer at du synes det er greit så lenge de har øvd på å krysse veien, og at du kunne stole på dit barn fra 4 års alder

Jeg spør deg om dette :
"Du synes det er forsvarlig når lekeplassen ligger rett ved en vei hvor mange kjører i 60, en vei som de må krysse for å komme dit og tilbake? Det synes ikke jeg er mye forsvarlig"

Dette svarer du :
"Det er en vei med 40 grense. (Finnes det? Trodde det var 30 i byggefelt?) Og så lenge ungene har øvd på å krysse veien med foreldrene, så er det etter min mening ok. Har kunnet stole på mine i 4års alderen. Og dersom det er problem med fartssyndere i boligfeltet må det tas tak i! Fartsdumper, kontroll fra politiet osv! Ungene kan ikke sperres inne og forfølges, da må man gjøre noe med forholdene! "

Skrevet
2 timer siden, ulenissen skrev:

Det er en vei med 40 grense. (Finnes det? Trodde det var 30 i byggefelt?) Og så lenge ungene har øvd på å krysse veien med foreldrene, så er det etter min mening ok. Har kunnet stole på mine i 4års alderen. Og dersom det er problem med fartssyndere i boligfeltet må det tas tak i! Fartsdumper, kontroll fra politiet osv! Ungene kan ikke sperres inne og forfølges, da må man gjøre noe med forholdene!

Det hjelper ikke å øve på å krysse veien med en 3-4 åring altså. Da bør du gå inn på Trygg Trafikk sine sider å lese om modenheten til barn i den alderen. De er ganske store før de de faktisk klarer å ha oversikt over trafikkbildet og ikke blir distrahert eller glemmer seg. En 3-4 åring er ikke under noen omstendigheter moden nok til dette.

Anonymkode: d61b0...5ce

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er da omsorgssvikt. Var de fra samme familie?

Anonymkode: 7926e...599

Nei. Ingen søsken eller slekt. Var bare random kids fra nabolaget. Men ikke det største stedet her, så jeg vet hvem de er. Kun 3 avd i barnehagen og 1 barneskole her. 

Anonymkode: f6b7e...fee

Skrevet
9 timer siden, ulenissen skrev:

Det er en vei med 40 grense. (Finnes det? Trodde det var 30 i byggefelt?) Og så lenge ungene har øvd på å krysse veien med foreldrene, så er det etter min mening ok. Har kunnet stole på mine i 4års alderen. Og dersom det er problem med fartssyndere i boligfeltet må det tas tak i! Fartsdumper, kontroll fra politiet osv! Ungene kan ikke sperres inne og forfølges, da må man gjøre noe med forholdene!

Du har ikke forstått hva du svarer på. Ja i selve gata er det 30. Men lekeplassen ligger noen km bortenfor boligfeltet, må krysse en vei med 40-sone, som blir 60 sone lenger bort. Men folk kjører ofte i 60 hele veien. 

Øvd med barna? Jeg skriver jo at barna vimser og står midt i krysset. Jeg øver med mine barn men det betyr ikke at de et utlært og ikke kan vimse og bli påkjørt. 

Da jeg gikk hjem med sønnen min pga leggetid så følte jeg at jeg gjorde noe galt i å forlate disse barna. Hadde følt det var min feil om noen ble påkjørt. 

Jeg har eldre barn også, disse er så klart ute alene men med klare regler. De krysser ikke 60-sonen alene, da vi bor lengre bort og har 60-sone som skiller vårt nabolag fra et annet. 

Skrevet
9 timer siden, ulenissen skrev:

Haha, udugelige foreldre sender ungene ut alene og jeg skal drasse med meg min egen unge rundt til 4-5 forskjellige steder i nabolaget med alle disse ungene på slep når mitt eget barn er klar for kveldsmat og legging. Ja det kan du tro, jeg er ikke nabolagets barnevakt. Dårlig samvittighet når jeg drar, ja. Mitt ansvar, nei..... 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du lar ikke en 3åring gå 1-2 km til lekeplassen. Ingen av barna jeg snakker om er nabobarn av lekeplassen. Foreldrene kan ikke under noen omstendighet se lekeplassen fra sin bolig, ikke om de står på pipa engang. 

Hadde skjønt det om foreldrene fulgte med fra hagen. 

Skrevet
9 timer siden, the amazing spidermamma skrev:

Du må gjerne komme trekkende med 70-tallet, altså. Da brydde vi oss ikke om bilbelter i baksetet heller. Det gikk jo bra for mange, det også, men det er vel neppe noen som bør gjeninnføres. 

Faktum er jo at barnedødeligheten har stupt siden da. 

2-3-åringer alene på lekeplass langs 60km-vei høres jo helt uansvarlig ut. Nå kan det jo hende at foreldrene har fulgt dem dit og sagt at barna skal holde seg der til de blir henta for å unngå at de krysser veien. Men så små barn er jo impulsive, de er jo slett ikke til å stole på. Høres ille ut! 

Dette . Jeg er så lei av alle de som snakker om 70-tallet og hvor fint det gikk å være alene/ sykle uten hjelm/ kjøre bil uten sikring etc. Vel - de det ikke gikk bra med, de er ikke her og forteller historien sin, er de vel?  Og som du sier, barnedødelighet og alvorlige skader har sunket . Heldigvis. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du lar ikke en 3åring gå 1-2 km til lekeplassen. Ingen av barna jeg snakker om er nabobarn av lekeplassen. Foreldrene kan ikke under noen omstendighet se lekeplassen fra sin bolig, ikke om de står på pipa engang. 

Hadde skjønt det om foreldrene fulgte med fra hagen. 

Høres ut som om barna kanskje har dratt dit uten lov. Typisk barn å bli modigere når de er flere. En gutt i nabolaget på 4 år gikk sammen med venninna på 3.5 år til butikken 1 km unna. De gikk på sokkelessen. Heldigvis gangvei det meste av veien. Foreldrene lette og var redde før noen på butikken kjente dem igjen og ringte foreldrene. Barna skjønte ikke at de hadde gjort noe alorlig, de hadde bare lyst på en tur til butikken og ble modige nok sammen til å trasse forbudet om å gå på veien.

Tror faktisk ikke 3, 4 forskjellige foreldrepar har tillatt barna å gå 1-2 km unna. Det er jo kjempelangt for de små!!

Anonymkode: 80ff0...231

Skrevet
13 timer siden, ulenissen skrev:

Og så lenge ungene har øvd på å krysse veien med foreldrene, så er det etter min mening ok.

Var trafikkvakt ved skolen til barna tidlig en morgen i vinter.

Jeg noterte med tre mødre(!!!) av små barn på skolen. De kjørte så fort at bilen deres hoppet på fartsdumpen ved overgangsfeltet og støtfangeren slo ned i asfalten. Da så jeg at det ikke er nok å lære barna om trafikkregler.

Trodde det var menn som pusher 50 som var råtassene i trafikken jeg, men det var det ikke den morgenen i alle fall.

Anonymkode: 417c4...b76

Skrevet

Høres ut som om barna kanskje har dratt dit uten lov. Typisk barn å bli modigere når de er flere. En gutt i nabolaget på 4 år gikk sammen med venninna på 3.5 år til butikken 1 km unna. De gikk på sokkelessen. Heldigvis gangvei det meste av veien. Foreldrene lette og var redde før noen på butikken kjente dem igjen og ringte foreldrene. Barna skjønte ikke at de hadde gjort noe alorlig, de hadde bare lyst på en tur til butikken og ble modige nok sammen til å trasse forbudet om å gå på veien.

Tror faktisk ikke 3, 4 forskjellige foreldrepar har tillatt barna å gå 1-2 km unna. Det er jo kjempelangt for de små!!

Anonymkode: 80ff0...231

Ja, du er inne på noe der. Men likevel. Mine litt eldre barn (eldste 2.klasse) får lov til mer enn 3åringen. Og det er ingen krise om de går litt lengre enn de får lov til. Men 3 åringen min som får leke i hagen og på lekeplassen som er 20 meter unna gjerdet vårt, han er det litt krise om han går noe annet sted. Han har ikke vett til å finne veien hjem om han forviller seg avsted, og  nettopp derfor lar jeg han ikke være ute mens jeg sitter inne og tar en kaffe i 30 min, tar en dusj, en lur på sofaen eller hva som helst. Jeg holder øye med han. 

Hvis 3åringen spør om å gå til naboen sier jeg ikke ja og glemmer ungen, så klart de tester grenser og blir tøffere sammen. Nettopp derfor bør foreldre følge bedre med. 

Er ikke direkte redd for at ungene skal gå for langt unna meg, jeg er redd for påkjørsel eller drukning (har et tjern like ved). Evt kidnapping, men da er vel sannsynligheten like stor for at de blir spist av en ulv 😅

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var trafikkvakt ved skolen til barna tidlig en morgen i vinter.

Jeg noterte med tre mødre(!!!) av små barn på skolen. De kjørte så fort at bilen deres hoppet på fartsdumpen ved overgangsfeltet og støtfangeren slo ned i asfalten. Da så jeg at det ikke er nok å lære barna om trafikkregler.

Trodde det var menn som pusher 50 som var råtassene i trafikken jeg, men det var det ikke den morgenen i alle fall.

Anonymkode: 417c4...b76

Det er mødre/damer som er verst her i gata også. De under 40 virker det som. Kjører jeg i 40 sonen og det kommer en bil i en voldsom fart er det enten en 18 årig gutt eller en kvinne mellom 18 og 35 ca...

Skrevet

Fire og fem er nå så, men en toåring har ingenting å gjøre på lekeplassen uten tilsyn, trafikkforholdene er bare en forverrende faktor. Dette er grunnlag for bekymringsmelding, ikke forumsyt. 

Anonymkode: 5cb8d...112

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...