Gå til innhold

Hva f### feiler foreldre i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2.5 år, vi var ute og gikk en tur for å leke litt på en lekeplass i nabolaget før leggetid.

På lekeplassen var 4 nabobarn. 

1 barn på avdelinga til gutten min, de blir 3 år i oktober og november. 

2 barn fylt 4 i år.

1 barn som blir 5 i sommer. 

Ingen voksne. Ved lekeplassen er en middels trafikkert vei. Ikke hovedvei, men kjører litt biler der. Fartsgrense 40, men de kjører opptil 60. For å komme til denne lekeplassen må vi krysse veien, og det er et kryss der så man må se mer enn "begge veier" før man krysser. 

Disse barna var ikke sammen der, ikke slik at 5-åringen passet på den minste el.l. 

Barna løper over veien uten å se etter biler, løper i krysset og stopper opp midt i veien om noen roper på de. Var 3 biler som kom når 2 barn kryssa veien, de måtte stoppe og stod der noen minutter før de syntes at barna hadde somlet seg ut av veien.

Jeg sender gjerne større barn ut alene, men hvor er disse foreldrene???? 

Anonymkode: f6b7e...fee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noen foreldre som ikke burde vært foreldre. Vi opplever dette her også. 

Anonymkode: 2f215...0a2

Skrevet

Vel, vi lekte på lekeplassen alene fra den alderen. Vi var mye ute alene, vi ble ropt inn til lunsh og middag.  Jeg er forresten født i 1979. De barna har vel lært at de skal kun være på lekeplassen. Og ja, det kan faktisk barn fra 3 års alderen forstå. 

Anonymkode: 562b1...7f6

Skrevet

Jeg tror nok dette var langt vanligere tidligere enn nå. Hos oss har det gått for langt den andre veien. Her er ingen barn ute og leker i gatene. 

Anonymkode: 423ac...fd1

Skrevet

Synd om ingen leker i gata. Og jeg forstår at en 3-åring kan være litt ute alene, men tenker da på lekeplassen i gata og ikke den man må krysse veien for å komme til. Jeg sender ikke mine barn 2-3 km alene til en lekeplass. 

Forstår ikke de foreldrene som gjør det. Du sender barnet avgårde og aner ikke om det kommer hjem igjen tenker jeg, de som gjør dette har tydeligvis ikke sett barnas atferd i trafikken. Er et under at ingen er påkjørt. 

Anonymkode: f6b7e...fee

Skrevet

Her har jeg motsatt problem,barnefaren er hysterisk å klikker vinkel fordi 7 åringen leker alene rett utenfor huset vårt. Vi bor i en rolig blindgate der alle kjører sakte. 

Anonymkode: 855b7...edd

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror nok dette var langt vanligere tidligere enn nå. Hos oss har det gått for langt den andre veien. Her er ingen barn ute og leker i gatene. 

Anonymkode: 423ac...fd1

Dette er min opplevelse også.

Anonymkode: e597e...098

Skrevet

Det er stor forskjell på 80-tallet og nå. Det er langt flere biler, mye flere hus og større farer. Jeg var også ute alene tidlig på 90-tallet,men det kan ikke sammenlignes. 

Anonymkode: 2f215...0a2

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, vi lekte på lekeplassen alene fra den alderen. Vi var mye ute alene, vi ble ropt inn til lunsh og middag.  Jeg er forresten født i 1979. De barna har vel lært at de skal kun være på lekeplassen. Og ja, det kan faktisk barn fra 3 års alderen forstå. 

Ante meg at et slikt svar skulle komme. Hvorfor kommer det alltid en smarting med et slikt utsagn? Vi lever ikke på 1970 tallet!

Jeg var barn på 70 tallet og det var ikke snakk om at jeg gikk fra hagen vår når jeg var 3 år gammel. Og enda mindre aktuelt er det idag. En 3 åring skal ikke være alene ute!!

Anonymkode: 533c8...152

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lekeplassen lå rett ved en trafikkert vei hvor de kjørte i 60 km/t? Da var det dine foreldre som var uansvarlige. Du kan jo ikke sammenligne å leke yte alene nå, og på 70-tallet, trafikkbildet nå er jo helt annerledes nå.

Anonymkode: 4ffb1...851

Skrevet

Dette er da omsorgssvikt. Var de fra samme familie?

Anonymkode: 7926e...599

Skrevet

Enig i at de to minste var for små, men reagerer ikke på at 4 og 5åringer får gå alene på lekeplassen i det jeg høres ut som lekeplass i et boligfelt.

3åringen min får leke ute alene rundt huset. (Kikker ut på henne innimellom) og får bevege seg rundt i nabolaget sammen med storesøsknene på 7 og 13.

Jeg reagerer på alle førsteklassingene som ikke får gå alene til skolen. Isteden blir de kjørt av stressede foreldre som skaper farlige situasjoner for resten av ungene på skolen som går. Minst to av de får heller ikke gå på lekeplassen eller på besøk til naboer alene heller... og vi snakker rolige fornuftige unger!

Skrevet
3 minutter siden, ulenissen skrev:

Enig i at de to minste var for små, men reagerer ikke på at 4 og 5åringer får gå alene på lekeplassen i det jeg høres ut som lekeplass i et boligfelt.

3åringen min får leke ute alene rundt huset. (Kikker ut på henne innimellom) og får bevege seg rundt i nabolaget sammen med storesøsknene på 7 og 13.

Jeg reagerer på alle førsteklassingene som ikke får gå alene til skolen. Isteden blir de kjørt av stressede foreldre som skaper farlige situasjoner for resten av ungene på skolen som går. Minst to av de får heller ikke gå på lekeplassen eller på besøk til naboer alene heller... og vi snakker rolige fornuftige unger!

Har selv en 2.klassing å ønsker at han skal gå hjem fra skolen selv men siden ingen andre som ett stykke unna gjør det,så føler jeg at ikke vi heller kan gjøre det. Tror han hadde klart helt supert jeg! Men tenker på hva andre måtte mene om det. 

Skrevet
6 minutter siden, ulenissen skrev:

Du synes det er forsvarlig når lekeplassen ligger rett ved en vei hvor mange kjører i 60, en vei som de må krysse for å komme dit og tilbake? Det synes ikke jeg er mye forsvarlig

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har selv en 2.klassing å ønsker at han skal gå hjem fra skolen selv men siden ingen andre som ett stykke unna gjør det,så føler jeg at ikke vi heller kan gjøre det. Tror han hadde klart helt supert jeg! Men tenker på hva andre måtte mene om det. 

Da eldste var yngre bodde vi slik til at han måtte ta bussen eller kjøres til skolen. Vi øvde noen uker med han på å ta bussen (rutebuss) og så tok han bussen sammen med de litt eldre ungene. (1.klassing) Når de andre foreldrene oppdager at vi sendte han med bussen ble det plutselig flere på trinnet som tok bussen til og fra SFO også...

Skrevet
1 minutt siden, ulenissen skrev:

Da eldste var yngre bodde vi slik til at han måtte ta bussen eller kjøres til skolen. Vi øvde noen uker med han på å ta bussen (rutebuss) og så tok han bussen sammen med de litt eldre ungene. (1.klassing) Når de andre foreldrene oppdager at vi sendte han med bussen ble det plutselig flere på trinnet som tok bussen til og fra SFO også...

Her vet jeg om flere som har barn i 3.klasse å forsatt mener foreldre at barna er for liten til å ta bussen alene. Er snakk om en busstur på ca 7 minutter.

Skrevet

Du synes det er forsvarlig når lekeplassen ligger rett ved en vei hvor mange kjører i 60, en vei som de må krysse for å komme dit og tilbake? Det synes ikke jeg er mye forsvarlig

Det er en vei med 40 grense. (Finnes det? Trodde det var 30 i byggefelt?) Og så lenge ungene har øvd på å krysse veien med foreldrene, så er det etter min mening ok. Har kunnet stole på mine i 4års alderen. Og dersom det er problem med fartssyndere i boligfeltet må det tas tak i! Fartsdumper, kontroll fra politiet osv! Ungene kan ikke sperres inne og forfølges, da må man gjøre noe med forholdene!

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har jeg motsatt problem,barnefaren er hysterisk å klikker vinkel fordi 7 åringen leker alene rett utenfor huset vårt. Vi bor i en rolig blindgate der alle kjører sakte. 

Å ja. 

Anonymkode: e1a2f...3c3

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må han skjerpe seg! Oppsøke psykolog og få gjort noe med angsten sin før den smitter over på ungen!

Anonymkode: 60125...3db

Skrevet

Var ute og gikk tur med niesa mi på 3 år, i byen med mye trafikk. Hovedveien vi måtte krysse er 40-sone, men «alle» kjører i 60! 

Som den pedagogen jeg er, snakket vi om trafikkregler. Hun kunne «alt», men da vi skulle krysse veien, sa hun; «Ingen bil! Ingen bil!», med hode retta mot stripene i overgangsfeltet! 

Barn kan trafikkreglene, men det er stor forskjell på teori og praksis! Jeg ville aldri latt så små barn ferdes alene i trafikken!

Anonymkode: d53b3...e98

Skrevet
6 minutter siden, ulenissen skrev:

Det er en vei med 40 grense. (Finnes det? Trodde det var 30 i byggefelt?) Og så lenge ungene har øvd på å krysse veien med foreldrene, så er det etter min mening ok. Har kunnet stole på mine i 4års alderen. Og dersom det er problem med fartssyndere i boligfeltet må det tas tak i! Fartsdumper, kontroll fra politiet osv! Ungene kan ikke sperres inne og forfølges, da må man gjøre noe med forholdene!

Men hi skriver at de kjører opptil 60. Du kan aldri stole på en 4 åring i trafikken, en 4 åring er ikke i stand til å vurdere farer i trafikken uansett hvor mye barnet har øvd på det.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var ute og gikk tur med niesa mi på 3 år, i byen med mye trafikk. Hovedveien vi måtte krysse er 40-sone, men «alle» kjører i 60! 

Som den pedagogen jeg er, snakket vi om trafikkregler. Hun kunne «alt», men da vi skulle krysse veien, sa hun; «Ingen bil! Ingen bil!», med hode retta mot stripene i overgangsfeltet! 

Barn kan trafikkreglene, men det er stor forskjell på teori og praksis! Jeg ville aldri latt så små barn ferdes alene i trafikken!

Anonymkode: d53b3...e98

Det er også stor forskjell på en treåring og en fireåring. Det er også stor forskjell på barn! Eldste her har vært opptatt av regler og rutiner fra han var helt liten. Dette hadde han som fire åring mestret fint! De to yngste er mer impulsive og må modnes mer en storebror før vi slipper de løs i verden...

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da må han skjerpe seg! Oppsøke psykolog og få gjort noe med angsten sin før den smitter over på ungen!

Ja han har alltid vært sånn helt fra han var lite så virket det som trodde at ungen var laget av glass,som blir ødelagt om vi ikke er veldig forsiktig. Han mente blant annet at jeg ikke kunne herje med sønnen vår var kanskje 2 år da. Fysioterapauten sa at småen trenger at noen herjer litt med han fordi han er altfor forsiktig av seg,så gjorde det å sønnen min syns det var så gøy! Men far kjefter å sier at han slå seg. Blir helt matt av han jeg. 

Skrevet

Men hi skriver at de kjører opptil 60. Du kan aldri stole på en 4 åring i trafikken, en 4 åring er ikke i stand til å vurdere farer i trafikken uansett hvor mye barnet har øvd på det.

Da lurer jeg på hvorfor nabolaget ikke har gjort noe med fartssynderne? Det hadde ikke blitt godtatt i mitt nabolag! 

Skrevet

Vi var ute dagen lang da vi var små også. Men ikke 3 år altså. Det synes jeg er uforsvarlig. 

Anonymkode: 776d8...978

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...