Gå til innhold

OK å ikke ville gå i bursdag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min er førskolebarn, og er invitert i bursdag til en gutt i bhg lørdag. Hun har ikke lyst til å gå, for lørdager pleier vi å ha familiekos her med pizza og lørdagsgodt, og hun vil heller det. Bursdagen er så sent at hun må legge seg etter hun kommer hjem.

Jeg prøvde å si at vi kunne få til en kombinasjon, men hun nekter. Denne gutten er i en annen vennegjeng enn henne, og det er ingen der som skal begynne på samme skole som henne. Heller mot å la henne slippe, jeg vet at det kommer masse barn uansett som er bedre venn med dette barnet. 

Vi stiller ellers alltid opp i alle bursdager, har fire barn, så det blir en del!!!

Anonymkode: 8a16b...f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ok, syns jeg. 

Regner med de har invitert hele klassen så det må da være greit om en man ikke er venn med ikke kommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg sikkert mye kjeft her, men jeg pleier å la mine barn slippe dersom de absolutt ikke vil. Bursdag er jo ikke tvang, det er en invitasjon. Ser selvsagt an situasjonen litt. Men dersom det ikke er veldig nære venner, lar jeg dem velge. Synes de må få lov å bestemme litt over sin egen fritid også. Det å ha bursdagsselskap på lørdager har bydd på utfordringer her i huset også, siden helgene er en tid da vi pleier å kose oss sammen som familie uten stress og mas.

Anonymkode: 8a575...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man bør delta i bursdager. Hva om datteren din skal ha selskap og ingen gidder å komme? 

Jeg synes voksne bør oppmuntre og styre det slik at man går i bursdag. Viss alle tenker at man ikke gidder så kommer plutselig ingen. 

 

Flott at ungersynes at lørdagstradisjon er hyggelig, samtidig bør man faktisk stille opp for venner når man blir invitert.

Anonymkode: a092b...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns man bør delta i bursdager. Hva om datteren din skal ha selskap og ingen gidder å komme? 

Jeg synes voksne bør oppmuntre og styre det slik at man går i bursdag. Viss alle tenker at man ikke gidder så kommer plutselig ingen. 

 

Flott at ungersynes at lørdagstradisjon er hyggelig, samtidig bør man faktisk stille opp for venner når man blir invitert.

Anonymkode: a092b...61e

Er enig i dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge de ikke er nære venner er det helt OK. Sønnen min er og bedt i en bursdag til lørdag han ikke vil i, til et barn han aldri leker med. Helt greit 

Anonymkode: 510f8...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge de ikke er nære venner er det helt OK. Sønnen min er og bedt i en bursdag til lørdag han ikke vil i, til et barn han aldri leker med. Helt greit 

Anonymkode: 510f8...4f9

Tenk om det barnet ikke har noen det egentlig leker med

Anonymkode: 28a7c...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg er en uting. Da får det isåfall lage planer som gjør at dere rett og slett ikke får kommet i bursdag. Å oppdra ungen til å kunne droppe sånt fordi hun heller vil være hjemme å spise snop er helt på trynet.

Anonymkode: 7733c...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert greit å ikke gå i bursdag noen ganger, men man bør jo tenke over noen ting.

Det er jo veldig raust å invitere hele barnegruppa.

Har de invitert hele barnegruppa fordi barnet ikke har så mange venner/nære venner?
Vet du at dette barnet har flere venner som uansett blir å komme i bursdagen?

Når min sønn var på den alderen inviterte jeg hele førskolegruppa i barnehagen/på avdelingen, flere av dem han ikke pleide å leke med. Husker ikke helt nå hvor mange det var, men om vi sier at det var 8-10 barn. 
4-5 av disse meldte avbud, og 2-3 av dem kom bare ikke. Tror det var 3-4 stykker som kom. Ble jo litt stusslig, men vi gjorde det beste utav det. Tror kanskje ikke sønnen min helt hadde fått med seg hvor mange som var invitert, men ikke kom.

Skal sies at min sønn var/er en impulsiv unge, som nok både var/er og kan oppfattes som et uromoment. Tror sikkert det var både barn som ikke ville leke med han, og voksne som ikke ville at barna skulle leke med han.
Har et par episoder helt oppe i 7/8 klasse at et par foreldre nektet barnet mitt å være med deres barn fordi de fant på så mye tull sammen.

Sønnen min har "skiftet" mye venner, både pga nye klasseinndelinger, fritidsaktiviteter og annet. Han har fortsatt 1 god kompis som han har vært venn med siden barnehagen, ellers er de fleste kompisene noen fra andre områder som han har blitt kjent med på videregående.

Tenkte bare at det er greit å være obs på at dette barnet kanskje ikke har det så lett, og ikke like lett finner sin plass i gruppa, eller har noen som egentlig vil komme i bursdagen.

Hva med å fortelle barnet at denne lørdagen dropper dere "lørdagskosen" hjemme siden han skal i bursdag. Evt ha kosekvelden på fredag i stedet.

Anonymkode: 1c7ef...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utsett familiekosen til litt seinere da? Er jo ikke krise at barna får lov å være oppe litt seinere en lørdag av og til. Kan jo eventuelt hente i bursdag litt før, sånn at det ikke blir så seint før dere får starter familiekos-kvelden. Eller ta familiekosen på fredag. Vi prioriterer bursdag så langt det lar seg gjøre. Jeg ønsker jo at flest mulig skal komme i bursdagen til mine barn, så da må vi nesten være flinke til å stille opp selv å. 

Anonymkode: b8abd...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altid vært nøye med at mine barn kommer i bursdager de er invitert i med mindre det er fullstendig klin umulig å få til.

Har likevel opplevd en bursdag for en av barna mine hvor kun to gjester kom. Kun en hadde meldt avbud. Det var utrolig vanskelig og sårt for barnet mitt.

Jeg har aldri gitt barna mine et valg på dette punktet og kommer ikke til det heller.

Anonymkode: b56a6...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes hun skal gå selv om det ikke er en nær venn. Bursdager handler mye om empati og sosiale grupperelasjoner, ikke om man har lyst eller ikke. Foreldrenes holdning betyr mye her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare sagt at da bytter vi om fredag og lørdag den uka, hvis det er den eneste grunnen. Evt at vi forskyver lørdagskosen og er oppe litt lenger.

Men jeg har bare ett barn da, sånt er kanskje litt enklere da. ;)

Anonymkode: a4587...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver invitasjon er kun en invitasjon. Man går eller lar være, det er ikke mer «obligatorisk» for barn enn det er for voksne. Så det er helt ok å ringe/tekste og takke nei til en invitasjon.

Men det man ikke gjør, er å bare utebli. 

Anonymkode: 73d05...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns generelt ikke at bursdager er noe barna skal kunne bare velge bort fordi noe annet hørtes bedre ut, men hvis det er slik at hun ikke har noen venner som skal i bursdagen skjønner jeg at det ikke virker så fristende for henne å dra dit. Jeg ville nok heller ikke tvunget barnet mitt i en bursdag til et barn hun aldri leker med og som ikke har invitert noen av hennes venner. Men husk å si ifra. Fikk du invitasjon først i går? For å si ifra at man ikke kan komme, dagen før, det er litt sent syns jeg.

At du har fire barn og det blir mange bursdager er da helt uten betydning - fire barn BLIR mange bursdager, det vet man jo før man bestemmer seg for å få fire barn.

 

Anonymkode: 1dc41...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enhver invitasjon er kun en invitasjon. Man går eller lar være, det er ikke mer «obligatorisk» for barn enn det er for voksne. Så det er helt ok å ringe/tekste og takke nei til en invitasjon.

Men det man ikke gjør, er å bare utebli. 

Anonymkode: 73d05...4de

Er det greit at evt ingen kommer i bursdagen til barnet ditt ?

Anonymkode: 8b62c...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ta kosen på fredagskvelden og lørdag på dagtid. Syns man skal gå i barnebursdager hvis man kan. Trist for bursdagsbarnet hvis mange (eller alle - det skjer jo) - svarer nei.

Anonymkode: 43179...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma lot barna med ny mann slippe bursdager. Og da ble det verre og verre og gå i bursdager. 

Jeg har et barn som synes at det har vært nærmest traumatisk å gå i bursdager. Men vi har gått i alle. Jeg har blitt med. Nå er hun 7 år og går alene i bursdager.  Hos oss har det aldri vært et valg. Man må gå. 

I ditt tilfelle HI , så hadde jeg nok kanskje latt henne slippe denne ene gangen. Men kan dere ikke ta lørdagskosen i kveld i istedenfor? 

Anonymkode: 22477...f5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok å droppe. Idiotisk å be i bursdag lørdag kveld, de er ikke voksne. 

Anonymkode: c7128...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns man bør delta i bursdager. Hva om datteren din skal ha selskap og ingen gidder å komme? 

Jeg synes voksne bør oppmuntre og styre det slik at man går i bursdag. Viss alle tenker at man ikke gidder så kommer plutselig ingen. 

 

Flott at ungersynes at lørdagstradisjon er hyggelig, samtidig bør man faktisk stille opp for venner når man blir invitert.

Anonymkode: a092b...61e

Og så? Bursdag burde egentlig bare være med familie. 

Anonymkode: a7671...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min er førskolebarn, og er invitert i bursdag til en gutt i bhg lørdag. Hun har ikke lyst til å gå, for lørdager pleier vi å ha familiekos her med pizza og lørdagsgodt, og hun vil heller det. Bursdagen er så sent at hun må legge seg etter hun kommer hjem.

Jeg prøvde å si at vi kunne få til en kombinasjon, men hun nekter. Denne gutten er i en annen vennegjeng enn henne, og det er ingen der som skal begynne på samme skole som henne. Heller mot å la henne slippe, jeg vet at det kommer masse barn uansett som er bedre venn med dette barnet. 

Vi stiller ellers alltid opp i alle bursdager, har fire barn, så det blir en del!!!

Anonymkode: 8a16b...f30

Når fikk dere invitasjon? Det er seint å gi avbud 2 dager før

Anonymkode: 28a7c...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bursdager på kveldstid er jo litt ugreit.

Samtidig lærer du dårlig moral ved å la henne skippe sosiale plikter fordi hun heller vil være hjemme.. om dere skulle noe samme dag ville det vært annerledes 

Anonymkode: 13102...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...