Gå til innhold

Jeg takler så dårlig at samboer er så lat de dagene han har fri før seinvakt, turnusfri etc.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16 minutter siden, Pashla skrev:

Eeeh... toxic masculinity er betegnelsen på den (dessverre) typisk mannlige tendensen til å utøve seksuell trakassering, og i verste fall vold, mot kvinner, uten annen grunn enn at de er kvinner. Den omfatter heldigvis ikke alle menn, men den har hatt grobunn blant menn som ikke får korreksjoner av andre menn så lenge aggresjon regnes som mandig.

Du rabler i vei om ting du ikke har peiling på, og som i tillegg er urelatert til det tema HI tar opp.

Enig.

Når jeg tenker på uttrykket toksisk maskulinitet tenker jeg på en historie jeg hørte av en venn. Som barn var han på besøk hos sine besteforeldre. Uten forvarsel blir han vitne til at bestefar drar til bestemor med flathanda. Foranledningen var at hun hadde gjort noe feil (i hans øyne) ved frokostserveringen.

Det gjorde et dypt inntrykk, og han fortalte at han var livredd for selv å bli sånn når han vokste opp. Slik sett var det god læring i dette. Han fortalte også at brødrene og mennene i akkurat den grena av familien gjerne var sånn, dominerende, tause og latent voldelige. DETTE er for meg en toksisk maskulinitet. Å ta vare på familien sin med å sørge for at hus og bil er i orden og at det finnes brensel til vinteren er vel heller av det mer positive og verneverdige i den tradisjonelle mannsrollen, om vi kan kalle det det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør lite før kveldsvakter, litt småtteri (om jeg har lyst). 

Har en til tider beinhard jobb, og tiden før kveldsvakt er min "kveld". Det er da ikke vanlig at folk med "dag jobb" flyr rundt å setter opp gjerder og fikser huset på alle måter hele kvelden vel? 

Anonymkode: b904a...b21

Jo, når ellers skal vi få gjort ting da? Alt gjøres jo på kveld etter legging. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slipper unna? 😂 

Alle disse tingene må jo gjøres, men vi får det gjort selvom vi ikke driver på 24/7. Må kanskje senke skuldrene litt og ikke forvente at gulvet skinner til enhver tid, men.. Tror nok heller det er du som har høye forventninger til deg selv, enn at andre forventer at du skal drive på til kl 21 hver kveld. 

Anonymkode: 3e074...89c

Nopp! Her er det møkkete gulv, bedritne vinduer og støv overalt. Likevel generer 3 unger mye tid, og det høres jo ut som om all tid før jobb er hellig. Det er isåfall luksus 

Anonymkode: 7938b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsmor har jeg innfunnet meg med at å "slappe av" er noe jeg må vente med i noen år. Eneste tiden i uka vi setter oss ned er fredag og lørdag kveld etter 2030 (legger oss 2230). Også en kaffekopp etter middag mens ungene leker. Jeg er veldig glad for at både jeg og mannen min er klar over dette, så jeg forstår godt at HI blir frustrert når mannen har all tid i verden alene på dagtid men aldri gjør noe ekstra.

Anonymkode: 27b47...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig merkelig at tiden før senvakt er hellig og egentid, til og med ungefri har de da. Vi som jobber vanlig kontortid har ikke denne luksusen. Først levering, full arbeidsdag, henting, handling, middagslaging, leksehjelp, kjøring, kveldsstell, legging. Da er klokka her 2130. SÅ har jeg da tid tilhusarbeid, og så er det jammen natta gitt. 

Hadde en av oss slengt opp beina og slappet av i 4-7 timer hver kveld tror jeg det hadde blittskulsmisse gitt. Men på dagtid da er det greit? Skjønner det ikke. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt utrolig merkelig at tiden før senvakt er hellig og egentid, til og med ungefri har de da. Vi som jobber vanlig kontortid har ikke denne luksusen. Først levering, full arbeidsdag, henting, handling, middagslaging, leksehjelp, kjøring, kveldsstell, legging. Da er klokka her 2130. SÅ har jeg da tid tilhusarbeid, og så er det jammen natta gitt. 

Hadde en av oss slengt opp beina og slappet av i 4-7 timer hver kveld tror jeg det hadde blittskulsmisse gitt. Men på dagtid da er det greit? Skjønner det ikke. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Nå må du huske på at vi som jobber turnus også jobber på helg og helligdag. Selv har jeg vært nødt til å jobbe hele påskehelga nær som langfredag. Du har sikkkert hatt påskeferie, ikke sant? Sammen med familien....

Det er fordeler og ulemper uansett hvilken jobb man har. Og jeg innrømmer gjerne at alenetiden på hverdagsformiddagene er en av fordelene med min jobb. Veier litt opp for ulempene. Deilig å gjøre husarbeid i fred, og å slappe av uten dårlig samvittighet. Heldigvis er både jeg og mannen min i samme båt, så vi forstår hverandre. Ingen kryssforhører den andre om hva vi har gjort før vakt. 

Høres helt merkelig ut at du må gjøre husarbeid klokka halv ti på kvelden. De jeg kjenner som har kontorjobb pleier å gjøre husarbeid sammen på dugnad på lørdag formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forventer faktisk at mannen min gjør noe. Han får lister. Hvorfor skal jeg jobbe hele dagen og fortsette uten stopp når jeg kommer hjem? Hvor er det rettferdige i at jeg skal styre morningen, på jobb (har en krevende dagjobb), etter jobb og hele kvelden mens han kan ligge på sofaen for å se på tv? 

Nei, her får begge bidra. Jeg har også jobbe turnus med små barn og regelen var at den som har barnefri har tid og mulighet for å ta hjemmet. Det forventes at alt som skal gjøres tas når man har fri. Det er mer enn nok for meg å gjøre mandag-fredag og alle helgene han jobber. Jeg har aldri tid helt alene til å gjøre ting. 

 

Anonymkode: 48915...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Hjertefru skrev:

Nå må du huske på at vi som jobber turnus også jobber på helg og helligdag. Selv har jeg vært nødt til å jobbe hele påskehelga nær som langfredag. Du har sikkkert hatt påskeferie, ikke sant? Sammen med familien....

Det er fordeler og ulemper uansett hvilken jobb man har. Og jeg innrømmer gjerne at alenetiden på hverdagsformiddagene er en av fordelene med min jobb. Veier litt opp for ulempene. Deilig å gjøre husarbeid i fred, og å slappe av uten dårlig samvittighet. Heldigvis er både jeg og mannen min i samme båt, så vi forstår hverandre. Ingen kryssforhører den andre om hva vi har gjort før vakt. 

Høres helt merkelig ut at du må gjøre husarbeid klokka halv ti på kvelden. De jeg kjenner som har kontorjobb pleier å gjøre husarbeid sammen på dugnad på lørdag formiddag.

Men hvor ofte jobber du hver helligdag? Og hvor mye fri har du før og etter helg? Du jobber ikke noe flere timer enn oss andre i løpet av året... du jobber garantert mindre siden du jobber turnus og derfor har 35,5 times uke. Vi som jobber dagtid har fri lørdag og søndag. Thats it. Og da er det cuper og kamper og bursdager, og gjerne tid med ungene som er prioritert. Ikke husarbeid. 

Anonymkode: 7938b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hjertefru skrev:

Nå må du huske på at vi som jobber turnus også jobber på helg og helligdag. Selv har jeg vært nødt til å jobbe hele påskehelga nær som langfredag. Du har sikkkert hatt påskeferie, ikke sant? Sammen med familien....

Det er fordeler og ulemper uansett hvilken jobb man har. Og jeg innrømmer gjerne at alenetiden på hverdagsformiddagene er en av fordelene med min jobb. Veier litt opp for ulempene. Deilig å gjøre husarbeid i fred, og å slappe av uten dårlig samvittighet. Heldigvis er både jeg og mannen min i samme båt, så vi forstår hverandre. Ingen kryssforhører den andre om hva vi har gjort før vakt. 

Høres helt merkelig ut at du må gjøre husarbeid klokka halv ti på kvelden. De jeg kjenner som har kontorjobb pleier å gjøre husarbeid sammen på dugnad på lørdag formiddag.

At dere jobber helligdager skulle vel bare mangle med så mye fritid ellers. Noen må jo jobbe da også. Og om du jobber, så har du jo likevel en hel dag du kan kose deg før skiftet. 

Haha😂 Husarbeidet lørdag formiddag? Hvor lange lørdager har de? Man rekker ikke stort på en formiddag. Vaskemaskina må kjøres flere ganger hver dag feks. Tøyet må henges opp, brettes ned og bort. På lørdager har jo barna fri eller kamper ol. Kaster ikke bort den tiden med husarbeidet altså. 

I tillegg kommer jo vedlikehold/oppussing av bil, og hus. Det må jo gjøres det og. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber nå 8-16. Tidligere jobbet jeg skift og hadde nattevakter fra 16 om ettermiddagen til 8 morgenen etter. Jeg fikk ikke sove på dagen, men hadde behov for å slappe av før nattevakt. Turnusjobb er slitsomt med stadig skifter i døgnrytme og disse friformiddagene var i hvert fall viktig for meg og for å hente meg inn og få energi. Fri på formiddagen er et gode som veier opp for ulempen med å jobbe dager alle andre har fri og mye helgejobbing. Dere som synes dette er helt bak mål har dere selv jobbet turnus?

Anonymkode: ec8da...9e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvor ofte jobber du hver helligdag? Og hvor mye fri har du før og etter helg? Du jobber ikke noe flere timer enn oss andre i løpet av året... du jobber garantert mindre siden du jobber turnus og derfor har 35,5 times uke. Vi som jobber dagtid har fri lørdag og søndag. Thats it. Og da er det cuper og kamper og bursdager, og gjerne tid med ungene som er prioritert. Ikke husarbeid. 

Anonymkode: 7938b...4cf

Jeg jobber mesteparten av helligdagene og hver tredje helg, lørdag og søndag. Fex nå i mai jobber jeg 1. Mai, himmelspretten og 2.pinsedag. Fikk allernådigst fri på 17., jobba tidligvakt da i fjor. Jeg har tidligvakt til 15 nesten hver julaften. Hvis jeg da ikke har senvakt.

Har selvfølgelig fri en dag før og en dag etter arbeidshelg. Skulle bare mangle. Men det er jo ikke sammen med familien. 

Men versågod, bare vær misunnelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Hjertefru skrev:

Jeg jobber mesteparten av helligdagene og hver tredje helg, lørdag og søndag. Fex nå i mai jobber jeg 1. Mai, himmelspretten og 2.pinsedag. Fikk allernådigst fri på 17., jobba tidligvakt da i fjor. Jeg har tidligvakt til 15 nesten hver julaften. Hvis jeg da ikke har senvakt.

Har selvfølgelig fri en dag før og en dag etter arbeidshelg. Skulle bare mangle. Men det er jo ikke sammen med familien. 

Men versågod, bare vær misunnelig.

Så du HAR to dager fri du også i forbindelse med helg, helt alene egentid? Også surver du? Jeg har igrunnen aldri egentid jeg, når jeg har fri har barna fri. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så du HAR to dager fri du også i forbindelse med helg, helt alene egentid? Også surver du? Jeg har igrunnen aldri egentid jeg, når jeg har fri har barna fri. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Jeg «surver» overhodet ikke. Det er det andre som gjør i denne tråden. 

Jeg prøver bare å få folk til å forstå at turnusarbeid ikke bare er dans på roser. Men burde innsett for lenge siden at det slaget er tapt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At dere jobber helligdager skulle vel bare mangle med så mye fritid ellers. Noen må jo jobbe da også. Og om du jobber, så har du jo likevel en hel dag du kan kose deg før skiftet. 

Haha😂 Husarbeidet lørdag formiddag? Hvor lange lørdager har de? Man rekker ikke stort på en formiddag. Vaskemaskina må kjøres flere ganger hver dag feks. Tøyet må henges opp, brettes ned og bort. På lørdager har jo barna fri eller kamper ol. Kaster ikke bort den tiden med husarbeidet altså. 

I tillegg kommer jo vedlikehold/oppussing av bil, og hus. Det må jo gjøres det og. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Så du kaster ikke bort lørdagen med husarbeid, men hvis de som jobber fredag, lørdag og søndag velger og ikke kaste bort sin fridag på torsdag så er det luksus? Latskap? Snakk om selvmotsigelse. 

Og igjen.. Det er jo ikke sånn at vi som jobber turnus har mindre husarbeid, leksejobbing eller oppfølgning av barn. Forskjellen er tiden på døgnet. Vi har gjerne ikke bare senvakter. Da hadde jo diskusjonen blitt noe helt annet. Hadde jeg hatt 5 senvakter i uka hadde jeg selvsagt fått unna alt jeg måtte på dagtid før jobb. Jeg forventer ikke at mannen min pusser opp og fikser biler til langt på kveld hver dag etter jobb, på lik linje som at han ikke forventer at jeg driver på fra 07 om morgenen og til jeg skal på jobb 14.30. Men husarbeid og klesvask blir selvsagt gjort allikevel. Om jeg vasker 3-4 maskiner med klær før jobb så tar jeg meg jaggu noen timer på sofaen mens maskina går. Med god samvittighet. 

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et problem at han ikke gjør noe noen gang, så skjønner jeg at det er vanskelig. Men hvis du mener han skal gjøre større prosjekter som ikke er en del av vanlig, daglig husholdningsdrift, så synes jeg du er litt urimelig.

Uansett så kan det være en løsning at dere blir enige om fordeling av oppgaver, også får det være opp til hver enkelt av dere når dere velger å utføre de oppgavene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At dere jobber helligdager skulle vel bare mangle med så mye fritid ellers. Noen må jo jobbe da også. Og om du jobber, så har du jo likevel en hel dag du kan kose deg før skiftet. 

Haha😂 Husarbeidet lørdag formiddag? Hvor lange lørdager har de? Man rekker ikke stort på en formiddag. Vaskemaskina må kjøres flere ganger hver dag feks. Tøyet må henges opp, brettes ned og bort. På lørdager har jo barna fri eller kamper ol. Kaster ikke bort den tiden med husarbeidet altså. 

I tillegg kommer jo vedlikehold/oppussing av bil, og hus. Det må jo gjøres det og. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Du vet at en 100% stilling i turnus også tilsvarer arbeidsuker på 5 dager, ikke sant? Det er ikke sånn at om jeg har fri mandag og torsdag så jobber jeg bare 3 dager den uka. 

Anonymkode: 3e074...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber nå 8-16. Tidligere jobbet jeg skift og hadde nattevakter fra 16 om ettermiddagen til 8 morgenen etter. Jeg fikk ikke sove på dagen, men hadde behov for å slappe av før nattevakt. Turnusjobb er slitsomt med stadig skifter i døgnrytme og disse friformiddagene var i hvert fall viktig for meg og for å hente meg inn og få energi. Fri på formiddagen er et gode som veier opp for ulempen med å jobbe dager alle andre har fri og mye helgejobbing. Dere som synes dette er helt bak mål har dere selv jobbet turnus?

Anonymkode: ec8da...9e2

Jada, jobbet i langturnus i krevende jobb. Måtte sette på vaskemaskiner, vaske gulv og kaste søppel like herlig. Valgte å ha barna mest mulig hjemme og resten av tiden gikk til husarbeid og avslapping. Det handler bare om prioriteringer. Hvis jeg foreksempel hadde fire timer shinet jeg huset eller gjorde annet i to timer og slappet av de resterende to timene. Jeg får se barna mye mer nå, men det er nesten mer krevende nå fordi jeg aldri er alene, alltid tar største delen, har barna mye alene og må passe jobben like herlig. 

Anonymkode: 48915...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du kaster ikke bort lørdagen med husarbeid, men hvis de som jobber fredag, lørdag og søndag velger og ikke kaste bort sin fridag på torsdag så er det luksus? Latskap? Snakk om selvmotsigelse. 

Og igjen.. Det er jo ikke sånn at vi som jobber turnus har mindre husarbeid, leksejobbing eller oppfølgning av barn. Forskjellen er tiden på døgnet. Vi har gjerne ikke bare senvakter. Da hadde jo diskusjonen blitt noe helt annet. Hadde jeg hatt 5 senvakter i uka hadde jeg selvsagt fått unna alt jeg måtte på dagtid før jobb. Jeg forventer ikke at mannen min pusser opp og fikser biler til langt på kveld hver dag etter jobb, på lik linje som at han ikke forventer at jeg driver på fra 07 om morgenen og til jeg skal på jobb 14.30. Men husarbeid og klesvask blir selvsagt gjort allikevel. Om jeg vasker 3-4 maskiner med klær før jobb så tar jeg meg jaggu noen timer på sofaen mens maskina går. Med god samvittighet. 

Anonymkode: 3e074...89c

Nei, det er ikke selvmotsigelse. Det er dyrebar tid med barna. MED barna,  forstår du? Sitter ikke og later meg slik de som jobber kveld gjør på dagtid. 

Forskjellen på dere med turnus er jo at hoveddelen av det andre som må gjøres på kvelden havner på den andre parten. Men det ser jo selvsagt ikke dere på som et problem.

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at en 100% stilling i turnus også tilsvarer arbeidsuker på 5 dager, ikke sant? Det er ikke sånn at om jeg har fri mandag og torsdag så jobber jeg bare 3 dager den uka. 

Anonymkode: 3e074...89c

Ja, men dere har jo faktisk fritid på fridagene deres da. Vi andre har aktiviteter og kjøring da også. Kan ikke gjøre det vi selv vil, selv om tid med unger også er gull.

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min mann er egentlig syk, fatique etter kreftbehandling i 2018. Men han jobber 100%, leker med barna og fikser huset. Han elsker å lage mat, og svinger gjerne vaskekosten. Han fikser bil og maler +++. Stram opp mennene deres damer!

Anonymkode: d4008...792

Han har ikke fatigue viss han klarer å kobbe 100% og gjøre mye hjemme i tillegg. Fatigue er ikke noe man automatisk får etter kreftbebehandling. Det er et symptom på at man ikke orker, at man er så sliten som om man har influensa uten feber.

Anonymkode: 37f6c...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hjertefru skrev:

Jeg jobber mesteparten av helligdagene og hver tredje helg, lørdag og søndag. Fex nå i mai jobber jeg 1. Mai, himmelspretten og 2.pinsedag. Fikk allernådigst fri på 17., jobba tidligvakt da i fjor. Jeg har tidligvakt til 15 nesten hver julaften. Hvis jeg da ikke har senvakt.

Har selvfølgelig fri en dag før og en dag etter arbeidshelg. Skulle bare mangle. Men det er jo ikke sammen med familien. 

Men versågod, bare vær misunnelig.

Ja jeg er faktisk misunnelig på de som jobber turnus! Prøv 3 unger med 8-16 jobb. Får ikke gjort en dritt! Sjefen min jobba nattevakt i mange år. Begynte på dagtid og har ikke tid til noenting mer. Har flere venner og som jobber turnus. Lunsj på brygga, slappe av på sofaen, fridager til å gjøre hva de vil. Jeg har ikke det jeg, og det er jeg faktisk misunnelig på og ikke redd for å si det høyt. Det er så sinnsykt digg å jobbe turnus!

Anonymkode: 7938b...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg er faktisk misunnelig på de som jobber turnus! Prøv 3 unger med 8-16 jobb. Får ikke gjort en dritt! Sjefen min jobba nattevakt i mange år. Begynte på dagtid og har ikke tid til noenting mer. Har flere venner og som jobber turnus. Lunsj på brygga, slappe av på sofaen, fridager til å gjøre hva de vil. Jeg har ikke det jeg, og det er jeg faktisk misunnelig på og ikke redd for å si det høyt. Det er så sinnsykt digg å jobbe turnus!

Anonymkode: 7938b...4cf

Har du jobbet turnus?

Anonymkode: e4712...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men dere har jo faktisk fritid på fridagene deres da. Vi andre har aktiviteter og kjøring da også. Kan ikke gjøre det vi selv vil, selv om tid med unger også er gull.

Anonymkode: 6ef2a...858

Dette høres kun ut som misunnelse, men værsågod, er bare til å prøve å leve turnuslivet selv. Dem som ikke har kjent på kroppen selv hvordan det er burde ikke uttale seg om dette. Prøv å sett dere inn i alle problemstillingene som følger med turnusjobb, all sykemeldingen, søvnproblemer, slitasje på kropp og hode osv. Mulig det da ikke hadde vært sutring pga at vi har en og annen formiddag fri. Som nevnt flere ganger, vi som jobber turnus må også gjøre alle de tingene dere med kontortid-arb gjør.

Anonymkode: 83a55...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda så priviligerte vi turnusarbeidere visstnok er driver ca halvparten av mine kollegaer med å videreutdanne seg bort fra turnus. Rart det der.. 

Så, det er bare for dere misunnelige å utdanne dere til et turnusyrke, det vil ikke bli vanskelig å få jobb. 

Anonymkode: 6d36b...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres kun ut som misunnelse, men værsågod, er bare til å prøve å leve turnuslivet selv. Dem som ikke har kjent på kroppen selv hvordan det er burde ikke uttale seg om dette. Prøv å sett dere inn i alle problemstillingene som følger med turnusjobb, all sykemeldingen, søvnproblemer, slitasje på kropp og hode osv. Mulig det da ikke hadde vært sutring pga at vi har en og annen formiddag fri. Som nevnt flere ganger, vi som jobber turnus må også gjøre alle de tingene dere med kontortid-arb gjør.

Anonymkode: 83a55...063

Men dere gjør jo ikke disse tingene daglig? Dere sier jo at dere slapper av og koser dere før jobb? Vi kan ikke gjøre det samme etter jobb da barna har fri da. Og i deres tilfelle er det jo deres partner som får dette lesset på seg, uten at han kan slappe av på en hel dag alene slik dere gjør. Helgene er jo eneste fri da og blir jo egentlig ikke «fri», ned barn og partner som er på jobb. 

Nattjobb er nok hardt for kroppen. Andre vakter er jo ikke noe annerledes enn dagvakt. 

Anonymkode: 6ef2a...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...