Gå til innhold

Hvorfor har Trump så mange tilhengere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Pashla skrev:

Og da er de glupe, velinformerte, bevisste og ansvarlige...?

Skrev jeg det?

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, Pashla skrev:

Det du beskriver er jo et samfunn som gjennomgående mangler grunnleggende solidaritet og fellesskapsfølelse. Slik at man ikke mobiliserer til fordel for f eks en felles helseplan eller ser noen grunn til å investere i sosiale ytelser. «Vi»-tanken finnes, men bare i møte med «dem». Man samler seg som nasjon innimellom, men det er f eks hver gang man går til krig mot et annet land, eller når noen utenfra kan fremstilles som inntrenger, fiendebilde el lign. 

Å dyrke et «vi» som hjelper hverandre opp er aldri feil. Men å dyrke et «vi mot dem» er jo en negativ vinkling, det fører ikke til at man jobber solidarisk innen gruppen, men at fokuset er å trekke opp grensene mot «dem». Det er det jeg synes du beskriver, og det står heller ikke i særlig kontrast til det jeg skriver. T. har dyrket en ensidig «vi mot dem»-retorikk fra start.

Det som er et stort paradoks i USA, og som nordmenn ser ut til å ikke forstå er at det er et mye større skille mellom stat og menneske i USA enn i Norge. Derfor ser man liten offentlig vilje til solidariske løsninger, samtidig som amerikanere generelt er gjestfrie og har et voldsomt fokus på fellesskap. Jeg tror aldri jeg har sett flere mennesker jobbe frivillig for andre som jeg har i USA, og skjer det noe så vet du at naboene stiller opp på sekundet.

Samtidig har amerikanere en frykt for sosialisme som jeg aldri selv har forstått, men det kan vel være en av årsakene til at de vil holde staten utenfor. 

Om du snakker om innvandring så er de fleste amerikanere for innvandring. Det de fleste ikke er for, og som Trump har hatt fokus på, er ulovlig innvandring. Som sagt koster det det amerikanske samfunnet over 100 milliarder årlig, og sårt trengte arbeids og skoleplasser blir tatt opp av ulovlige innvandrere. Dette var også noe Clinton og Obama hadde et fokus på. Å beskytte egne borgere, innvandrer eller ikke, mot folk som tar seg over grensen ulovlig bør være fokus for alle land. 

Anonymkode: ccb97...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det er jo nettopp slike begrunnelser som gjør det enda mindre logisk å da velge Trump til president.

Man kunne halvsove seg gjennom hele valgkampen og likevel se at alle de store ordene om å "make America great again" bare var innholdsløse ord, ikke ment for å faktisk gjennomføre det han "solgte", men kun ment for å skaffe ham og hans forbindelser makt. Det han slenger utav seg er populistiske fraser som mangler fullstendig anker i realiteten. "DET høres flott ut - stem på meg. Åh, er det ikke mulig å gjennomføre? Men det høres så flott ut, så stem på meg likevel." - summerer mer eller mindre Trumps valgkamp i tillegg til all skittkastingen hans og alle løgnene han kom med.

Anonymkode: 690ef...261

Det du beskriver her er vel egentlig alle amerikanske valgkamper...?

Man kan si mye om Trump, men når det gjelder jobbmarkedet så har han iallefall ikke snudd trenden med økt sysselsetting. (en trend som forøvrig startet før Obama også, selv om nordmenn ser ut til å tro at han var den store amerikanske frelseren.) 

Anonymkode: ccb97...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...