Gå til innhold

Hvorfor har Trump så mange tilhengere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tipper at uansett hva som hadde dukker opp, mye verre enn det som er avslørt.. så hadde mange av tilhengerene ikke brydd seg.

Handler det om skammen i å snu i en sak? Trump har flere støttespillere enn fine folk som virkelig fortjener støtte. Må innrømme at all støtten Trump får gjør meg veldig skuffet over menneskenaturen som gruppe.

Anonymkode: de2d3...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica

Handler vel om at han taler til våre laveste drifter og legitimerer dem.

(Og ingen velger føler seg dum i hans nærvær...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det handler om mangel på forståelse. De er rett og slett mindre smarte. Og det er mange av dem 🤷🏻‍♀️ 

Anonymkode: 51696...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere personlig hadde satt dere inn i den amerikanske politikken og ikke bare lest det som blir skrevet om han i norske medier hadde dere kanskje skjønt det bedre.

Han har bidratt med mye positivt faktisk. Jeg er ikke superfan av han, men tror nordmenn gjennom mediene har fått et feil syn på han og hva han faktisk har oppnådd.

Anonymkode: 94326...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis dere personlig hadde satt dere inn i den amerikanske politikken og ikke bare lest det som blir skrevet om han i norske medier hadde dere kanskje skjønt det bedre.

Han har bidratt med mye positivt faktisk. Jeg er ikke superfan av han, men tror nordmenn gjennom mediene har fått et feil syn på han og hva han faktisk har oppnådd.

Anonymkode: 94326...fdb

Hva har han oppnådd?

Anonymkode: 75427...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere personlig hadde satt dere inn i den amerikanske politikken og ikke bare lest det som blir skrevet om han i norske medier hadde dere kanskje skjønt det bedre.

Han har bidratt med mye positivt faktisk. Jeg er ikke superfan av han, men tror nordmenn gjennom mediene har fått et feil syn på han og hva han faktisk har oppnådd.

Anonymkode: 94326...fdb

Han har jo ikke oppnådd en brøkdel av det han selv påstår å ha oppnådd.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/9m7lp9/washington-post-trump-bloeffer-stadig-oftere

Anonymkode: 690ef...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva har han oppnådd?

Anonymkode: 75427...efd

Orker ikke å sette opp en liste. Anbefaler å følge med i amerikanske medier for å få er mer riktig bilde enn det norske medier serverer nordmenn.

Har bodd i statene siste 12 år, flyttet tilbake til Norge i fjor høst og er litt overrasket over mediene og nordmenns kunnskap om amerikansk politikk.. 

Nå er det viktig at jeg synes at Trump har gjort endel mindre bra ting også, men for veldig mange er hverdagen blitt bedre.

 

Anonymkode: 94326...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange ikke ser et reelt alternativ. Han vant på grunn av at mange stemte på ham i protest mot alternativene, og fordi han har en veldig enkel retorikk som tiltaler "grasrota", litt som Listhaug og hennes skare her i Norge.

Dette er jo ikke unikt, dessverre, man ser det samme i Ungarn og Polen, presidenter som vinner protestvalg ved å appellere til spesielt sinte menn som føler seg maktesløse i det moderne samfunnet hvor de ikke har en klart definert rolle lenger. I de landene er det i stor grad nå innført et illiberalt demokrati, men heldigvis er ikke Trump intelligent nok til å få til det samme i USA. Som en sammenlikning til Norge, igjen, prøvd Listhaug samme taktikk her da hun var utenriksminister med noen av sine forslag til lovendringer, men fikk heldigvis ikke gjennomslag. 

Anonymkode: 35c2c...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere personlig hadde satt dere inn i den amerikanske politikken og ikke bare lest det som blir skrevet om han i norske medier hadde dere kanskje skjønt det bedre.

Han har bidratt med mye positivt faktisk. Jeg er ikke superfan av han, men tror nordmenn gjennom mediene har fått et feil syn på han og hva han faktisk har oppnådd.

Anonymkode: 94326...fdb

Vel, jeg har sittet klistret til CNN, MSNBC, NY Times, Washington Post, Fox News, Breitbart ++ siden han vant valget og fortsatt synes jeg fyren er en uintelligent, selvsentrert dott som er en fare både for seg selv og andre. Etter å ha lest alle 400+ sidene av Mueller-rapporten er jeg også skremt over hvor villig han er til å bryte loven for å oppnå målene sine og hadde det ikke vært for at han tross alt hadde folk rundt seg, som riktignok ikke hadde problemer med å lyve glatt til det Amerikanske folk, men som ikke ville bryte loven og dermed nektet å utføre ordre, så hadde definitivt en riksrett vært resultatet. Nå har vel så godt som alle disse personene fått fyken, så fremtiden ser ikke så lys ut.

Når deg gjelder den økonomiske oppgangen, så startet denne under Obama og blir kun videreført under Trump, det samme gjelder arbeidsledighet. Hvis du med «mye positivt» også inkluderer inhuman grensekontroll, hatfull retorikk, strengere abortlover etc, så har du selvfølgelig et poeng, men det gjør iallfall ikke jeg. 

Endret av Kami01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Orker ikke å sette opp en liste. Anbefaler å følge med i amerikanske medier for å få er mer riktig bilde enn det norske medier serverer nordmenn.

Har bodd i statene siste 12 år, flyttet tilbake til Norge i fjor høst og er litt overrasket over mediene og nordmenns kunnskap om amerikansk politikk.. 

Nå er det viktig at jeg synes at Trump har gjort endel mindre bra ting også, men for veldig mange er hverdagen blitt bedre.

 

Anonymkode: 94326...fdb

Sett nå opp den lista. Det der er jo bare å komme og flagge med udokumenterte påstander og deretter prøve å legitimere dem med at du «har bodd i USA». Så dermed vet du det, liksom, uten at du skal si noe om hva du vet - vi må bare ta ditt ord for det? 

Anonymkode: c7a1b...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

presidenter som vinner protestvalg ved å appellere til spesielt sinte menn som føler seg maktesløse i det moderne samfunnet hvor de ikke har en klart definert rolle lenger. 

Anonymkode: 35c2c...207

Og hvordan skal man som rød eller grønn politiker vinne tilliten til disse mennene? Jeg tror det er problemet til venstresiden. Dette er mennesker som blir avskrevet som «sinte, gamle menn»... også ferdig med dem liksom. Mens dette ofte er fattige, arbeidsløse menn som føler seg forbigått og glemt. Hvorfor er det så greit å ignorere og være nedlatende ovenfor akkurat denne gruppen? Er det fordi de er hvite? Menn? Venstresiden pleier jo å jobbe FOR de som føler seg marginaliserte. 

Hvis man virkelig er redd for den populistiske høyrebølgen, så burde man slutte å fordømme og heller forsøke å forstå og hjelpe.

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Orker ikke å sette opp en liste. Anbefaler å følge med i amerikanske medier for å få er mer riktig bilde enn det norske medier serverer nordmenn.

Har bodd i statene siste 12 år, flyttet tilbake til Norge i fjor høst og er litt overrasket over mediene og nordmenns kunnskap om amerikansk politikk.. 

Nå er det viktig at jeg synes at Trump har gjort endel mindre bra ting også, men for veldig mange er hverdagen blitt bedre.

 

Anonymkode: 94326...fdb

Orker ikke liste opp? Når du kommer med en påstand andre ikke fester lit til, må du jo forklare, aller helst dokumentere, ellers er det lite hold i uttalelsen din. 

Anonymkode: d27e6...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To delårsaker: Populisme og fremmedfrykt. Utrolig lettsolgt kombo til dem som ikke evner å tenke lenger enn dit nesa rekker. 

Anonymkode: 25a1c...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan skal man som rød eller grønn politiker vinne tilliten til disse mennene? Jeg tror det er problemet til venstresiden. Dette er mennesker som blir avskrevet som «sinte, gamle menn»... også ferdig med dem liksom. Mens dette ofte er fattige, arbeidsløse menn som føler seg forbigått og glemt. Hvorfor er det så greit å ignorere og være nedlatende ovenfor akkurat denne gruppen? Er det fordi de er hvite? Menn? Venstresiden pleier jo å jobbe FOR de som føler seg marginaliserte. 

Hvis man virkelig er redd for den populistiske høyrebølgen, så burde man slutte å fordømme og heller forsøke å forstå og hjelpe.

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Jeg er ikke uenig, jeg bare påpekte hva som kan være en grunn. En ser jo litt de samme mekanismene nå som bompengepartiet i Bergen plutselig er blitt det tredje største partiet i Bergen. Folk protesterer rett og slett, men i stedet for å lytte, velger de andre politikerne og deres tilhengere å latterliggjøre hele greien. Jeg tror nøkkel ligger å lytte til folk, vise at man tar også deres bekymringer på alvor og i en del saker kanskje kan inngå kompromisser. 

Anonymkode: 35c2c...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Orker ikke å sette opp en liste. Anbefaler å følge med i amerikanske medier for å få er mer riktig bilde enn det norske medier serverer nordmenn.

Har bodd i statene siste 12 år, flyttet tilbake til Norge i fjor høst og er litt overrasket over mediene og nordmenns kunnskap om amerikansk politikk.. 

Nå er det viktig at jeg synes at Trump har gjort endel mindre bra ting også, men for veldig mange er hverdagen blitt bedre.

 

Anonymkode: 94326...fdb

Du orker ikke? Nei, da et det ingen hold i påstanden din heller. Du er overrasket over normenns manglende kunnskap, men å dele din når noen spør, nei, det orker du ikke

Anonymkode: 3a50c...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han taler til den sinte grasrota.. han er jo definisjonen på overforbruk, klasseskille og kapitalist. 

Skjønner fortsatt ikke hvordan en sånn forbruker kan nå de.

Anonymkode: de2d3...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han taler til den sinte grasrota.. han er jo definisjonen på overforbruk, klasseskille og kapitalist. 

Skjønner fortsatt ikke hvordan en sånn forbruker kan nå de.

Anonymkode: de2d3...08e

Fordi han spiller på tingene folk er redd for, fremmedfrykt b.l.a

Anonymkode: 3a50c...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han taler til den sinte grasrota.. han er jo definisjonen på overforbruk, klasseskille og kapitalist. 

Skjønner fortsatt ikke hvordan en sånn forbruker kan nå de.

Anonymkode: de2d3...08e

Fordi han likevel klarer å skape fellesskap med dem via blant annet å gi dem det de ønsker, som strengere innvandring og fri flyt av våpen. 

Nå beveger jeg meg ut på farlig grunn her, men vi ser jo det samme i Norge med FRP. De fronter seg selv ved å ville ha minimalt med innvandrere og bedre eldreomsorg (noe som passer sinte menn i nær pensjonsalder utmerket), samtidig som de, om de skulle fått gjennomført sin politikk i rendyrket form, ønsker et kapitalistisk samfunn der de fleste er sin egen lykkes smed. Med andre ord ville majoriteten av velgerne deres faktisk få det mye verre bl.a. økonomisk om politikken deres hadde blitt gjennomført, men fordi de samme velgerne ser seg blind på enkeltsaker og liker personer med enkel retorikk (som Hagen og Listhaug), stemmer de blindt på dem.

Anonymkode: 35c2c...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi han likevel klarer å skape fellesskap med dem via blant annet å gi dem det de ønsker, som strengere innvandring og fri flyt av våpen. 

Nå beveger jeg meg ut på farlig grunn her, men vi ser jo det samme i Norge med FRP. De fronter seg selv ved å ville ha minimalt med innvandrere og bedre eldreomsorg (noe som passer sinte menn i nær pensjonsalder utmerket), samtidig som de, om de skulle fått gjennomført sin politikk i rendyrket form, ønsker et kapitalistisk samfunn der de fleste er sin egen lykkes smed. Med andre ord ville majoriteten av velgerne deres faktisk få det mye verre bl.a. økonomisk om politikken deres hadde blitt gjennomført, men fordi de samme velgerne ser seg blind på enkeltsaker og liker personer med enkel retorikk (som Hagen og Listhaug), stemmer de blindt på dem.

Anonymkode: 35c2c...207

Enkel retorikk er et godt stikkord. Alle de du nevner er gode på den type retorikk som går rett hjem hos dem med enkel tankegang og så store skylapper at de overhodet ikke ser noe annet enn knapt nok sin egen situasjon. 

Stort fokus på enkeltsaker, eksempelvis lov med større motor på båt, lovlig med leketøy på hjul (segway, hoverboard, etc), lakrispiper (sic...) og ikke minst bompenger og innvandringsnekt. 

Aldri før har det blitt satt opp flere bommer på norske veier, og innvandringspolitikken er det bred tverrpolitisk enighet om at skal være streng. 

Sammenlignet med hva Trump klarte å lire av seg i valgkampen, så er det vi ser i Norge bare peanuts, men det er enkelt å se parallellen, ref. mur mot Mexico. 

Anonymkode: 25a1c...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av samme grunn som folk tror på det de "leser" på Resett og Document.no, de er grunnleggende uvitende og innbitt faktaresistente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Av samme grunn som folk tror på det de "leser" på Resett og Document.no, de er grunnleggende uvitende og innbitt faktaresistente.

Faktaresistente. 

Det var et godt begrep! Kan jeg adoptere det? 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan skal man som rød eller grønn politiker vinne tilliten til disse mennene? Jeg tror det er problemet til venstresiden. Dette er mennesker som blir avskrevet som «sinte, gamle menn»... også ferdig med dem liksom. Mens dette ofte er fattige, arbeidsløse menn som føler seg forbigått og glemt. Hvorfor er det så greit å ignorere og være nedlatende ovenfor akkurat denne gruppen? Er det fordi de er hvite? Menn? Venstresiden pleier jo å jobbe FOR de som føler seg marginaliserte. 

Hvis man virkelig er redd for den populistiske høyrebølgen, så burde man slutte å fordømme og heller forsøke å forstå og hjelpe.

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Å føle seg marginalisert er ikke på noen måte synonymt med å være det, eller med å mangle privilegier. Mange «sinte hvite menn» er sikkert oppriktig sinte - men det er ikke godt å si hvorvidt deres opplevelse av å bli misforstått og underkjent står i forhold til de privilegier de faktisk har. En del av sinnet skyldes også en ganske betydelig følelse av å være berettiget til mer enn andre, og dermed at man føler seg snytt når man ikke lenger har en selvsagt plass øverst i hakkeordenen. Hva er verden blitt, liksom, når en begavet, fattig, hispanic-ættet KVINNE plutselig kan bli valgt inn og begynne å bestemme over sine «overordnede»...? Hvor ble det av den naturlige rangordenen, der man blir hørt kun fordi man er hvit, engelsktalende, heterofil og kristen MANN, men ikke nødvendigvis fordi man har noe fornuftig å melde? 

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Petra Prøvedukke skrev:

Faktaresistente. 

Det var et godt begrep! Kan jeg adoptere det? 😉

Absolutt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Pashla skrev:

Å føle seg marginalisert er ikke på noen måte synonymt med å være det, eller med å mangle privilegier. Mange «sinte hvite menn» er sikkert oppriktig sinte - men det er ikke godt å si hvorvidt deres opplevelse av å bli misforstått og underkjent står i forhold til de privilegier de faktisk har. En del av sinnet skyldes også en ganske betydelig følelse av å være berettiget til mer enn andre, og dermed at man føler seg snytt når man ikke lenger har en selvsagt plass øverst i hakkeordenen. Hva er verden blitt, liksom, når en begavet, fattig, hispanic-ættet KVINNE plutselig kan bli valgt inn og begynne å bestemme over sine «overordnede»...? Hvor ble det av den naturlige rangordenen, der man blir hørt kun fordi man er hvit, engelsktalende, heterofil og kristen MANN, men ikke nødvendigvis fordi man har noe fornuftig å melde? 

Jeg snakker ikke om de få privilegerte. Jeg snakker om de mange arbeidsledige og fattige som på ingen som helst måte har tjent på globaliseringen. 

Hvor stor andel av Trumps velgerskare tror du er del av den privilegerte klasse?

For øvrig var det verken personlig økonomi eller negative holdninger til innvandrer sol fikk folk til å stemme på Trump (slik mange liker å tro): https://forskning.no/sosiale-relasjoner-valg-politikk/hvorfor-stemte-amerikanerne-pa-trump/272499

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker ikke om de få privilegerte. Jeg snakker om de mange arbeidsledige og fattige som på ingen som helst måte har tjent på globaliseringen. 

Hvor stor andel av Trumps velgerskare tror du er del av den privilegerte klasse?

For øvrig var det verken personlig økonomi eller negative holdninger til innvandrer sol fikk folk til å stemme på Trump (slik mange liker å tro): https://forskning.no/sosiale-relasjoner-valg-politikk/hvorfor-stemte-amerikanerne-pa-trump/272499

Anonymkode: 2e3c3...2a8

Du misforstår. Å være privilegert er ikke noe man nødvendigvis «merker» selv. F eks er hudfarge (i USA) alltid knyttet til en grad av privilegium eller manglende sådan.  Ikke i den betydningen at de hvite alltid har det best, men som i at du vil finne statistisk færre svarte, hispanics eller andre minoriteter i de høyeste posisjonene, og at de samme vil være overrepresentert i underklassen.

Mitt argument om at noen føler seg berettiget til å ha det litt bedre, bygger på de beskrivelsene som finnes av f eks Ku Klux Klan. Dette er ikke rike, hvite, velutdannede bysnobber med titler. Grunnfjellet i medlemsmassen er (ofte fattige) folk som føler seg forbigått - uten at de faktisk er det, hvis man ser på fakta. Fortsatt har jo de fattige hvite en (liten) fordel foran en annen gruppe, men ikke aksepterer at forspranget er så kort, og at man derfor vender raseriet mot dem som er under dem selv i hierarkiet; nemlig fattige svarte. 

Det logiske ville jo være å vende sinnet oppover - fattige svarte på landsbygda har jo ikke fratatt dem noe som helst. Men opplevelsen av å ha tapt et tidligere privilegium, eller av å få for lite utbytte av det privilegiet de fortsatt har, den gir en vrede som sparker nedover.

Når Trump da gir den hvite underklassen «rett» i at Mexico er problemet og at minoritetene fratar dem ett eller annet, da er jo ikke veien lang til å føle at sinnet deres er rettferdig.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...