Gå til innhold

Hvordan håndtere dette? (Sta 13-åring).

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må først si at det ikke er mye tull med jenta. Hun er driftig, flink på skolen, veldig snill mot alle og bevisst sosialt (ser hvem som er utenfor og tar seg av dem). 

Men så er det èn ting. Hun er så eksplosiv her hjemme. Det er oftest middager hun blir sint over. Idag ble hun kjempesint over at vi hadde en vegetargryte som jeg jo vet at hun ikke er så glad i. Hun ville hvertfall ikke spise det og gikk sint ned på rommet. 

Hvordan ville dere håndtert dette? En så liten ting gjør meg jammen litt usikker. Hun er for øvrig aldri stygg i munnen mot andre når hun blir sint (bruker aldri ord som at noen er dumme,teite etc). 

Anonymkode: 76504...4d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at med lavt blodsukker så trenger man påfyll. Jeg vil håndtert det med at hun fikk laget seg noe annet selv. 

Anonymkode: 33031...ce9

Skrevet

Velg dine kamper og lag mat som hele familien liker.

Anonymkode: 3e20e...58d

Skrevet

Hvorfor lager du noe hun ikke liker til middag da? Da hadde jeg og blitt irritert 😄

Her får barna vere med å planlegge middag slik alle er fornøyd. Normalt at barn er litt sure ved middagstider. Er ikke bare vi foreldre som blir slitne ☺️

Anonymkode: a889c...e25

Skrevet

Vel, når jeg kommer hjem fra jobb, sliten og med lavt blodsukker, så ville jeg også blitt skuffet om det var noe jeg absolutt ikke liker til middag. Jeg ville selvfølgelig ikke sutret over det, men jeg er voksen. En 13 åring burde få lov til å slenge litt med leppa. Det betyr ikke at du aldri kan lage noe de ikke liker, men jeg tenker at da burde du enten ha noe tilbehør som hun liker eller at det er fullt lov å ta seg noe annen mat. 

Anonymkode: 95e20...b64

Skrevet

Hadde jeg fått vegetargryte hadde jeg også blitt sint....

Anonymkode: ded2b...093

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor lager du noe hun ikke liker til middag da? Da hadde jeg og blitt irritert 😄

Her får barna vere med å planlegge middag slik alle er fornøyd. Normalt at barn er litt sure ved middagstider. Er ikke bare vi foreldre som blir slitne ☺️

Mulig noen har flere barn og at barna liker ulike ting? Mine barn får iallefall ikke kun mat de liker til middag hver dag. Det er alltid en som ikke liker noe av middagen, men så liker de maten dagen etter osv.

Anonymkode: 45634...270

Skrevet

Her får guttene lage seg noe annet dersom de ikke vil ha det vi voksne skal ha. I dag stekte de seg en pizza. Det siste jeg gidder krangle om er mat. Så lenge de spiser variert , får i seg nok vann og frukt og grønt så er jeg ikke så nøye. Vi voksne liker mye ungene ikke liker så innimellom finner de seg noe annet. Alt fra brødmat til pizza. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde jeg fått vegetargryte hadde jeg også blitt sint....

Anonymkode: ded2b...093

😆

Den beste løsningen må vel være som en her skriver, at alle er med på planleggingen. Hvis de DA blir misfornøyd med middagen, ja da får de lage seg noe annet.

Anonymkode: 9e401...1ed

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tre barn. Ingen liker det samme. Jeg lager ikke flere middager. Liker du ikke det jeg lager må du finne deg noe annet å spise. 

Noen dager får du noe du liker godt, andre dager er du ikke like heldig. Dette er ikke en restaurant der man kan velge fra en meny. Jeg er heller ikke kokk med et uendelig repertoar. 

La henne få rase ferdig og når stormen har lagt seg tar du en prat. 

Min venninne ble så drittlei av klaging på middag at hun til slutt gav barna beskjed om at det nå ble brød og pålegg til middag i uoverskuelig fremtid. Etter to uker tagg de om middag og siden har det vært minimalt med klaging.

Anonymkode: 1512e...fc9

Skrevet

Her lager vi meny for to uker om gangen..

Har fire barn mellom 10 og 18 år med ganske forskjellige favoritter så de må jo regne med ting de liker godt noen dager, noe de liker mindre godt andre dager og noen dager får de faktisk ting de overhodet ikke liker også. 

De velger selv hvor mye de vil bidra når menyen settes. 15-åringen her klaget over at vi aldri hadde noe godt til middag og fikk da beskjed om at han måtte engasjere seg mer når middagene ble valgt. Denne uken har han valgt to dager, ovnsbakt torsk og spagetti med kjøttdeig 😉

Tre av ungene er ganske altetende og et barn er ganske kresent, men middagen er som den er, liker du den ikke får du lage en skive. Er stort sett det kresne barnet som en dag eller to i uka spiser brødskive med kokt skinke til middag, de andre spiser det de får. 

Anonymkode: 6379e...bd7

Skrevet

Jeg ville bedt henne skjerpe seg og oppføre seg som folk.

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tre barn. Ingen liker det samme. Jeg lager ikke flere middager. Liker du ikke det jeg lager må du finne deg noe annet å spise. 

Noen dager får du noe du liker godt, andre dager er du ikke like heldig. Dette er ikke en restaurant der man kan velge fra en meny. Jeg er heller ikke kokk med et uendelig repertoar. 

La henne få rase ferdig og når stormen har lagt seg tar du en prat. 

Min venninne ble så drittlei av klaging på middag at hun til slutt gav barna beskjed om at det nå ble brød og pålegg til middag i uoverskuelig fremtid. Etter to uker tagg de om middag og siden har det vært minimalt med klaging.

Anonymkode: 1512e...fc9

Jeg har selv 3 barn. Og det er ikke noe problem. Det er kun fantasien som stopper dere. 

Kunne aldri hatt hjerte til å servert noe til middag som barna ikke liker etter en lang dag, der alle er sultne altså. Planlegg heller i lag med barna !

Skrevet

Hvis det nesten kun er ved middagstider hun er eksplosiv, kan det kanskje være hun trenger noe "ventemat" før middag for ikke å bli sinna av sult?

Min ene klarer godt å beholde humøret på lavt blodsukker, mens den andre lett blir rasende før frokost. Klok av erfaring, tar vi ingen kamper før han har satt tenna i den første skiva. Nå er min bare tre, men jeg kan kjenne igjen tilbøyeligheten til å miste humøret litt ved sult selv, også.

Skrevet

Du lager noe alle kan spise. Hun spiser det hun får, eller tar over all middagslaging. Det kan hun uten problemer gjøre, det er ingen heksekunst å lage mat, men hvis ikke må hun faktisk bare svelge unna og oppføre seg som folk.

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mulig noen har flere barn og at barna liker ulike ting? Mine barn får iallefall ikke kun mat de liker til middag hver dag. Det er alltid en som ikke liker noe av middagen, men så liker de maten dagen etter osv.

Med fem barn så blir det iblant ting som ikke er favoritten. Jeg lager ting jeg ikke liker særlig godt også, fordi jeg vet noen av barna liker det. Men risen idag likte hun. Med fem barn kan de heller ikke lage seg pizza eller pasta hver gang de ikke liker middagen. Det er alltid noen som ikke er så glad i det vi har. Brødskive kan de vanligvis få. 

Dere har rett i at hun antakeligvis trenger noe å spise på før middag. Hun blir veldig lett sint når hun er sulten. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med fem barn så blir det iblant ting som ikke er favoritten. Jeg lager ting jeg ikke liker særlig godt også, fordi jeg vet noen av barna liker det. Men risen idag likte hun. Med fem barn kan de heller ikke lage seg pizza eller pasta hver gang de ikke liker middagen. Det er alltid noen som ikke er så glad i det vi har. Brødskive kan de vanligvis få. 

Dere har rett i at hun antakeligvis trenger noe å spise på før middag. Hun blir veldig lett sint når hun er sulten. 

Jeg pleier å gi barna en halv banan og litt å drikke før middag. Jeg har 4 barn. Altså hvis jeg vet det tar tid før mat. Pleier også noen ganger å lage en smoothie de kan drikke. Enkelt å slenge sammen, og alle er fornøyde. Jeg setter alltid opp ukesmenyer jeg vet alle liker. Og de får heller litt ekstra kveldsmat om de ikke spiste så mye til middag. Men jeg gir de ikke noe annet under middag. De får servert alt vi spiser, også får de heller sitte å pirke. Ikke sånn ja skal du bare ha ris, og du skal bare ha kjøtt, og du da skal ha ingenting nei da får du en brødskive. He he. Nope her serveres det middag, og alle må smake, men middagene er ikke lagt opp til at det er middag jeg vet de ikke liker. Flink er du. Ikke bare, bare med 5. 4 er en håndfull merker jeg 😅

Anonymkode: 95a29...187

Skrevet

Eg åt skive når eg ikkje likte middagen. Med 6 munner å lage mat til, blei det ein middag. Enten åt vi det vi likte av middagen, eller skive! Alle kan ikkje alltid få viljen sin. 

Skrevet

Jeg skal love deg at også jeg hadde blitt møkkforbanna hvis jeg hadde fått servert vegetargryte til middag. 

Anonymkode: 33c5e...3b1

Gjest Antarctica
Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må først si at det ikke er mye tull med jenta. Hun er driftig, flink på skolen, veldig snill mot alle og bevisst sosialt (ser hvem som er utenfor og tar seg av dem). 

Men så er det èn ting. Hun er så eksplosiv her hjemme. Det er oftest middager hun blir sint over. Idag ble hun kjempesint over at vi hadde en vegetargryte som jeg jo vet at hun ikke er så glad i. Hun ville hvertfall ikke spise det og gikk sint ned på rommet. 

Hvordan ville dere håndtert dette? En så liten ting gjør meg jammen litt usikker. Hun er for øvrig aldri stygg i munnen mot andre når hun blir sint (bruker aldri ord som at noen er dumme,teite etc). 

Hvis unger er sinte rett før middag, så har de alt for lavt blodsukker fra før og har ventet for lenge på maten. Sørg for at hun tar en banan eller noe annet smått en halvtime i forveien....

Skrevet
47 minutter siden, Pashla skrev:

Hvis unger er sinte rett før middag, så har de alt for lavt blodsukker fra før og har ventet for lenge på maten. Sørg for at hun tar en banan eller noe annet smått en halvtime i forveien....

Dette.

Viktig å huske at selv om vi voksne holder ut fra lunsj til middag så er det lenge for en unge i vekst. I barnehagen opererer de gjerne med tre måltider før middag, det siste i to-tida. Det er perfekt, da holder de greit til middagstid. Så kommer de på skolen, og spiser lunsj kanskje så tidlig som 11. Og så går de hjem og glemmer å ta seg mat, og har dermed gått lengre enn deg siden siste måltid (vi voksne har jo gjerne ikke lunsj før rundt 12) når de strengt tatt behøver å spise oftere enn voksne.

Vi har gitt tiåringen såpass slækk at hun får lov til å ta seg et glass sjokomelk og havregryn med melk og sukker når hun kommer hjem. Da vet jeg at hun spiser - for det er for godt til å bli avglemt.

Skrevet

Jeg har en tenåring som er sta og med ADHD. Jeg kan love deg hun har vært mye sint, men vi har hatt en avtale på at sint kan hun alltid få bli, men ikke kalle meg eller broren for stygge ting, og hun har jo alltid blitt sint, så gått på rommet. Det er mye hormoner for disse tenåringene.

Nå er hun 18 år, og blir sjelden sint, er søt og sjarmerende, en flott jente. 

Anonymkode: c48fe...80f

Skrevet

Det er litt godt å se svarene deres. Jeg og samboeren er nemlig ganske uenige når det gjelder barn og sinne. Jeg mener at det ikke er så farlige om de blir sinte iblant, så sant de ikke kaller andre stygge ting og "blir sinte på en bra måte". Han derimot er helt allergisk mot sinne og mener jeg burde ta skikkelig tak i det. Men jeg vil ikke gi barna opplevelsen av at sinne er fyfy og bare negativt. 

Noe å spise etter skolen skal jeg passe bedre på 😊 Jeg har vel tenkt at hun er stor nok til å passe på det selv. 

Skrevet
16 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Her får guttene lage seg noe annet dersom de ikke vil ha det vi voksne skal ha. I dag stekte de seg en pizza. Det siste jeg gidder krangle om er mat. Så lenge de spiser variert , får i seg nok vann og frukt og grønt så er jeg ikke så nøye. Vi voksne liker mye ungene ikke liker så innimellom finner de seg noe annet. Alt fra brødmat til pizza. 

Får de virkelig lage seg pizza viss de ikke liker maten? 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får de virkelig lage seg pizza viss de ikke liker maten? 

Så lenge de spiser variert så er det i orden ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...