Gå til innhold

8 trinn, jentedrama, vil bytte skole.....

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fjernet fordi det ikke er den eneste grunnen til at mobbing skjer. I noen saker er det sterk vs. svak. I andre situasjonen er fordelingen annerledes.

Å se på mobbing som sterk vs. svak er en utdatert måte å se mobbing på. Mobbing er mye større enn bare skjev maktfordeling!

Anonymkode: f9878...3fe

Så hvordan vil du definere mobbing? 

Anonymkode: ea07c...c8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvordan vil du definere mobbing? 

Det finnes ingen enkel definisjon på hva mobbing er. Det er en kompleks situasjon. Men skal du ha en setning, ville eg brukt denne: mobbing er gjentatte og negative ondsinnet handlinger, rettet mot en eller flere personer, som utfra disse handlingene føler seg mobbet/krenket.

Men det finnes flere situasjoner som ikke passer inn i den definisjonen, men det betyr ikke at det ikke er mobbing. En må se ann hver enkelt situasjon, og jobbe ut fra den. 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt blir man ikke mobbet fordi man opplever at man blir det. Mange barn og unge er superlettkrenka og tolker absolutt alt i verste mening. Hvis læreren irettesetter dem blir de såååå mobbet!

Anonymkode: 892fe...7c0

Det er det.. 

Går på psykososialt klima. 

Skolen er plikta til å sette tiltak bare en elev eller foreldre sier de ikke er trygge eller trives, mobbet ect. 

Anonymkode: ce0e5...a10

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes ingen enkel definisjon på hva mobbing er. Det er en kompleks situasjon. Men skal du ha en setning, ville eg brukt denne: mobbing er gjentatte og negative ondsinnet handlinger, rettet mot en eller flere personer, som utfra disse handlingene føler seg mobbet/krenket.

Men det finnes flere situasjoner som ikke passer inn i den definisjonen, men det betyr ikke at det ikke er mobbing. En må se ann hver enkelt situasjon, og jobbe ut fra den. 

Er enig med deg her, men fokuset burde ikke ligge på hvordan vi definerer mobbing, men heller på hvordan vi kan hjelpe de barn og unge som opplever en vanskelig situasjon på skole. Uten å klassifisere for mye. 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er enig med deg her, men fokuset burde ikke ligge på hvordan vi definerer mobbing, men heller på hvordan vi kan hjelpe de barn og unge som opplever en vanskelig situasjon på skole. Uten å klassifisere for mye. 

Og det er det de nye reglene handler om. Før skulle rektor skrive tiltaksplan. Nå er det opp til hver enkelt lærer å utarbeide en plan, helst med foreldre. De skal i det minste få en kopi av planen.

Og det er ikke mobbing som må til for å få en slik plan. Det er det psykososiale miljøet til eleven-gruppen-klassen en skal jobbe med. 

Jeg hadde en gang en elev som var redd noen eldre gutter. Her var det IKKE snakk om mobbing, og disse guttene lekte fint, men med mye lyd og løping. Da måtte jeg utarbeide en plan for å trygge jenta jeg hadde. Hun ble ikke mobbet, men hadde et dårlig psykososialt miljø.

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det.. 

Går på psykososialt klima. 

Skolen er plikta til å sette tiltak bare en elev eller foreldre sier de ikke er trygge eller trives, mobbet ect. 

Anonymkode: ce0e5...a10

Javisst. Men det er ikke det samme som at mobbing faktisk skjer. Ser at flere tror at jeg prøver å bagatellisere mobbing, men det gjør jeg ikke - snarere tvert imot. Mobbing er svært alvorlig og krever tiltak. Problemet er at folk oppfatter ting forskjellig, og at noen kan ha en opplevelse av mobbing så fort de ikke får viljen sin. 

Tenk deg at du og jeg var kolleger, og jeg gjorde en dårlig jobb, noe som medførte at du fisken større arbeidsbyrde. Du tok det opp med meg, og sa at dette ikke var bra nok og at du ikke var interessert i å gjøre jobben min. Jeg ble krenket, og mente at en du mobbet meg på jobben. Min opplevelse kunne være reell, men det betyr ikke at det faktisk var det som hadde skjedd. Slike situasjoner oppstår også mellom barn og unge. Det at skolen er forpliktet til å sette inn tiltak i slike situasjoner, er en utfordring. I utgangspunktet er loven bra, men den byr faktisk på noen utfordringer. 

Jeg skriver IKKE at dette gjelder HIs datter, for det høres ut som en reell mobbesituasjon. Jeg kommenterte kun påstanden om at dersom noen føler seg mobbet, så er de det. 

Skrevet

Jeg skulle ønske at hele begrepet mobbing ble fjernet. Jeg er lei av at man skal diskutere om det er mobbing eller ikke og at "noen" har rett på å definerer om problemet er sånn at man skal ta grep eller ikke. "Nei, det dette er ikke mobbing, dette må du tåle så det trenger vi ikke å gjøre noe med." Helt utrolig at vi holder på sånn i 2019. Nei,kanskje er det ikke mobbing (hva nå mobbing enn er), kanskje må barnet tålet akkurat dette (noen må rett og slett lære seg å bli litt tøffere), men uansett trenger skolen / arbeidsplassen (for dette kan jo gjelde voksne også) / foreldre / andre voksne å gjøre noe med det. Er det virkelig sånn at barne må bli litt tøffere, så må barnet få hjelp til dette og bli tatt på alvor og få de riktige verktøyene til å håndtere saken. 

Om barnet føler eller blir, spiller ingen rolle. Det er vår jobb som voksne som jobber med barn å ta grep. Det er mulig at det grepet er å hjelpe barnet til å tilpasse seg, forstå de andre, finne sin plass, finner venner som det passer sammen med osv osv, eller rett og slett hjelpe barnet til å se at det er egen oppførsel som fører til at andre trekker seg unna, ikke vil være sammen med det. For det skjer også. Årsaken og hvem som har skylda spiller ingen rolle for om man skal ta grep eller ikke, det spiller kun en rolle hvor hvordan man bør gripe fatt i problemene.

"Du føler at du ikke har det bra, da må vi hjelpe deg med å finne ut av det og finne ut hva vi sammen kan gjøre med det." Ferdig med den saken.

Om noen plager andre, så bruker vi energi på å diskutere om det er mobbing eller ikke. Nei, det har bare skjedd en eller to ganger, kom igjen om det skjer flere ganger (hvor mange er grensen liksom?) for da er det mobbing og da må vi gjøre med det...  Selvfølgelig skal vi gjøre noe med en gang. Det betyr ikke at vi bør skrive sak på det, innkalle alle "nødetater" og sette i gang et stort apparat. Men vi vet jo at det som senere blir definert som mobbing alltid begynner i det små eller med en hendelse. Akkurat som med rot hjemme så er det mye enklere og bedre å rydde opp etterhvert. Ikke vente til at det har hopet seg opp så mye at vi ikke vet hvor vi skal begynne. Antageligvis har det havnet noe søppel innimellom der også, som har begynt å lukte og kanskje til og med spredd lukta til noe annet i rotet også...  De av oss som har vært uheldige og gjort det, vet hvor vanskelig det kan være å bli kvitt den lukta, selv etter opprydding og flere omganger med vask, Sånn er det med det som blir mobbing også. 

Personlig skulle jeg ønske at vi "forbød" ordet mobbing i en periode framover og heller brukte energien på å skape gode miljøer. "Du skal ikke, du skal ikke, du skal ikke" bør snus til at "sammen skal jeg og du og du og du og du ..  "  Da slipper man å diskuterer om jeg og du plager andre nok til at de kan kalles mobbing eller om jeg blir plaget nok av deg til at jeg kan beskylde deg for mobbing og lage en stor sak ut av det. En sak som kan være nytting, men som veldig ofte egentlig ikke er det likevel, i alle fall hvis det har gått for langt før man kommer i gang.

HI, det var ikke svar på spørsmålet ditt, og svar på det, har jeg ikke. Men jeg ville vurdert å bytte skole dersom skolen ikke tar grep umiddelbart og finner ut av hva som foregår. 

Anonymkode: 5fe71...31e

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle ønske at hele begrepet mobbing ble fjernet. Jeg er lei av at man skal diskutere om det er mobbing eller ikke og at "noen" har rett på å definerer om problemet er sånn at man skal ta grep eller ikke. "Nei, det dette er ikke mobbing, dette må du tåle så det trenger vi ikke å gjøre noe med." Helt utrolig at vi holder på sånn i 2019. Nei,kanskje er det ikke mobbing (hva nå mobbing enn er), kanskje må barnet tålet akkurat dette (noen må rett og slett lære seg å bli litt tøffere), men uansett trenger skolen / arbeidsplassen (for dette kan jo gjelde voksne også) / foreldre / andre voksne å gjøre noe med det. Er det virkelig sånn at barne må bli litt tøffere, så må barnet få hjelp til dette og bli tatt på alvor og få de riktige verktøyene til å håndtere saken. 

Om barnet føler eller blir, spiller ingen rolle. Det er vår jobb som voksne som jobber med barn å ta grep. Det er mulig at det grepet er å hjelpe barnet til å tilpasse seg, forstå de andre, finne sin plass, finner venner som det passer sammen med osv osv, eller rett og slett hjelpe barnet til å se at det er egen oppførsel som fører til at andre trekker seg unna, ikke vil være sammen med det. For det skjer også. Årsaken og hvem som har skylda spiller ingen rolle for om man skal ta grep eller ikke, det spiller kun en rolle hvor hvordan man bør gripe fatt i problemene.

"Du føler at du ikke har det bra, da må vi hjelpe deg med å finne ut av det og finne ut hva vi sammen kan gjøre med det." Ferdig med den saken.

Om noen plager andre, så bruker vi energi på å diskutere om det er mobbing eller ikke. Nei, det har bare skjedd en eller to ganger, kom igjen om det skjer flere ganger (hvor mange er grensen liksom?) for da er det mobbing og da må vi gjøre med det...  Selvfølgelig skal vi gjøre noe med en gang. Det betyr ikke at vi bør skrive sak på det, innkalle alle "nødetater" og sette i gang et stort apparat. Men vi vet jo at det som senere blir definert som mobbing alltid begynner i det små eller med en hendelse. Akkurat som med rot hjemme så er det mye enklere og bedre å rydde opp etterhvert. Ikke vente til at det har hopet seg opp så mye at vi ikke vet hvor vi skal begynne. Antageligvis har det havnet noe søppel innimellom der også, som har begynt å lukte og kanskje til og med spredd lukta til noe annet i rotet også...  De av oss som har vært uheldige og gjort det, vet hvor vanskelig det kan være å bli kvitt den lukta, selv etter opprydding og flere omganger med vask, Sånn er det med det som blir mobbing også. 

Personlig skulle jeg ønske at vi "forbød" ordet mobbing i en periode framover og heller brukte energien på å skape gode miljøer. "Du skal ikke, du skal ikke, du skal ikke" bør snus til at "sammen skal jeg og du og du og du og du ..  "  Da slipper man å diskuterer om jeg og du plager andre nok til at de kan kalles mobbing eller om jeg blir plaget nok av deg til at jeg kan beskylde deg for mobbing og lage en stor sak ut av det. En sak som kan være nytting, men som veldig ofte egentlig ikke er det likevel, i alle fall hvis det har gått for langt før man kommer i gang.

HI, det var ikke svar på spørsmålet ditt, og svar på det, har jeg ikke. Men jeg ville vurdert å bytte skole dersom skolen ikke tar grep umiddelbart og finner ut av hva som foregår. 

Helt enig her !!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

"Fordelen" med å få noe deffinert som mobbing er at da plaseres ansvaret på den eller de som mobber. Offeret blir et rent offer uten ansvar for å være den som løser problemet. Hvis fokuset legges på en persons følelser vil denne selv pfte få ansvaret for å endre situasjonen. 

For alle parter er det mer behagelig å få plasert ansvaret hos noen andre.

Anonymkode: 45bc6...e76

Skrevet

La jenta bytte skole...I DAG! Tenk selv hvordan du hadde hatt det om hverdagen din var preget av det datteren din beskriver. Dere bør helt klart melde videre til Fylkesmann om forholdene, og hvordan tiltak ikke iverksettes. Men jenta kan ikke gå å vente på at Rektor Dott skal klare å få fingen ut. Dessuten, jeg mistenker at negative mønstre som har fått lov å sette seg i et klassemiljø over tid er vanskelig å endre. Så la henne starte på nytt med blanke ark et annet sted. Det kan være det viktigste du gjør for hennes sosiale og faglige utvikling.

Hadde ikke tvilt på å la henne bytte selv om jeg var i din situasjon!

Lykke til HI

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er det nok, for etter alt å dømme utsettes hun for grov mobbing. Men ganske ofte (faktisk) viser det seg at barn og ungdom som føler seg mobbet i virkeligheten har vært involvert i en krangel med jevngamle eller blitt tilsnakket av en voksen. Det er utrolig viktig å lære den oppvoksende generasjonen at det at noen er uenig med deg ikke er det samme som at de mobber deg. 

Du komme med en påstand at i saker hvor barn/ungdom føler seg mobbet så er det ofte ikke mobbing, og den påstanden vil jeg gjerne at du dokumentere. Jeg har jobbet med mobbeproblematikken på forskningsnivå i mange år, og har store tallmateriale fra skolesektoren og din påstand har lite støttende tallmateriale.

Anonymkode: 7380a...651

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du komme med en påstand at i saker hvor barn/ungdom føler seg mobbet så er det ofte ikke mobbing, og den påstanden vil jeg gjerne at du dokumentere. Jeg har jobbet med mobbeproblematikken på forskningsnivå i mange år, og har store tallmateriale fra skolesektoren og din påstand har lite støttende tallmateriale.

Anonymkode: 7380a...651

Det må i så fall være uhyre slett forskning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...